![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Weet u waar die voorwaarde ergens beschreven staat? En in hoeverre zijn de opbreekwerken al gevorderd?
|
|
|
|
|
|
#262 |
|
Minister-President
|
Dat zou ik ergens moeten navragen, ik weet het niet meer, Jan.
Ik geef je overigens gelijk, dat het een pracht van een lijn is, maar reeds direct na de oorlog was een groot deel van de infrastructuur zwaar beschadigd. En een nieuwe brug bouwen voor een lijn waar hoop en al 1 trein per week passeert (als het al zo veel is), als ik hoor hoe er wordt geklaagd over de investeringen in o.a. HSL en andere lijnen, vrees ik dat er behalve onder treinfanaten weinig animo voor bestaat. Dimitri, Lanaken-Maastricht is geen NMBS-lijn, bij mijn weten. Spijtig, dus, maar ergens wel begrijpelijk dat ze die er niet bij opzetten. Er is wel wat bewaard gebleven van ons tramverleden, hoor, een aantal verenigingen en De Lijn zelf hebben enkele antieke trams bewaard. In Gent rijdt PCC 01 bijvoorbeeld rond in de originele MIVG-kleuren wit en blauw. En aan de kust organiseert TTO-Noordzee regelmatig museumritten. En verder is er het museum in Schepdaal, in Antwerpen-Berchem en in Woluwe (van de MIVB). Ik weet wel niet hoe rijvaardig die trams allemaal zijn, ik vrees dat de meeste nooit meer buitenkomen... http://tto-noordzee.be/ http://www.mtub.be/(dood) http://www.trammuseum.net/ http://www.delijn.be/delijn/vlatam.asp http://www.nmvb.be/ |
|
|
|
|
|
#263 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#264 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Vennbahn is (nu moeten we blijkbaar al "was" gebruiken) belangrijk, omdat, als ik me tenminste niet vergis, het de enige lijn is waar nog de oorspronkelijke Pruisische seinen en seininrichting staan. Een unicum. |
|
|
|
|
|
|
#266 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.stoomcentrum.be/ Geeft de Nederlandse overheid een bepaalde financiële of andere ondersteuning voor het beheer van die museumlijnen? |
|
|
|
|
|
|
#267 |
|
Minister-President
|
De bereikbaarheid is ook veel groter, en de nabijheid van een grote stad helpt ook, natuurlijk. Bovendien is het net het wagenpark dat heel veel geld opslorpt. En zoals reeds gezegd, de infrastructuur. Het SCM is al vele jaren bezig haar lijntje van Balgerhoeke naar Maldegem te vernieuwen, ocharme. Het zal nu wel wat sneller gaan, omdat de Vlaamse regering een subsidie toekent voor die werken. De Vennbahn is er een veelvoud van, zowel in lengte als in moeilijkheidsgraad omwille van het terrein. Met een bruggetje ga je er niet komen, vrees ik.
