Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ?
Brussel 45 46,88%
Mechelen 8 8,33%
Antwerpen 20 20,83%
andere 23 23,96%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2008, 20:58   #281
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wij voelen daar geen behoefte aan. Vreemd, he?
Je moet eens in Durbuy en La roche rondlopen, dan zul je wel merken hoe groot de behoefte is om Nl te spreken in wallonië.

Laatst gewijzigd door azert : 15 juli 2008 om 20:59.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:00   #282
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het klopt inderdaad dat Brussel (nog voor België bestond) anti-Frans was.
Het is ook zo dat er pas in de 20ste eeuw meer Franstaligen dan Nederlandstaligen waren. Maar dat er in 1898 slechts 5% Franstaligen waren in Brussel, kan ik toch moeilijk geloven. België bestond toen al 68 jaar en het verfransingsproces was toen volop aan de gang, dus het zal toch wel meer dan 5% geweest zijn. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat alle scholen in Brussel Franstalig waren.
Het is inderdaad niet logisch, heb spijtig genoeg de link niet meer, dat dit kan bewijzen.

Ik denk dat ze toen al een talentelling hadden gedaan. Maar kort gezegd, Berlijn had een franstalige minderheid in die periode van 15% (lees elite). Terwijl in Brussel maar 5% de franse taal machtig was. En bovendien denk ik niet dat veel Kinderen en de Economisch toestand van Vlaanderen en Vlamingen het toeliet om kinderen naar school te laten gaan (dankzij België).
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:00   #283
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
"Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. ???

maar als ik in Rochefort een malse steak wil eten moet ik die in het frans bestellen
of mijn boterhammen meenemen
Dat is de probleem van de restaurant. Als ze willen klanten van vlaanderen, ze zallen nerderland met jouw spreken. Ga maar naar Durbuy...
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:01   #284
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is nu net één van de redenen, zoniet de belangrijkste reden, waarom het met Belgique misgegaan is: jullie idée-fixe dat Belgique een Franstalig land is, waar jullie overal met het Frans terechtkunnen, terwijl de Vlaming zich in Franstalig gebied maar moet aanpassen. Decennia van taalwetten, staatshervormingen en maatschappelijke evolutie zijn aan jullie voorbijgegaan. Jullie dolen mentaal nog altijd ergens in de negentiende eeuw rond, in het Belgique �* papa. Doe zo gerust verder, en blijf je maar afvragen waarom de Vlaams-Brabantse gemeenten tegenwoordig overal drastische taalgebonden maatregelen beginnen te nemen en hoe het toch komt dat in Vlaanderen nauwelijks iemand een probleem heeft met Engels, Duits, Italiaans, Russisch, Farsi of voor mijn part zelfs Sumerisch of oud-Egyptisch, maar wél met Frans.
Is het toeval dat Turks en Marokkaans aan dat lijstje ontbreken? Wellicht de twee belangrijkste minderheidstalen in Vlaanderen, na het Frans. Om volledig te zijn zou je moeten zeggen dat we in Vlaanderen met alle talen een probleem hebben behalve als er geld valt te verdienen met de mensen die die taal spreken, ofwel als ze maar snel weer vertrekken, nadat we er geld aan hebben verdiend. Dat is al wat dichter bij de waarheid. Nu tof dat je toegeeft dat de maatregelen in de rand bedoeld zijn tegen de Franstaligen as such.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:01   #285
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het klopt inderdaad dat Brussel (nog voor België bestond) anti-Frans was.
Het is ook zo dat er pas in de 20ste eeuw meer Franstaligen dan Nederlandstaligen waren. Maar dat er in 1898 slechts 5% Franstaligen waren in Brussel, kan ik toch moeilijk geloven. België bestond toen al 68 jaar en het verfransingsproces was toen volop aan de gang, dus het zal toch wel meer dan 5% geweest zijn. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat alle scholen in Brussel Franstalig waren.
Ik heb ooit eens gelezen dat volgens sommige bronnen Brussel al in 1830 20% Franstaligen geteld zou hebben. Wat ervan waar is, weet ik ook niet helemaal. Maar het feit is natuurlijk dat Brussel toen nog 1) een pak minder inwoners telde, waardoor het absolute aantal Franstaligen nooit zo immens geweest kan zijn en 2) Brussel toen nog beperkt was tot het gebied binnen de vijfhoek. Alle toenmalige randgemeenten waren in die tijd nog voor 100% Nederlandstalig.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:03   #286
FDM
Banneling

Standaard

"België bestond toen al 68 jaar en het verfransingsproces was toen volop aan de gang, dus het zal toch wel meer dan 5% geweest zijn

frans was de officiele voertaal , wel je moest frans spreken om iets te bekomen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:03   #287
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Kinshasa
Ushuaya
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:06   #288
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Is het toeval dat Turks en Marokkaans aan dat lijstje ontbreken? Wellicht de twee belangrijkste minderheidstalen in Vlaanderen, na het Frans. Om volledig te zijn zou je moeten zeggen dat we in Vlaanderen met alle talen een probleem hebben behalve als er geld valt te verdienen met de mensen die die taal spreken, ofwel als ze maar snel weer vertrekken, nadat we er geld aan hebben verdiend. Dat is al wat dichter bij de waarheid. Nu tof dat je toegeeft dat de maatregelen in de rand bedoeld zijn tegen de Franstaligen as such.
Ach, kijk eens aan, Blokwatch in action: ieder woord tot op het bot analyseren om spijkers op laag water te vinden. Natuurlijk, daarom dat ik ook Farsi vernoemde. Een taal uit het verdorven Islamitische Iran, potverdomme. Ga snel op een ander je samenzweringstheorieën gaan spuien, man.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:08   #289
LastMohican
Banneling

Standaard

Leuven !!!
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:09   #290
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Lees eens
1914-1918: De Vlaming sneuvelt, want zijn officier spreekt Frans

http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-blootje.dhtml
Heb die link al lang gelezen,

Dat van de Guldensporenslag leert elke kleine, dat er een Zeeuw en een graaf uit namen aan het hoofd van het leger stond. Maar toen had Wallonië nog zijn eigen culturele identiteit en niet de Franse.

