Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2008, 18:50   #281
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar de vijgenboom kon zich toch maar moeilijk bekeren.
Hoeft ook niet want die heeft geen zonde op zijn kerfstok zoals elk mens.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 18:54   #282
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Hoeft ook niet want die heeft geen zonde op zijn kerfstok zoals elk mens.
Dus Jezus vervloekt zo maar effe, zonder geldige reden. Mooi is dat voor een liefdevolle god.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 18:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 19:23   #283
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, wij moeten geen verantwoording afleggen aan andere gemeenten. We verkiezen om zuiver Bijbels te onderrichten en te leven.
Net zoals de VEG het wil.

Blijkbaar wist u dit niet. De V staat voor 'Vrije'.

De ware reden ligt dus elders.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 19:27   #284
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Net zoals de VEG het wil.

Blijkbaar wist u dit niet. De V staat voor 'Vrije'.

De ware reden ligt dus elders.

Paulus.
Ik weet ook dat onze voorganger zelf de touwtjes in handen wil houden. Hij verkiest zo correcte Bijbelse theologie te onderrichten zonder enige invloed van buitenaf. En ik geef hem daar wel gelijk in.

Vele evangelische gemeenten vandaag de dag onderrichten niet echt meer zuivere Bijbelse theologie.

Laatst gewijzigd door luc154 : 29 juni 2008 om 19:27.
Oud 29 juni 2008, 19:31   #285
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniël Triëst Bekijk bericht
Wat dat eerste betreft: denk toch eens na. God kan het kwaad van de mensen maar op één manier voorkomen: door onze vrijheid af te nemen. Is het dan dat wat u van God verlangt?
Hoezo op één manier? Kan jij het kwaad van je kinderen ook maar op één manier voorkomen; door hun vrijheid af te nemen? Nee, je leert kinderen goed te doen door het liefde te geven, troost, vertrouwen, aanmoediging, complimenten, advies, stimulatie. Opvoeden door vrijheidsbeperking is een achterhaalde opvoedingsmethode.

Citaat:
En dat u blijbaar een perfecte Schepping, zonder grilligheid en lelijkheid van God verlangt, dat is uw probleem. Ja, onschuldige mensen zijn slachtoffer van het kwaad, maar overweeg het énige alternatief dat er is. Het is moeilijk, maar geloof is per definitie moeilijk. En het is nu eenmaal niet iedereen gegeven. Wat overgins jammer is.
Ik verlang geen perfecte schepping van de god van de bijbel. Ik geloof niet in een god en in een schepping. Ik lees in de bijbel dat god ziet dat zijn schepping zeer goed was. Als gelovigen vervolgens zeggen dat het misschien toch niet zo goed was, dan verbaasd mij dat. Maar zie wat dat betreft ook mijn reactie op Luc504 hieronder. Ik hoop dat niemand op een lijn zit met Luc504, maar misschien heb je ook het idee dat schepping in eerste instantie wel zeer goed was, maar door de zondeval slecht gemaakt is.

Citaat:
Ik heb helemaal nergens gezegd dat het natuurkwaad door de mensen wordt veroorzaakt. Ik heb geschreven dat de mens daar een belangrijk aandeel in heeft, en ik denk dat ik de volledig Groene Beweging aan mijn kant heb wat dat betreft. Natuurlijk is er ook een hoop rampspoed die gewoon van de natuur zelf komt. Live with it.
Duidelijk. Dank je. Ik denk dat de invloed van de mens kleiner is dan wat algemeen gedacht wordt. De Zwarte Pest van de 14de eeuw, de Spaanse Griep van 1918-1919, de Tsunami van 2004, en de aardbevingen in China van 2008, zijn niet veroorzaakt door het kwaad van de mens.
Noem eens wat voorbeelden van natuurkwaad waarbij talloze onschuldige slachtoffers vallen waarin de mens een belangrijk aandeel heeft?

