Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: ik denk dat..
creationisme juist zit 5 8,20%
het creationisme ernstig genomen moet worden 2 3,28%
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) 3 4,92%
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit 51 83,61%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2008, 20:29   #281
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Echt waar?
gij snapt natuurlijk de contradictie niet? of wel?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:21   #282
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde in deze thread, waar allerlei links probeersel zich heeft verzameld en met postings die veelal uit één of twee zinnen bestaan hun superieure gelijk te bewijzen én zich als Bijbeldeskundige tegelijk te vestigen. Links is altijd uit op verandering en als legitimatie voor hun eigen, veelal mensonterende, doelen moeten ze natuurlijk eerst de menselijke moraal stilleggen.
Kun jij eens proberen om één bericht te verzenden waarin je je haat van alles wat volgens jou naar links neigt, even opzij zet en in de plaats hiervan inhoudelijke argumenten gebruikt ?
Citaat:
U maakt er een beetje een zwart-wit tegenstelling van.
De ironie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:24   #283
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dogmatische denken herken ik hier echter alleen bij de linksen, die hier voor de lol even denken de "atheist" én Bijbeldeskundige te kunnen spelen. Ze wijzen het al bij voorbaat af. Dat is toch het typevoorbeeld van dogmatisch denken.
Hier nog een aanwijzing voor je fobie voor alles wat jij denkt dat links is.
Citaat:
Ze nemen klakkeloos alles over wat ze lezen op enkele obscure websites en durven duidelijk niet meer na te denken over de Bijbel.
Sterke uitspraak voor iemand die zich baseert op een door mensenhanden gebaseerd bloederig, contradictorisch sprookjesboek.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:39   #284
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dogmatische denken herken ik hier echter alleen bij de linksen, die hier voor de lol even denken de "atheist" én Bijbeldeskundige te kunnen spelen. Ze nemen klakkeloos alles over wat ze lezen op enkele obscure websites en durven duidelijk niet meer na te denken over de Bijbel. Ze wijzen het al bij voorbaat af. Dat is toch het typevoorbeeld van dogmatisch denken.
Preuße is met stip op weg om mijn favoriete forummer te worden.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 23:51   #285
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
De bijbel laat alle ruimte voor andere interpretaties. Zo kan je bij het eerste genesis-verhaal de rust van god op de zevende dag interpreteren als letterlijke rust, maar dit lijkt in conflict te zijn met gods vermeende almacht. ook zou je die rust kunnen interpreteren als een moment van bewondering en reflectie, maar dat is niet wat er letterlijk staat en lijkt in conflict met gods vermeende alwetendheid. Zo laat de bijbel verschillende interpretaties open waar de tekst niet eenduidig of expliciet duidelijk is.

En dat is allemaal nog binnen de grenzen van de opvatting dat de bijbel waar en onfeilbaar is. Het boek werd lang geleden geschreven en nadat het geschreven is, heeft de mens zich verder ontwikkeld en heeft nieuwe inzichten gekregen in de wereld en de mens. Deze kennis kan je negeren of je kan schijnbare verbanden tussen deze kennis en bijbelteksten proberen te zoeken.
Ik ben benieuwd hoe de gelovige leden hierover denken.
Oud 9 juni 2008, 17:26   #286
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe de gelovige leden hierover denken.
Geregeld volg ik bijbelavonden, geëngageerde leek als ik ben in mijn (katholieke) thuisparochie (en een paar buurtparochies waarmee we samenwerken).

Opvallend hoe divers mensen een bepaald bijbelfragment kunnen interpreteren, zonder dat een "enige en juiste" interpretatie zich duidelijk opdringt aan de deelnemers.

Opvallend hoe weinig gelovigen ik heb ontmoet in al die jaren dat ik bijbelavonden volg, die nood hebben aan een letterlijke lezing. Een dieptelezing is immers zoveel interessanter, zoveel verrijkender en zoveel actueler. De Bijbel wordt dan geen ver-van-mijn-bed-show maar bevat teksten die zo uit het leven gegrepen lijken, en waarin velen zich nagenoeg moeiteloos herkennen.

Uiteraard: wie een letterlijke lezing voorstaat kán haast niet anders dan beweren dat dit de enige juiste lezing is. Dergelijke geloofsgemeenschappen lijken me eerlijk gezegd nogal sektarisch van aard: de adepten nemen gewoon de interpretatie van de goeroe over, zonder daarover kritisch na te denken, laat staan dat ze zichzelf erin herkennen.

Wie het scheppingsverhaal letterlijk leest, interpreteert en uitlegt, biedt zijn tegenstanders de tegenargumenten op een schoteltje aan: natuurlijk is het ongerijmd dat God de eerste dag het licht schiep, en de zon pas de vierde dag. Zo vráág je erom om van het geloof een karikatuur te maken. Creationisten verdienen dan ook niet beter...

Maar wie dat scheppingsverhaal in de diepte leest, gaat voorbij aan de wetenschappelijke "ongerijmdheden", en wel omdat de schrijver niet de minste wetenschappelijke pretentie koesterde. Zo'n dieptelezing staat bvb. veeleer stil bij het simpele feit dat God hemel en aarde niet schiep met Zijn handen; Zijn Woord volstond - God sprak: "Er moet licht zijn." of God sprak: "Het water moet wemelen van dieren en boven het land moeten de vogels vliegen langs het hemelgewelf" enz... enz... - en dat Woord kan uitgelegd worden als de openbaring van het geloofspunt dat de Zoon (= het Woord) van in het begin bij de Vader was en reeds lang bestond vooraleer Hij als mens geboren werd, net zoals we dat terugvinden in de aanhefverzen van het Evangelie volgens Sint-Jan:
Citaat:
In het begin was het Woord. En het Woord was bij God. En het Woord was God.
Alleen al bij het scheppingsverhaal zijn talloze dieptelezingen mogelijk, en geen enkele is de "enige juiste". Boeiend op zo'n bijbelavond is hoe iemand anders dat scheppingsverhaal leest en interpreteert, en hoe je jezelf ook in diens lezing herkent, hoezeer die soms ook van je eigen lezing moge afwijken...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 18:19   #287
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :
Omdat ik zowel mijn christelijke als mijn humanistische wortels koester, deel jij me in onder het etiket "humano-christen". Dat is niet ten onrechte hoor. Humanisme en christendom kunnen perfect samengaan.

Waar je in de fout gaat is door daaruit de conclusie te trekken als zouden humano-christenen "minder pure" christenen zijn dan bvb. de evangelics uit de Amerikaanse Bible Belt. Kan je die conclusie op argumenten stoelen? Zo ja, dan hoorde ik graag eens wélke argumenten.

Ik kan, dit vermoedelijk in tegenstelling tot jij, wel degelijk argumenten aanvoeren waarom "humano-christenen" minstens even pure (zoniet nog puurdere) christenen zijn als andere christenen. Nemen we nu hoe ik de Bijbel interpreteer. Zeker niet letterlijk, maar perfect in overeenstemming met wat wetenschap ons vandaag aanreikt.
Al (tientallen) eeuwen lang nemen mensen aan dat de tijdslijn zich niet tot in het oneindige verleden uitstrekt. Er is m.a.w. ooit een begin geweest. Nu stel ik jou de vraag waarom mensen dat geloven, lang voordat er sprake was van hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, christendom of islam. Waarom namen (en nemen) mensen niet gewoon aan dat de wereld (of de kosmos) gewoon altijd bestaan heeft?
Ook het bijbelse scheppingsverhaal gewaagt van dit begin. De eerste woorden van de Bijbel luiden niet voor niets: "In het begin schiep God hemel en aarde." Ook het islamitische scheppingsverhaal maakt daarop geen uitzondering.
Jij betwist het bestaan van universele waarheden? Toch is dit zo'n universele waarheid. In gans 's mensheids geschiedenis is er niet één cultuur, niet één religie geweest (voor zover we weten) die uitging van een oneindig ver verleden. Sommige culturen gaan uit van een circulair tijdsverloop (bvb. reïncarnatie), andere van een lineair tijdsverloop (bvb. de drie monotheïstische godsdiensten). Maar niet één, niet één, beste Lincoln, die niet betoogt dat er ooit een begin geweest is. (Tenminste niet voor zover we weten.)
Kennelijk is die begin-gedachte zo'n universele waarheid. Die is écht niet typisch voor Europa hoor. (Tenslotte deelt de islam die waarheid met het christendom en met zoveel andere levensovertuigingen.)
En wat brengt de wetenschap ons bij? Ook die wetenschap wijst in de richting van het bestaan van een begin. Ook die wetenschap ontkent het oneindig verre verleden. Het enige waarover creationisten en wetenschappers discussiëren is hoe ver dat begin in het verleden verwijderd is. Sommige creationisten gewagen van (amper) 6000 jaar, terwijl de wetenschap het (voorlopig en met enige foutenmarge) op 13,8 miljard jaar houdt. Maar beiden zijn het erover eens dat er "ooit" een begin geweest is.
Lees je Genesis aandachtig, dan merk je hoe God er vooral de eerste 3 dagen mee bezig geweest is scheidingslijnen af te bakenen. Hij scheidde licht en duisternis, hemel en aarde, land en zee. Hij bracht m.a.w. eerst orde in Zijn schepping. En laat het Griekse woord voor "orde" nu toevallig "kosmos" luiden: het tegendeel van "chaos" - wanorde.
En wat reikt de wetenschap ons aan? Een begin van chaos, van wanorde, dat met de Oerknal omgevormd wordt tot kosmos, orde. Op de chaos heeft het menselijk begripsvermogen niet de minste vat. Geen wetenschapper, of hij geeft oprecht toe aangaande de begintoestand van de Realiteit geen enkele zinnige uitspraak te kunnen doen.
Toch een opmerkelijke parallel met het prewetenschappelijke Scheppingsverhaal. Of niet, soms?
Maar er is nog een derde parallel: de schepping van de mens. In het Scheppingsverhaal worden eerst planten, daarna dieren en tenslotte de mens geschapen.
En wat leert de wetenschap ons? Je mag éénmaal raden, beste Lincoln. Om één of andere "duistere" reden heeft de mensheid al eeuwenlang begrepen dat planten primitievere levensvormen zijn dan dieren, en dat dieren primitiever zijn dan mensen. Zij hadden daarvoor geen wetenschap nodig. Maar de wetenschap, met name de biologie waar o.a. de evolutietheorie thuishoort, bevestigt dit wel degelijk hé.
Ik begrijp dus de conclusie niet van vele gelovigen, als zou wetenschap in tegenspraak zijn met hun geloof, terwijl ik hier zeer beknopt maar liefst drie zeer ingrijpende parallellen trek tussen beide. Ik begrijp ze niet, die Amerikaanse evangelics of die moslims... tenzij ik veronderstel dat zij té angstig zijn omdat zij de bijzonder complexe wetenschappelijke conclusies niet bij machte zijn te begrijpen. Maar daar hebben we universiteiten voor, hé. Ik ben ook maar een "simpele" facteur, en geen professor biologie. Maar ik ben, in tegenstelling tot de creationisten, allerminst bevreesd voor de conclusies van die professor - hoe ingewikkeld die ook moge wezen. En wel omdat ik me van mijn eigen beperkingen bewust ben.

