![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Banneling
|
![]() Ik heb ook nog wel een aantal openstaande vragen en wel de volgende.
Legt u nu eens klaar en duidelijk uit hoe het komt dat de Belgische Limburgers als Vlamingen worden beschouwd en de Nederlandse Limburgers niet als als Vlamingen worden beschouwd? Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Europees Commissaris
|
![]() Omdat de Nederlandse Limburgers Nederlanders zijn. Tenminste volgens hun paspoort. Wat me wel opvalt is dat Vlamingen net zo omgaan met 'hun' Limburgers, als Nederlanders met Nederlandse Limburgers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Europees Commissaris
|
![]() Door 178 jaar in een landsdeel te wonen dat Vlaanderen genoemd wordt, en er samen een geschiedenis mee heeft?
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Identiteiten vormen zich door een geheel aan factoren die van economische, politieke, taalkundige, culturele, menselijke... aard kunnen zijn. Onze Vlaamse identiteit heeft zich gevormd op de stam van de Zuid-Nederlandse binnen een Belgische context, o.m. als reactie op de agressieve taal- en cultuurpolitiek van een Belgische staat die daar heel vijandig tegenover stond. Limburgers in België hebben deze ontwikkeling meegemaakt, net als de rest van de Vlaamse provincies. Vandaar ook het verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Minister
|
![]() Limbo's noemen ze dat daar, hier in vlaanderen ook al gehoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Europees Commissaris
|
![]() Begrijp deze 'reserve-' Belg niet verkeerd, maar in Vlaanderen is het zinnetje: die komt uit Limburg, net zo veelzeggend als in Nederland. Dacht eerst altijd dat dat iets typische Hollands-in-de-Nederlandse-context was, maar merkte dat dit ook in Vlaanderen voorkwam. Slaat helemaal nergens op, maar mensen hebben nu eenmaal een hokjes-geest. Ik wil dan ook benadrukken dat ik niemand wil beledigen hiermee; ik heb zelf ook wat familie die in Limburg is gaan wonen. En van Brabanders bestaat ook een stereotype en stereotypen kloppen 'per definitie' niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een veralgemening zou ik het niet noemen. Limburgers vallen - door middel van het iets of wat zangerig accent - overal op. Antwerpenaren zijn arrogant, West-Vlamingen zijn boeren en Limburgers zijn traag. Die humor hoor ik over heel Vlaanderen, daar kom ik dan ook overal.
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zei enkel dat dit mij opviel, dacht voorheen dat enkel nederlanders zich hieraan bezondigden en dat bleek niet waar. Daarbij het Vlaams gewest wordt vaak Vlaanderen genoemd en 'Zuid' Brabanders omschrijven zichzelf in contact met 'Noord*'Brabanders (Brabanders(NL) noemen zichzelf zelden tot nooit Noord Brabander) meestal als Vlaming. Kortom hoe moet ik het dan formuleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewestelijke oordelen zijn toch van alle tijden en van alle landen. In heel Griekenland lacht men met de Kretenzers en de Ponti. In Duitsland doet men smalend over de Beieren. Italianen lachen met Sicilianen. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik het over 'in Vlaanderen' heb in mijn bijdrage, dan bedoelde ik het Nederlandstalige deel van Belgie. Als Brabander kom ik nu eenmaal het meest in de provincie Antwerpen. En aangezien sommigen liever Vlaming dan Belg worden genoemd, ook door 'ollanders'. Wat mij opviel was dat het gewestelijk oordeel in zowel Nederland als Belgie (nederlandstalig Belgie, Vlaanderen, Vlaams gewest, wat je wilt) over Limburg zoveel op elkaar leek.
PS Als 'Noord' Brabander bedoel ik met 'zuid Brabant', die delen van de streek Brabant nu behorend tot Vlaams Gewest en Belgie Laatst gewijzigd door Adam Smith : 22 september 2007 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Europees Commissaris
|
![]() hmmm dat ik nu zo gemanoeuvreerd heb dat ik 'over een kam scheren' moet verdedigen en dat terwijl ik geloof dat ieder individu uniek is...
![]() |
![]() |
![]() |