![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk wel dat er een causaal verband bestaat tussen angst en religie, v.v..
![]() |
#262 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In de volgende aflevering toont die professor exact het plekje in de hersens waar liefde zich bevindt. Wat dan uiteraard bewijst dat liefde niet bestaat. Of zoiets.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 januari 2007 om 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ./
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 januari 2007 om 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#265 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In wezen verschilt Dawkins niet veel van een fundamentalistische monotheïst, die hij in naam meent te bestrijden. Hij is zelf fundamentalistisch in zijn atheïsme. Ik ben noch monotheïst noch atheïst, maar voel me als pantheïst eerder aangesproken door een boek van pakweg een Neale Donald Walsch, met zijn "Wat God wil", dan door Dawkins' "God als misvatting".
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is namelijk helemaal geen "ik". Er is geen denker, er is enkel het denken. En de idee van een "ik" is maar één van die gedachten die langsheen dit denken vloeit. Je bent helemaal niet je hersens, want je bent nog veel veel minder dan dat. Je bent enkel het favoriete idee van dat klompje hersencellen, dat verder niks met jou te maken heeft. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 januari 2007 om 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op een andere plaats in de hersenen wordt onder bepaalde omstandigheden een gevoel opgewekt dat vertaald wordt in 'religieuze gevoelens' (verminderd belang van het ik tov het niet-ik, enz.). Religie en de behoefte naar projectie van een god buiten ons zijn dus producten van onze hersenen, eveneens opgewekt door chemische bestanddelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alles wat in het bewustzijn verschijnt, moet door de hersenen. Maar beweren dat de hersenen daarom alles produceren wat erdoor gaat, is solipsisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Na een eenvoudige injectie met de gepaste chemicaliën laat de moederrat, die voorheen naarstig haar jongen aan het bemoederen was, die jongen in de hoek verkommeren. Een tegengestelde injectie maakt haar terug de zorgzame moeder. Liefde is een proces van chemicaliën in de hersenen. Natuurlijk kan je stellen dat die chemicaliën een soort valve in de hersenen, waarlangs universele liefde loopt, open en toe zetten, maar ik vind dat wat ver gezocht en blijf liever met mijn voetjes op de grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijf jij maar met je voeten op de grond, maar kies goeie gronden om op te staan. Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2007 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou liever jou visie terzake lezen. Laatst gewijzigd door cor : 17 januari 2007 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben wel seculier, maar vind ook dat het materialistisch reductionisme niet de pretentie moet hebben een tip van de sluier van het uiteindelijke mysterie van het leven te kunnen oplichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben eerder van mening dat we van de hele natuur, en dus zeker leven, nog ongeveer niks essentieels weten. En ik vermoed dat de 'realiteit' heel anders is dan we ons menen te kunnen voorstellen. Maar dat neemt niet weg dat neurologisch onderzoek onze kijk op wat we totnogtoe menen te weten aardig kan opengooien, en zaken verklaren die voordien onverklaarbaar waren en dan maar buiten ons geprojecteerd werden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar kom, de soep wordt niet zo warm gegeten als ze opgediend wordt. Een forum als dit zie ik niet direct als afspiegeling van de reele maatschappij, eerder als een spelletje overtroeven en uitdagen. Ik denk niet dat veel 'atheïsten' zich er alledaags veel van aantrekken of er 'gelovigen' in hun buurt zijn of niet. Ik weet zelfs niet of ik in de categorie 'atheïst' val. Alleszins is het werk van sommige neurologen voor mij een bron van nieuwe denkrichtingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een zeer gevaarlijke gedachte als u het mij vraagt, en Dawkins geeft dat hier zelf ook toe, want dat betekent dat mensen geen vrije wil hebben. Ons bestaan en handelen wordt immers bepaald door de chemische en fysische reacties in onze hersenen. We kunnen niets anders doen en denken dan wat onze fysische componenten ons opleggen. En als er geen vrije wil is, is er ook geen persoonlijke schuld. Dawkins gebruikt die bewering om bepaalde godsdienstige (zeg maar christelijke elementen) zoals o.a. schuld, zonde, verlossing en vrije wil onderuit te halen. Maar kan daarbij niet ontkomen aan de logische verderzetting van die bewering dat bvb. misdadigers niet verantwoordelijk zijn voor voor hun misdaden. Hier is een goede (wel engelstalige) discussie te volgen over Dawkins zuiver mechanische opvatting van onze hersenfuncties.
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
|
![]() Je hebt verschillende soort atheisten, maar de atheïsten die denken dat ons bewustzijn slechts het produkt is van chemische en elektrische reacties in het brein zijn totaal mis, denk ik. Ons bewustzijn is veel meer dan dat.
![]() |
![]() |
#280 |
|
![]() Ik kan er zolang als het nog zal duren, wel mee leven dat ik sommige dingen niet weet. Het belangrijkste vind ik, dat ik kan waarnemen hoe iets/ik functioneer(t), het waarom kan bij mij hoogstens enige gemoedelijke nieuwsgierigheid teweegbrengen. Ik zie niet in waarom men zich de hersenen zou pijnigen voor iets dat wij waarschijnlijk nooit geheel zullen kunnen ontrafelen en, nog erger, "geloof" bedenken uit angst voor het niet-weten. Verspilling van energie en toch al zo beperkte tijd van leven.