Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: 'hitler...
...was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' 1 1,49%
...was een duivel, een monster' 8 11,94%
...was een seksueel gefrustreerde psychopaat' 20 29,85%
...geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' 26 38,81%
...bezat een hypnotiserend talent' 7 10,45%
iets anders. 5 7,46%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2005, 16:00   #1
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard het raadsel hitler

[font=Arial][size=2]Ik las dit toevallig op Wikipedia, vond het wel interessant. Vraag me af wat jullie ervan denken (o.a. kenners als Wolfgang Meister ). Vandaar dat er een poll bij is.[/size][/font]

Het raadsel Hitler

Het blijft, ook voor de grootste kenner, een groot raadsel hoe deze op het oog mislukte man, die 'halfbakken kunstenaar en straatzwerver, dat korporaaltje', een dergelijke macht over mensen heeft kunnen krijgen en houden, hoe hij dit hele drama heeft kunnen ontketenen en waarom hij dat niet alleen wilde, maar ook nog deed.

Talloze Hitlerverklaarders hebben zich het hoofd gebroken over de mogelijke motivatie en psyche van de man die deze onvoorstelbare visie niet alleen had, maar ook per se wilde uitvoeren. Een scala aan meningen is het resultaat, van 'Hitler was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' (Alan Bullock) tot 'Hitler was een duivel, een monster' of 'Hitler was een seksueel gefrustreerde psychopaat' (Norbert Bromberg, Verna Volz Small, Gertrud Kurth), maar ook 'Hitler geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' (H.R. Trevor-Roper).

Een heel aparte visie heeft de Duitse historicus Sebastian Haffner. In zijn boek Kanttekeningen bij Hitler stelt Haffner de vraag hoe een zo gering getalenteerd persoon en een zo armzalige persoonlijkheid als Hitler zoveel macht kon verkrijgen. Hij is van oordeel dat Hitler een hypnotiserend talent bezat, het talent van een geconcentreerde wilskracht waarmee hij zich een collectief onderbewustzijn - waar en wanneer zich dat manifesteerde- te allen tijde kon toeëigenen. Deze hypnotiserende invloed op de massa was Hitlers eerste, en lange tijd enige, politieke kapitaal. Er bestaan talloze getuigenissen van de kracht van dit talent. (Haffner, Kanttekeningen, p. 23). Tijdens zijn eerste politieke rede op 24 februari 1920, die een groot succes werd, werd Hitler zich dit talent bewust. Het zou een verklaring kunnen zijn voor zijn greep op de massa en het staatsbestel in de jaren daarna.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:04   #2
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Hij deed wat hij dacht dat goed was voor Duitsland en het Duitse volk.
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:15   #3
la_Principessa
Banneling

Standaard

Ik heb 'was een seksueel gefrustreerde psychopaat' gekozen.
Seksueel gefrustreerd weet ik niet, in elk geval gefrustreerd (én geobsedeerd).
Oud 27 april 2005, 16:25   #4
PAJOT
Banneling

Standaard

Hitler had een beeldige taal, een buitengewoon talent, grappige stijl vol humor, levendigheid, beelden, ...

Hij bracht de mensen iets om met hart en ziel in te geloven, bespeelde en bracht een boodschap in de massa.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:05   #5
sinan123
Banneling

Standaard

Hitler was een monsterlijke moordenaar.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 27 april 2005 om 17:05.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:36   #6
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Hitler was een monsterlijke moordenaar.
idem

(damn, ik had meerdere keuzes kiezen mogelijk moeten maken)
Oud 27 april 2005, 17:37   #7
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Hitler had een beeldige taal, een buitengewoon talent, grappige stijl vol humor, levendigheid, beelden, ...
Sarcastisch bedoeld hoop ik? Komaan hij was een stijve hark.
Oud 27 april 2005, 17:39   #8
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Sarcastisch bedoeld hoop ik? Komaan hij was een stijve hark.
hij had het uiterlijk van een stijve hark, maar hij kon wel mensen inspireren.

Anywayz ik heb gevote op "hij geloofde dat hij het goede deed".
Dat betekent niet dat ik vind dat hij het goede gedaan heeft, dat betekent dat ik vind dat hij een zeer verwrongen beeld had van wat goed was.

