Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2012, 20:29   #261
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dus 40%, dat is nog altijd minder dan 50% toch ? (de stemmen voor vlaams blok zijn verloren, die zitten in hun comfort-cordon sanitaire)

En trouwens, ik hoor BDW niet spreken over onafhankelijkheid, tenzij jij gelooft dat hij dat als een soort verassing gaat aankondigen in het vllaams parlement waar hij in 2014 de minister presdent van zal worden ?

"ons verkiezingsprogramma rond confederalisme was maar voor te lachten hoor jongens, we gaan nu effekes de onafhankelijkheid stemmen samen met onze ex-aartsvijand maar nu terug dikke vriendjes van het vlaams blok "

Bullshit.
Peter, als de franco's op dat moment nog vasthouden aan het federale ipv het confederale België zal de stap heel klein zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:29   #262
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Gezien het nagenoeg totale gebrek van Vlaanderen om de harten en de geesten van de Brusselaars te veroveren, mag je dat m.i. op de buik schrijven. Een schande, net nu er een meerderheid aan Brusselaars is die in principe minder vatbaar had moeten zijn voor de anti-Vlaamse retoriek. Maar ja, "Brussel is vuil en vol vreemdelingen; het is al bij voorbaat verloren;..."
bron?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:30   #263
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Als de Franstaligen zélf de onafhankelijkheid uitroepen, zal het wel mét Brussel en een al dan niet flink deel van Vlaams-Brabant erbij zijn.
Trololololol.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:31   #264
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Gezien het nagenoeg totale gebrek van Vlaanderen om de harten en de geesten van de Brusselaars te veroveren, mag je dat m.i. op de buik schrijven. Een schande, net nu er een meerderheid aan Brusselaars is die in principe minder vatbaar had moeten zijn voor de anti-Vlaamse retoriek. Maar ja, "Brussel is vuil en vol vreemdelingen; het is al bij voorbaat verloren;..."
Ook dat heb ik niet gezegd. Maar als brussel zelf kiest om zich in die verloren positie te dwingen, gat jij noch ik dat kunnen tegenhouden.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 9 augustus 2012, 20:31   #265
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik jullie hier zo lees zeuren over VN-resoluties, volkerenrecht en wat nog meer, kan ik niet anders dan denken dat de meeste Vlamingen, waaronder de meeste Vlaams-nationalisten, de Belgische brave-Vlaminkjesmentaliteit nog niet ontgroeid zijn wanneer ze politieke analyses en strategieën proberen op te stellen. Nog steeds blijven ze volharden in het overschatten van het belang van de legaliteit - zie ook de hele retoriek over BHV. Je zou toch denken dat 180 jaar in België, waar de grondwet met alle gemak genegeerd wordt door wie zich het kan permitteren, hen iets zou geleerd hebben...

Het internationaal recht, inclusief het recht op zelfbeschikking der volkeren, is zeer belangrijk - als ideaal, als politiek streefdoel. Ook ik beroep mij erop wanneer ik opkom voor het zelfbeschikkingsrecht van Vlamingen, Walen, Basken, Grieken,... Maar het belang in een politieke strategie is, buiten het retoriek-propagandistische stuk, verwaarloosbaar. Politiek draait om macht. Het zullen machtsverhoudingen zijn die zullen bepalen wat er met Brussel gebeurt; daar kunnen geen duizend VN-resoluties iets aan verhinderen. Willen wij als Vlamingen ooit iets bereiken zullen ook wij moeten leren in termen van macht te denken.

