Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: 'hitler...
...was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' 1 1,49%
...was een duivel, een monster' 8 11,94%
...was een seksueel gefrustreerde psychopaat' 20 29,85%
...geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' 26 38,81%
...bezat een hypnotiserend talent' 7 10,45%
iets anders. 5 7,46%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2005, 15:14   #261
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
heb je dat helemaal alleen gevonden?
Neen, daar zijn wel meer ruimdenkende mensen die daar op wijzen.

kusje
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 15:54   #262
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Mensen zijn van nature heel gevoelig aan autoriteit. Ik denk dat het een soort vervanger is van ons dierlijk instinkt. Er zijn veel experimenten* geweest over gehoorzaamheid met echt verbazingwekkende resultaten. Misschien kunnen veel mensen het gewoon niet aan voor zichzelf te moeten denken en volgens ze dus maar een leider of god.

(* bv. Milgram http://www.new-life.net/milgram.htm )

't is gemakkelijk hé, !

Als er iemand is die gewoon zegt wat ge moet doen, moete zelf nie nadenken...

't zijn alleen maar mensen die zelf graag nadenken die daar tegeningaan, of er het hunne van denken...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 15:56   #263
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Er zijn ooit eens -in een of ander flutmagazine- interviews verschenen met verschillende ex-dictators, vraag me niet meer welke. Van compleet doorgedraaide afrikaanse keizers tot misleide filantropen. Er liep slechts een rode draad door al die verschillende verhalen uit verschillende culturen. Er was zich niet één persoon bewust van het kwaad dat hij of zij zou hebben aangericht. Niet één die spijt of wroeging had en vond dat excuses gepast zouden zijn.

Ik heb de hele draad niet gelezen maar vond dit wel passen. Welke conclusies hier uit getrokken kunnen worden ? Tja waar eindigt de chemie, de materie en waar begint de waan en ligt daar nog iets tussen ?

Inderdaad, trouwens waarom zou je iets verkeerd doen als je zelf weet dat dat verkeerd is ... ?

Je moet toch van je eigen gelijk wreed overtuigd zijn voor ge zo' t varken gaat uithangen ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 16:39   #264
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
't is gemakkelijk hé, !

't zijn alleen maar mensen die zelf graag nadenken die daar tegeningaan, of er het hunne van denken...
Idd maar toch is het vreemd. Het is normaal dat we onze houdingen en meningen soms plots veranderen in verwarrende situaties. Maar dit gebeurt even goed als anderen zich flagrant vergissen. Conformisme-effect heet dat geloof ik. (theorie van Ash)

Vraag: Welk van de lijnen uit 2° is even lang als lijn 1°?

------

-----------
------
--

Een voor een moesten mensen overtuigd de foute lijn aanduiden, als laatste kwam de proefpersoon die dan ook de foute lijn aanduidde.(de proefpersoon wist niet dat de anderen geen echte proefpersonen waren)
In totaal duidde 75% foute lijnen aan. Het experiment is verschillende keren herhaald in verschillende omstandigheden en met verschillende mensen. Resultaat was altijd +- hetzelfde.
Conclusie: menselijk ras zijn dikke meelopers + je kunt mensen alles wijsmaken als je het maar met voldoende overtuiging zegt en vaak genoeg herhaalt (ook al wordt de fysische werkelijkheid tegen gesproken)

Conformisme betekend dus zich willen gedragen zoals de norm, ook al is deze norm immoreel. De mening van de massa staat dus hoger dan je persoonlijke mening. Alleen mensen met een heel sterk karakter laten zich hier maar weinig door beïinvloeden.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 16:43   #265
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Er zijn ooit eens -in een of ander flutmagazine- interviews verschenen met verschillende ex-dictators, vraag me niet meer welke. Van compleet doorgedraaide afrikaanse keizers tot misleide filantropen. Er liep slechts een rode draad door al die verschillende verhalen uit verschillende culturen. Er was zich niet één persoon bewust van het kwaad dat hij of zij zou hebben aangericht. Niet één die spijt of wroeging had en vond dat excuses gepast zouden zijn.
Misschien kunnen ze het ook niet tot hun laten doordringen, kunnen ze de verantwoordelijkheid voor hun daden niet aan.
Een Japanner had ooit wel eens zijn excuses aangeboden voor wat hij in zo'n kamp had aangericht. (wetenschappelijke experimenten enzo) Hij zei iets van "nu ik jullie gezichten zo zie heb ik vreselijk veel spijt blabla." Maar da's idd een grote uitzondering.
Oud 14 juni 2005, 16:43   #266
sinan123
Banneling

Standaard

Inderdaad,
Er was nog zo'n test en iedereen beweerde dat Bush vorig jaar vermoord zou zijn.
De proefpersoon was er helemaal van overtuigd dat hij toen was vermoord.

We zijn gewoon kuddedieren en meelopers.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 16:58   #267
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Inderdaad,
Er was nog zo'n test en iedereen beweerde dat Bush vorig jaar vermoord zou zijn.
De proefpersoon was er helemaal van overtuigd dat hij toen was vermoord.

We zijn gewoon kuddedieren en meelopers.
Da's natuurlijk allemaal wel handig om te weten als je propaganda maakt...
Oud 14 juni 2005, 22:10   #268
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Door dat conformisme kan je eigenlijk alles wat we weten in vraag stellen. Zijn we niet aan het meelopen terwijl we denken een eigen mening te hebben? Moet men nu alles in vraag stellen, geschiedenis, wetenschap, ... Wat is er waar en wat wordt er ons ingelepeld? Stof tot nadenken.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 22:15   #269
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Door dat conformisme kan je eigenlijk alles wat we weten in vraag stellen. Zijn we niet aan het meelopen terwijl we denken een eigen mening te hebben? Moet men nu alles in vraag stellen, geschiedenis, wetenschap, ... Wat is er waar en wat wordt er ons ingelepeld? Stof tot nadenken.
Idd, mensen die denken dat ze vrij zijn maken zichzelf iets wijs. (Kierkegaard)
Oud 15 juni 2005, 00:19   #270
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat er aan de grondslag van Hitlers' denkbeelden ligt weet ik niet.

Maar waardoor de massa volgens mij volledig in hem opging is denk ik vrij simpel: een heel gemotiveerd iemand, waaraan charisma werd toegekend, heel autoritair (waarvoor zijn propagandist Goebbels zorgde) en zo iemand boeide het volk op dat moment blijkbaar heel sterk. Misschien moeten we het meer zien als 'wie wil er nu niet horen dat hij tot een superieur ras behoort?' Op zo'n manier heb je 't volk vrij snel onder één vlag want positieve effecten die dit heeft op de groep waartoe hij behoorde en de zelfbeelden van al die groepsleden die daardoor veel positiever werden is volgens mij niet te onderschatten ...
Oud 15 juni 2005, 00:20   #271
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
En ook ... hoeveel van de dingen die wij als doodnormaal vinden, zijn dat in feite niet, en zijn gewoon ingebakken door cultuur?
En dat ontdekken we pas als we in contact komen met anderen ...
Oud 15 juni 2005, 00:26   #272
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
't is gemakkelijk hé, !

Idd, remember het Zimbardo-experiment ... sommige mochten cipiers spelen, anderen gevangen. Het moest vroegtijdig worden afgelast omdat het te erg werd.

En zeker niet te vergeten de experimenten van Ash, of was het Sherif? (shame on me)
Als een persoon/groep/organisatie die veel aanzien heeft, en die verklaart alle verantwoordelijkheid op zich te nemen, mensen vraagt om aan 'n toevallige voorbijganger die leerling moet spelen elektrische schokken toe te dienen die zelfs dodelijk kunnen zijn ... hartpatiënt of niet, schreeuwend en jankend of niet ... doet-ie 't gewoon
Oud 15 juni 2005, 05:26   #273
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
btw: Ik snap die mensen ook niet. Misschien hebben ze gewoon een doel in hun leven nodig, iets om voor te vechten, iemand om naar op te kijken (hitler bv.)
Het zijn gewoon nullen die achter een miezerig ééntje gaan staan, om aldus zichzelf enige waarde toe te dichten.
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 08:17   #274
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand
Neen, daar zijn wel meer ruimdenkende mensen die daar op wijzen.

