![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dit niet omdat ik jaloers ben op de wedde van een minister. Maar gewoon omdat je weet dat dit al welstellende, goedbespraakte en aktieve burgers hebben die via cumul van functies absoluutg een inkomensprobleem hebben. En een voorbeeld stel je vanbovenaf En die last is een serieus pakje op de begroting. EEn beetje TRANSPARANTIE daarover naar de burger kan ook geen kwaad. Zoals het loon/kostprijs van de koning onder discussie mag staan, mag netzogoed die wedde en die last op de begroting en relateren naar de gewone burger allemaal goed belicht worden. En omdat ik weet dat alle overheidsambtenaren aan vermogesngroei doen tijdens hun pensioenjaren. Ik zeg niet dat ze op het schreep van hun rekening moeten leven, maar ik zeg gewoon dat geld wordt gespaard en is dus teveel. Het zit verstopt in de begroting en kost vermoedelijk zoals GM 20% van zijn loonlast pensioenlast is, is ook de belgische begroting een 20% van ons inkomen. WAAR IS DE SOLIDARITEIT VAN DE AMBTENAAR MET DE PRIVé ??? Waarom moeten zij dubbel of driedubbel pensioen hebben, en waarom kan er geen EENHEIDSSTELSEL... en een BONUSSTELSEL in functie van gewerkte jaren. Waar is de REVERSE perikwatie (of hoe noemt dat weer) als de privé slecht gaat moet de overheid mee afslanken... En omdat de OVERHEIDSSECTOR niet ZWANGERDER kan zijn dan de ECONOMIE.... moet je in principe daar ook eerst beginnen bij de overheid... En finaal: dan kun je inderdaad zonder morren vragen aan de privésector om langer te werken. Maar anderzijds moet je het probleem van de loonspanning tussen jonge flexibele snel werkende, snel denkende, informatica gevormde mensen en de oudere, trager werkende, informatica shuwe generatie die wel steunt op enorm veel ervaring kunnen aanpakken. Als een bedrijf mensen saneert met 39jaar carriere, en ze aan 56jaar doet opstappen omwille van de crisis, heeft die generatie precies wel dik problemen om weer aan dezelfde wedde aan de bak te geraken. Een progressiviteit in lasten zou dit kunen helpen. Of eenuitgroeibaanconcpet zou ook kunnen helpen. Of bvb zoals de post voorstelt om bedeling door parttimers te laten doen, denk ik dat dit zowat de ideale klus is voor gans die groep mensen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar toen het sukses kwam en ons werk begon te renderen kwamen ook hooggediplomeerde praatjesmakers af die neerkeken op het "gewone volk" dat alles op het terrein had opgebouwd. Die wilden alles "professionalizeren" volgens hun inzichten. Toen de organizatie subsidies kreeg grepen ze brutaal de macht en namen ze niet mij maar een universitair geschoolde dochter van een van hun vrienden in dienst. Alhoewel ik het werk voor een appel en een ei had gedaan was het uiteindelijk een ander die aan een volwaardig loon in dienst werd genomen. De voorzitter had zelfs nog het lef om te zeggen dat mijn PWA-werk geen "echt" werk was, alhoewel hij er wel jarenlang gebruik van had gemaakt. Er zou eens iets moeten worden gedaan aan het misbruik van goedkope nepstatuten en vrijwilligerswerk in de nonprofitsektor. Ik ben dan maar voor mijzelf als zelfstandige gaan werken. Omdat PWA- en vrijwilligerswerk op je CV door werkgevers niet als "echt" werk wordt beschouwd kon ik geen officële werkervaring voorleggen. De enige manier om uit deze vicieuse cirkel te geraken was als zelfstandige beginnen. Alleen als je je eigen baas bent vragen ze je geen diploma's. Ik wil niet beweren dat hogere studies overbodig zijn, maar onze maatschappij verliest veel talent en welvaart door de diktatuur van de "diplomitis" die alles doet vastroesten. Kompetenties die op andere manieren werden verworven (zelfstudie, praktijkervaring, PWA- en vrijwilligerswerk) worden door werkgevers steevast als minderwaardig behandeld. Persoonlijk vind ik dat werklozen die zich nuttig maken voor de gemeenschap naar het voorbeeld van het huidige Oost-Duitsland het statuut van "burgerwerker" moeten krijgen. Hun uitkering wordt dan omgezet in een loon, wat een belangrijk psychologisch verschil maakt. Doet men als burgerwerker het werk van een A1, dan wordt men ook betaald als een A1. Doordat het dan formeel om een job gaat wordt hun werkervaring ook officieel, wat meegenomen is als ze dan voor volwaardig werk gaan sollciteren.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#285 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=138817 http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=26