Kom me dus niet aan met praatjes als zou deze "humano-christen" (jouw vocabulaire) "minder puur" (jouw etiket) zijn dan christenen die de Bijbel letterlijk lezen.
Weet je wel wat een humanist is ? Dat gaat totaal niet samen met het claimen dat je een christen bent.

Een humanist aanvaardt namelijk niet dat er een god is en aanvaardt ook niet dat de wereld geschapen is door God.

De bijbel is NIET in tegenspraak met wetenschap wel met de evolutiereligie.

Wat bedoel je met universele waarheden ? Wat je daar zegt dat over de gehele wereld zowat alle religies het over een begin van het universum hebben komt omdat we allemaal afstammen van Adam en Eva en later van Noah en zijn familie en dat al die andere religies een flauw afkooksel zijn van wat er in de bijbel staat en van wat God gezegd heeft aan Adam en Eva en later aan Noah.

Verder heb je het dan over het feit dat volgens genesis 1 God eerst de planten en pas daarna de dieren heeft geschapen. Dit is al het eerste probleem voor uw interpretatie van genesis 1. 2 dagen verschil is nl geen probleem, maar als er volgens u miljoenen of zelfs een miljard jaar tussen de schepping van de planten en de schepping van de dieren( oa insekten ) zat dan gaan er geen planten of bomen meer zijn tegen dat hij de dieren schept. Planten en bomen kunnen immers niet zonder insekten en andere dieren overleven.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 18:28   #288
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :

... of hoe je creationisme met een pseudowetenschappelijk sausje overgiet.

Jongen, kom eens terug naar beneden, met je hoofdje uit de wolkjes, en met beide voetjes terug op de grond. Want je zweeft geen kilometers hoog, maar lichtjaren!!!

Electromagnetische fenomenen waren de auteur van het scheppingsverhaal naar alle waarschijnlijkheid totaal onbekend. Ik betwijfel of één van diens tijdgenoten zelfs maar een idee had van "licht" dat eigenlijk geen licht is. Ik geloof heilig dat elk woord in de Bijbel een boodschap inhoudt, en dat daar geen woord teveel en geen woord te weinig in staat.

De Bijbelse God onderscheidt Zich juist van de Koraanse god doordat Hij steeds de mensen in begrijpelijke taal toespreekt. Niet wij moeten Hem verstaan, Hij past Zich in liefde aan aan ons. Hoe wil je nu dat Hij met dat licht een toendertijd volstrekt onbegrepen (natuurkundig) fenomeen heeft willen laten doorschemeren bij de toenmalige mensheid? Het idee alleen al komt me bijna heiligschennend over.

Wat zou God dan wél kunnen bedoeld hebben? Uiteraard wil ik niet pretenderen het zeker te weten. Niettemin wil ik vanuit de Bijbel zélf een antwoord pogen te formuleren. Ik kom er dadelijk op terug, en wel als antwoord op volgend citaat.
Wie denk je dat de auteur is van genesis 1 ?

Genesis 1 is door God geschreven of door God aan Adam gedicteerd. Als jij denkt dat God geen idee heeft van wat het electromagnetisch lichtspectrum is dan leg je hem volgens mij onnodig beperkingen op.
Dat God zich daar wat aanpast aan de kennis van Adam en van zowat iedereen tot in onze tijd klopt, maar wat hij daar zegt is 100% correct. Het electromagnetisch lichtspectrum is gewoon alle soorten licht zowel zichtbaar als onzichtbaar licht.

