Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 06:47   #261
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
:b elg::bel g:
Wat een misbaksel.
Oud 19 augustus 2006, 08:39   #262
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het ene gebeurt constant, het andere hoogstens uitzonderlijk.
Gelijk zal je wel hebben! (Al veel naar Bergen geweest?)

Mischien zou je dan aan een waal die je in het frans aanspreekt op straat moeten antwoorden in het nederlands en vise versa in Walonië. En zo een boodschap met nut overbrengen. Maar natuurlijk u heeft gelijk kritiek is veel leuker!!

Kritiek is gemakkelijk. Als je dan nog eens kritiek geeft en je ogen vooraf sluit zal het zeker lukken.

Leterme zaak: De walen overdrijven zeer zwaar!

Maar de dag dat Di rupo (zal nooit gebeuren denk Van Cauwenberghe) Vlamingen dom gaat noemen dan gaan we wel wat anders zien spuwen uit de mond van de vlaamse leeuw.

Dus i.p.v. gratise kritiek te geven op de respons van walonië tegen iemand die hen "dom" noemt (ironisch,sarcastisch,...of niet) zet je eens in hun plaats en bedenk wat jij zou doen. Het is een geval , zoals di rupo ook heeft gezegt, van puur respect!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 09:01   #263
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Maar de dag dat Di rupo (zal nooit gebeuren denk Van Cauwenberghe) Vlamingen dom gaat noemen dan gaan we wel wat anders zien spuwen uit de mond van de vlaamse leeuw.
Dat zou dan eindelijk eens wat 'milde' kritiek zijn. Door de bank genomen zijn de verwijten die we naar het hoofd geslingerd krijgen een stuk erger te noemen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 09:08   #264
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In feit zouden we niet moeten zeggen dat we uit België komen maar dat we uit Absurdistan komen. Dit apenland trekt meer en meer op niets. Nog gelukkig dat je in Frankrijk woont, Cyrano. In Frankrijk maken ze tenminste politiek. Dat men akkoord met hun beleid of niet gaat, dat is een ander onderwerp. Maar ze maken tenminste politiek. In Absurdistan speelt men liever met communautaire spelletjes om de mensen aan het lachen te maken dan echt over politiek te praten.
Daar geef ik u nu eens volkomen gelijk in. Probleem is dat de oorzaak van de non-politiek Absurdistan zelf is. Pas wanneer men eindelijk door de zure appel heen wil bijten en Absurdistan wil opdoeken, zal er hier ook aan politiek gedaan kunnen worden.
Oud 19 augustus 2006, 09:13   #265
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat zou dan eindelijk eens wat 'milde' kritiek zijn. Door de bank genomen zijn de verwijten die we naar het hoofd geslingerd krijgen een stuk erger te noemen.
Ontkennen helpt niet! De dag dat ik u op straat tegenkom en u zeg dat u een dommerik bent dan slaat u mij in elkaar, waar of niet?
Oud 19 augustus 2006, 09:58   #266
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar vanwege een tsjevenvoorzitter is de huidige taal van Leterme dag en nacht verschil met zijn voorgangers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried Martens
Geef ons wapens!
Citaat:
Ik feliciteer de NVA en haar leiding: niemand kreeg ooit een makke partij als die van de tsjeven zover.
Integendeel, het is dank zij het kartel met n-va
dat cd&v terug die Belgicistische partij van weleer kan worden.
Het succes van de VU in de zeventiger jaren verplichtte de toenmalige cvp om steeds meer Vlaamse standpunten in te nemen en maakte het mogelijk dat mensen zoals VDBrande , VDBerghe , Suyckerbuyk, Eric VRompuy een min of meer vooraanstaande politieke rol konden spelen.
Langs Flamingante kant is er geen concurrentie meer voor de tsjeven want n-va en cd&v zijn ... geen partijpolitieke concurrenten meer, dacht ik zo.
Het bewijs wordt trouwens geleverd door het palmares van het koppel Leterme-Bourgeois na 2 en een half jaar 'Vlaamse' Regering: niks, nada Vlaamse verwezenlijkingen.
Met tsjeef VDBrande was het idd anders en ... beter.
Citaat:
Nog nooit heeft een ernstige kandidaat premier zo'n duidelijk-Vlaamse taal gesproken.
Voor verkiezingen 2004 : 'vijf minuten politieke moed'.
Na de verkiezingen : 'N'ayez pas peur'.
Mijn felicitaties aan de n-va en haar leiding.