kusje
wist je dat het vooral enggeestige mensen zijn die zichzelf ruimdenkend vinden!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 08:44   #275
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
wist je dat het vooral enggeestige mensen zijn die zichzelf ruimdenkend vinden!
Mag ik daaruit afleiden dat u zichzelf niet ruimdenkend vindt? Groot gelijk! Doe zo voort. zelfkenis is het begin van alle wijsheid.
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 09:07   #276
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand
Mag ik daaruit afleiden dat u zichzelf niet ruimdenkend vindt? Groot gelijk! Doe zo voort. zelfkenis is het begin van alle wijsheid.
beste flamand, "ruimdenkend" is niet hetzelfde als je broek laten zakken en je in je kont laten nemen door iedereen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:18   #277
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Idd, remember het Zimbardo-experiment ... sommige mochten cipiers spelen, anderen gevangen. Het moest vroegtijdig worden afgelast omdat het te erg werd.
Daar is een film over gemaakt hé (das experiment) maar de film ging verder dan het echte experiment. Wat er gebeurd zou zijn als men het niet stopgezet had dus. (in 't echte hadden ze nog wel op ene zijn kop gepist en mensen mishandeld en vernederd.)
Oud 15 juni 2005, 10:22   #278
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
En zeker niet te vergeten de experimenten van Ash, of was het Sherif? (shame on me)
Als een persoon/groep/organisatie die veel aanzien heeft, en die verklaart alle verantwoordelijkheid op zich te nemen, mensen vraagt om aan 'n toevallige voorbijganger die leerling moet spelen elektrische schokken toe te dienen die zelfs dodelijk kunnen zijn ... hartpatiënt of niet, schreeuwend en jankend of niet ... doet-ie 't gewoon
Milgram.
70% ging tot 450 vlot ook al smeekte de andere proefpersoon* als een klein kind of zei dat hij hartklachten had, zelfs als hij totaal niet meer bewoon bleven ze schokken geven. Omdat er ene in witte jas bijstond die autoriteit uitstraalde en bij twijfel aanmoedigde verder te gaan.

(*het was een acteur hé)
Oud 15 juni 2005, 10:36   #279
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat er aan de grondslag van Hitlers' denkbeelden ligt weet ik niet.

Maar waardoor de massa volgens mij volledig in hem opging is denk ik vrij simpel: een heel gemotiveerd iemand, waaraan charisma werd toegekend, heel autoritair (waarvoor zijn propagandist Goebbels zorgde) en zo iemand boeide het volk op dat moment blijkbaar heel sterk. Misschien moeten we het meer zien als 'wie wil er nu niet horen dat hij tot een superieur ras behoort?' Op zo'n manier heb je 't volk vrij snel onder één vlag want positieve effecten die dit heeft op de groep waartoe hij behoorde en de zelfbeelden van al die groepsleden die daardoor veel positiever werden is volgens mij niet te onderschatten ...
Idd het is allemaal heel logisch eigenlijk.
Nog een heel simpel experiment:
met 25 mensen ofzo bijvoorbeeld de helft door een klaslokaal laten rondlopen. Iedereen moet achter elkaar. Op den duur krijgen ze allemaal hetzelfde ritme, een soort marcheren wordt het. De mensen die langs de kant zitten beginnen op den duur mee te klappen terwijl ze dat amper beseffen.
Dus terug naar hitler, als duizende mensen daar me hun poot in de lucht staan en sieg heil ofzo roepen?
(Bij vlaams blok-bijeenkomsten zie je dat ook trouwens. Het 'massagevoel'. Met heel den hoop 'eigen volk eerst' of 'baas in eigen land'. Best eng vind ik. )
Ik heb daar zelf een paranoia voor, massahysterie. Bijvoorbeeld 11september had ik echt iets van 'even afstand nemen rustig nadenken' terwijl ze daar al bezig waren over WOIII enz.
Oud 15 juni 2005, 11:20   #280
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Milgram.
70% ging tot 450 vlot ook al smeekte de andere proefpersoon* als een klein kind of zei dat hij hartklachten had, zelfs als hij totaal niet meer bewoon bleven ze schokken geven. Omdat er ene in witte jas bijstond die autoriteit uitstraalde en bij twijfel aanmoedigde verder te gaan.

(*het was een acteur hé)
Ik weet het. Ik ken de experimenten. Milgram idd!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be