Ik beweer ook niet dat we dit 100% zeker weten. Maar dit is het meest waarschijnlijke gebaseerd op wat we nu weten.

Wat denk jij dan dat dat licht is ?
Oud 10 juni 2008, 18:34   #289
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elfamencoloco schreef :
Niet alleen naar de passages die naar de schepping verwijzen, maar naar de hele Bijbel.

Okee, draaien we onze Bijbel eventjes een pak pagina's door, recht naar de eerste verzen van onze zo mystieke en even mysterieuze Adelaar:
Citaat:
In het begin was het Woord. En het Woord was bij God. En het Woord was God. Dit was in het begin bij God.

Johannes verwijst niet echt naar de schepping, maar alleszins toch naar het begin. Hij verbindt dat begin onmiddellijk met de aanwezigheid van het Woord, waarmee hij op Jezus doelt.

Keren we even terug naar Genesis.
Citaat:
God sprak: "Er moet licht zijn."

En vervolgens naar Jezus' uitspraak:
Citaat:
Ik ben het licht van de wereld. (Joh. 8, 12 - opnieuw onze Adelaar, hé)

Gaat er geen lichtje bij je branden, nu?

Nergens stel ik dat mijn interpretatie de enige ware is. Maar ik vind ze toch stukken zinvoller dan jouw - eerlijk gezegd armzalige - poging om de Bijbel enige wetenschappelijke autoriteit toe te dichten. Dat moslims dit te pas en te onpas met hun Koran doen, laat me siberisch. Maar als wij, christenen, hen daarin moeten gaan naäpen, dan is het ver gekomen en geeft dit duidelijk blijk van... geloofsarmoede.

Ja ik ben heel goed bekend met deze interpretatie en deze is absoluut fout.

U moet alles lezen.

In genesis 1:3 staat er :
En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

Dit licht is geschapen door God (Jezus). Jezus zelf daarentegen is God en is niet geschapen. Dus het licht van genesis 1:3 kan nooit Jezus zijn.

Dit heeft niks te zien met geloofsarmoede. Dit heeft gewoon te zien met het correct lezen van wat er staat en geen dingen lezen die er niet staan.
Oud 10 juni 2008, 18:53   #290
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :
En wie garandeert dat de schrijver in Exodus zich niet van dezelfde stijlfiguur bediende als de schrijver van Genesis? Je weet toch dat de Bijbel niet in de volgorde tot stand kwam zoals hij gebundeld is? Hoewel Genesis het eerste bijbelboek is, is het zeker niet het oudste. En Exodus evenmin.

Tenzij je dat niet wist natuurlijk. Dan houden we beter even op met discussiëren, in afwachting dat je je bijbelse wordingsgeschiedenis hebt bijgespijkerd.

Hoedanook: als ik de dagen van Genesis interpreteer op een symbolische wijze, dan zou het nogal inconsequent zijn om de dagen waarvan sprake in Exodus op een letterlijke manier te zien. Omgekeerd geldt natuurlijk ook: vermits jij Genesis letterlijk neemt, kan je bezwaarlijk anders doen met Exodus.

Enfin... zoek dat fragment maar eens op. Ik ben eens curieus...

(Voor je gemak: de Tien Geboden vind je in Exodus, hoofdstuk 20.)
Ja ik ben er me van bewust dat Genesis in zijn huidige vorm niet het oudste boek is. Job is wellicht het oudste als in het eerste op papier gezet zowat 2000 jaar v.c. . Maar Genesis in zijn huidige vorm is wel geschreven door Mozes ongeveer in 1400 v.c. .

Ja ik weet waar ze staan.

Hier is het vers uit exodus waarover ik het had :
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Dat staat tussen de 10 geboden. Ik neem aan dat je die wel "letterlijk" neemt ? Maar dit ene zinnetje dan weer niet ?
Trouwens nog even over genesis. Neem je genesis in zijn geheel als figuurlijk of enkel de eerste 11 hoofdstukken ?

Maar uw problemen houden niet op met het OT. Ook in de evangeleis heb je een aantal problemen en ook in andere delen van de bijbel trouwens.