Laatst gewijzigd door stab : 19 augustus 2006 om 09:59.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 10:06   #267
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bwa na de vele verwijten over racisme en fascisme zou 'dom' wel eens een aangename afwisseling zijn.
Oud 19 augustus 2006, 10:07   #268
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In feit zouden we niet moeten zeggen dat we uit België komen maar dat we uit Absurdistan komen. Dit apenland trekt meer en meer op niets. Nog gelukkig dat je in Frankrijk woont, Cyrano. In Frankrijk maken ze tenminste politiek. Dat men akkoord met hun beleid of niet gaat, dat is een ander onderwerp. Maar ze maken tenminste politiek. In Absurdistan speelt men liever met communautaire spelletjes om de mensen aan het lachen te maken dan echt over politiek te praten.

P.S. : Waar woon je in Frankrijk, trouwens?
zullen we eens een boompje opzetten over Bretagne, Iparralde, Occitanië, Corsica, ... ?
Oud 19 augustus 2006, 10:13   #269
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
bwa na de vele verwijten over racisme en fascisme zou 'dom' wel eens een aangename afwisseling zijn.
Hierop ga ik niet reageren want zo creeër je natuurlijk discussies.

Citaat:
-Mama,Jantje heeft 'idioot' tegen mij gezegt
-Dat is niet waar
-welles
-nietes
-welles
-nietes
-alles wat je zegt ben je zelf
...
welles
och idioot
Zie je wel dat hij mij een idioot noemt!
Heb je ook iets deftigs in te voeren?
Oud 19 augustus 2006, 10:13   #270
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem, maar blijkbaar woont die Vlaamse burger niet langer in sommige voormalige Vlaamse gemeenten.
Moet het bestuur blind blijven voor die realiteit?
Moet er mordicus in 't Nederlands bestuurd worden, ook als er nauwelijks nog Nederlandstaligen resideren in die bewuste gemeenten?
Uiteraard.
Of er nu 10 of 100% Franstaligen wonen in een Vlaamse gemeente maakt geen reet uit. De bestuurstaal van een gemeente hangt af vh hogere niveau, niet van een al dan niet tijdelijke meerderheid van anderstaligen in die bepaalde gemeente.
Althans dit is zo afgesproken geweest in 1962/63 hier in België.
Ook door de Walen.

Laatst gewijzigd door stab : 19 augustus 2006 om 10:14.
Oud 19 augustus 2006, 10:16   #271
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierop ga ik niet reageren want zo creeër je natuurlijk discussies.

Heb je ook iets deftigs in te voeren?

Je draait rond de pot he. Al jarenlang krijgt Vlaanderen een continue stroolm verwijten en beledigingen te slikken. Leterme zegt één keer dat ze niet kunnen Nederlands lezen en het hek is van de dam.
Oud 19 augustus 2006, 10:22   #272
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat dit wishfull thinking is.
Brusselse randgemeenten zullen pasmunt zijn om een paar Vlaamse eisen te kunnen verzilveren.
Ik vraag me zelfs af of zoiets al niet ter tafel kwam toen er over B-H-V werd onderhandeld...........
Vanuit het standpunt van een 'Vlaamse' Belg als jij , utilitair gezien, is dit imo een onverstandige houding.
Verandering van taalgrens - uitbreiding van Brussel in casu territoriale aansluiting met Wallonië is zeker geen bijkomend element om de Belgische Staat langer of beter overeind te (kunnen) houden. Welintegendeel.
Bovendien, wordt daardoor het risico groter dat Brussel aan onze neus gaat voorbijgaan ingeval van separatisme.
En mijn beste Belgische SuperStaaf, ook die mooie postjes en vorstelijke salarissen die niet noodzakelijk bij een Belgische splitsing, maar zeer zeker bij het verlies van Brussel voorbehouden aan 'Noord-Belgen' op de tocht komen te staan.
Al es aan gedacht?