Ik spreek me dus niet uit over de bekwaamheid van de vzw Vennbahn, maar een jaren verwaarloosd traject krijg je niet op korte tijd in goede staat. Jarenlange werken aan een lijn, enkel voor een museumvereniging (en een ongeïnteresseerde gewone treinmaatschappij) die tijdens die werken amper inkomsten hebben uit ticketverkoop, dat kan geen enkele museumvereniging alleen dragen. Zelfs de Duitstalige Gemeenschap is daar niet toe in staat, toch een overheid met een redelijke inkomsten. En noch het Waals Gewest, noch de federale overheid hebben veel geld over. Het is spijtig, maar zeer begrijpelijk. |
|
|
|
|
|
#268 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Op internet vond ik een voorbeeld van de museumspoorlijn (Zuidbroek-)Veendam-Stadskanaal-Musselkanaal, de "STAR", genoemd naar de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. Deze lijn, Stadskanaal-Rijksgrens, werd in 1924 geopend en is daarmee een van de jongste particulier aangelegde spoorlijnen van Nederland. Helaas werd de aansluiting naar Duitsland niet gerealiseerd, waardoor de lijn flopte: het deel Ter Apel-Rijksgrens moest twee jaar na de opening gesloten worden en al na elf jaar in 1935 werd de rest van de lijn stilgelegd. In 1941 werd ze echter weer voor goederenvervoer in gebruik genomen tot 1990. Dat laatste geldt ook voor de aansluitende lijn van Stadskanaal tot Zuidbroek, aangelegd in 1910 door de NOLS (Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij), waar de museumlijn aantakt op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans. Gelukkig is de museumspoorwegmaatschappij wat succesvoller dan haar voorganger, want deze bestaat inmiddels bijna twaalf jaar, dus al een jaar langer dan de vorige STAR! De STAR heeft een investeringsplan gemaakt voor de komende jaren dat in totaal 6,5 miljoen euro bedraagt. De financiering steunt onder meer op omvangrijke subsidies van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), waarin de drie noordelijke provincies samenwerken, de provincie Groningen en de gemeenten Veendam en Stadskanaal. Aldus onderstaand persbericht: [SIZE=1]"Naast de provincie Groningen heeft het SNN (Samenwerkingsverband Noord-Nederland) besloten om een subsidie van in totaal € 2.200.000 toe te kennen. Deze is opgebouwd uit € 575.00 uit EZ/Kompasmiddelen en € 1.625.000,- uit EFRO-middelen. De gemeenten Stadskanaal en Veendam hebben na de zomer een besluit genomen over het verstrekken van subsidie. De toegekende subsidies van het SNN en de provincie Groningen zijn zogenaamde 'co-financieringen'. Dat betekent dat de toekenning van de subsidies door de gemeenten Stadskanaal en Veendam van doorslaggevende betekenis was voor het doorgaan van het project. De gemeente Stadskanaal heeft op 8 november 2004 haar deel van de subsidie (€ 500.000,-) toegekend aan de S.T.A.R.. Op 10 november heeft de gemeente Veendam met een krappe meerderheid ook haar deel van de subsidie toegekend (eveneens € 500.000,-). Dit betekent concreet dat het sein definitief op groen staat voor het investeringstraject van ca. € 6.500.000. [SIZE=1]De komende jaren gaat er veel veranderen bij de Museumspoorlijn S.T.A.R. De investeringen worden gebruikt om de infrastructuur van het totale baanvak Veendam - Stadskanaal - Musselkanaal aan een grondige renovatie te onderwerpen. Ook de restauratie van de kunstwerken (bruggen) maken hier deel van uit. Daarnaast zal het emplacement Stadskanaal verder uitgebouwd worden. Naast het station zal op de plaats van de voormalige locomotievenloods een nieuwe rijtuigenloods worden gerealiseerd. Onderdeel hiervan is tevens een educatief centrum, zodat het station ook steeds aantrekkelijker wordt om te bezoeken op de momenten dat er geen trein rijdt. Naast investeringen in spoorlijn en gebouwen zal er ook geïnvesteerd worden in materieel. Voor een deel zal de revisie van stoomlocomotief 'Britta' gefinancieerd worden met de subsidies, tevens zijn er vergevorderde plannen om 3 oude 2-assige rijtuigen van het type 'Donderbus' weer in de oude originele staat van 1926 te restaureren."[/SIZE] [SIZE=3]Met de 700.000 euro van de provincie Groningen samen 3,9 miljoen euro van de verschillende overheden. EZ/Kompas en EFRO blijkt ambtenarentaal voor subsidies uit het investeringsprogramma 'Kompas voor het Noorden' van Economische Zaken resp. het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. In [/SIZE][SIZE=3]dit overzicht[/SIZE][/SIZE][SIZE=3] staan de overige sponsoren van STAR. Zij zullen waarschijnlijk het grootste deel van de overige financiële middelen voor hun rekening hebben genomen.[/SIZE] |
||
|
|
|
|
|
#269 |
|
Minister-President
|
En zelfs Electrabel steunt de STAR
|
|
|
|
|
|
#270 |
|
|
Dat is minder vreemd dan het lijkt, want Electrabel beheert een aantal elektriciteitscentrales in Nederland, waaronder een in de Groningse Eemshaven. Zie ook het persbericht.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 24 januari 2006 om 20:25. |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Minister-President
|
Ach, als Nuon in Vlaanderen mag komen leuren, mag Electrabel ook naar Nederland, hoor. Electrabel heeft bij mij alleen niet zo'n reputatie als sponsor...