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:58   #9
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
Dat betekent niet dat ik vind dat hij het goede gedaan heeft, dat betekent dat ik vind dat hij een zeer verwrongen beeld had van wat goed was.
Hoe komen mensen toch aan zo'n beeld?
(psychopaat dus)

Laatst gewijzigd door la_Principessa : 27 april 2005 om 18:08.
Oud 27 april 2005, 17:59   #10
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Alle bovenstaande opties gaan zowel op voor Hitler als bv voor een Dutroux. Stel je voor dat Dutroux aan de macht zou kunnen zijn en zelf de wetten kon maken en laten uitvoeren.....

Mijn idee? Hitler was een psychopatische leugenaar en charlatan die dankzij het kapitaal en met de zegen van een belangrijk deel van het volk (zowat 35%) carte blanche kreeg om, al wat hij al voordien had aangekondigd in zijn boek Mein Kampf (dat blijkbaar niemand had gelezen en/of geloofd, hadden ze dat maar wel gedaan!), klakkeloos en tot de laatste letter heeft kunnen uitvoeren.

Resultaat: tientallen miljoenen doden van alle nationaliteiten, het joodse volk in Europa bijna helemaal uitgemoord, zijn land totaal in puin geschoten, zijn Groot-Duitsland gehalveerd in oppervlakte, en alle Duitsers die leefden in de 'grotere geannexeerde Duitse gebieden' ontheemd en op de vlucht.

Laatst gewijzigd door thePiano : 27 april 2005 om 18:04.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 18:11   #11
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Alle bovenstaande opties gaan zowel op voor Hitler als bv voor een Dutroux. Stel je voor dat Dutroux aan de macht zou kunnen zijn en zelf de wetten kon maken en laten uitvoeren.....

Mijn idee? Hitler was een psychopatische leugenaar en charlatan die dankzij het kapitaal en met de zegen van een belangrijk deel van het volk (zowat 35%) carte blanche kreeg om, al wat hij al voordien had aangekondigd in zijn boek Mein Kampf (dat blijkbaar niemand had gelezen en/of geloofd, hadden ze dat maar wel gedaan!), klakkeloos en tot de laatste letter heeft kunnen uitvoeren.
Nuja, het eindresultaat was toch niet helemaal wat hij gehoopt had he. (duizendjarig rijk? duitsland 'zuiver'? hij de geschiedenis in als een held?...)

Citaat:
Resultaat: tientallen miljoenen doden van alle nationaliteiten, het joodse volk in Europa bijna helemaal uitgemoord, zijn land totaal in puin geschoten, zijn Groot-Duitsland gehalveerd in oppervlakte, en alle Duitsers die leefden in de 'grotere geannexeerde Duitse gebieden' ontheemd en op de vlucht.
Het resultaat kennen we.
Oud 27 april 2005, 18:12   #12
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Ik kan niet kiezen/stemmen gezien ik vermoed/de mening ben toegedaan dat een combinatie van meerdere mogelijkheden van toepassing is.
Oud 27 april 2005, 18:14   #13
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het resultaat kennen we.
Inderdaad. Niettegenstaande heeft hij nog steeds volgelingen.
Oud 27 april 2005, 18:14   #14
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Ik kan niet kiezen/stemmen gezien ik vermoed/de mening ben toegedaan dat een combinatie van meerdere mogelijkheden van toepassing is.
Je hebt gelijk. Eigenlijk is bijna alles van toepassing (behalve mss het hypnotiseren, dat weet ik zo nog niet).
Oud 27 april 2005, 18:15   #15
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
damn, ik had meerdere keuzes kiezen mogelijk moeten maken
Inderdaad.
Mijn keuze sluit andere dan ook niet uit.

