![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ik denk dat.. | |||
creationisme juist zit |
![]() ![]() ![]() |
5 | 8,20% |
het creationisme ernstig genomen moet worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit |
![]() ![]() ![]() |
51 | 83,61% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#285 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#286 | |
Minister
|
![]() Geregeld volg ik bijbelavonden, geëngageerde leek als ik ben in mijn (katholieke) thuisparochie (en een paar buurtparochies waarmee we samenwerken).
Opvallend hoe divers mensen een bepaald bijbelfragment kunnen interpreteren, zonder dat een "enige en juiste" interpretatie zich duidelijk opdringt aan de deelnemers. Opvallend hoe weinig gelovigen ik heb ontmoet in al die jaren dat ik bijbelavonden volg, die nood hebben aan een letterlijke lezing. Een dieptelezing is immers zoveel interessanter, zoveel verrijkender en zoveel actueler. De Bijbel wordt dan geen ver-van-mijn-bed-show maar bevat teksten die zo uit het leven gegrepen lijken, en waarin velen zich nagenoeg moeiteloos herkennen. Uiteraard: wie een letterlijke lezing voorstaat kán haast niet anders dan beweren dat dit de enige juiste lezing is. Dergelijke geloofsgemeenschappen lijken me eerlijk gezegd nogal sektarisch van aard: de adepten nemen gewoon de interpretatie van de goeroe over, zonder daarover kritisch na te denken, laat staan dat ze zichzelf erin herkennen. Wie het scheppingsverhaal letterlijk leest, interpreteert en uitlegt, biedt zijn tegenstanders de tegenargumenten op een schoteltje aan: natuurlijk is het ongerijmd dat God de eerste dag het licht schiep, en de zon pas de vierde dag. Zo vráág je erom om van het geloof een karikatuur te maken. Creationisten verdienen dan ook niet beter... Maar wie dat scheppingsverhaal in de diepte leest, gaat voorbij aan de wetenschappelijke "ongerijmdheden", en wel omdat de schrijver niet de minste wetenschappelijke pretentie koesterde. Zo'n dieptelezing staat bvb. veeleer stil bij het simpele feit dat God hemel en aarde niet schiep met Zijn handen; Zijn Woord volstond - God sprak: "Er moet licht zijn." of God sprak: "Het water moet wemelen van dieren en boven het land moeten de vogels vliegen langs het hemelgewelf" enz... enz... - en dat Woord kan uitgelegd worden als de openbaring van het geloofspunt dat de Zoon (= het Woord) van in het begin bij de Vader was en reeds lang bestond vooraleer Hij als mens geboren werd, net zoals we dat terugvinden in de aanhefverzen van het Evangelie volgens Sint-Jan: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een humanist aanvaardt namelijk niet dat er een god is en aanvaardt ook niet dat de wereld geschapen is door God. De bijbel is NIET in tegenspraak met wetenschap wel met de evolutiereligie. Wat bedoel je met universele waarheden ? Wat je daar zegt dat over de gehele wereld zowat alle religies het over een begin van het universum hebben komt omdat we allemaal afstammen van Adam en Eva en later van Noah en zijn familie en dat al die andere religies een flauw afkooksel zijn van wat er in de bijbel staat en van wat God gezegd heeft aan Adam en Eva en later aan Noah. Verder heb je het dan over het feit dat volgens genesis 1 God eerst de planten en pas daarna de dieren heeft geschapen. Dit is al het eerste probleem voor uw interpretatie van genesis 1. 2 dagen verschil is nl geen probleem, maar als er volgens u miljoenen of zelfs een miljard jaar tussen de schepping van de planten en de schepping van de dieren( oa insekten ) zat dan gaan er geen planten of bomen meer zijn tegen dat hij de dieren schept. Planten en bomen kunnen immers niet zonder insekten en andere dieren overleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Genesis 1 is door God geschreven of door God aan Adam gedicteerd. Als jij denkt dat God geen idee heeft van wat het electromagnetisch lichtspectrum is dan leg je hem volgens mij onnodig beperkingen op. Dat God zich daar wat aanpast aan de kennis van Adam en van zowat iedereen tot in onze tijd klopt, maar wat hij daar zegt is 100% correct. Het electromagnetisch lichtspectrum is gewoon alle soorten licht zowel zichtbaar als onzichtbaar licht. Ik beweer ook niet dat we dit 100% zeker weten. Maar dit is het meest waarschijnlijke gebaseerd op wat we nu weten. Wat denk jij dan dat dat licht is ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ja ik ben heel goed bekend met deze interpretatie en deze is absoluut fout. U moet alles lezen. In genesis 1:3 staat er : En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht. Dit licht is geschapen door God (Jezus). Jezus zelf daarentegen is God en is niet geschapen. Dus het licht van genesis 1:3 kan nooit Jezus zijn. Dit heeft niks te zien met geloofsarmoede. Dit heeft gewoon te zien met het correct lezen van wat er staat en geen dingen lezen die er niet staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ja ik weet waar ze staan. Hier is het vers uit exodus waarover ik het had : 11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven. Dat staat tussen de 10 geboden. Ik neem aan dat je die wel "letterlijk" neemt ? Maar dit ene zinnetje dan weer niet ? Trouwens nog even over genesis. Neem je genesis in zijn geheel als figuurlijk of enkel de eerste 11 hoofdstukken ? Maar uw problemen houden niet op met het OT. Ook in de evangeleis heb je een aantal problemen en ook in andere delen van de bijbel trouwens. Hier is een probleem met wat Lucas schreef in Lucas 3 : 23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren [oud] te wezen, zijnde (alzo men meende) de zoon van Jozef, den [zoon] van Heli, 24 Den [zoon] van Matthat, den [zoon] van Levi, den [zoon] van Melchi, den [zoon] van Janna, den [zoon] van Jozef, 25 Den [zoon] van Mattathias, den [zoon] van Amos, den [zoon] van Naum, den [zoon] van Esli, den [zoon] van Naggai, 26 Den [zoon] van Maath, den [zoon] van Mattathias, den [zoon] van Semei, den [zoon] van Jozef, den [zoon] van Juda, 27 Den [zoon] van Johannes, den [zoon] van Rhesa, den [zoon] van Zorobabel, den [zoon] van Salathiel, den [zoon] van Neri, 28 Den [zoon] van Melchi, den [zoon] van Addi, den [zoon] van Kosam, den [zoon] van Elmodam, den [zoon] van Er, 29 Den [zoon] van Joses, den [zoon] van Eliezer, den [zoon] van Jorim, den [zoon] van Matthat, den [zoon] van Levi, 30 Den [zoon] van Simeon, den [zoon] van Juda, den [zoon] van Jozef, den [zoon] van Jonan, den [zoon] van Eljakim, 31 Den [zoon] van Meleas, den [zoon] van Mainan, den [zoon] van Mattatha, den [zoon] van Nathan, den [zoon] van David, 32 Den [zoon] van Jesse, den [zoon] van Obed, den [zoon] van Booz, den [zoon] van Salmon, den [zoon] van Nahasson, 33 Den [zoon] van Aminadab, den [zoon] van Aram, den [zoon] van Esrom, den [zoon] van Fares, den [zoon] van Juda, 34 Den [zoon] van Jakob, den [zoon] van Izak, den [zoon] van Abraham, den [zoon] van Thara, den [zoon] van Nachor, 35 Den [zoon] van Saruch, den [zoon] van Ragau, den [zoon] van Falek, den [zoon] van Heber, den [zoon] van Sala, 36 Den [zoon] van Kainan, den [zoon] van Arfaxad, den [zoon] van Sem, den [zoon] van Noe, den [zoon] van Lamech, 37 Den [zoon] van Mathusala, den [zoon] van Enoch, den [zoon] van Jared, den [zoon] van Malaleel, den [zoon] van Kainan, 38 Den [zoon] van Enos, den [zoon] van Seth, den [zoon] van Adam, den [zoon] van God. Lucas beweert hier dus dat Adam een historische persoon is nl de eerste mens en trouwens dit gaat om de stamboom van Maria. Maar ook Jezus zegt iets dat enkel mogelijk is indien genesis 1 over een 6 daagse creatie praat en indien de aarde jong is (ongeveer 6 000 jaar volgens de bijbel). Zie hiervoor marcus 10:6 : "6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt." Dit zou een foute uitspraak zijn als de evolutie klopt. En vermits Jezus God is .... . En ik neem genesis niet "letterlijk" maar als een athentieke, historisch accuraat, feitelijke gebeurtenis. Laatst gewijzigd door dirk001 : 10 juni 2008 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het verband tussen beide is dat het ene het begin is en het andere het einde van de creatie en dat mag je letterlijk nemen want openbaringen gaat ook echt over het einde van de creatie zoals wij dat kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar Genesis 1 is of door God geschreven of door God gedicteerd aan Adam en dan zie ik geen probleem met wat daar staat. Wat jij wel nogal gemakkelijk doet is God weglaten uit de bijbel terwijl hij de auteur van de bijbel is weliswaar via mensen. En vaak schrijft men gewoon de woorden van God op (letterlijk gewoon wat hij zegt ). In genesis 1:3 is dit trouwens zeker het geval er staat zelfs "God zeide .." veel duidelijker kan dat niet zijn lijkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