Het is uitermate naïef om te denken dat Brussel ons, eens Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, Vlaanderen vanzelf als een rijpe appel in de schoot zal vallen omdat je ergens een komma in een VN-verklaring zo kunt interpreteren dat Brussel geen recht op zelfbeschikking heeft, omdat je uit jouw persoonlijke tekstexegese kunt afleiden dat Brusselaars geen volk zijn, of omdat je met wat bankbiljetten zult zwaaien (nog maar afgezien van de vraag of Vlaanderen tegen dan inderdaad nog over geld zal beschikken). Brussel zul je niet van les francophones krijgen, je zult het met veel zwoegen uit hun handen moeten sleuren. Investeren in de Vlaamse machtsontplooiing in Brussel. Hoe - dat is een interessante discussie. Maar vast staat dat de gemakzucht van de Vlaamse centenbeweging alvast niet zal helpen. En kwelen dat je het best aan Marokko kunt geven nog minder - dat soort mensen begrijpt niet hoezeer het lot van de Rand (sociaal-economisch en urbanistisch, en dus demografisch) met dat van Brussel verbonden is, en dat de inzet daar dankzij de Metropolitane Gemeenschap nog zal vergroten.
Wijze woorden.
Oud 9 augustus 2012, 20:36   #266
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ook dat heb ik niet gezegd. Maar als brussel zelf kiest om zich in die verloren positie te dwingen, gat jij noch ik dat kunnen tegenhouden.
Klopt. Maar het zou misschien verstandig zijn om eens werk te maken van een degelijke Brussel-strategie. Gewoonweg denken dat het er wel van zal komen wanneer we in 2014 de onafhankelijkheid zouden uitroepen zal niet volstaan.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:38   #267
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bron?
Ik probeer, met mijn beperkte verstandelijke middelen, een strategische analyse te maken. Daarbij helpen resoluties en wettekstjes niet veel, sorry.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:38   #268
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar het zou misschien verstandig zijn om eens werk te maken van een degelijke Brussel-strategie. Gewoonweg denken dat het er wel van zal komen wanneer we in 2014 de onafhankelijkheid zouden uitroepen zal niet volstaan.
Daar ga ik helemaal mee akkoord. Maar als de inwoners van Brussel dat niet willen, dan staat hen waarschijnlijk de rol van een Frans provinciestadje te wachten. De keuze is aan hen. Maar ik meen zelfs dat zelfs de meeste rabiate franco's zoals mouraeux beseffen dat die keuze veel slechter voor hen zal uitkomen dan een keuze voor het gebied waarin het nu gesitueerd is. Eens dat besef er is verdwijnt evenzeer en even vlug de arrogantie.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 9 augustus 2012 om 20:41.
Oud 9 augustus 2012, 20:43   #269
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Daar ga ik helemaal mee akkoord. Maar als de inwoners van Brussel dat niet willen, dan staat hen waarschijnlijk de rol van een Frans provinciestadje te wachten. De keuze is aan hen. Maar ik meen zelfs dat zelfs de meeste rabiate franco's zoals mouraeux beseffen dat die keuze veel slechter voor hen zal uitkomen dan een keuze voor het gebied waarin het nu gesitueerd is. Eens dat besef er is verdwijnt evenzeer en even vlug de arrogantie.
U gaat er maar al te gemakkelijk vanuit dat Frankrijk de vragende partij is om Brussel op te slorpen. Zo dom zijn ze echt niet hoor. Ze kennen maar al te best de gevoeligheden van de andere Europese landen.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 9 augustus 2012 om 20:43.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:44   #270
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Immigratie tegenwerken met immigratiestopwetjes is alleen symptoombestrijding. De fundamentele oorzaken, op Brussels en op mondiaal niveau, blijven daarmee niet aangepakt. Je zal misschien wat minder geregulariseerden hebben - maar minder migranten, dat betwijfel ik.

Maar goed, hoe denk je de stadsvlucht tegen te houden? Een muur met prikkeldraad en camera's? Zelfs de minste blokkage van het vrij verkeer van persoon en goederen zal je door de EU niet gegund worden. Nu kun je natuurlijk altijd aan de EU zeggen dat het zich met z'n eigen zaken moet bemoeien - maar een Vlaanderen dat te laf is voor Brussel te gaan, zal al zeker niet de b.... hebben tegen de EU-stroom in te gaan.

Overigens: multinations zijn meestal wel te vinden voor een reservoir goedkope arbeidskrachten. Toegegeven: volgens bepaalde Vlaamse politici kunnen de autochtone Vlamingen ook gerust tot die goedkope arbeidskrachten gereduceerd worden. En voor de teergeliefde multinationals nog meer.
EU onderdanen zijn dan ook geen onmiddellijk probleem. De EU is wel VEEL te groot geworden en er zijn VEEL te veel landen bijgekomen die er totaal niet zouden moeten in zitten, maar dat is een andere discussie.

Neen, vooralsnog zijn Turkije, Marokko en Algerije (om er maar een paar te noemen) geen deel van Europa. En laat ons dat in godsnaam (of in allah zijn naam, whatever) zo houden.

We kunnen dus perfect al het allochtone ballast buiten de nieuwe staat Vlaanderen houden. Dubbele nationaliteiten worden niet erkend. Bij opgave van de thuislandnationaliteit wordt een onderzoek opgestart naar bezittingen in het land van herkomst, alsook naar de verdeling van aanwezigheid in gastland en oorsprongland. Daar kan al een heel pak kaf van het koren gescheiden worden, en het kaf dat koren wil worden zal - zoals elke Vlaming - op zijn vastgoed belast worden. Hier of in het "thuisland".

En dan je opmerking over mutlinationals? Wel, ik ken toevallig het een en ander over multinationals omdat ik er al decennia zaken mee doe. Ik kan je zeggen dat multinaltionals vooral NIET zitten te smachten om de gemiddelde Brusselse allochtoon die werkonwillig, ongeschoold en totaal ongeschikt is om mee te draaien in de kenniseconomie die het Noorden van Europa aan het worden is.

