Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 09:48   #241
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
1. Zoals kweekmans ook al zei, dat is correct. Ik had het meer op diegenen die geloven in weerwolven enz... je weet wel dezelfde soort verhalen als exodus enzo.
Ik veronderstel dat u het hebt over mensen die Exodus louter letterlijk lezen? In dat geval hebt u uiteraard gelijk.
Maar Exodus dient niet letterlijk gelezen te worden. Het is een getuigenis over God die er steeds zal zijn voor zijn volk.

Citaat:
...

3. Uit de evolutiegeschiedenis van de menselijke soort.
In het kamp van de meest onverdraagzamen zijn ook niet-religieuzen te vinden.
Oud 13 januari 2007, 09:50   #242
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is al een paar keer aan bod gekomen.
Het ontstaan en de evolutie van onze planeet heeft een enigszins ander verloop dan het scheppingsverhaal. Als de schepper het zelf niet meer weet is het droevig gesteld.
De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn enkel tegenstrijdig indien het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag gelezen wordt. Maar angezien het scheppingsverhaal geen letterlijk verslag is, kunnen de evolutietheorie en het scheppingsverhaal perfect naast elkaar bestaan.
Oud 13 januari 2007, 13:15   #243
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn enkel tegenstrijdig indien het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag gelezen wordt. Maar angezien het scheppingsverhaal geen letterlijk verslag is, kunnen de evolutietheorie en het scheppingsverhaal perfect naast elkaar bestaan.
Het uitgangspunt van de scheppingstheorie is zo ongeveer dat er een hiërarchische opbouw in de natuur zit waarin sommige dingen beter zijn dan anderen en alles gemaakt is voor de mens, dat vindt ik niet te verenigen met de evolutietheorie.
Oud 13 januari 2007, 13:45   #244
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het uitgangspunt van de scheppingstheorie is zo ongeveer dat er een hiërarchische opbouw in de natuur zit waarin sommige dingen beter zijn dan anderen en alles gemaakt is voor de mens, dat vindt ik niet te verenigen met de evolutietheorie.
Genesis 1,1 is een hymne waarin men zich afzet tegen de Babylonische overheerser tijdens de ballingschap. Enkele voorbeelden:

In Babylon was 6 een heilig getal (cfr. uurwerk, geometrie). De Joden wilden dat overtreffen: 7 is het getal van Jahweh, waarvan het 7de getal staat voor rust (het tegengestelde van slavernij). Jahweh is voor alles een bevrijdingsgod, en geen verknechtende god.

"God maakte twee lampen aan de hemel, één voor de dag en één voor de nacht." Dat is een verwijzing naar de tempel, die in 539 v.Chr. door de Babyloniërs vernietigd was. Het Ark van Verbond stond tussen twee lampen. Met Gen1,1 wou men uitdrukken dat gans de Wereld de 'Tempel' was -ook in Babylon- en ook vergezeld met twee lampen.

Het is een poëzietekst, vol met verwijzingen en onderhuidse steken naar de Babylonische godsdienst. Want men leent de "mytische" taal van de Babyloniërs, maar de inhoud is radicaal anders.

Ik vind het dan ook jammer dat creationisten de schoonheid en de diepgang van de poëzie niet inzien, en het letterlijk lezen als kosmologisch traktaat. Zo is het allesinds oorspronkelijk nooit bedoeld en lezen gelukkig vele gelovigen niet: men wou aantonen dat Jahweh hen steeds nabij is: JHWH -Ik zal er zijn voor u-

Laatst gewijzigd door Judokus : 13 januari 2007 om 13:45.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 14:59   #245
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
U kan best vinden dat die 2 zaken niet te verenigen zijn, maar dat is niet op een wetenschappelijke maar een filosofische overtuiging gebaseerd.
Want zolang het scheppingsverhaal niet letterlijk genomen wordt, is er vanuit wetenschappelijk oogpunt geen enkele tegenspraak tussen het scheppingsverhaal en de evolutietheorie.
Oud 13 januari 2007, 16:12   #246
kweekmans
Vreemdeling

kweekmans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Het is wel het bewijs dat de godsdiensten niet meer zijn dan een "mythe" en de profeten helemaal niet door god gezonden werden.
Zo kan je het misschien stellen.

