Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat lijkt het meest aangewezen?
Twee vliegen in één klap slaan 0 0%
Méér vliegen in één klap slaan 1 5,88%
Langer werken voor minder loon 0 0%
Harder werken voor minder loon 0 0%
werklozen laten werken voor minder loon 3 17,65%
verplichte tewerkstelling voor minder loon 1 5,88%
verplichte vrijwilligersarbeid voor geen loon 0 0%
niet of nooit meer werken naar keus 3 17,65%
intermitterend werken naar keus 6 35,29%
iedereen op prepensioen op vijftig 6 35,29%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2008, 10:19   #261
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
werkloosheidsuitkeringen afhankelijk maken vh aantal gewerkte jaren. niett gewerkt? beter zoeken!
waarom zouden in geval van werkloosheid de noden van iemand van in de 20 kleiner zijn dan die van een ouwe lul van in de 40?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 10:25   #262
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
waarom zouden in geval van werkloosheid de noden van iemand van in de 20 kleiner zijn dan die van een ouwe lul van in de 40?
Mitgard ben ik dan een oude lul
Oud 28 juni 2008, 10:39   #263
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De enige weg uit de malaise die ons nu al zoveel jaren bezig houdt is langer werken voor hetzelfde geld.
55 of 60 uur per week, minstens.
@ Chipie: Dit was het begin-voorstel van Mambo : langer werken voor hetzelfde geld. 55 �* 60 uren per week, minstens, zonder loonsverhoging...Dan moet je mij eens uitleggen wat ik met die "koopkracht" ga doen, als ik geen tijd meer heb om nog iets te gaan kopen ? Zulke idiote oplossingen interresseren mij niet. Zelfs als ik het geluk heb om een job te doen die ik graag doe, wat zeker niet van iedereen gezegd kan worden, werk ik om te leven. Ik leef niet om te werken. En dat is een groot verschil.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 10:43   #264
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=Chipie;3532932]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
Hetgeen Mambo eerst vermeldde dat was dat het misschien wenselijk zou zijn meer uren te werken met behoud van loon...

De loonkost vermindert dus en de koopkracht blijft behouden...

Dat zou zelfs een tuinman moeten kunnen begrijpen..;
Ik zie het al, meneer kijkt met minachting neer op tuinmannen Ik verdien tenminste mijn loon, ik ben geen profiteur/parasiet/dief/aandeelhoudende dividenten-trekker.
En ik ga zeker niet langer en harder werken ZONDER loonsverhoging.
Oud 28 juni 2008, 11:17   #265
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mitgard ben ik dan een oude lul
ochja, da's allemaal relatief.
voor 16jarigen ben ik ook al een oude lul.
'oude lul' is point of view.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 11:41   #266
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Chipie: Dit was het begin-voorstel van Mambo : langer werken voor hetzelfde geld. 55 �* 60 uren per week, minstens, zonder loonsverhoging...Dan moet je mij eens uitleggen wat ik met die "koopkracht" ga doen, als ik geen tijd meer heb om nog iets te gaan kopen ? Zulke idiote oplossingen interresseren mij niet. Zelfs als ik het geluk heb om een job te doen die ik graag doe, wat zeker niet van iedereen gezegd kan worden, werk ik om te leven. Ik leef niet om te werken. En dat is een groot verschil.
Er zou idd langer in plaats van korter moeten gewerkt worden.
Nu ik begrijp dat, iedereen wil vroeg naar huis.

Maar financieel is dat niet haalbaar.
Een loon moet je op jaarbasis bekijken.
Wat kost een man?
Hoeveel uur werkt die?
Hoeveel is het rendement op die tijd?

In die context moet je dat zoeken.
Een werkman, bediende of what ever werkt circa 1600 uur per jaar. (als alles goed gaat en kan al wat verschil hebben naargelang overeenkomsten)
Daar komt de prijs op te staan wat die werkuren in totaal kosten.
Momenteel is dat ongeveer (en ik ben voorzichtig) 1.3 milj bfr.
Dus 1.3: 1600 = 812,5bfr/uur. Komen daar nog extra kosten bij zoals verplaatsingen, auto, verzekeringen, infrastructuur en noem maar op (alles wat eigen is aan de sector dus) Die kosten lopen dus verder op naar pakweg 1000 �* 1300bfr/uur.

