Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 21:01   #261
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat er kunstmatig aan is heb ik u al 10 maal uitgelegd.

Wat de Limburgers betreft: daarom zeg ik u keer op keer dat wij meer affiniteit hebben met het Prinsbisdom Luik (in het verleden, ) dan met Brugge of Gent. Het Graafschap Loon maakte deel uit van het Prinsbisdom Luik sinds 1366. Heel dat 'concept' Vlaanderen, daar hebben wij Limburgers niet veel mee te maken. Dat is ontstaan in een Belgische structuur. Maar wij Limburgers zijn gescheiden geworden. De helft in Nederland en de andere helft in België. Voor hetzelfde geld zaten we bij Nederland of bij Duitsland.
Nederlands Limburg bestaat uit gebieden historisch behorend tot: het hertogdom Limburg (na de slag bij Woeringen 1288 in handen van de hertogen van Brabant), Keurbisdom Keulen, Prins-bisdom Luik en Opper Gelre (deel van het Hertogdom Gelre). Ofwel Nederlands Limburg is historisch heterogener dan Belgisch Limburg, waar niet alle delen een historische band meehebben, behalve de Franse tijd (1795-1813/1815) en het VKN.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:01   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Openstaande vragen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik u vragen mag, wat zijn de inwoners van Halle "historisch gezien"? En wat zijn de inwoners van Diepenbeek "historisch gezien"? Hoe zit dat met de inwoners van Sint-Pieters-Voeren, wat zijn zij "historisch gezien"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:03   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederlands Limburg bestaat uit gebieden historisch behorend tot: het hertogdom Limburg (na de slag bij Woeringen 1288 in handen van de hertogen van Brabant), Keurbisdom Keulen, Prins-bisdom Luik en Opper Gelre (deel van het Hertogdom Gelre). Ofwel Nederlands Limburg is historisch heterogener dan Belgisch Limburg, waar niet alle delen een historische band meehebben, behalve de Franse tijd (1795-1813/1815) en het VKN.
Inderdaad, ik heb de Franse tijd over het hoofd gezien. Alleen is het zo dat de nieuwe indeling nog niet in 1795 werd opgelegd. Die dateert van later. Ook is het zo geweest dat er aan de grenzen van de oostelijke departementen vaak wat gesleuteld.
Oud 22 september 2007, 21:14   #264
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Openstaande vragen:
Ik heb ook nog wel een aantal openstaande vragen en wel de volgende.

Legt u nu eens klaar en duidelijk uit hoe het komt dat de Belgische Limburgers als Vlamingen worden beschouwd en de Nederlandse Limburgers niet als als Vlamingen worden beschouwd?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:20   #265
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Omdat de Nederlandse Limburgers Nederlanders zijn. Tenminste volgens hun paspoort. Wat me wel opvalt is dat Vlamingen net zo omgaan met 'hun' Limburgers, als Nederlanders met Nederlandse Limburgers.
Oud 22 september 2007, 21:20   #266
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:

Legt u nu eens klaar en duidelijk uit hoe het komt dat de Belgische Limburgers als Vlamingen worden beschouwd en de Nederlandse Limburgers niet als als Vlamingen worden beschouwd?
Door 178 jaar in een landsdeel te wonen dat Vlaanderen genoemd wordt, en er samen een geschiedenis mee heeft?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:20   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu de vraag is niet meer openstaand, maar gezien dat door u blijkbaar als voorwaarde wordt beschouwd om mijn vragen te beantwoorden zal ik er voor de eenvoud nog eens op ingaan.

Identiteiten vormen zich door een geheel aan factoren die van economische, politieke, taalkundige, culturele, menselijke... aard kunnen zijn. Onze Vlaamse identiteit heeft zich gevormd op de stam van de Zuid-Nederlandse binnen een Belgische context, o.m. als reactie op de agressieve taal- en cultuurpolitiek van een Belgische staat die daar heel vijandig tegenover stond. Limburgers in België hebben deze ontwikkeling meegemaakt, net als de rest van de Vlaamse provincies. Vandaar ook het verschil.
Oud 22 september 2007, 21:20   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de Nederlandse Limburgers Nederlanders zijn. Tenminste volgens hun paspoort. Wat me wel opvalt is dat Vlamingen net zo omgaan met 'hun' Limburgers, als Nederlanders met Nederlandse Limburgers.
Waarom denkt u dat?
Oud 22 september 2007, 21:25   #269
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limbo's noemen ze dat daar, hier in vlaanderen ook al gehoord.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:26   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Limbo's noemen ze dat daar, hier in vlaanderen ook al gehoord.
Hier nog nooit.
Oud 22 september 2007, 21:28   #271
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Begrijp deze 'reserve-' Belg niet verkeerd, maar in Vlaanderen is het zinnetje: die komt uit Limburg, net zo veelzeggend als in Nederland. Dacht eerst altijd dat dat iets typische Hollands-in-de-Nederlandse-context was, maar merkte dat dit ook in Vlaanderen voorkwam. Slaat helemaal nergens op, maar mensen hebben nu eenmaal een hokjes-geest. Ik wil dan ook benadrukken dat ik niemand wil beledigen hiermee; ik heb zelf ook wat familie die in Limburg is gaan wonen. En van Brabanders bestaat ook een stereotype en stereotypen kloppen 'per definitie' niet.
Oud 22 september 2007, 21:30   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp deze 'reserve-' Belg niet verkeerd, maar in Vlaanderen is het zinnetje: die komt uit Limburg, net zo veelzeggend als in Nederland. Dacht eerst altijd dat dat iets typische Hollands-in-de-Nederlandse-context was, maar merkte dat dit ook in Vlaanderen voorkwam. Slaat helemaal nergens op, maar mensen hebben nu eenmaal een hokjes-geest. Ik wil dan ook benadrukken dat ik niemand wil beledigen hiermee; ik heb zelf ook wat familie die in Limburg is gaan wonen. En van Brabanders bestaat ook een stereotype en stereotypen kloppen 'per definitie' niet.
"In Vlaanderen..." Dat valt volledig onder de noemer "veralgemening die kan tellen". Hier in het Waregemse hebben we helemaal niet zoiets als "die komt uit Limburg". Dat is iets wat hoogstens in Antwerpen en het Brabantse wordt gezegd.
Oud 22 september 2007, 21:37   #273
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"In Vlaanderen..." Dat valt volledig onder de noemer "veralgemening die kan tellen". Hier in het Waregemse hebben we helemaal niet zoiets als "die komt uit Limburg". Dat is iets wat hoogstens in Antwerpen en het Brabantse wordt gezegd.
Ik heb dat al gehoord in zowel A'pen als de beide Vlaanderen. (Maar in de beide Vlaanderen is 'Dat is een Antwerpenaar' ook veelzeggend.)

Een veralgemening zou ik het niet noemen. Limburgers vallen - door middel van het iets of wat zangerig accent - overal op.
Antwerpenaren zijn arrogant, West-Vlamingen zijn boeren en Limburgers zijn traag.

Die humor hoor ik over heel Vlaanderen, daar kom ik dan ook overal.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:39   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik heb dat al gehoord in zowel A'pen als de beide Vlaanderen. (Maar in de beide Vlaanderen is 'Dat is een Antwerpenaar' ook veelzeggend.)

Een veralgemening zou ik het niet noemen. Limburgers vallen - door middel van het iets of wat zangerig accent - overal op.
Antwerpenaren zijn arrogant, West-Vlamingen zijn boeren en Limburgers zijn traag.

Dat werd evenwel niet door Nederlander AS gezegd.
Oud 22 september 2007, 21:47   #275
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Ik zei enkel dat dit mij opviel, dacht voorheen dat enkel nederlanders zich hieraan bezondigden en dat bleek niet waar. Daarbij het Vlaams gewest wordt vaak Vlaanderen genoemd en 'Zuid' Brabanders omschrijven zichzelf in contact met 'Noord*'Brabanders (Brabanders(NL) noemen zichzelf zelden tot nooit Noord Brabander) meestal als Vlaming. Kortom hoe moet ik het dan formuleren.
Oud 22 september 2007, 21:50   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei enkel dat dit mij opviel, dacht voorheen dat enkel nederlanders zich hieraan bezondigden en dat bleek niet waar.
Gewestelijke oordelen zijn toch van alle tijden en van alle landen. In heel Griekenland lacht men met de Kretenzers en de Ponti. In Duitsland doet men smalend over de Beieren. Italianen lachen met Sicilianen. Enzovoort.
Oud 22 september 2007, 21:53   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij het Vlaams gewest wordt vaak Vlaanderen genoemd en 'Zuid' Brabanders omschrijven zichzelf in contact met 'Noord*'Brabanders (Brabanders(NL) noemen zichzelf zelden tot nooit Noord Brabander) meestal als Vlaming. Kortom hoe moet ik het dan formuleren.
Wat bedoelt u nu eigenlijk?
Oud 22 september 2007, 21:55   #278
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Hierover heb ik het. In Nederland heb je ook die omschrijvingen, Amsterdammers zijn arrogant, Brabanders zijn boerkes, Rotterdammers zijn harde werkers maar lomp, 'hagenezen' tuig etc. En ook in Nederland valt bij Nederlandse Limburgers hun zangerig accent op bij andere Nederlanders. Het is meer dat ik blijkbaar ervaren heb dat jullie onderling hetzelfde doen als Nederlanders onderling.
Oud 22 september 2007, 22:00   #279
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u nu eigenlijk?
Als ik het over 'in Vlaanderen' heb in mijn bijdrage, dan bedoelde ik het Nederlandstalige deel van Belgie. Als Brabander kom ik nu eenmaal het meest in de provincie Antwerpen. En aangezien sommigen liever Vlaming dan Belg worden genoemd, ook door 'ollanders'. Wat mij opviel was dat het gewestelijk oordeel in zowel Nederland als Belgie (nederlandstalig Belgie, Vlaanderen, Vlaams gewest, wat je wilt) over Limburg zoveel op elkaar leek.

PS Als 'Noord' Brabander bedoel ik met 'zuid Brabant', die delen van de streek Brabant nu behorend tot Vlaams Gewest en Belgie

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 22 september 2007 om 22:04.
Oud 22 september 2007, 22:09   #280
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

hmmm dat ik nu zo gemanoeuvreerd heb dat ik 'over een kam scheren' moet verdedigen en dat terwijl ik geloof dat ieder individu uniek is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be