|
|
|
|
|
|
#272 | |
|
|
Misschien een goed alternatief om nieuwe stations in kleine plaatsen uit te testen: een mobiel station. Arriva wil het concept binnenkort met veel bombarie ("eerste ter wereld") gaan toepassen.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#273 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alleen een paar bedenkingen. De kostprijs van de overdekking lijkt mij verwaarloosbaar bij de aanleg van de verharding (perrons), de verbinding met de straat, het plaatsen van de funderingen voor die overkappingen, het aanpassen van het uurrooster voor de treinen, enz... |
|
|
|
|
|
|
#274 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 januari 2006 om 16:14. |
|
|
|
|
|
|
#275 |
|
Minister-President
|
In Nederland is er al langer een traditie van voorlopige stopplaatsen, waar een perron wordt opgebouwd met podiumelementen. Hier durft de NMBS niet goed, heb ik de indruk...
|
|
|
|
|
|
#276 |
|
Gouverneur
|
Jan, groentje, Dimitri & co. Ooit op deze thread had ik het over een Vlaanderen-Duitsland-lijn. Jullie antwordden mij da dat absoluut niet kon, ijzeren-lijn is te duur voor personenvervoer, bla bla bla...
Hou hier, wat krijgen we nou? 'kzie hieronder al een volledig klaar gemaakte rechtstreekse verbinding tussen de suiker-zotte Tirlement en Duitsland zonder echt in de buurt te komen van ene Liëzje... ![]() |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waar heeft men dan wel geschreven dat de IJzeren Rijn "te duur is voor personenvervoer"? Mijns inziens heeft niemand behoefte aan personenvervoer via deze lijn. Dit is gewoon niet aan de orde.
|
|
|
|
|
|
#278 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het kaartje dat u toont, is niet van de spoorwegen in België maar van de vroegere buurtspoorwegen. Bijna alle tramlijnen zijn vandaag de dag uitgebroken.
|
|
|
|
|
|
#279 |
|
Minister-President
|
Eerst en vooral, bedankt voor deze kaart, Tempest, een kaart met buurtspoorwegen op, had ik nog niet gezien.
Lijn 24 (de stippellijn) is dé goederenas naar Duitsland, momenteel. Pas vanaf Tongeren, weliswaar, Tienen-Tongeren is reeds lange tijd opgebroken. Spijtig/gelukkig nog niet volledig geëlektrificeerd, spijtig omdat er zo minder mogelijkheden zijn, gelukkig omdat deze lijn zo enkele prachtige fotopunten nog heeft, zonder dat er palen in de weg staan, en eveneens gelukkig, omdat daardoor concurrenten een stevige barrière En die gaat inderdaad niet via Luik, en Ans. Deze lijn, door de Duitsers aangelegd met zo min mogelijk hoogteverschil voor de zware militaire treinen is inderdaad zeer handig voor de goederentrafiek. Maar zeg me eens, waar passeert ze dan, als ze niet door de (provincie) Luik gaat? Waar zou ze daarvoor moeten liggen, als je Wallonië wil vermijden? Juist: Nederland.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Minister-President
|
Doorgaand verkeer is denk ik inderdaad beperkt. Lokaal grensoverschrijdend reizigersverkeer (vooral naar Eindhoven, Roermond, Weert) zou wel baat vinden bij een heropening van de IJzeren Rijn, Jan. Maar het is een verkeersflux, die makkelijk met lightrail kan worden uitgevoerd.
|
|
|
|