Natuurrampen komen gewoon van de natuur zelf. Live with it (or die with it), is een toepasselijk advies.
Oud 29 juni 2008, 19:32   #286
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Katholicisme heeft niets te maken met het volgen van Jezus.
Protestantisme ontstond uit de RKK.
Deze mensen zien het noch bij protestanten, noch bij de RKK zitten:

Citaat:
The Arian Catholic Church believes that a great Apostasy and Heresy occurred in the fourth century when at the first Council of Nicaea, Sylvester I (Patriarch of Rome - NB the office of Pope did not formally come into use until the early 5th century!), in spite of his absence, surrendered the church to Emperor Constantine I who oversaw the Council (Sylvester I was not recorded as even being in attendance) and marched many of the world’s clergy and faithful out of the Holy Catholic and Apostolic Church and into a Christo-Pagan sect known as Roman Catholicism. Ironically Emperor Constantine converted to Arianism, being baptised on his deathbed in 337 AD by Eusebius the Arian Bishop of Nicomedia.
http://www.holy-catholic.org/
Je bent dus een ketter en apostaat

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 juni 2008 om 19:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 19:32   #287
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God heeft de schepping ook perfect gemaakt:'En God zag dat het zeer goed was..'
Het is de mens die de schepping onvolmaakt maakte door zijn ongehoorzaamheid.
Welke macht heeft de mens over de vermeende schepping? Met z'n miljarden samen moeten we hard ons best doen om de gemiddelde temperaturen met enkele tienden van graden tot enkele graden te verhogen. En de Adam en Eva uit het bijbelboek veranderen met een hap uit een appel het paradijselijke veilige paradijs in een hel op aarde. De god van de bijbel heeft wel verregaande vrijheden gegeven aan die Adam en Eva. Heeft die god toen hij de aarde vervloekte voor het stelen van die appel, gelijk Adams en Eva's vrijheiden en macht over de schepping ontnomen?
Als dat zo is, had hij beter preventief wat vrijheden af kunnen nemen om ons mensen zoveel leed te besparen. Over die vrijheden, kunnen we wel heel ijdel doen alsof hij die niet af wil nemen, maar als hij bestaat en ons gemaakt heeft, heeft hij ook onze mogelijkheden en onmogelijkheden, en dus onze vrijheden, gemaakt.

Citaat:
De aarde is niet wat het zou moeten zijn omdat God deze vervloekt heeft.
Ik dacht dat het een goede god was die zich bekommert om elk individueel mens. Bovendien is hij almachtig en staat boven tijd en materie. Hij voorzag bij zijn schepping al dat het mis ging lopen en dat hij het zootje weer zou gaan vervloeken. Waar om maakt de god van de bijbel een aarde die niet is wat het zou moeten zijn?
Oud 29 juni 2008, 19:32   #288
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet ook dat onze voorganger zelf de touwtjes in handen wil houden. Hij verkiest zo correcte Bijbelse theologie te onderrichten zonder enige invloed van buitenaf. En ik geef hem daar wel gelijk in.
Precies zoals de VEG het wil.

Citaat:
Vele evangelische gemeenten vandaag de dag onderrichten niet echt meer zuivere Bijbelse theologie.
Het VEG zal graag naar u luisteren, als u zegt waar het misgaat.

Paulus.
Oud 29 juni 2008, 19:53   #289
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Protestantisme ontstond uit de RKK.
Deze mensen zien het noch bij protestanten, noch bij de RKK zitten:

Je bent dus een ketter en apostaat:roll:
Zoals de Paulus van Tarsus dan. Die was ook ketter en apostaat.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 19:53.
Oud 29 juni 2008, 20:13   #290
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zoals de Paulus van Tarsus dan. Die was ook ketter en apostaat.
Inderdaad, een ketter en apostaat van het Jodendom tot Jezus hem riep om Hem te dienen en de blijde boodschap te verkondigen over heel klein-Azie en verder.
Oud 29 juni 2008, 20:23   #291
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een ketter en apostaat van het Jodendom tot Jezus hem riep om Hem te dienen en de blijde boodschap te verkondigen over heel klein-Azie en verder.
Zijn boodschap eerder dan die van Jezus.
Oud 29 juni 2008, 20:30   #292
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn boodschap eerder dan die van Jezus.
Juist ja

Paulus.
Oud 29 juni 2008, 20:32   #293
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist ja

Paulus.
De verdraaide boodschap van Jezus. Dat predikte Paulus.
Oud 29 juni 2008, 20:50   #294
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verdraaide boodschap van Jezus. Dat predikte Paulus.
Juist ja

Alleen is 99% van de theologen het oneens met u.

Mogen we ook eens een voorbeeld hebben van zo'n verdraaing?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 29 juni 2008 om 20:51.
Oud 29 juni 2008, 21:46   #295
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist ja

Alleen is 99% van de theologen het oneens met u.

Mogen we ook eens een voorbeeld hebben van zo'n verdraaing?

Paulus.
Een voorbeeld. Jezus was een vrome jood.Jezus predikte voor de joden. Zijn boodschap was louter bedoeld voor de joden. Niet voor de niet-joden. Men moest zich aan de wetsobservanties houden volgens Jezus. Paulus zegt dat het allemaal niet zo nauw steekt.