Ik zou eerder zeggen dat evolutietheorie op zijn minst al aantoont dat de wereld niet in 7 dagen geschapen is, zoals letterlijk vermeld in de bijbel.
Daaromtrent ga ik ook akkoord met Dave brocatus. In die zin dat de bijbel pas echt een waarde kan hebben als je ze niet letterlijk neemt. De bijbel is een onwaarschijnlijke schat aan metaforen. Het komt er volgens mij op aan om er het beste uit te halen voor jezelf en voor de rest zelf de dingen des levens te ontdekken.

Dat doet me denken aan een grap van standup comedian Bill Hicks (RIP) :

Vind je niet dat creationisten er altijd erg ongeëvolueerd uitzien ? Beetje schele ogen, pruillip, ...etcetera :
"I believe god created me in 1 day"
"yeah, looks like he rushed it"

Laatst gewijzigd door kweekmans : 13 januari 2007 om 16:21.
kweekmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 23:56   #247
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is al een paar keer aan bod gekomen.
Het ontstaan en de evolutie van onze planeet heeft een enigszins ander verloop dan het scheppingsverhaal. Als de schepper het zelf niet meer weet is het droevig gesteld.
mits een beetje goede wil en wat interpretatiewerk ( doen we constant doorheen heel de geschiedenis ) van de bijbel valt dat er wel mee te rijmen
neen, het enigste dat dat bewijst is dat je het perfect en beter kunt houden bij agnosticisme
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 00:09   #248
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
mits een beetje goede wil en wat interpretatiewerk ( doen we constant doorheen heel de geschiedenis ) van de bijbel valt dat er wel mee te rijmen
neen, het enigste dat dat bewijst is dat je het perfect en beter kunt houden bij agnosticisme
Amper.
En van een god verwacht ik beter.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 01:38   #249
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amper.
En van een god verwacht ik beter.
het interpreteren ligt nu niet meteen in Gods handen ... of toch weer wel ?
Oud 14 januari 2007, 01:59   #250
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

@Bobke

'k geloof dat je in deze topic ... 'k ga effe zoeken
ja hier post #80.. dat over die afgrond wat aldus jou wel een uitspraak zou zijn over de vorm van de aarde
'k keek daar wel van op dat je daar wat over gevonden had...'k ben dat eens voor de aardigheid gaan opzoeken ( jammer genoeg heb ik die link niet meer )
er is maar één ( of enkele ) bijbelversie die dat erin heeft staan, bij toeval (of net niet) nu wel de meest algemeen aanvaarde versie
in andere versies verwijst dat naar de onherbergzaamheid of de dusiternis, de leegte ... weet ik veel

zo zie je maar ... de interpretatie is alles
als je dan bedenkt dat dat boekje menige malen vertaald is geweest, gewikt en gewogen is, in het verleden om dat uiteindelijk in 't Nederlands te kunnen lezen.. kan je 't wel schudden
het oud testament is voornamelijk geschreven in het Hebreeuws en Aramees...nu zijn dat erg grappige talen waar woorden geschreven worden door enkel hun consonanten ( zeg maar medeklinkers )

om je een voorbeeld te geven ...ene fantast Erich Von Däniken gebruikt net die eigenschap om de hele geschiedenis van de tocht naar en rondheen het huidige Jeruzalem te transponeren naar een gebied ergens in het huidige Saoedi-Arabië wat dan ook meer in evenredigheid te brengen zou zijn met die 40 jaar

Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 02:02.
Oud 14 januari 2007, 01:59   #251
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het interpreteren ligt nu niet meteen in Gods handen ... of toch weer wel ?
Het duidelijk zijn wel.
Ik denk niet dat Darwin voor interpretatie vatbaar is.
Zijn fouten worden verbetert zonder dat iemand daar problemen mee heeft.
Oud 14 januari 2007, 02:01   #252
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het duidelijk zijn wel.
Ik denk niet dat Darwin voor interpretatie vatbaar is.
Zijn fouten worden verbetert zonder dat iemand daar problemen mee heeft.
ik peins dat 'God' zelve daar misschien ook geen probleem mee heeft
Oud 14 januari 2007, 02:03   #253
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik peins dat 'God' zelve daar misschien ook geen probleem mee heeft
Natuurlijk niet.
Allen degenen die denken dat hij dat heeft.
Oud 14 januari 2007, 02:19   #254
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
Allen degenen die denken dat hij dat heeft.
exactly
Oud 14 januari 2007, 07:29   #255
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat u het hebt over mensen die Exodus louter letterlijk lezen? In dat geval hebt u uiteraard gelijk.
Maar Exodus dient niet letterlijk gelezen te worden. Het is een getuigenis over God die er steeds zal zijn voor zijn volk.
Geef toe, je moet het maar klaarspelen. De eerste paar eeuwen uw werk als letterlijk verkopen en mensen doodsangsten aanpraten om dan naargelang de mens het religieuze juk van zich afwerpt de interpretatie veranderen om toch maar het idee van een gelijk staande te kunnen houden.

Citaat:
In het kamp van de meest onverdraagzamen zijn ook niet-religieuzen te vinden.
Zit u niet in het kamp die de eerste steen nu net niet hoort te werpen?
Daarnaast het is niet omdat een klein gehalte onverdraagzaamheid uit andere oorzaken voortkomt dat dit religie vrijpleit.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 07:59   #256
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Geef toe, je moet het maar klaarspelen. De eerste paar eeuwen uw werk als letterlijk verkopen en mensen doodsangsten aanpraten om dan naargelang de mens het religieuze juk van zich afwerpt de interpretatie veranderen om toch maar het idee van een gelijk staande te kunnen houden.
De Bijbel werd de eerste paar eeuwen niet als letterlijk verkocht. Zo wijst Augustinus van Hippo er bvb. in zijn werk Confessiones op dat men het scheppingsverhaal uit Genesis niet letterlijk dient te nemen.

Citaat:
Zit u niet in het kamp die de eerste steen nu net niet hoort te werpen?
Daarnaast het is niet omdat een klein gehalte onverdraagzaamheid uit andere oorzaken voortkomt dat dit religie vrijpleit.
Ik gooi die steen enkel terug waar hij vandaan komt .

Neen, ik pleit onverdraagzaamheid door religieuzen helemaal niet vrij. Ik wijs er enkel op dat uw bewering dat de meest onverdraagzame mensen tevens de meest religieuze zijn, niet waar is.
U kan die mening wel toegedaan zijn, maar dan blijft het slechts uw persoonlijke mening. U zal geen enkel onderzoek kunnen aantonen waaruit blijkt dat die bewering ook werkelijk waar is.

Onverdraagzaamheid komt voor bij zowel religieuze als niet-religieuze mensen.
Oud 14 januari 2007, 09:40   #257
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Heb ik inderdaad al dikwijls gedacht in vorige discussies. Serieus gekronkel.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 11:51   #258
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Waarom die rookgordijnen als je over je gemeenschap, je monotheistische godsdienst spreekt, of het geloofsdienaarschap...
Djeez... wat een woorden zeg. Noem het ding bij zijn naam, OK?
Probleem?
Oud 14 januari 2007, 19:23   #259
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ter info: vanavond op Nederland 2:

Hersenonderzoeker Dick Swaab en Rabbijn Raphaël Evers gaan met elkaar in discussie over de vraag of je in God gelooft of niet. Volgens Dick Swaab 'zijn wij onze hersenen' en de plek waar relieuze gevoelens ontstaan is daarin gewoon aan te wijzen. En van een ziel is al helemaal geen sprake. Dat staat echter haaks op de opvattingen van Evers, die het lichaam ziet als het voertuig van de ziel.

22:50-23:20 Nederland 2

Dick Swaab brengt demonstratief een paar hersenen mee naar de studio, en zal betogen dat je zeer duidelijk kan lokaliseren waar het geloof zich bevindt: namelijk in dat deel van de hersenen dat reageert op angst.

Geloof is een hersenspinsel van mensen die angst hebben van de dood, aldus de hersenwetenschapper.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 19:30   #260
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er reeds flarden van gezien, en ik moet benadrukken dat Evers een standpunt verdedigt dat evenmin dat van alle gelovigen is.

Een hele boel mensen die in God geloven, ondersteunen de wetenschappelijke theorieën rond evolutie en de Big Bang, geloven niet in een hiernamaals, in profetieën, heilige boeken &c.

Sommigen (en daar liggen de wortels van monotheïsme) hechten trouwens nog steeds belang aan monolatrie.

Laatst gewijzigd door lombas : 14 januari 2007 om 19:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be