Hier is een probleem met wat Lucas schreef in Lucas 3 :
23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren [oud] te wezen, zijnde (alzo men meende) de zoon van Jozef, den [zoon] van Heli,
24 Den [zoon] van Matthat, den [zoon] van Levi, den [zoon] van Melchi, den [zoon] van Janna, den [zoon] van Jozef,
25 Den [zoon] van Mattathias, den [zoon] van Amos, den [zoon] van Naum, den [zoon] van Esli, den [zoon] van Naggai,
26 Den [zoon] van Maath, den [zoon] van Mattathias, den [zoon] van Semei, den [zoon] van Jozef, den [zoon] van Juda,
27 Den [zoon] van Johannes, den [zoon] van Rhesa, den [zoon] van Zorobabel, den [zoon] van Salathiel, den [zoon] van Neri,
28 Den [zoon] van Melchi, den [zoon] van Addi, den [zoon] van Kosam, den [zoon] van Elmodam, den [zoon] van Er,
29 Den [zoon] van Joses, den [zoon] van Eliezer, den [zoon] van Jorim, den [zoon] van Matthat, den [zoon] van Levi,
30 Den [zoon] van Simeon, den [zoon] van Juda, den [zoon] van Jozef, den [zoon] van Jonan, den [zoon] van Eljakim,
31 Den [zoon] van Meleas, den [zoon] van Mainan, den [zoon] van Mattatha, den [zoon] van Nathan, den [zoon] van David,
32 Den [zoon] van Jesse, den [zoon] van Obed, den [zoon] van Booz, den [zoon] van Salmon, den [zoon] van Nahasson,
33 Den [zoon] van Aminadab, den [zoon] van Aram, den [zoon] van Esrom, den [zoon] van Fares, den [zoon] van Juda,
34 Den [zoon] van Jakob, den [zoon] van Izak, den [zoon] van Abraham, den [zoon] van Thara, den [zoon] van Nachor,
35 Den [zoon] van Saruch, den [zoon] van Ragau, den [zoon] van Falek, den [zoon] van Heber, den [zoon] van Sala,
36 Den [zoon] van Kainan, den [zoon] van Arfaxad, den [zoon] van Sem, den [zoon] van Noe, den [zoon] van Lamech,
37 Den [zoon] van Mathusala, den [zoon] van Enoch, den [zoon] van Jared, den [zoon] van Malaleel, den [zoon] van Kainan,
38 Den [zoon] van Enos, den [zoon] van Seth, den [zoon] van Adam, den [zoon] van God.

Lucas beweert hier dus dat Adam een historische persoon is nl de eerste mens en trouwens dit gaat om de stamboom van Maria.

Maar ook Jezus zegt iets dat enkel mogelijk is indien genesis 1 over een 6 daagse creatie praat en indien de aarde jong is (ongeveer 6 000 jaar volgens de bijbel). Zie hiervoor marcus 10:6 :
"6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt."

Dit zou een foute uitspraak zijn als de evolutie klopt. En vermits Jezus God is .... .

En ik neem genesis niet "letterlijk" maar als een athentieke, historisch accuraat, feitelijke gebeurtenis.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 10 juni 2008 om 19:00.
Oud 10 juni 2008, 19:00   #291
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :
Correcte bijbellezingen bestaan niet. Wel bestaan er zinvolle bijbellezingen, wat impliceert dat er ook zinloze bijbellezingen bestaan.

Doe eens een poging, haal de Apocalyps erbij en deel dan je bevindingen mee. Welke zin zie jij in een eventueel verband tussen Genesis en Apocalyps? En worden verbanden met andere bijbelboeken daarmee geen geweld aangedaan?
Ik denk dat er wel degelijk een juiste en een foute lezing van de bijbel mogelijk is.

Het verband tussen beide is dat het ene het begin is en het andere het einde van de creatie en dat mag je letterlijk nemen want openbaringen gaat ook echt over het einde van de creatie zoals wij dat kennen.
Oud 10 juni 2008, 19:06   #292
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :
Uit de context rukken is sowieso gevaarlijk, niet alleen met de Bijbel (of de Koran).

Maar door alleen fragmenten in hun context te laten kom je er - jammer maar helaas - nog lang niet. Bovendien moet je elk bijbelfragment pogen te zien door de ogen van de mensen die leefden toen dat bijbelfragment ontstond. Daartoe dien je uiteraard eerst te onderzoeken rond welke tijd welk fragment ontstond. Vervolgens dien je je te verdiepen in de sociale, politieke, economische... ja soms zelfs klimatologische omstandigheden waarin die lui indertijd leefden. Je moet m.a.w. niet alleen een bijbelfragment in zijn context laten, maar ook in zijn tijdscontext.

Het scheppingsverhaal moet je bvb. trachten te lezen mét, maar ook zonder inachtname van elke geboekte wetenschappelijke vooruitgang. Mét, omdat jij en ik kinderen zijn van onze tijd: 20e en 21e eeuw. Zónder, omdat de auteur van Genesis (en zijn tijdsgenoten tot wie God zich door die auteur richtte) kinderen waren van hún tijd.

En dáárom, mijn waarde, vind ik jouw verband tussen het licht van Genesis en electromagnetische golven écht van de pot gerukt. Op geen enkele wijze respecteer je daarmee de tijdscontext van het scheppingsverhaal. Dat uitgerekend een gelovige die (overigens zeer terecht) oproept tot het respecteren van de context deze fout maakt... vind ik - alwéér - een blijk van geloofsarmoe.

Maar goed... er is nog hoop voor je...
Ik ben het grotendeels eens dat je idd ook moet kijken naar wie het geschreven heeft, wanneer het is geschreven is en in welke omstandigheden en eventueel voor het NT ook aan wie het gericht was.

Maar Genesis 1 is of door God geschreven of door God gedicteerd aan Adam en dan zie ik geen probleem met wat daar staat.

