![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(oog om oog, tand om tand). Het slachtoffer kan eisen dat de dader hetzelfde te verduren krijgt als het slachtoffer. Enkele bekende voorbeelden uit Iran. - een dader gooit zuur in het gezicht van een jonge vrouw. Als straf wordt bij de dader zuur in zijn ogen gedruppeld totdat hij blind is. - Of vraag tot amputatie van ledematen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben voorstander van herstelrecht enerzijds en correctioneel recht anderzijds. Wie anderen schade toebrengt dient enerzijds aan het verstand gebracht dat dat onaanvaardbaar is en anderzijds de toegebrachte schade in de mate van het mogelijke te herstellen. Je kan een dader van geweldfeiten niet aan het verstand brengen dat geweld onaanvaardbaar is indien je hem - als straf - zelf geweld aandoet. Dat is pedagogisch onverantwoord, zoals elke ouder met een greintje verstand al snel doorheeft. Toegeven aan de laagste wraakgevoelens van slachtoffers lost het veroorzaakte probleem niet op maar vermenigvuldigt dat. Een blinde kost de samenleving een pak geld, daar nog een blinde aan toevoegen maakt dat probleem alleen groter. Zoals het gezegde 'an eye for an eye makes the whole world go blind' illustreert. Als je eigen kinderen bij ruzie elkaar pijn doen, leer je dat niet af door hen meer pijn toe te brengen. Ze leren daaruit enkel dat het recht van de sterkste zegeviert en zullen alleen maar pogen om ofwel de sterkste te worden ofwel hun agressie stiekem toe te brengen. Wat je hen aan het verstand moet brengen, zijn ethische principes, moraliteit, respect voor de fysieke integriteit van anderen. Niet uit angst voor straf maar vanuit doorleefde, humanistische principes. Daar staat Qisas erg ver af.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 1 augustus 2010 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Met dat verschil dat de rechtspraak bij ons ook deels gebaseerd is op het idee van wraak. Daarom zijn we ook boos als een dader een te lichte straf krijgt. Wraak voor de betrokkenen, maar ook voor de hele samenleving is een onderdeel van elke rechtspraak. Ik ben echter wel blij in een land te wonen waar dat niet betekent dat de overheid zuur in de ogen van mensen druppelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Idem ook over het schrappen/niet meer uitvoeren van steniging. Welk is het voordeel voor de beschuldigde indien steniging wordt geschrapt als manier van terechtstelling bij overspel, en dat men je gewoon ophangt. We spreken hier over gewoon overspel, geen moord, geen verkrachting, ... Als er dan een volksopstand komt in Iran, mensen op straat komen of af te stappen van deze praktijken, wordt in bepaalde kringen direct gereageerd met, het is de USA dewelke hier achter zit. Door de conservatieven maar te blijven steunen, zullen deze praktijken altijd blijven bestaan. Het is de basis van hun bestaan, conservatief misbruiken van de islam. En btw, an eye for an eye makes the whole world go blind, coservatieven in Iran zeggen dat dit een hoax is, dat Ghandi dit nooit gezegd heeft. Bron : Metropolis TV, gesprekken met voorstanders. Laatst gewijzigd door flatliner : 1 augustus 2010 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de vermenging van godsdienst en politiek betreft zoals het theocratische regime van Iran, natuurlijk ben ik daar een tegenstander van. Ik ben tegen de doodstraf tout court, voor de gelijkheid tussen man en vrouw, voor de volledige intellectuele en artistieke vrijheid, tegen discriminatie omwille van seksuele voorkeur, enz. Wat dat betreft ben ik een bijzonder fel tegenstander van het regime en van Ahmedinejad als uitdrukking daarvan. Maar het is aan de Iraniërs om daar een einde aan te maken, en bij voorkeur zonder inmenging van de VS aangezien zij evenmin de mensenrechten als belangrijkste punt op hun agenda hebben. Anders hadden ze het regime van Mossadegh niet uit het zadel gelicht om de Sjah aan de macht te brengen.