Ongeschoolde arbeid is iets dat we hier in BE absoluut niet meer nodig hebben wegens onbetaalbaar.

Zelf zit ik met mijn bedrijf in Bangalore (Bengalaru) (hoogopgeleide werkers BTW) waar mensen nog wel willen werken, en de overheid geen 2,5euro vraagt voor elke euro die je je werknemer netto in zijn handen wilt geven.

Je betoog is dus futiel. Vlaanderen kan best zonder Brussel, en voor alle complicaties die je aanhaalt is een oplossing te vinden binnen het framework van de EU.
Oud 9 augustus 2012, 20:47   #271
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
U gaat er maar al te gemakkelijk vanuit dat Frankrijk de vragende partij is om Brussel op te slorpen. Zo dom zijn ze echt niet hoor. Ze kennen maar al te best de gevoeligheden van de andere Europese landen.
Zuid-België is niet op zichzelf leefbaar. De rattachement zal erg vlug volgen, al is het maar om pragmatische redenen. Dat hierbij Europese instellingen zullen moeten opgeofferd worden, nemen ze er waarschijnlijk wel bij. Het hemd is immers nader dan de rok.
Maar pas op! Voor mij ligt de oplossing voor Brussel in een Europees District.

Citaat:
Oud 9 augustus 2012, 20:50   #272
Shadowke

Standaard

Citaat:
indien de EU dit accepteert, maar dat zie ik ni gebeuren.
Oud 9 augustus 2012, 20:51   #273
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Zuid-België is niet op zichzelf leefbaar. De rattachement zal erg vlug volgen, al is het maar om pragmatische redenen. Dat hierbij Europese instellingen zullen moeten opgeofferd worden, nemen ze er waarschijnlijk wel bij. Het hemd is immers nader dan de rok.
Voor een rattachement moet je met twee zijn. En op dit ogenblik zijn ze met nul. Wat het Europees District betreft, dit zal er, heel misschien, ooit komen bij een sterkere politieke eenmaking van Europa. Daar staan we voorlopig lichtjaren van.
Oud 9 augustus 2012, 20:52   #274
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
indien de EU dit accepteert, maar dat zie ik ni gebeuren.
Dat zoun ik niet durven zeggen. Het zou een probleem in het hart van Europa oplossen.

Citaat:
Oud 9 augustus 2012, 20:53   #275
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In geen geval! Brussel wordt niet geannexeerd als Franstalig lebensraum, het wordt geen EU-enclave - ze zullen u daar zien komen, het heeft niet eens een luchthaven.

Brussel blijft de hoofdstad van Vlaanderen.
Oud 9 augustus 2012, 20:54   #276
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat zoun ik niet durven zeggen. Het zou een probleem in het hart van Europa oplossen.
blijven dromen Bok.
Oud 9 augustus 2012, 20:56   #277
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Voor een rattachement moet je met twee zijn. En op dit ogenblik zijn ze met nul. Wat het Europees District betreft, dit zal er, heel misschien, ooit komen bij een sterkere politieke eenmaking van Europa. Daar staan we voorlopig lichtjaren van.
Ik denk dat Francofoon links en Frans links eer geneigd zullen zijn om een groter frankrijk te creëren. Natuurlijk zal Duitsland en G-B nooit toelaten dat al de Europese instellinbgen in dat grotere Franse rijk zullen komen te liggen. Vandaar dat zo een Europees district Brussel een oplossing zou kunnen bieden. Noch de franstaligen noch de vlamingen zullen hun poot op Brussel zetten en waarschijnlijk zullen beiden er tevreden over zijn dat de andere zijn slag niet heeft thuisgehaald en zijzelf geen gezichtsverlies moeten lijden.

Citaat:
Oud 9 augustus 2012, 20:57   #278
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In geen geval! Brussel wordt niet geannexeerd als Franstalig lebensraum, het wordt geen EU-enclave - ze zullen u daar zien komen, het heeft niet eens een luchthaven.

Ottawa en Den Haag hebben ook geen luchthaven, toch geen internationale, het zijn wel de hoofdsteden van hun respectievelijke landen.
Oud 9 augustus 2012, 20:59   #279
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ottawa en Den Haag hebben ook geen luchthaven, toch geen internationale, het zijn wel de hoofdsteden van hun respectievelijke landen.
Jaja, niemand strijd dat af, Brussel is en blijft de Vlaamse hoofdstad, dat is alles.
Oud 9 augustus 2012, 20:59   #280
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Ik reik maar een oplossing aan waarbij een serieus conflict kan vermeden worden. Bij alle andere oplossingen zal er iemand op zijn snuit moeten gaan en dat is niet goed voor het uitdoven van het probleem.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be