![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De arbeiders hebben de vakbonden om dingen te krijgen waar ze recht op hebben. Citaat:
Kijk é, ik ben het kotsmoe dat je gewoonweg constant
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De arbeiders hebben de vakbonden om dingen te krijgen waar ze recht op hebben. Citaat:
Kijk é, ik ben het kotsmoe dat je gewoonweg constant nu
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Kijk é, ik ben het kotsmoe dat je gewoonweg constant nu woordenin
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel dobbel
Laatst gewijzigd door illwill : 4 juli 2007 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dobbel
Laatst gewijzigd door illwill : 4 juli 2007 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() foutje
Laatst gewijzigd door illwill : 4 juli 2007 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik ben het kotsmoe dat je gewoonweg constant nu woorden legt, leer lezen.
Laatst gewijzigd door illwill : 4 juli 2007 om 15:45. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() forum slaat op hol...
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wist het wel. Wat met de zorgsector?
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de zorgsector is er een tekort. Zeldzaam dus...waarom hier dan geen ontslagpremies als bij CEO's?
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-minder verantwoordelijkheden dan een CEO wat betreft het overleven van een bedrijf -minder uren te kloppen -minder talent voor nodig (het strategisch inzicht van een goede CEO is onbetaalbaar) ... Premies worden hierdoor contractueel niet vastgelegd. Maar natuurlijk kun je bij een massa-ontslag door herstructurering (noodzakelijk om zich in de toekomst beter te wapenen tegen de concurrentie) altijd rekenen op de vakbondsschoften die enkele fascistische methodes gebruiken om de boel te blokkeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed zo, wat maakt het mij nu uit wat jij zegt dat anderen van mij denken?
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vakbondsschoften? Je weet niet wat je zegt kerel.
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij zegt dat dat een strategie is, hetgeen ons terugbrengt tot de essentie: als dat dan toch hun strategie is, waarmee ze klaarblijkelijk massa's succes hebben, dan is dat werk wel heel eenvoudig. Ben je er nu al uit of je het werk van een ceo eenvoudig vindt of niet? Zonee, waarom is het dan toch zo moeilijk, als strategie zou eenvoudig is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om hen extra aan te moedigen een officiële job te zoeken, zouden we kunnen overwegen de werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) af te schaffen en te vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal uren effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen). Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem is een NOODsysteem dat aan werkbekwamen zonder werk (evenals aan werkenden die hun inkomen uit (deeltijdse) arbeid wat willen aanvullen) inkomenszekerheid garandeert in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Onder gemeenschapsdiensten moeten zéér eenvoudige werkzaamheden van algemeen maatschappelijk nut worden verstaan. Het moeten diensten betreffen die op de vrije markt niet worden aangeboden, of die op de vrije markt in ieder geval niet op een rendabele wijze kunnen worden geproduceerd. Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou resoluut komaf maken met de werkloosheidsvallen en zou de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers de kans geven zichzelf te bevrijden uit de armoede. Een dergelijk noodsysteem zou hen tevens aanmoedigen (voorlopig) desnoods een onaantrekkelijke job te aanvaarden op de vrije arbeidsmarkt met een uurloon dat hoger ligt dan het gemeenschapsdienstuurinkomen. Het zou de bedoeling zijn dat gemeenschapsdienstpresteerders zo kort mogelijk gebruik maken van een dergelijk noodsysteem. Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem kan worden gezien als een uitermate sociaal correctiemechanisme op de vrije arbeidsmarkt, dat er voor zorgt dat de lonen op de vrije arbeidsmarkt niet onder een absoluut minimum kunnen dalen. Conform de vrijemarktlogica is het wel essentieel dat in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem de gemeenschapsdienstuurvergoeding lager zou liggen dan het uurloon voor ongeschoolde arbeid op de vrije arbeidsmarkt. Een gemeenschapsdienstvergoeding van 5 euro per uur lijkt mij wat dat betreft een redelijk bedrag, mede gezien de lamentabele toestand van onze openbare financiën. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
1. Formule Claeys is geen wet, maar wordt gebruikt in de courante rechtspraak. 2. Formule Claeys kan enkel van toepassing zijn op bedienden met een jaarloon hoger dan 28093€. Dus niet voor arbeiders. Arbeiders moeten het met veel minder stellen. 3. Formule Claeys wordt niet overal in België (op dezelfde manier) gehanteerd. In de arbeidsrechtbank- als ik mij niet vergis- van Ieper hanteren ze bijvoorbeeld formule Claeys -1 maand. 4. De opzeggingstermijn voor bedienden met een jaarloon hoger dan 28093€ kan de in acht te nemen opzeggingstermijn/vergoeding pas overeengekomen worden ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven. Enkel voor de bedienden met het jaarloon hoger dan 56187€ kan er van deze regel afgeweken worden. Het is dan ook hilarisch dat sommigen naar de wet verwijzen om een mogelijk ontslag te regelen, immers: - het expliciet opnemen van de mogelijke opzeggingstermijn/vergoeding in het contract is voor het overgrote meerendeel van de werknemers een nietige clausule. - Bovendien voorziet de wetgeving een mogelijkheid tot onderhandelen bij ontslagprocedures en dit zowel individueel als collectief. Indien je daar niet akkoord mee bent dat er een mogelijkheid is tot onderhandeling over de te volgen ontslagtermijnen/vergoedingen - tenzij deze op voorhand contractueel bepaald zijn - dan moet je er naar streven om de wet te wijzigen. In ieder geval moet je hier in de discussie niet naar de betrokken wetgeving verwijzen (want anders vrees ik dat je je onsterfelijk belachelijk maakt)
![]() |
![]() |
#280 |
Partijlid
|
![]() Ik neem trouwens verheugd akte van het standpunt dat men maar de formule claeys voor alle werknemers - zowel arbeiders als bedienden - moet hanteren. Ik kan hier wel mee leven: voor iedereen de formule claeys! Geen mogelijkheid meer tot bijkomende onderhandelingen over de hoogte van de opzegtermijn -en of vergoeding. Natuurlijk met de nuance dat je de mogelijke vergoeding wel op voorhand contractueel mag bepalen. (met een minimum gelijk aan de formule Claeys)
Ik stel voor dat Sfax deze suggestie doet aan zijn Openvld en/of LDD volksvertegenwoordiger. Ik vrees alleen dat die (groen) zal lachen.