Brief aan de Romeinen,2,29:
...en de werkelijke besnijdenis is er een van het hart, een geestelijke en niet een naar de wet.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 22:07.
Oud 29 juni 2008, 22:06   #296
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een voorbeeld. Jezus was een vrome jood.Jezus predikte voor de joden. Zijn boodschap was louter bedoeld voor de joden. Niet voor de niet-joden. Men moest zich aan de wetsobservanties houden volgens Jezus. Paulus zegt dat het allemaal niet zo nauw steekt.
Dat zeggen noch Jezus, noch Paulus.

0/10

Paulus.
Oud 29 juni 2008, 22:07   #297
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeggen noch Jezus, noch Paulus.

0/10

Paulus.
Paulus

...en de werkelijke besnijdenis is er een van het hart, een geestelijke en niet een naar de wet.

Jezus
Mattheus,5, 17, 18:

“Ik ben niet gekomen om de Wet of de Profeten af te schaffen.... (*)” ...

2/2?

(*) [18] Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. [19] Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

Besluit: Paulus is zal dus de geringste in het koninkrijk der hemelen worden genoemd, want hij heeft het gebod van de besnijdenis ontkracht.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 22:18.
Oud 29 juni 2008, 22:17   #298
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Paulus
[i]...en de werkelijke besnijdenis is er een van het hart, een geestelijke en niet een naar de wet.[/I]

Jezus
Mattheus,5, 17, 18:

“Ik ben niet gekomen om de Wet of de Profeten af te schaffen.” ...

2/2?
Dat is maar de helft van de waarheid ... Jezus voegde er aan toe dat hij de wet kwam vervullen.

Er zijn dus wel degelijk een paar veranderingen na de kruisiging en verrijzenis van Jezus.

De wet als zodanig is niet meer van toepassing op ons en dit houdt verband met het opnieuw geboren worden, maar niet te vroeg juichen want we leven nu eigenlijk onder de wet+ nl de gratie van God.

Over de besnijdenis kan ik kort zijn. Paulus heeft gelijk dat het niet langer een fysieke gebeurtenis is, maar een spirituele gebeurtenis nl het in u komen van de Heilige Geest na uw bekering of anders gezegd het opnieuw geboren worden, het regenereren van een christen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 22:23   #299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dat is maar de helft van de waarheid ... Jezus voegde er aan toe dat hij de wet kwam vervullen.

Er zijn dus wel degelijk een paar veranderingen na de kruisiging en verrijzenis van Jezus.

De wet als zodanig is niet meer van toepassing op ons en dit houdt verband met het opnieuw geboren worden, maar niet te vroeg juichen want we leven nu eigenlijk onder de wet+ nl de gratie van God.

Over de besnijdenis kan ik kort zijn. Paulus heeft gelijk dat het niet langer een fysieke gebeurtenis is, maar een spirituele gebeurtenis nl het in u komen van de Heilige Geest na uw bekering of anders gezegd het opnieuw geboren worden, het regenereren van een christen.
Ik herhaal de rest van het verhaal:

[18] Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. [19] Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

Paulus zal dus de geringste in het koninkrijk der hemelen genoemd worden, want hij heeft één van deze geboden van de wet ontkracht en met name de besnijdenis.

En u moet nu niet proberen er weer een mouw aan te passen zoals u dit nu doet, want dan zult u ook de geringste in het koninkrijk worden genoemd. Immers ook u helpt dan mee samen met Paulus om één van deze geboden te ontkrachten. Jezus is heel duidelijk. Er wordt niet aan de tora geraakt. Niet één komma zal mogen worden veranderd. Paulus echter gooit hele geboden in de vuilbak. Zo simpel en duidelijk is het hier.
Oud 29 juni 2008, 22:24   #300
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paulus

Jezus
Mattheus,5, 17, 18:

“Ik ben niet gekomen om de Wet of de Profeten af te schaffen.... (*)” ...

2/2?

(*) [18] Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. [19] Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

Besluit: Paulus is zal dus de geringste in het koninkrijk der hemelen worden genoemd, want hij heeft het gebod van de besnijdenis ontkracht.
Je snapt er niks van.

Paulus en Jezus spreken elkaar absoluut niet tegen. Paulus heeft in geen enkel opzicht de Wet ontkracht en Jezus is niet gestorven om de Wet als redmiddel aan te reiken. Die Wet bestond namelijk al.

Ik raad je aan beide gedeelten volledig te lezen.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be