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder hoef ik Iran niet te vertrouwen, het IAEA controleert met regelmaat de situatie en alle 16 geheime diensen van de VS hebben eensluidend en met 'high confidence' verklaard dat Iran haar kernwapen-programma in 2003 volledig heeft stopgezet. Tot op de dag van vandaag wijst er niets op dat Iran kernwapens wil maken. Wel integendeel: de hoogste religieuze leiders hebben een fatwa uitgevaardigd waarin ze kernwapens verwerpen. Daar staat tegenover dat Iran natuurlijk omsingeld wordt door landen die door de VS worden bezet en dat er zowel vanuit Israël als vanuit de VS bijzonder agressieve taal wordt gesproken. We merken ook aan de berichtgeving dat er een breder offensief tegen Iran gaande is waarbij alle berichten worden uitgelicht in functie van hun propaganda-waarde. In die zin zou ik het zelfs begrijpelijk vinden indien Iran zich met kernwapens veiliger zou voelen. Van Iran weten we overigens dat het zich in haar recente geschiedenis niet bezondigd heeft aan offensieve oorlogen tegen buurlanden, dat het geen gebied van andere landen heeft ingepalmd of regimes van de troon gestoten noch installaties in andere landen heeft gebombardeerd. Dat kan je van de VS en Israël natuurlijk niet zeggen. In die zin vertrouw ik de VS en Israël veel minder dan Iran. Maar de vijanden van mijn vijanden zijn niet noodzakelijk mijn beste vrienden.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 1 augustus 2010 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zal voor de volledigheid eens opnieuw uitleggen: I.p.v. altijd in de krant te moeten lezen 'Iran hangt wéér homo's op', of 'Iran ziet octopus Paul als symbool van westerse decadentie', wil ik wel eens een keertje in mijn leven een objectief artikel over Iran kunnen lezen. Zo zou het bijvoorbeeld mooi zijn eens een volledige toespraak te kunnen lezen, i.p.v. enkel de zinsnedes die door de westerse media worden gebruikt om de vooroordelen van het onwetende volk te voeden. (en dit waarschijnlijk gewoon voor de sensatie)
![]() |
![]() |
#290 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#291 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kernwapens in handen van godsdienstwaanzinnigen is een vreselijk toekomstbeeld, absoluut te vermijden. Er zijn al teveel zotten die kernwapens bezitten, en die we niet meer kunnen afpakken. Elk land meer dat er vervaardigt maakt het gevaar op een nucleaire wereldoorlog groter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U weet het misschien niet maar de 16 Geheime Diensten van de VS hebben een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat Iarn in 2003 met haar kernwapenproject is gestopt. Het IAEA controleert systematisch de sites en heeft bedenkingen en vragen maar niet één spoor van een kernwapenprogramma. Het is oorlogspropaganda. Niets meer, niets minder. Zoals met Irak, precies hetzelfde, dezelfde manier, dezelfde verhaaltjes, onzin en demonisering. Ik begrijp niet dat mensen zo blind zijn en dat niet inzien.
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Parlementslid
|
![]() Hebben wel, maar niet gebruiken. De kerncentrale's die ze al hebben staan al een tijdje 'bevroren' en zijn al vaak tentoon gesteld voor waarnemers van het IAEA. Ook wordt met deze centrales geen grondstof verrijkt, wat nodig is voor kernwapens.
![]() |
#295 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik hoop wel van ganser harte dat ze er nooit ofte nimmer zullen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Internationaal Agentschap voor Atoom Energie dat toeziet op de naleving van het NPT stelt geen enkel spoor van een wapenprogramma vast. Citaat:
bron Citaat:
Citaat:
Maar u weet het natuurlijk beter?
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook heeft NK nooit het non-proliferatieverdrag getekend of waarnemers van het IAEA toegelaten, Iran wel.
![]() |