![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar een Gentenaar die Nederlands spreekt, zal je wel verstaan.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooraleer je triomfkreetjes slaakt en een indianendans begint uit te voeren, wil ik je voor zijn. Ik merk dat ik hier dit werkwoord fout heb geschreven. Het moet zijn: breit
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nu willen antivlaamse mensen zoals u ons dwingen het Nederlands over te nemen dat men in Holland of Nederland spreekt. En daar verzetten zich een heel wat mensen tegen. En zij voeren daar oppositie tegen op een heel eevnoudige manier, namelijk door hun eigen Zuid-Nederlands dagdagelijke te willen blijven spreken. En dus, nogmaals, indien men ooit tot een Algemeen Nederlands wil komen, zullen de Nederlanders en hun lakeien toch moeten gaan begrijpen dat ze meer rekening zullen moeten houden met het Vlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik corrigeer mijzelf. Wat is daar nu "sarcastisch" aan? Misschien dat ik aldus system een pleziertje ontzeg?
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 19 februari 2010 om 10:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste forumleden,
Mag ik nu toch even tussenkomen? Ik vind het zeer vreemd dat jullie heel de tijd lopen te grasduinen in het verleden, oeverloze discussies voeren over welke naam deze of gene taal zou moeten toebedeeld krijgen en nog vreemder dat er geprobeerd wordt bepaalde varianten van belgicisme te verklaren. Uit het verleden kunnen we leren, maar beste mensen, de toestand van de Belgische staat is dermate schrijnend dat de gevolgen er voor iedereen die er woont, zullen zijn. Het lijkt mij dan ook zinvoller van te zoeken naar antwoorden op wat komen zal. Immers, de samenleving is ondertussen serieus van uitzicht veranderd en is nu nog steeds volop in metamorfose. Met alle respect, maar ik heb de indruk dat de discussies zoals in deze draad een spelletje ganzenbord impliceren: terug naar het begin en in cirkeltjes draaien. Een andere reden waarom ik één en ander eigenaardig vind is dat redelijk wat varianten van Vlaams-nationalisme evenmin rationeel te doorgronden zijn. Wat mij betreft, hoeft dat ook niet. Mij lijken argumenten pro en contra politieke projecten interessanter dan per se te willen begrijpen van waar een bepaalde houding komt. In dat opzicht is het mijn volste overtuiging dat eenieder het volste recht heeft op een eigen, en tegelijkertijd door bepaalde segmenten in de samenleving gedeelde, visie. En dit, zonder dat daarover neerbuigend gedaan moet worden, laat staan dat een persoon die z'n visie te kennen geeft, belachelijk gemaakt moet worden. Ik denk dat de meesten ondertussen al wel weten in welk kamp ik me bevind. Maar laat ik er meteen bijzeggen dat ik tegelijkertijd van mening ben dat belgicisme als ideologie evenveel waard is als Vlaams-nationalisme. Mensen die voor een sterkere Belgische staat pleiten, hebben evenveel recht op het uiten van hun mening, op luisterbereidheid en op toetsing van hun opvattingen aan andere argumenten. Het is niet omdat we op voorhand van elkaar weten dat we het over de grote lijn niet eens gaan zijn, dat een degelijk gesprek onmogelijk hoeft te zijn. Dat sommige belgicisten ziek worden bij het woord "Vlaams", deert mij allerminst. Er zijn ook Vlaams-nationalisten die ziek worden bij het woord "Belgisch". Daar is, wat mij betreft, geen verschil. Tot slot richt ik mij tot de belgicisten op dit forum: zwaai met die Belgische vlag, roep uw overtuiging van de daken. En kijk naar de reacties. Met vriendelijke groeten, Txiki
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zit met een terminologieprobleem system. Je vertikt het de correcte termen te gebruiken. Het zou ook kunnen dat je er niet intelligent genoeg voor bent. Wij Vlamingen spreken ons Nederlands met een Vlaams accent (eventueel ook met enkele regionalismen), maar daarmee is dat nog geen Vlaams. Vlaams is dialect. Hiermee sluit ik, tot nader order, dit afgezaagde onderwerp af.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 19 februari 2010 om 10:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een klein kind hoort immers dat een Hollander qua klank en woordenschat niet met een Vlaming te vergelijken is. Daar verandert de Taalunie niets aan. Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 februari 2010 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is inderdaad een verschil en dat ontken ik ook niet. Zij spreken hun Nederlands, net zoals wij, met een eigen accent en met gebruik van wat regionalismen. De gemiddelde Nederlander kent niet noodzakelijk het Nederlands beter, maar hij/zij spreekt het veel vlotter. En dat wekt bij sommige Vlamingen wat frustraties, wat wrevel op. Vandaar dan die neiging om zich daartegen af te zetten en in de schelp van het vermeende "Vlaams" te kruipen. Dat is hetgeen system écht niet kan laten. Ik noem dat een archaïsche reactie. Het hoort thuis in Bokrijk.
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een West-Vlaming en een Antwerpenaar hebben ook duidelijk een andere klank en soms zelfs woordenschat. sommige jongeren hebben zelfs een totaal andere woordenschat dan de iets ouders mensen, so what?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar tevergeefs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Europees Commissaris
|
![]() Interessante discussie tussen Vlamingen onderling over het Nederlands. De postings van quercus zijn bemoedigend!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"En als tweede slot richt ik mij tevens tot de vlaamsnationalisten op dit forum: zwaai met die Vlaamse Leeuw, roep uw overtuiging van de daken. En kijk naar de reacties". Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want ze zullen ons niet temmen. http://www.youtube.com/watch?v=UdzROBL1i6U http://www.youtube.com/watch?v=MPBs8uhUQF4 http://www.youtube.com/watch?v=wVkm-...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=_3DRh...eature=related Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 februari 2010 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN