![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar Exodus dient niet letterlijk gelezen te worden. Het is een getuigenis over God die er steeds zal zijn voor zijn volk. In het kamp van de meest onverdraagzamen zijn ook niet-religieuzen te vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn enkel tegenstrijdig indien het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag gelezen wordt. Maar angezien het scheppingsverhaal geen letterlijk verslag is, kunnen de evolutietheorie en het scheppingsverhaal perfect naast elkaar bestaan.
![]() |
![]() |
#243 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In Babylon was 6 een heilig getal (cfr. uurwerk, geometrie). De Joden wilden dat overtreffen: 7 is het getal van Jahweh, waarvan het 7de getal staat voor rust (het tegengestelde van slavernij). Jahweh is voor alles een bevrijdingsgod, en geen verknechtende god. "God maakte twee lampen aan de hemel, één voor de dag en één voor de nacht." Dat is een verwijzing naar de tempel, die in 539 v.Chr. door de Babyloniërs vernietigd was. Het Ark van Verbond stond tussen twee lampen. Met Gen1,1 wou men uitdrukken dat gans de Wereld de 'Tempel' was -ook in Babylon- en ook vergezeld met twee lampen. Het is een poëzietekst, vol met verwijzingen en onderhuidse steken naar de Babylonische godsdienst. Want men leent de "mytische" taal van de Babyloniërs, maar de inhoud is radicaal anders. Ik vind het dan ook jammer dat creationisten de schoonheid en de diepgang van de poëzie niet inzien, en het letterlijk lezen als kosmologisch traktaat. Zo is het allesinds oorspronkelijk nooit bedoeld en lezen gelukkig vele gelovigen niet: men wou aantonen dat Jahweh hen steeds nabij is: JHWH -Ik zal er zijn voor u-
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 13 januari 2007 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Want zolang het scheppingsverhaal niet letterlijk genomen wordt, is er vanuit wetenschappelijk oogpunt geen enkele tegenspraak tussen het scheppingsverhaal en de evolutietheorie.
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder zeggen dat evolutietheorie op zijn minst al aantoont dat de wereld niet in 7 dagen geschapen is, zoals letterlijk vermeld in de bijbel. Daaromtrent ga ik ook akkoord met Dave brocatus. In die zin dat de bijbel pas echt een waarde kan hebben als je ze niet letterlijk neemt. De bijbel is een onwaarschijnlijke schat aan metaforen. Het komt er volgens mij op aan om er het beste uit te halen voor jezelf en voor de rest zelf de dingen des levens te ontdekken. Dat doet me denken aan een grap van standup comedian Bill Hicks (RIP) : Vind je niet dat creationisten er altijd erg ongeëvolueerd uitzien ? Beetje schele ogen, pruillip, ...etcetera : "I believe god created me in 1 day" "yeah, looks like he rushed it" ![]() Laatst gewijzigd door kweekmans : 13 januari 2007 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
neen, het enigste dat dat bewijst is dat je het perfect en beter kunt houden bij agnosticisme |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En van een god verwacht ik beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Bobke
'k geloof dat je in deze topic ... 'k ga effe zoeken ja hier post #80.. dat over die afgrond wat aldus jou wel een uitspraak zou zijn over de vorm van de aarde 'k keek daar wel van op dat je daar wat over gevonden had...'k ben dat eens voor de aardigheid gaan opzoeken ( jammer genoeg heb ik die link niet meer ) er is maar één ( of enkele ) bijbelversie die dat erin heeft staan, bij toeval (of net niet) nu wel de meest algemeen aanvaarde versie in andere versies verwijst dat naar de onherbergzaamheid of de dusiternis, de leegte ... weet ik veel zo zie je maar ... de interpretatie is alles als je dan bedenkt dat dat boekje menige malen vertaald is geweest, gewikt en gewogen is, in het verleden om dat uiteindelijk in 't Nederlands te kunnen lezen.. kan je 't wel schudden het oud testament is voornamelijk geschreven in het Hebreeuws en Aramees...nu zijn dat erg grappige talen waar woorden geschreven worden door enkel hun consonanten ( zeg maar medeklinkers ) om je een voorbeeld te geven ...ene fantast Erich Von Däniken gebruikt net die eigenschap om de hele geschiedenis van de tocht naar en rondheen het huidige Jeruzalem te transponeren naar een gebied ergens in het huidige Saoedi-Arabië wat dan ook meer in evenredigheid te brengen zou zijn met die 40 jaar Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 02:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Daarnaast het is niet omdat een klein gehalte onverdraagzaamheid uit andere oorzaken voortkomt dat dit religie vrijpleit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Neen, ik pleit onverdraagzaamheid door religieuzen helemaal niet vrij. Ik wijs er enkel op dat uw bewering dat de meest onverdraagzame mensen tevens de meest religieuze zijn, niet waar is. U kan die mening wel toegedaan zijn, maar dan blijft het slechts uw persoonlijke mening. U zal geen enkel onderzoek kunnen aantonen waaruit blijkt dat die bewering ook werkelijk waar is. Onverdraagzaamheid komt voor bij zowel religieuze als niet-religieuze mensen.
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probleem?
![]() |
![]() |
#259 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ter info: vanavond op Nederland 2:
Hersenonderzoeker Dick Swaab en Rabbijn Raphaël Evers gaan met elkaar in discussie over de vraag of je in God gelooft of niet. Volgens Dick Swaab 'zijn wij onze hersenen' en de plek waar relieuze gevoelens ontstaan is daarin gewoon aan te wijzen. En van een ziel is al helemaal geen sprake. Dat staat echter haaks op de opvattingen van Evers, die het lichaam ziet als het voertuig van de ziel. 22:50-23:20 Nederland 2 Dick Swaab brengt demonstratief een paar hersenen mee naar de studio, en zal betogen dat je zeer duidelijk kan lokaliseren waar het geloof zich bevindt: namelijk in dat deel van de hersenen dat reageert op angst. Geloof is een hersenspinsel van mensen die angst hebben van de dood, aldus de hersenwetenschapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er reeds flarden van gezien, en ik moet benadrukken dat Evers een standpunt verdedigt dat evenmin dat van alle gelovigen is.
Een hele boel mensen die in God geloven, ondersteunen de wetenschappelijke theorieën rond evolutie en de Big Bang, geloven niet in een hiernamaals, in profetieën, heilige boeken &c. Sommigen (en daar liggen de wortels van monotheïsme) hechten trouwens nog steeds belang aan monolatrie.
Laatst gewijzigd door lombas : 14 januari 2007 om 19:32. |
![]() |
![]() |