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. Kennis die via ander manieren dan hoger onderwijs (avondonderwijs, zelfstudie, PWA- en vrijwilligerswerk, of gewoon talent) worden verworven worden systematisch als minderwaardig behandeld. Deze diktatuur van de "diplomitis" kost veel welvaart en talent.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 20 mei 2010 om 19:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie langer k�*n en wil werken, mag hiervoor wel beloond worden. Méér moet dat niet zijn. In Frankrijk doen ze het anders: vivre pour vivre... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik zou daar niet zo'n problemen mee hebben als degene die dit beweert tenminste zelf een noemenswaardige verdienste zou hebben en de andere verdienstelijken niet zou "vergeten" te vermelden. Alleen: in het verenigings- en bedrijfsleven en in de politiek zijn er teveel praatjesmakers die anderen eerst de risiko's laten nemen en de inspanningen laten doen, als het misgaat hun handen in onschuld wassen, en als het goed uitdraait degenen die het werk gedaan hebben grofweg aan de kant duwen en de Grote Meneer met andermans werk gaan uithangen. Dit is geen verdienstelijkheid meer, maar parasitisme.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 23 mei 2010 om 02:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, als volgens u alle huidige bedrijven zo'n gebrek hebben qua personeelsbeleid, waarom gaat u niet uw eigen bedrijf oprichten om dit gat in de markt op te vullen? In bedrijven worden mensen met ervaring buitengezet wegens te duur, en u denkt efficiënter te kunnen werken met mensen met alleen maar ervaring. Ik heb echter de laatste uren deze ganse thread gelezen en merk dat er zeer weinig mensen hier in 2009 gepost hebben met zin voor nuance. Veralgemeningen daarentegen zijn wel populair... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Minister-President
|
![]() Probeer maar eens in de nonprofitsektor een job te vinden waarvoor je geen diploma nodig hebt. De nonprofitsektor maakt graag gebruik van goedkope werkkrachten (vrijwilligers, PWA-ers, nepstatutairen,...). Die zijn goed genoeg om goedkope a
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar ben ik inderdaad niet van op de hoogte (kans is klein dat zulke advertenties in de jobat zijn), maar ik vind het nogal bizar wat je hier zegt. Meestal worden de mensen zonder diploma gebruikt als goedkope werkkracht (ze geraken toch nergens anders aan werk -> hoef je ook niet veel te betalen om hen toch de willen doen werken). Met andere woorden, heb je een bron voor die laatste reactie dat die sector én een diploma willen én hun personeel als goedkope werkkrachten aanstelt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister-President
|
![]() Mijn vorige post werd plots afgebroken, en toen kon ik niet meer aanvullen wegens een "database error". Een deel van mijn antwoord ging dus verloren. Hier post ik vandaag nog eens mijn volledig antwoord.
Citaat:
In de profitsektor is het belang van een diploma inderdaad verminderd en kijkt men meer naar de praktijkervaring. Maar daar gaat men soms over tot het andere uiterste. Men moet soms al zodanig veel gespecializeerde ervaring hebben dat een sollicitant gewoonweg niet eens de kans krijgt om ervaring op te doen. Ook niet-formele ervaringen die men via bijvoorbeeld vrijwilligers-, PWA-, en dienstenchequewerk heeft opgedaan wordt niet beschouwd als "echte" werkervaring omdat dit zogezegd geen "echt" werk is (alhoewel de aktiviteiten van de nonprofitsektor ook de ekonomie en de profitsektor doen draaien). Zelfs het feit dat iemand zonder ervaring goedkoper is kan veel werkgevers niet van gedachten doen veranderen. De werkgevers klagen altijd dat ze niemand vinden voor een job, maar zelf zijn ze vaak ook veel te kieskeurig. Mensen die tussen deze 2 uitersten vallen hebben het heel moeilijk om een formele job te vinden, zeker nu er te weinig werk is voor iedereen en men alleen maar deze twee uitersten aanneemt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 23 mei 2010 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=283 Misschien zou het begrip "baanloos" een betere omschrijving zijn dan "werkloos". Er zijn namelijk ook werklozen die zich via de nonprofitsektor nuttig maken voor de gemeenschap. De aktiviteiten waaraan ze meehelpen doen onrechtstreeks ook de ekonomie of de profitsektor draaien. Zo bezorgt de bar van een vereniging werk aan brouwerijen. Als een jeugdhuis een festival organizeert bezorgt dit ook werk aan verhuurders van klank- en lichtinstallaties en van festivalinfrastruktuur. Vaak moeten die verenigingen BTW en belastingen betalen. Ze dragen wel degelijk een steentje bij. Voor mijn part zouden werklozen die zich nuttig maken voor de gemeenschap het statuut van "burgerwerker" mogen krijgen, en zou hun uitkering mogen worden omgezet in een loon. Dit maakt een belangrijk psychologisch verschil, zowel voor werknemer als werkgever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |