Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2011, 10:39   #281
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Alle toekomstige landbouwvelden moeten grote labo's worden? Want het onderzoek ging net (o.a.) over hoe die patatten in de gewone landbouwvelden het zou vergaan.

Trouwens, wat is er vuiligheid aan genetisch gemanipuleerd als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Ze hebben schrik dat dat in de natuur terechtkomt en dan op die manier de normale planten zou besmetten enz...

Maar meestal kunnen die planten zich nog niet eens voortplanten, en ze doen dit al 15 jaar, en er is ondertussen nog niemand van doodgevallen.

Kom ze doen er onderzoek naar om te bewijzen dat het veilig/onveilig is etc...

Maar linksen zijn zoals altijd niet consekwent, namelijk

ze zijn tegen hongersnood etc... maar ze zijn ook tegen die dingen die het kan oplossen, ...

Ja natuurlijk zo zorgen ze ervoor dat hun NGO's geld kunnen blijven krijgen en opsouperen, ... daar zijn ze dan weer wel consekwent in.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 10:46   #282
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met kruising? GGO's zijn (voorlopig) enkel organismen die manueel hetzelfde resultaat opleveren als men met kruising had kunnen bekomen over veel langere termijn. Net zoals gewone natuurlijke groenten kruisen, kunnen ook GGO's kruisen. En ook onderling.

Waarom zou een gewone aardappel met een andere aardappel mogen kruisen, maar een gewone aardappel niet kruisen met een ggo-aardappel? Had men die ggo-aardappel op natuurlijke manier via kruising bekomen, zou die ook gekruist hebben met die eerste aardappel hoor.
Met natuurlijke kruisingen kan men in ieder geval nooit een gelijkaardig organisme bekomen aan transgene ggo's. En zelfs voor cisgene ggo's valt dit sterk te betwijfelen.

En de reden waarom ze niet mogen kruisen is simpel, men kent de gevolgen voor gezondheid en milieu niet van. Dat is dan ook de reden voor de strikte veiligheidsmaatregelen die werden opgelegd door de Bioveiligheidsraad. Opgelegd omdat de onderzoekers ze over het hoofd hadden gezien trouwens. En ook niet iedereen van die raad was voor het experiment. Waarmee nog maar eens wordt aangetoond dat er ook wetenschappers tegen dit proefveld zijn.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 10:48   #283
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zag bekogeling met stenen/aardappelen, zie andere reacties hier in de thread. Ga jij met een glimlach af op mensen die je bekogelen, die aanwezig zijn om een illegale, aangekondigde, daad te plegen?
Er werd niemand bekogeld. Er werden aardappelen gegooid naar het veld.

En de politie sloeg zoals gewoonlijk vooral op activisten die al op de grond lagen.
Oud 30 mei 2011, 10:50   #284
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

En de politie sloeg zoals gewoonlijk vooral op activisten die al op de grond lagen.
Het gebruik van rubberen kogels, traangas en het waterkanon ware beter geweest.
Oud 30 mei 2011, 10:52   #285
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat er iets mis is met uw televisiescherm als u de bekogelingen in het journaal niet gezien heeft. Behalve de activisten zelf en Bart Staes (en uzelf uiteraard) is er zowat niemand die deze acties als 'geweldloos' of 'vreedzaam' bestempelt.

Stoute publieke opinie.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 10:54   #286
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Ik ben niet zso'n fan van rubber kogels. Een waterkanon lijkt mij niet echt effectief op een aardappelveld (meer iets voor steden).
Hoewel het gebruik van legitiem geweld door de politie tegenover het terrorisme van deze fundamentalisten zeker gerechtvaardigd is ben ik geen voorstander om te gaan vervallen in communistische of fascistische praktijken.
Veel effectiever lijkt mij om zoveel mogelijk van de arrestanten op te pakken en ook effectief te straffen (materiële schadevergoeding, zware boetes, reisverbod, enz.)
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 10:54   #287
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met natuurlijke kruisingen kan men in ieder geval nooit een gelijkaardig organisme bekomen aan transgene ggo's. En zelfs voor cisgene ggo's valt dit sterk te betwijfelen.