Laatst gewijzigd door stab : 19 augustus 2006 om 10:23.
Oud 19 augustus 2006, 10:28   #273
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Uiteraard.
Of er nu 10 of 100% Franstaligen wonen in een Vlaamse gemeente maakt geen reet uit. De bestuurstaal van een gemeente hangt af vh hogere niveau, niet van een al dan niet tijdelijke meerderheid van anderstaligen in die bepaalde gemeente.
Althans dit is zo afgesproken geweest in 1962/63 hier in België.
Ook door de Walen.
Net zoals we indertijd gezamenlijk de paritaire vertegenwoordiging van Nederlandstaligen en Franstaligen overeengekomen zijn.
Oud 19 augustus 2006, 10:36   #274
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Gelukkig is Frans net zomin een officiële bestuurstaal in de Vlaamse rand als Nederlands in Wallonië. Daarvoor zijn er faciliteiten. Ze waren bedoeld om de Franstaligen de tijd te gunnen Nederlands te leren. Intussen zijn die faciliteiten enkele decennia oud en spreken de meeste franstaligen nog altijd geen gebenedijd woord Nederlands.
Tot overmate van ramp werden die faciliteiten in 1988 gebetonneerd: dubbele meerderheid om ze af te schaffen etc.
Dank zij de Volksunie. Dank zij 'grote' politicus Wilfried Martens.
Oud 19 augustus 2006, 10:37   #275
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Ik ben blij dat Leterme eens het probleem aankaart en terecht de onwil van de franstaligen benadrukt. Hopelijk verandert hij het geweer niet van schouder en blijft hij een sterke positie innemen tijdens de komende onderhandelingen voor staatshervormingen. Over de taalgrens schreeuwt men natuurlijk moord en brand en gaat men weer de toer op van "antidemocraat, seperatist, enz." Vlaanderen heeft nood aan politici die de Vlaamse belangen verdedigen, we hebben er al genoeg die een kruipige houding aanemen en die Vlaanderen verraden. Afwachten of Yves standvastig blijft.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 10:38   #276
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

De faciliteiten afschaffen zou een goed signaal zijn voor de ingeweken franstaligen om Nederlands te leren.
Oud 19 augustus 2006, 10:42   #277
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik zou hier als franstalige jouw betoog even willen nuanceren. Niet alle franstaligen zijn van slechte wil. Je hebt in Gent en Antwerpen tienduizenden franstaligen die hun moedertaal blijven hanteren maar die Vlaams denken en stemmen en er niet aan denken om faciliteiten op te eisen.

Aan de kust heb je ook veel franstaligen (ik heb het over de mensen die daar leven en werken, niet de toeristen). Ook zij eisen geen speciale rechten.

Het probleem stelt zich uitsluitend in de rand, waar je uitgeweken Brusselaars hebt die niet begrijpen dat zij niet meer in Brussel leven. Hun onredelijke eisen worden gesteund door franstalige politici, die dankzij de absurde mechanismen die ons land rijk is de stemmen van die mensen kunnen ronselen. Voeg daar nog de sociologische verschillen tussen de rijke franstalige inwijkelingen in de rand en de relatief minder bedeelde autochtone bevolking en je hebt alle ingrediënten van die vieze cocktail.
100% gelijk.
Franstaligen hoeven als zodanig voor mij geen gebenedijd NLs woord te kennen. Maar de bestuurlijke , administratieve , gerechtelijke taal in Vlaanderen dient onverkort het Nederlands te zijn zonder de minste faciliteiten.
Overigens ga ik ook akkoord met je visie over Brussel en bepaalde randgemeenten in de context van een secessie, zoals gesteld in een draad over de toekomst van Brussel. Maar dat is een ander verhaal.
Oud 19 augustus 2006, 10:48   #278
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Typisch voor de franstaligen (media, politici,...) is in plaats van toe te geven dat het fout gaat en om oplossingen aan te geven gaan ze veel liever hysterisch tekeer zonder tegenargumenten of feitelijk materiaal te geven die hun onwil om Nederlands te leren tegenspreekt. Ze erkennen het probleem niet eens integendeel ze geven het toe en eisen zelfs dat de taalgrens wordt opgeschoven! Hoelang gaat die annexatie van Vlaanderen nog blijven duren? Hier tegen moet paal en perk gesteld worden. Yves Leterme heeft de aanzet gegeven voor een offensief om het Vlaamse grondgebied te beschermen, nu is het zaak om vol te houden en niet meer met ons te laten sollen. Hopelijk krijgt hij navolging van nog politici.
Oud 19 augustus 2006, 10:55   #279
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Hopelijk verandert hij het geweer niet van schouder en blijft hij een sterke positie innemen tijdens de komende onderhandelingen voor staatshervormingen.
Betrouwt ge Leterme dan niet?
Oud 19 augustus 2006, 10:56   #280
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Leterme heeft alleen de grens getart door te zeggen dat Walen "intellectueel niet in staat zijn om Nederlands te leren". Dat is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten.
Alleen wie een slecht geweten heeft voelt zich aangesproken...

Wie van de Franstaligen nog steeds wil belijden dat hij zich wel (wil) integreert/integreren en er niet in slaagt wordt door Leterme als onkundige gebrandmerkt.
Die Franstaligen die zich wel integreren worden niks verweten en dat weten die zelf ook wel.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be