En dat van WO I, is geen mythe, tal van vlamingen zijn gefussileerd voor het niet begrijpen van Franse bevelen. En dagboeken, wel ik ben de eerste om toe te geven dat die fronstsoldaten meestal niet konden lezen of schrijven.

op alles kan je tegenwoordig een antwoord vinden om het tegendeel te bewijzen, een straat zonder einde. Feit is, die dingen zijn gebeurd, punt aan de lijn. Dat dit franstaligen in een kwaad daglicht stelt is jullie probleem, misschien zouden excuses op zijn plaats zijn voor de vele jaren van repressie.
Oud 15 juli 2008, 21:10   #291
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gent!
http://www.indymedia.be/en/node/26406
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:11   #292
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit eens gelezen dat volgens sommige bronnen Brussel al in 1830 20% Franstaligen geteld zou hebben. Wat ervan waar is, weet ik ook niet helemaal. Maar het feit is natuurlijk dat Brussel toen nog 1) een pak minder inwoners telde, waardoor het absolute aantal Franstaligen nooit zo immens geweest kan zijn en 2) Brussel toen nog beperkt was tot het gebied binnen de vijfhoek. Alle toenmalige randgemeenten waren in die tijd nog voor 100% Nederlandstalig.
Kon het niet beter uitleggen
Oud 15 juli 2008, 21:11   #293
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht

wat betreft mijn vorige posts, en talloze hier voor mij hebben de vinger al op de wonde gelegd. Brussel kan niet bij Wallonië, de Economische en historische realiteit laat dit niet toe.
Kijk maar hoeveel mensen van Wallonië werken in Brussel...

Natuurkijk kan Brussel niet bij Wallonië maar mischien wel Wallonië bij Brussel.

Ook, als je kijk economische realiteit, Vlaanderen en Wallonië kunnen niet schijden...

Ook op Historische realiteit Wallonië was altijd meer met Vlaanderen dan met Frankrijk. Vandag ik hoorde een "Franse Wallonië" ??? de leeuw ligt altijd op veel provinciale vlagen in Wallonië nee???

De vlag met de haan is een puur creatie van de "ratachiste français".
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:18   #294
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dedez Bekijk bericht
Kijk maar hoeveel mensen van Wallonië werken in Brussel...

Natuurkijk kan Brussel niet bij Wallonië maar mischien wel Wallonië bij Brussel.

Ook, als je kijk economische realiteit, Vlaanderen en Wallonië kunnen niet schijden...

Ook op Historische realiteit Wallonië was altijd meer met Vlaanderen dan met Frankrijk. Vandag ik hoorde een "Franse Wallonië" ??? de leeuw ligt altijd op veel provinciale vlagen in Wallonië nee???

De vlag met de haan is een puur creatie van de "ratachiste français".

En daarin ligt dus het ontstaan van België, revolutionaire Fransen die België wilden annexeren en frankrijk uitbreiden met een grens lopend tot aan de Rijn.

Economische banden met Wallonië, die zouden veel hechter kunnen zijn moesten de frantaligen Vlaams kunnen (jouw gezelschap niet bijgerekent, vind het goed dat je moeite doet). Hoop dat het in de toekomst anders zal zijn, maar de veranderingen die er gebeuren lijken me maar gewoon lucht.

ps: Er zijn nog altijd meer Vlamingen die werken in Brussel, vanwege de Waalse eentaligheid.
Oud 15 juli 2008, 21:20   #295
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
20% in 1830 lijkt me toch wat veel.
Het klopt inderdaad dat gemeenten zoals Anderlecht, Vorst, Elsene enz... pas later zijn beginnen verfransen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:39   #296
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 15 juli 2008, 21:42   #297
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik hoor mijn Turkse en Marokaanse vrienden hier niet over klagen. Misschien gewoon één van je fabeltjes.
Oud 15 juli 2008, 21:48   #298
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omgekeerd geld dit zeker en niet alleen in de rand maar over geheel belgië.
Franstaligen doen niet anders dan maatregelen te nemen tegen Vlamingen.
Oud 15 juli 2008, 21:55   #299
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Ik hoor mijn Turkse en Marokaanse vrienden hier niet over klagen. Misschien gewoon één van je fabeltjes.
Ik heb trouwens ook geen kritiek gehoord van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap op de Vlaamse wooncode.
Oud 15 juli 2008, 22:05   #300
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

ik was er deze ochtend nog over aan het spreken met enkele Franstalige Brusselaars (lees Marokanen en Turken). Nog meer van die FDF haat propaganda en die mannen stemmen op Vlaamse partijen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be