Wat jij wel nogal gemakkelijk doet is God weglaten uit de bijbel terwijl hij de auteur van de bijbel is weliswaar via mensen. En vaak schrijft men gewoon de woorden van God op (letterlijk gewoon wat hij zegt ). In genesis 1:3 is dit trouwens zeker het geval er staat zelfs "God zeide .." veel duidelijker kan dat niet zijn lijkt me.
Oud 10 juni 2008, 19:09   #293
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elflamencoloco schreef :
Overigens moet het me van het hart dat jij je nogal ongegeneerd het recht toeëigent te beslissen wie wél een "echte" christen is, en wie niet.
Nee, helemaal niet.

God zal hierover oordelen. Maar de bijbel geeft wel duidelijk aan wie er een christen is en wie niet. Ik doe daar geen uitspraak over, maar de bijbel dus wel.
Oud 10 juni 2008, 19:14   #294
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Weet je wel wat een humanist is ? Dat gaat totaal niet samen met het claimen dat je een christen bent.

Een humanist aanvaardt namelijk niet dat er een god is en aanvaardt ook niet dat de wereld geschapen is door God.
Waar haal je dergelijke nonsens eigenlijk vandaan?

Een humanist op zich stelt zich niet de vraag naar Gods bestaan. Hij laat die vraag open, en hij laat zelfs de mogelijkheid open die vraag al dan niet te stellen. Als ik als gelovige die vraag stel, kan ik dus evengoed humanist zijn. Want geenszins verbiedt de humanist dat die godsvraag gesteld wordt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001
De bijbel is NIET in tegenspraak met wetenschap wel met de evolutiereligie.
Daarover ga ik met jou niet meer in discussie, totdat je hét belangrijkste punt in mijn interpretatie van het scheppingsverhaal hebt becommentarieerd: God als het scheppende Woord, hieronder nog maar eens uitgelegd. Voor wat hoort wat.
Citaat:
Wat bedoel je met universele waarheden ?
Waarheden die door alle mensen, overal en altijd werden, worden en zullen worden erkend. Het onderscheid tussen goed en kwaad bijvoorbeeld. Of de notie dat er een begin is geweest en dat de tijdslijn zich dus niet tot in het oneindige verleden uitstrekt. Of het besef van de eigen faalbaarheid. Allemaal zaken waarop (o.a. doch niet alleen) de Bijbel op ingaat.
Citaat:
Wat je daar zegt dat over de gehele wereld zowat alle religies het over een begin van het universum hebben komt omdat we allemaal afstammen van Adam en Eva en later van Noah en zijn familie en dat al die andere religies een flauw afkooksel zijn van wat er in de bijbel staat en van wat God gezegd heeft aan Adam en Eva en later aan Noah.
Me dunkt is jouw geloof eerder een flauw afkooksel van de bijbelse boodschap, mijn waarde. De Bijbel krijgt pas zin naarmate hij in de context van de dagelijkse realiteit wordt geplaatst. Jouw Sola-Scriptura-boodschap - zoals zelfs de meeste protestanten die nog niet uitdragen - is écht niet aan mij besteed. En niet alleen omdat ik toevallig katholiek ben hoor. Zelfs mocht ik dat niet zijn, dan nóg niet!
Citaat:
Verder heb je het dan over het feit dat volgens genesis 1 God eerst de planten en pas daarna de dieren heeft geschapen. Dit is al het eerste probleem voor uw interpretatie van genesis 1.
O ja? Nochtans klasseert de biologie de flora als "primitievere", "eenvoudigere" levensvorm dan de fauna. Dus concludeert diezelfde biologie (die dus ook de evolutieleer ondersteunt) dat er eerst flora was, en pas later fauna. Klopt dus met Genesis hé.

Overigens maakt dit mij niet zoveel uit, omdat Genesis geen wetenschappelijke aanspraken maakt. Wat voor mij belangrijk is in het scheppingsverhaal: God schept simpelweg door te spreken, door het Woord. Hij gebruikt dus m.a.w. niet Zijn handen (als Hij die mocht hebben), zoals goden uit andere religies dat wél deden. In de betekenis van scheppend Woord is de bijbelse God een unicum.
Citaat:
2 dagen verschil is nl geen probleem, maar als er volgens u miljoenen of zelfs een miljard jaar tussen de schepping van de planten en de schepping van de dieren( oa insekten ) zat dan gaan er geen planten of bomen meer zijn tegen dat hij de dieren schept. Planten en bomen kunnen immers niet zonder insekten en andere dieren overleven.
Maar lieve jongen, je moet jouw letterlijke pseudowetenschappelijke interpretatie niet projecteren op mij hé.

Bovendien: er bestaan wel degelijk plantaardige levensvormen die zich perfect zonder dieren (insecten of andere) kunnen voortplanten en overleven. Een simpele varen, die hier in het bosje achter mijn tuin groeit, is al een heel eenvoudig voorbeeld. Varens zijn dan ook relatief primitieve planten die al veel langer bestaan dan bvb. het groene gras. Je hoeft ze écht niet ver te zoeken hoor, de planten die best zonder dieren kunnen bestaan.

Maar zelfs al zouden er geen varens bestaan (of ander plantaardig leven dat niet zonder dierlijk leven kan) dan nog is dat argument wat mij betreft niet eens van belang. Van belang is Gods status in het scheppingsverhaal als het scheppende Woord. En ook van belang is dat in datzelfde scheppingsverhaal de universele idee doorsluimert dat er ooit een begin moet geweest zijn, en dat de tijdslijn zich niét in het oneindige verleden uitstrekt.

Conclusie: je becommentariëring van mijn interpretatie van het scheppingsverhaal baseert zich op de projectie van je eigen waanidee op mij. Daardoor ga je aan het belangrijkste voorbij: nl. de idee van God als scheppend Woord. Je hebt daarmee het bewijs geleverd de gevangene van je eigen waanidee te zijn, opgesloten in een vicieuze cirkel, niet tot dialoog in staat. Verdere discussie met jou heeft dus weinig zin, vrees ik... of je zou een teken moeten geven dat je uit die vicieuze cirkel losbreekt.

Persoonlijk twijfel ik eraan of je daartoe zelfs maar in staat bent, laat staan dat je het echt w�*l...
Oud 10 juni 2008, 19:17   #295
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, helemaal niet.

God zal hierover oordelen. Maar de bijbel geeft wel duidelijk aan wie er een christen is en wie niet. Ik doe daar geen uitspraak over, maar de bijbel dus wel.
Correctie: niet zozeer de Bijbel zélf, dan jouw interpretatie ervan spreekt zich daarover uit. Gelukkig zijn lang niet alle bijbellezers het met jouw interpretatie eens.
Oud 10 juni 2008, 19:38   #296
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Wie denk je dat de auteur is van genesis 1 ?

Genesis 1 is door God geschreven of door God aan Adam gedicteerd.
Noch katholieken, noch protestanten, noch orthodoxen onderschrijven deze complete nonsens. De Bijbel heeft vele auteurs, waarvan de overgrote meerderheid onbekend is. Ook de schrijver van Genesis 1 is niet bekend.

Het christendom onderscheidt zich juist van de islam, doordat geen enkele christen gelooft dat de Bijbel het letterlijke, door God gedicteerde Woord is, zoals de moslims dat over de Koran juist wél beweren. Geen letter uit de Bijbel werd door God geschreven, noch gedicteerd. Christenen geloven dat de Bijbel door God werd geïnspireerd, en wel van de eerste letter van Genesis tot de laatste letter van de Apocalyps. Genesis 1 maakt daarop géén uitzondering.

Als je het verschil tussen inspireren en dicteren/schrijven niet goed begrijpt, dan is het inderdaad makkelijker voor je om je tot de islam te bekeren. Ik heb vroeger al gesuggereerd dat je je daar veel beter in je vel zou voelen. Het christendom - orthodox, katholiek of protestant - is duidelijk te hoog gegrepen voor jou; het gaat je petje duidelijk te boven.

(En kom nu niet af met "Zalig de armen van geest..." hé.)

O ja, de Bijbel is niet ontstaan in de volgorde waarin hij is samengesteld. In tegenstelling tot wat je zou denken is Genesis zeker niet het oudste geschrift.
Citaat:
Als jij denkt dat God geen idee heeft van wat het electromagnetisch lichtspectrum is dan leg je hem volgens mij onnodig beperkingen op.
Het belangrijkste woord van dit citaatje heb ik eventjes gemarkeerd. Met dat korte woordje van amper drie lettertjes kan je alle kanten uit.

Kortom: ik denk helemaal niet dat God geen idee heeft van het electromagnetisch spectrum. Je zit zodanig opgesloten in het waanidee dat Genesis een wetenschappelijk geschrift is, dat je dit waanidee op mij projecteert.

Overigens: welke God is het meest beperkt? Een godje dat amper 6000 jaar teruggaat in de tijd, of een God Die onnoemelijk ver - tot nader order een slordige 13,8 miljard jaar - terugreikt tot een onbegrijpelijke realiteit waarin het "heel-al" (in de letterlijkste betekenis van het woord) samengebald zat in een oneindig klein punt?

Me dunkt ben jij degene die God beperkingen oplegt. En nog niet zo'n klein beetje. Verre van mij om te beweren dat je daarvoor naar de hel gaat hoor, zo rot ben ik niet.
Citaat:
Dat God zich daar wat aanpast aan de kennis van Adam en van zowat iedereen tot in onze tijd klopt, maar wat hij daar zegt is 100% correct. Het electromagnetisch lichtspectrum is gewoon alle soorten licht zowel zichtbaar als onzichtbaar licht.
Jij hebt wat met dat licht hé, dat je je eigen hersenspinsels projecteert op anderen. Wist je dat een projector met een lamp werkt, met licht? Ja toch?
Citaat:
Ik beweer ook niet dat we dit 100% zeker weten. Maar dit is het meest waarschijnlijke gebaseerd op wat we nu weten.
Nogmaals een woordje gemarkeerd. De bijbelwetenschap vertelt anders een heel ander verhaal. Of is die bijbelwetenschap ook al vals, misschien? Zeg me dan eens welke wetenschappen er nog wél "juist" zijn!
Citaat:
Wat denk jij dan dat dat licht is ?
Asjeblief, lees hier maar. Ik ben geen wetenschapper of specialist en mijn kennis van wat licht is beperkt zich tot wat me in mijn middelbareschooljaren werd bijgebracht. Dat artikel uit Wikipedia zal niet zo ver benevens de waarheid zijn, veronderstel ik.
Oud 11 juni 2008, 15:59   #297
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Noch katholieken, noch protestanten, noch orthodoxen onderschrijven deze complete nonsens. De Bijbel heeft vele auteurs, waarvan de overgrote meerderheid onbekend is. Ook de schrijver van Genesis 1 is niet bekend.

Het christendom onderscheidt zich juist van de islam, doordat geen enkele christen gelooft dat de Bijbel het letterlijke, door God gedicteerde Woord is, zoals de moslims dat over de Koran juist wél beweren. Geen letter uit de Bijbel werd door God geschreven, noch gedicteerd. Christenen geloven dat de Bijbel door God werd geïnspireerd, en wel van de eerste letter van Genesis tot de laatste letter van de Apocalyps. Genesis 1 maakt daarop géén uitzondering.

Als je het verschil tussen inspireren en dicteren/schrijven niet goed begrijpt, dan is het inderdaad makkelijker voor je om je tot de islam te bekeren. Ik heb vroeger al gesuggereerd dat je je daar veel beter in je vel zou voelen. Het christendom - orthodox, katholiek of protestant - is duidelijk te hoog gegrepen voor jou; het gaat je petje duidelijk te boven.

(En kom nu niet af met "Zalig de armen van geest..." hé.)

O ja, de Bijbel is niet ontstaan in de volgorde waarin hij is samengesteld. In tegenstelling tot wat je zou denken is Genesis zeker niet het oudste geschrift.Het belangrijkste woord van dit citaatje heb ik eventjes gemarkeerd. Met dat korte woordje van amper drie lettertjes kan je alle kanten uit.

Kortom: ik denk helemaal niet dat God geen idee heeft van het electromagnetisch spectrum. Je zit zodanig opgesloten in het waanidee dat Genesis een wetenschappelijk geschrift is, dat je dit waanidee op mij projecteert.

Overigens: welke God is het meest beperkt? Een godje dat amper 6000 jaar teruggaat in de tijd, of een God Die onnoemelijk ver - tot nader order een slordige 13,8 miljard jaar - terugreikt tot een onbegrijpelijke realiteit waarin het "heel-al" (in de letterlijkste betekenis van het woord) samengebald zat in een oneindig klein punt?

Me dunkt ben jij degene die God beperkingen oplegt. En nog niet zo'n klein beetje. Verre van mij om te beweren dat je daarvoor naar de hel gaat hoor, zo rot ben ik niet.Jij hebt wat met dat licht hé, dat je je eigen hersenspinsels projecteert op anderen. Wist je dat een projector met een lamp werkt, met licht? Ja toch?Nogmaals een woordje gemarkeerd. De bijbelwetenschap vertelt anders een heel ander verhaal. Of is die bijbelwetenschap ook al vals, misschien? Zeg me dan eens welke wetenschappen er nog wél "juist" zijn!Asjeblief, lees hier maar. Ik ben geen wetenschapper of specialist en mijn kennis van wat licht is beperkt zich tot wat me in mijn middelbareschooljaren werd bijgebracht. Dat artikel uit Wikipedia zal niet zo ver benevens de waarheid zijn, veronderstel ik.
Wat is nu bijbelwetenschap in feite. Dat is de vraag. Is dat bijbelarcheologie? Is dat bijbelexegese? Dat laatste komt vaak neer op gissen in ieder geval. En dat noem ik dus geen wetenschap, maar een 'hineininterpretieren'.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2008 om 16:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 16:08   #298
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is nu bijbelwetenschap in feite. Dat is de vraag. Is dat bijbelarcheologie? Is dat bijbelexegese? Dat laatste komt vaak neer op gissen in ieder geval. En dat noem ik dus geen wetenschap, maar een 'hineininterpretieren'.
Ik had het niét over exegese, maar eerder over bijbelarcheologie en sociolinguïstisch onderzoek.
Oud 11 juni 2008, 16:10   #299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik had het niét over exegese, maar eerder over bijbelarcheologie en sociolinguïstisch onderzoek.
Ja, dat kan men zeker beschouwen als wetenschappelijk inderdaad.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 18:46   #300
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
aha, dus de Heilige Geest bepaalt wat beeldspraak is, en hoe we die moeten interpreteren?
hey dirk?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be