Laatst gewijzigd door Firestone : 27 april 2005 om 18:15.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 18:19   #16
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idem

(damn, ik had meerdere keuzes kiezen mogelijk moeten maken)
Jeps, je bent de rechtsextremisten en VB'rsop dit forum nog 'vergeten'. Had je bv nog een paar opties toegevoegd zoals bv 'Hitler was een genie', 'Hitler was de grootste Duitser van allemaal', 'Verdiende Hitler de nobelprijs voor de Vrede?' enz... dan was de deelname aan deze peiling massaal geweest.
Oud 27 april 2005, 18:24   #17
R.Tollenaere
Banneling

R.Tollenaere's schermafbeelding

Standaard

Hitler was zonder twijfel één van de grootste leiders van de 20ste eeuw, zijn economische politiek was zonder meer schitterend. In een paar jaar tijd veranderde hij Duitsland van een derde wereld-land tot een wereldmacht.

Hij heeft de oorlog echter verloren door een aantal foute beslissingen, omdat hij het joodse gevaar binnen het yankeerijk onderschat heeft. Hitler dacht dat de Duitse en Europese joden in het algemeen het grootste gevaar vormden voor het Arische ras, dit was fout: het grootste gevaar waren de steenrijke, kapitalistische joden, zionisten en sympathisanten in Washington, New York en Londen. Niet de gewone jood in Berlijn. Doordat Hitler dit gevaar niet zag heeft hij al zijn manschappen en energie gebruikt om het boljevisme te vernietigen en dit samen met de Europese joden. Dit is falikant afgelopen. Hij had veel beter het niet aanvalsverdrag met Stalin behouden en al zijn energie en manschappen gebruikt om het zionistische Rijk (VS en GB) aan de westgrens van het Derde Rijk te vernietigen. Dan kon er nog altijd komaf worden gemaakt met Stalin...

Laatst gewijzigd door R.Tollenaere : 27 april 2005 om 18:27.
R.Tollenaere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 18:26   #18
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

A.Hitler was een megalomane oorlogsstoker met een paranoide verlangen de wereld te beheersen en alle individuen of volkeren te vernietigen die hem rechtstreeks in de weg stonden of door hem werden beschouwd als vanuit raciaal oogpunt ongewenst.
Oud 27 april 2005, 18:29   #19
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Tollenaere
Hitler was zonder twijfel één van de grootste leiders van de 20ste eeuw, zijn economische politiek was zonder meer schitterend. In 10 jaar tijd veranderde hij Duitsland van een derde wereld-land tot een wereldmacht.
Onzin.

Zelfs vanuit Duits perspectief was Hitler een ramp.
Hij heeft een puinhoop achtergelaten, en een kleiner geworden Duitsland.

Het is de vermaledijde democratie die Duitsland weer heropgebouwd heeft na WO2, de nazi's hebben alléén maar dood en vernieling gebracht.
Oud 27 april 2005, 18:29   #20
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jeps, je bent de rechtsextremisten en VB'rsop dit forum nog 'vergeten'. Had je bv nog een paar opties toegevoegd zoals bv 'Hitler was een genie', 'Hitler was de grootste Duitser van allemaal', 'Verdiende Hitler de nobelprijs voor de Vrede?' enz... dan was de deelname aan deze peiling massaal geweest.
Nog een beetje geduld, ze komen aangemarcheerd...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Tollenaere
Hitler was zonder twijfel één van de grootste leiders van de 20ste eeuw, zijn economische politiek was zonder meer schitterend. In een paar jaar tijd veranderde hij Duitsland van een derde wereld-land tot een wereldmacht.

Hij heeft de oorlog echter verloren door een aantal foute beslissingen, omdat hij het joodse gevaar binnen het yankeerijk onderschat heeft. Hitler dacht dat de Duitse en Europese joden in het algemeen het grootste gevaar vormden voor het Arische ras, dit was fout: het grootste gevaar waren de steenrijke, kapitalistische joden, zionisten en sympathisanten in Washington, New York en Londen. Niet de gewone jood in Berlijn. Doordat Hitler dit gevaar niet zag heeft hij al zijn manschappen en energie gebruikt om het boljevisme te vernietigen en dit samen met de Europese joden. Dit is falikant afgelopen. Hij had veel beter het niet aanvalsverdrag met Stalin behouden en al zijn energie en manschappen gebruikt om het zionistische Rijk (VS en GB) aan de westgrens van het Derde Rijk te vernietigen. Dan kon er nog altijd komaf worden gemaakt met Stalin...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be