![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben mijn middelbaar begonnen in 1970 (Wetenschappelijke A), dus een paar jaar na de invoering van de MW. Aangezien ik geen andere wiskunde in het middelbaar gehad heb is er dus geen vergelijking mogelijk.
Maar ik vond het allemaal heel abstract en zonder veel practisch nut. Ik herinher mij dat in de natuurkunde les er een crash-cursus goniometrie gegeven moest worden omdat er sinusen en cosinusen nodig waren die nog niet in de wiskundeles aan de beurt waren gekomen. De laatste jaren leerden we afgeleiden en integralen, maar ook altijd vanuit puur theoretisch standpunt. De oppervlakte onder een curve. Ja, leuk. Pas toen ik er zelf wat meer over las, naast het schoolmateriaal, werd de relatie met practische begrippen als snelheid, versnelling enz... duidelijk. Niet vanuit de school. Misschien is het later verbeterd. Mogelijk waren die eerste jaren ook voor de leraren een beetje zoeken hoe ze 't moesten doen.
|
|
|
#282 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ah ja, en we (ttz onze ouders) kochten plastieken mallen om mooie venn-diagrammen te kunnen tekenen.
Ja, ook toen al lag de commercie op de loer.
|
|
|
#283 |
|
Europees Commissaris
|
Mijn leeftijdsgroep kreeg als eerste moderne wiskunde. Ik herinner mij nog dat wij onze ellipsmallen zelf moesten maken uit karton. Die waren nog niet verkrijgbaar in de winkel.
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo) Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 juni 2021 om 23:08. |
|
|
|
|
|
#284 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dan bent u van 1956, want ik kreeg ook als eerste moderne wiskunde.
|
|
|
#285 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Misschien zijn er wel mensen die de overschakeling van wat men noemt de 'oude' wiskunde' nog meegemaakt hebben naar de 'nieuwe wiskunde'?
'Leerstof' ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
|
|
|
|
#286 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#287 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hier in Frankrijk worden afgeleiden gezien op het einde van het voorlaatste jaar humaniora, en integralen in het laatste jaar, en ik denk dat dat in Belgie ook zo moet zijn. |
|
|
|
|
|
|
#288 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb zijn boeken tweedehands op de kop kunnen tikken. Ze zijn niet slecht, maar gewoon heel overladen. Voor mij is het essentiële van moderne wiskunde, dat men het inzicht moet inlepelen dat elk wiskundig object een verzameling is. Een getal is een verzameling, de optelling is een verzameling, een vierkant is een verzameling, de functie sinus is een verzameling, het concept "integraal" is een verzameling. Alles is een verzameling in de wiskunde. Maar let op, niet alles wat een verzameling is, is wiskunde. Het voordeel van alle wiskunde concepten tot 1 enkel idee te herleiden, maakt dat gans de wiskunde "een" geworden is, en dat er geen ambiguiteiten zijn over wat een zeker concept nu eigenlijk is, geen metafysische zever meer en geen flou over waar men mee bezig is. Het maakt dat alle vormen van bewijsvoering en zo gemakkelijk te verifieren zijn, gemakkelijk te begrijpen en dergelijke meer. De prijs die men moet betalen, is dat men nu heel duidelijk is op formeel vlak, maar misschien wat intuitie moet inboeten - maar eigenlijk is het goeie wiskunde onderwijs, een dat U ook de intuitie meegeeft, met als "solide onderbouw" het formele. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2021 om 08:37. |
|
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoewel dat Venn gedoe in de kleuterklas misschien wel kon dienen om een vaag idee te geven wat een verzameling was, was het eigenlijk dodelijk slecht als techniek, want gans het idee is dat een verzameling zelf een element kan zijn van een andere verzameling. En met dat Venn gedoe maakt ge dat zo goed als onmogelijk om te begrijpen. |
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij meetkunde moesten de tekeningen juist zijn, maar onze venn diagrammen mochten abstracte kunst zijn. |
|
|
|
|
|
|
#291 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Trouwens, als we toch bezig zijn, ga ik hier mijn boekje Euclidische meetkunde (in 't Frans) ook maar posten. Het is uiteraard GEEN moderne wiskunde.
https://mega.nz/file/McRCAD6B paswoord: C8bL-EnOfNk8e8PvGgB_bnzHoHpM2ctuxMEb89uzWPk Ik heb dat boekje geschreven voor iemand die ik heb willen helpen (een volwassene) die technisch onderwijs had gevolgd, en die wiskunde wilde leren om eventueel hogere studies aan te vangen. Hij had een wiskunde niveau van ergens halverwege lager middelbaar. |
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
s'entrainer , schrijfde gij , maarreh, waar zijn de oplossingen ,slummeke ?
|
|
|
|
#293 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#294 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#295 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#296 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#297 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#298 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#299 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik ben het met U eens. Vandaar mijn boekje over meetkunde. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2021 om 13:51. |
|
|
|
|
|
|
#300 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|