Wat de werkman in kwestie in zijn handen krijgt is peanuts in vergelijking met de totale kostprijs.

Dus stel u voor dat die totale kostprijs ongewijzigd blijft maar dat we werkuren verminderen (zoals u voorstelde).
In verhouding stijgen de kosten evenredig met de vermindering van werktijd.
1600: 2 = 800.
30 �* 32,5€/uur x 2 = 60 �* 65€/uur.
Dan is er nog steeds geen winstmarge voor de zaak geweest.
Pakweg 20% op het totaal is dus een minimum uurloon naar de consument van 72 �* 78€/uur

Nu allemaal goed en wel, maar als uw inkomsten hetzelfde blijven maar uw uitgaven bij deze dus zullen verdubbelen (stijging uurlonen) dan hebt u maar de helft koopkracht meer over van nu.
En ik neem aan dat het tegenwoordig al geen vette vis meer is nietwaar.
Trouwens die winstmarge van de zaak is ook relatief, velen maken verlies in plaats van winst.

Maar als we nu eens het omgekeerde doen, de werktijden verhogen in plaats van te verlagen krijgen we een omgekeerd effect.
De koopkracht stijgt omdat de uurlonen kunnen dalen.
Voor de werknemers blijft dat netto hetzelfde, zelfs iets meer indien de kostprijs ook kan zakken.
Idd hij of zij zal al eens een tandje moeten bijsteken. Langs de andere kant zal de koopkracht stijgen omwille dat de kostprijs naar beneden zal gaan.

Nu heel juist zal mijn beredenering ook niet zijn, maar in grote lijnen zal het daar op neerkomen.
Oud 28 juni 2008, 11:46   #267
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=sfinx666;3533069]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik zie het al, meneer kijkt met minachting neer op tuinmannen Ik verdien tenminste mijn loon, ik ben geen profiteur/parasiet/dief/aandeelhoudende dividenten-trekker.
En ik ga zeker niet langer en harder werken ZONDER loonsverhoging.
Ik ken nochtans een tuinman (achter zijn werkuren bij de overheid) die niks anders doet dan aandelen kopen met zijn (grijs) geld.
Hij heeft er al heel veel. (werkt ook heel veel uren na zijn uren)
Meestal loopt dat slecht af trouwens en is hij zijn geld ook weer kwijt.
Nu ja, het zal zijn hobby zijn.
Oud 28 juni 2008, 11:59   #268
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is maar één antwoord op gans die heisa en onbegrip van kostprijs uurlonen en dergelijke en dat is dat we beter voortaan alle personeelsleden als zelfstandigen gaan beschouwen en hun als dusdanig zelf voor alle kosten laten opdraaien.

Op slag zullen ze een andere mening hebben over alles.
Dat gaat geen 5 dagen duren.
Oud 28 juni 2008, 12:57   #269
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is maar één antwoord op gans die heisa en onbegrip van kostprijs uurlonen en dergelijke en dat is dat we beter voortaan alle personeelsleden als zelfstandigen gaan beschouwen en hun als dusdanig zelf voor alle kosten laten opdraaien.

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 15:21   #270
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=Mambo;3533141]
Citaat:

Ik ken nochtans een tuinman (achter zijn werkuren bij de overheid) die niks anders doet dan aandelen kopen met zijn (grijs) geld.
Hij heeft er al heel veel. (werkt ook heel veel uren na zijn uren) Meestal loopt dat slecht af trouwens en is hij zijn geld ook weer kwijt.
Nu ja, het zal zijn hobby zijn.
Dat noem ik nu een slippendrager van het kapitalisme, en zo éne zal zeker met u akkoord gaan om NOG meer te werken Dat soort halve garen hoopt op het groot lot. Zou trouwens beter met de lotto spelen inderdaad. Daar maakyt hij nog meer kans om te winnen. Trader is inderdaad een full-time job, die niet aan iedereen gegeven is. Dat moet zelfs ik , die zulke figuren haat en minacht , toegeven. Met uwen tuinman, en al zijn debiele soortgenoten zou ik enkel medelijden hebben , moest hij het systeem niet zou helpen bestendigen.
Oud 28 juni 2008, 15:26   #271
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle kleine bedrijven , met minder dan laat ons zeggen 10 werknemers, zouden belastingvrij moeten zijn, dit om de creatie van kleine bedrijven aan te moedigen.
Zowel werkgevers als werknemers moeten 100 % vrije medische zorg krijgen.
Oud 28 juni 2008, 15:28   #272
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zou idd langer in plaats van korter moeten gewerkt worden.
Nu ik begrijp dat, iedereen wil vroeg naar huis.

Maar financieel is dat niet haalbaar.
Een loon moet je op jaarbasis bekijken.
Wat kost een man?
Hoeveel uur werkt die?
Hoeveel is het rendement op die tijd?

In die context moet je dat zoeken.
Een werkman, bediende of what ever werkt circa 1600 uur per jaar. (als alles goed gaat en kan al wat verschil hebben naargelang overeenkomsten)
Daar komt de prijs op te staan wat die werkuren in totaal kosten.
Momenteel is dat ongeveer (en ik ben voorzichtig) 1.3 milj bfr.
Dus 1.3: 1600 = 812,5bfr/uur. Komen daar nog extra kosten bij zoals verplaatsingen, auto, verzekeringen, infrastructuur en noem maar op (alles wat eigen is aan de sector dus) Die kosten lopen dus verder op naar pakweg 1000 �* 1300bfr/uur.

Wat de werkman in kwestie in zijn handen krijgt is peanuts in vergelijking met de totale kostprijs.

Dus stel u voor dat die totale kostprijs ongewijzigd blijft maar dat we werkuren verminderen (zoals u voorstelde).
In verhouding stijgen de kosten evenredig met de vermindering van werktijd.
1600: 2 = 800.
30 �* 32,5€/uur x 2 = 60 �* 65€/uur.
Dan is er nog steeds geen winstmarge voor de zaak geweest.
Pakweg 20% op het totaal is dus een minimum uurloon naar de consument van 72 �* 78€/uur

Nu allemaal goed en wel, maar als uw inkomsten hetzelfde blijven maar uw uitgaven bij deze dus zullen verdubbelen (stijging uurlonen) dan hebt u maar de helft koopkracht meer over van nu.
En ik neem aan dat het tegenwoordig al geen vette vis meer is nietwaar.
Trouwens die winstmarge van de zaak is ook relatief, velen maken verlies in plaats van winst.

Maar als we nu eens het omgekeerde doen, de werktijden verhogen in plaats van te verlagen krijgen we een omgekeerd effect.
De koopkracht stijgt omdat de uurlonen kunnen dalen.
Voor de werknemers blijft dat netto hetzelfde, zelfs iets meer indien de kostprijs ook kan zakken.
Idd hij of zij zal al eens een tandje moeten bijsteken. Langs de andere kant zal de koopkracht stijgen omwille dat de kostprijs naar beneden zal gaan.

Nu heel juist zal mijn beredenering ook niet zijn, maar in grote lijnen zal het daar op neerkomen.
Ge zou minister van Industrie kunnen worden, in een regering die het geen vijf dagen uithoud Maar allee, dat zijn ze in België gewoon.
Oud 28 juni 2008, 15:31   #273
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
De meelacher...Aan elke toog zit zo een vent, die dwaas met de anderen hun grappen meelacht...Maar zelf nooit iets grappigs vertelt...Gewoonlijk betalen die nooit geen pint ook niet. Houden alles gierig voor zichzelf...zoals schraapzuchtige, schrokkige knaagdieren
Oud 28 juni 2008, 15:50   #274
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
De meelacher...Aan elke toog zit zo een vent, die dwaas met de anderen hun grappen meelacht...Maar zelf nooit iets grappigs vertelt...Gewoonlijk betalen die nooit geen pint ook niet. Houden alles gierig voor zichzelf...zoals schraapzuchtige, schrokkige knaagdieren
Oud 28 juni 2008, 21:41   #275
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud 28 juni 2008, 21:48   #276
sfinx666
Banneling

Standaard kort en bondig samengevat krijg je dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Waarom zou langer werken voor een gelijkaardig loon niet mogelijk zijn?
Als je meer loon geeft, los je de pensioenproblemen niet op, dan blijf je ter plaatse trappelen.
Minder geven is ook niet mogelijk, loon stijgt immers altijd met het aantal werkjaren en als je ze voor minder laat werken dan werk je volgens mij enkel maar een dalende koopkracht en stakingen in de hand.
Met minder uren kan men meer volk aannemen. Werktijd halveren = dubbel zo veel werkvolk aannemen = geen doppers meer = besparingen voor de staat = mogelijkheid voor de staat om de lasten OOK te halveren = iedereen tevreden.
Iedereen bewerkstelligt aan 20 uur per week met behoud van 40 uren loon = iedereen geld op zak en tijd om het uit te geven= goed voor de economie
Bedank mij niet, graag gedaan:-
D

Laatst gewijzigd door sfinx666 : 28 juni 2008 om 21:51.
Oud 28 juni 2008, 22:35   #277
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Met minder uren kan men meer volk aannemen. Werktijd halveren = dubbel zo veel werkvolk aannemen = geen doppers meer = besparingen voor de staat = mogelijkheid voor de staat om de lasten OOK te halveren = iedereen tevreden.
Iedereen bewerkstelligt aan 20 uur per week met behoud van 40 uren loon = iedereen geld op zak en tijd om het uit te geven= goed voor de economie
Bedank mij niet, graag gedaan:-
D

En men kan nu nog geen arbeiders vinden... Zelfs geen tuinmannen en dan weet men het wel...

En het mooiste van al... de personen, die dergelijke nonsens voorstellen (en die doen dat echt niet om te lachen ), die denken dan nog dat men hierdoor de armoede uit de wereld kan helpen...

Misschien denken ze in feite wel dat 0 uur werken met behoud van loon plots alles zou oplossen, maar durven ze dat nu nog niet voorstellen...
Oud 28 juni 2008, 22:46   #278
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:

En men kan nu nog geen arbeiders vinden... Zelfs geen tuinmannen en dan weet men het wel...

En het mooiste van al... de personen, die dergelijke nonsens voorstellen (en die doen dat echt niet om te lachen ), die denken dan nog dat men hierdoor de armoede uit de wereld kan helpen...

Misschien denken ze in feite wel dat 0 uur werken met behoud van loon plots alles zou oplossen, maar durven ze dat nu nog niet voorstellen...
0 uur werken met behoud van loon, dat is voor aandelenhouders, en andere hoge pieten- euh pardon dividenten -trekkers...
Moesten er HOGERE lonen betaald worden, u zou zien hoeveel arbeiders er zouden staan aanschiuven om te beginnen. Extreme gierigheid & obsessionele schraapzucht jaagt den arbeider weg ! Met azijn vangt men geen vliegen !
Oud 29 juni 2008, 08:43   #279
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
0 uur werken met behoud van loon, dat is voor aandelenhouders, en andere hoge pieten- euh pardon dividenten -trekkers...
Moesten er HOGERE lonen betaald worden, u zou zien hoeveel arbeiders er zouden staan aanschiuven om te beginnen. Extreme gierigheid & obsessionele schraapzucht jaagt den arbeider weg ! Met azijn vangt men geen vliegen !
Allemaal goed en wel.
Maar hoeveel kost een tuinman dan?
Voor de klant bedoel ik.
En hoeveel klanten zou een tuinman dan nog over houden?

Werkloze tuin mannen verdienen dan misschien nog het beste van al.
Oud 29 juni 2008, 09:06   #280
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel.
Maar hoeveel kost een tuinman dan?
Voor de klant bedoel ik.

En hoeveel klanten zou een tuinman dan nog over houden?

Werkloze tuin mannen verdienen dan misschien nog het beste van al.
15 euro per uur in het zwart. 25 euros aangegeven. Dikwijls half en half. Volledig inventaris 125 euros. Voorrijkosten berekend op het aantal af te leggen kilometers vanaf bij mij. Dat is al een voordeel voor velen, die dicht in de gebuurte zijn. De meesten trouwens. Vele bedrijven rekenen automatisch een vaste som , ongeacht het aantal kilometers + een extra als het ver weg is. Voor vaste klanten zijn er kleine voordeeltjes. Ik spreek voor de andere tuinmannen hé. Ik geef alles aan natuurlijk

Laatst gewijzigd door sfinx666 : 29 juni 2008 om 09:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be