En de reden waarom ze niet mogen kruisen is simpel, men kent de gevolgen voor gezondheid en milieu niet van. Dat is dan ook de reden voor de strikte veiligheidsmaatregelen die werden opgelegd door de Bioveiligheidsraad. Opgelegd omdat de onderzoekers ze over het hoofd hadden gezien trouwens. En ook niet iedereen van die raad was voor het experiment. Waarmee nog maar eens wordt aangetoond dat er ook wetenschappers tegen dit proefveld zijn.
Bron dat het om transgene ggo's gaat?
Dit specifiek onderzoek ging over genen van een Mexicaanse aardappelsoort in een aardappelsoort van ons geïmplementeerd. Niets transgeens te bespeuren, voor zover ik uit de media heb vernomen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 10:55   #288
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
en die actievoerders die niks te maken hebben met fundamenteel en onafhankelijk onderzoek (want daar zaten geen 'wetenschapper' bij hoor. Indien wel, gelieve bewijs te leveren), die gaan bepalen wat fundamenteel en onafhankelijk onderzoek is? Dus zij weten het beter dan de overheid, alle vlaamse universiteiten en onderzoeksinstituten samen? Waw, die collectieve intelligentie verbaast mij.

Ik denk dat geen enkel van die actievoerders mij tot in het detail kan uitleggen wat genetische manipulatie juist is en inhoudt. Of zelfs wat de risico's zijn (in detail dan he). Hoeveel percent van die actievoerders zou hier op kunnen antwoorden? 5% mss ? indien het al zoveel is.

Ze zullen allemaal wel het youtube filmke van monsanto kunnen navertellen, dat wel. En de pamfletten nakauwen van hun 'leiders'

Mij niet gegeven dat u, en anderen, een verschillende mening bent toegedaan over ggo's. Ieder zijn mening. Maar als je dan toch 'publiek ongehoorzaam' wil zijn, zorg dan dat je 100% op de hoogte bent van wat er gebeurt. Dit zou je toch tenminste verwachten van mensen die zo'n actie willen voeren.
Nogmaals, ik denk dat de actievoerders - aar wel degelijk wetenschappers bij zitten - beter op de hoogte zijn van de feiten dan de meeste tegenstanders hier. Jij schijnt ook niet te weten dat niet iedereen in de Bioveiligheidsraad voor dit experiment was. En al evenmin dat diezelfde raad problemen heeft met de betrokkenheid van BASF die zelfs niet willen zeggen van welk ras hun Fortuna aardappel afkomstig is.
Oud 30 mei 2011, 10:56   #289
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik denk dat de actievoerders - aar wel degelijk wetenschappers bij zitten - beter op de hoogte zijn van de feiten dan de meeste tegenstanders hier. Jij schijnt ook niet te weten dat niet iedereen in de Bioveiligheidsraad voor dit experiment was. En al evenmin dat diezelfde raad problemen heeft met de betrokkenheid van BASF die zelfs niet willen zeggen van welk ras hun Fortuna aardappel afkomstig is.
Ik vraag u nu, voor de derde keer, bewijs dat daar wetenschappers bij zaten.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 10:58   #290
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wat u hier "actievoerders" noemt is gewoon een ordinaire knokploeg van mensen die menen dat als zij het politieke debat niet kunnen winnen ze maar naar geweld moeten grijpen: anti-democraten dus.
Ik zie niet in wat er democratisch is aan proeven waar de meerderheid van de bevolking tegen is. Het valt dus sterk te betwijfelen of zij het politieke debat niet zouden kunnen winnen.

En de knokploeg stond trouwens aan de andere zijde: bij de politie. Ik heb geen enkele actievoeder zien slaan.
Oud 30 mei 2011, 10:58   #291
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

als dat hetzelfde crapuul is die betoogt tegen kerncentrales, mag je zeggen dat die gasten gewoon 'groene met autoritair gedrag zijn'. Als ze willen dat pattatteveld verbieden hadden ze gewoon maar de juridsiche weg moeten volgen

bovendien, gezien die gasten allemaal gefilmd zijn, verdienen ze in se dezelfde behandeling als voetbal hooligans

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 mei 2011 om 10:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 10:59   #292
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in wat er democratisch is aan proeven waar de meerderheid van de bevolking tegen is. Het valt dus sterk te betwijfelen of zij het politieke debat niet zouden kunnen winnen.

En de knokploeg stond trouwens aan de andere zijde: bij de politie. Ik heb geen enkele actievoeder zien slaan.
Tel eens pro en contra hier op het forum? En op het forum van de standaard? De balans gaat zééééér duidelijk naar pro onderzoek. Sorry.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 11:00   #293
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Hoe lomp kunde zijn om zo'n actie op voorhand aan te kondigen?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 11:01   #294
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Lekkere groene jongens..die hebben dus liever dat er jaarlijks duizenden tonnen chemische fungicides worden gespoten om de aardappelziekte te bestrijden
Waar haal je dat idiote idee vandaan? In de bio-landbouw worden geen pesticiden gebruikt. Die werken dan ook met rassen die door natuurlijke kruising resistent zijn tegen de aardappelziekte.
Oud 30 mei 2011, 11:03   #295
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Waar leidt u uit af dat de meerderheid van de bevolking hier tegen is? Een door een democratische meerderheid in het Parlement gesteunde meerderheid heeft dit experiment toegelaten. Slechts een heel kleine - extreme - minderheid is tegen dit experiment. De "actievoerders" die gisteren vernielingen aanrichten zijn crimineel uitschot dat zijn mening wil opdringen aan anderen. Zij moeten dan ook streng gestraft worden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 11:08   #296
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinussquare Bekijk bericht
Die mensen denken in ongelooflijke karikaturale termen, vooroordelen en misvattingen en dat gecombineerd met een jammerlijk gebrek aan echte kennis. en met kennis bedoel ik gedetailleerd inzicht in hoe biotechnologen te werk gaan. Ik sta altijd open om mensen desnoods dagen, weken, maanden aan een stuk van naald tot draad uit te leggen hoe alles in zijn werk gaat. ik wil niet liever dan een debat en discussie over de rol van de industrie in deze materie. vele wetenschappers in het veld hebben dezelfde verzuchtingen hieromtrent als de demonstranten. dat is de pijnlijke ironie van het verhaal!

Men verzet zich net tegen die mensen die de meest nobele doelen voor ogen hebben. EERLIJKE octrooien, patenten, vermijden van monopolies ... dat zijn de zaken waarvoor ze moeten opkomen... niet tegen onafhankelijke vlaamse onderzoekers die bezig zijn onze planeet op termijn te redden. proficiat, "field liberation front", je hebt gisteren net die mensen aangevallen die eigenlijk aan jullie kant staan. Wij zijn voor een eerlijke bio-industrie die in functie staat van de maatschappij. schiet dus niet op de wetenschapper en zijn product aub.
Waarom dan samenwerken met BASF, wiens Fortuna aardappel nota bene het snelst in aanmerking komt voor commerciële productie?

En ik denk trouwens dat de actievoerders net een probleem hebben met bio-industrie, dus ik vrees dat jullie niet aan dezelfde kant staan.
Oud 30 mei 2011, 11:10   #297
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Toen ze die ene van dat hek trokken, en hij zijn vingerke pijn deed, ...

Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 11:12   #298
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron dat het om transgene ggo's gaat?
Dit specifiek onderzoek ging over genen van een Mexicaanse aardappelsoort in een aardappelsoort van ons geïmplementeerd. Niets transgeens te bespeuren, voor zover ik uit de media heb vernomen.
Er werden op dat veld zowel transgene als cisgene als gewone aardappels gekweekt. Overigens ben ik van mening dat voorzichtigheid zowel bij trans- als bij cisgene soorten van tel is. Sommigen wensen daar blijkbaar een onderscheid tussen te maken, vooral uit religieuze redenen ("God/de natuur heeft gewild dat beide soorten niet kruisbaar zijn, dus...").

http://www.rikilt.wur.nl/nl/nieuwsag...ne_planten.htm
Oud 30 mei 2011, 11:13   #299
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
allemaal door BASF geproduceerd?
Nee, en dat heb ik ook nergens beweerd. Maar in praktijk zullen zij meer dan waarschijnlijk zaden en herbiciden leveren. Koppelverkoop is schering en inslag.

Citaat:
in de humo van deze week een interview met één van de organisatoren van dit proefproject. Hij heeft kritiek op de samenwerking met BASF. Dus doe niet alsof het onwetende idioten zijn
Je vergist je, die kritiek komt niet van één van de onderzoekers, maar wel van een lid van de Bioveiligheidsraad die het project moest evalueren.

Overigens heb ik de onderzoekers nergens onwetende idioten genoemd. (itt hoe de actievoerders hier door de meeste voorstanders van de proef omschreven worden)
Oud 30 mei 2011, 11:14   #300
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Met andere woorden: klop eens een jood in elkaar om de Israëlisch-Palestijnse kwestie terug op de agenda te plaatsen. De gouden raad van tante Edina.
Zijn de argumenten op?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be