God zal hierover oordelen. Maar de bijbel geeft wel duidelijk aan wie er een christen is en wie niet. Ik doe daar geen uitspraak over, maar de bijbel dus wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Een humanist op zich stelt zich niet de vraag naar Gods bestaan. Hij laat die vraag open, en hij laat zelfs de mogelijkheid open die vraag al dan niet te stellen. Als ik als gelovige die vraag stel, kan ik dus evengoed humanist zijn. Want geenszins verbiedt de humanist dat die godsvraag gesteld wordt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens maakt dit mij niet zoveel uit, omdat Genesis geen wetenschappelijke aanspraken maakt. Wat voor mij belangrijk is in het scheppingsverhaal: God schept simpelweg door te spreken, door het Woord. Hij gebruikt dus m.a.w. niet Zijn handen (als Hij die mocht hebben), zoals goden uit andere religies dat wél deden. In de betekenis van scheppend Woord is de bijbelse God een unicum. Citaat:
Bovendien: er bestaan wel degelijk plantaardige levensvormen die zich perfect zonder dieren (insecten of andere) kunnen voortplanten en overleven. Een simpele varen, die hier in het bosje achter mijn tuin groeit, is al een heel eenvoudig voorbeeld. Varens zijn dan ook relatief primitieve planten die al veel langer bestaan dan bvb. het groene gras. Je hoeft ze écht niet ver te zoeken hoor, de planten die best zonder dieren kunnen bestaan. Maar zelfs al zouden er geen varens bestaan (of ander plantaardig leven dat niet zonder dierlijk leven kan) dan nog is dat argument wat mij betreft niet eens van belang. Van belang is Gods status in het scheppingsverhaal als het scheppende Woord. En ook van belang is dat in datzelfde scheppingsverhaal de universele idee doorsluimert dat er ooit een begin moet geweest zijn, en dat de tijdslijn zich niét in het oneindige verleden uitstrekt. Conclusie: je becommentariëring van mijn interpretatie van het scheppingsverhaal baseert zich op de projectie van je eigen waanidee op mij. Daardoor ga je aan het belangrijkste voorbij: nl. de idee van God als scheppend Woord. Je hebt daarmee het bewijs geleverd de gevangene van je eigen waanidee te zijn, opgesloten in een vicieuze cirkel, niet tot dialoog in staat. Verdere discussie met jou heeft dus weinig zin, vrees ik... of je zou een teken moeten geven dat je uit die vicieuze cirkel losbreekt. Persoonlijk twijfel ik eraan of je daartoe zelfs maar in staat bent, laat staan dat je het echt w�*l... |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Minister
|
![]() Correctie: niet zozeer de Bijbel zélf, dan jouw interpretatie ervan spreekt zich daarover uit. Gelukkig zijn lang niet alle bijbellezers het met jouw interpretatie eens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Het christendom onderscheidt zich juist van de islam, doordat geen enkele christen gelooft dat de Bijbel het letterlijke, door God gedicteerde Woord is, zoals de moslims dat over de Koran juist wél beweren. Geen letter uit de Bijbel werd door God geschreven, noch gedicteerd. Christenen geloven dat de Bijbel door God werd geïnspireerd, en wel van de eerste letter van Genesis tot de laatste letter van de Apocalyps. Genesis 1 maakt daarop géén uitzondering. Als je het verschil tussen inspireren en dicteren/schrijven niet goed begrijpt, dan is het inderdaad makkelijker voor je om je tot de islam te bekeren. Ik heb vroeger al gesuggereerd dat je je daar veel beter in je vel zou voelen. Het christendom - orthodox, katholiek of protestant - is duidelijk te hoog gegrepen voor jou; het gaat je petje duidelijk te boven. (En kom nu niet af met "Zalig de armen van geest..." hé.) O ja, de Bijbel is niet ontstaan in de volgorde waarin hij is samengesteld. In tegenstelling tot wat je zou denken is Genesis zeker niet het oudste geschrift. Citaat:
Kortom: ik denk helemaal niet dat God geen idee heeft van het electromagnetisch spectrum. Je zit zodanig opgesloten in het waanidee dat Genesis een wetenschappelijk geschrift is, dat je dit waanidee op mij projecteert. Overigens: welke God is het meest beperkt? Een godje dat amper 6000 jaar teruggaat in de tijd, of een God Die onnoemelijk ver - tot nader order een slordige 13,8 miljard jaar - terugreikt tot een onbegrijpelijke realiteit waarin het "heel-al" (in de letterlijkste betekenis van het woord) samengebald zat in een oneindig klein punt? Me dunkt ben jij degene die God beperkingen oplegt. En nog niet zo'n klein beetje. Verre van mij om te beweren dat je daarvoor naar de hel gaat hoor, zo rot ben ik niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2008 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Minister
|
![]() Ik had het niét over exegese, maar eerder over bijbelarcheologie en sociolinguïstisch onderzoek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |