Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2013, 18:02   #281
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik was in 1993 op een talencursus in Ierland en kwam daar een mede-cursiste tegen die ik Duits hoorde spreken.
Vroeg toen aan haar: Sind Sie Deutsche?
Ze antwoordde toen: Nein, ich bin Beyer.
Hééél merkwaardig vond ik.
Ze gaf wel aan dat Beieren deel uitmaakte van Duitsland, maar deed dit niet van harte.
Volgens mij verlangen veel mensen in Beieren terug naar koning Ludwig II.
Er zijn overal Lokalpatriotten te vinden en in Beieren misschien een beetje meer als elders in Duitsland. Maar Beieren verstaat zich als een Freistaat binnen de Bondsrepubliek Duitsland en het zit er niet in dat dat gaat veranderen, vooral niet omdat de lokale Christen-Sociale Unie (CSU) op bondsniveau behoorlijk wat in de melk te brokkelen heeft.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2013, 21:04   #282
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Of Benelux zonder Luxemburg met Nordrhein-Westfalen.

http://www.nu.nl/economie/3529837/be...eidsmarkt.html
Oud 19 juli 2013, 16:10   #283
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik was in 1993 op een talencursus in Ierland en kwam daar een mede-cursiste tegen die ik Duits hoorde spreken.
Vroeg toen aan haar: Sind Sie Deutsche?
Ze antwoordde toen: Nein, ich bin Beyer.
Hééél merkwaardig vond ik.
Ze gaf wel aan dat Beieren deel uitmaakte van Duitsland, maar deed dit niet van harte.
Volgens mij verlangen veel mensen in Beieren terug naar koning Ludwig II.
Misschien enigszins vergelijkbaar met bijv. een Fries of een Limburger? Nederlander, maar je moet ze niet als Hollanders betitelen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2013, 19:11   #284
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Misschien enigszins vergelijkbaar met bijv. een Fries of een Limburger? Nederlander, maar je moet ze niet als Hollanders betitelen
Hamburgers hebben dat ook sterk!
Sommigen dromen van een vrijstad.
Oud 20 juli 2013, 00:16   #285
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Mijn vrouw is Noord-Duits, komt van "die "Waterkant" (ja, zo heet het kustgebied in het "Platt" werkelijk) en heeft het (gesproken) Nederlands binnen een jaar geleerd zonder een cursus te bezoeken. Een uidrukking als "Auch das noch" is in het Platt "Oo(c)k dat noch".
Op het nivo van de dialekten behoort Noord-Duitsland samen met het Nederlandstalige taalgebied dan ook tot de Nederduitse dialekten.
Toen men wederzijds van de staatsgrens nog zijn dialekt sprak was de staatsgrens echter geen taalgrens omdat die dialekten vloeiend in mekaar overgingen.

Toen men echter de standaardtaal ging spreken werd de staatsgrens echter ineens wél een taalgrens.

De voorbeelden die U aanhaalt illustreren dat de Noord-Duitse dialekten net zoals het Nederlands de tweede Germaanse klankverschuiving niet ondergingen.

De afstand tussen bijvb. het Hamburgse platt en het Nederlands is te vergelijken met de afstand tussen het Nederlands en pakweg het Zuidafrikaans.

Op taalbasis had de Hanzestaat het meest natuurlijke geweest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging
Maar vermits het Nederduits zich in Duitsland niet heeft kunnen doorzetten ligt die droom hopeloos aan diggelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juli 2013 om 00:23.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2013, 12:03   #286
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Nederland zit er niet op te wachten, Belgie zit er niet op te wachten, Duitsland zit er niet op te wachten. Einde verhaal.
Oud 20 juli 2013, 12:17   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Op taalbasis had de Hanzestaat het meest natuurlijke geweest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging
Maar vermits het Nederduits zich in Duitsland niet heeft kunnen doorzetten ligt die droom hopeloos aan diggelen.
Met veel belangstelling heb ik mijn studententijd dat boek over de Aldietse Beweging gelezen. Alleen sloot dat gewoon niet aan op een taal- en identiteitsrealiteit. Daarom ook kon het zich gewoon niet doorzetten. De nationale talen waren toen al gevormd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2013, 19:43   #288
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met veel belangstelling heb ik mijn studententijd dat boek over de Aldietse Beweging gelezen.
Bedoelt ge dit?

https://lic.ned.univie.ac.at/nl/node/143118
Oud 23 juli 2013, 20:08   #289
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met veel belangstelling heb ik mijn studententijd dat boek over de Aldietse Beweging gelezen. Alleen sloot dat gewoon niet aan op een taal- en identiteitsrealiteit. Daarom ook kon het zich gewoon niet doorzetten. De nationale talen waren toen al gevormd.
Maar zoals U opmerkt:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=148

Ik heb echter de allergrootste twijfels bij hetgeen ge schrijft in de tweede alinea van die post.
Als de Nederlanden bij het HRR zouden zijn gebleven vrees ik dat onze standaardtaal nu het Hoogduits zou zijn geweest.
Met andere woorden, ik geloof niet dat een uitbreiding met de Nederlanden van het Nederduitse taalgebied in Duitsland de invloed van het Hoogduits zou hebben tegengehouden. Er zou zich misschien wél een schrijftaal ontwikkeld hebben op basis van de Nederfrankische en Nedersaksische dialekten maar uiteindelijk zegeviert slechts 1 standaardtaal in een staat en de Lutherse Bijbelvertaling zou het nog steeds gehaald hebben.
Maw de Nederlanden erbij zouden niet het verschil gemaakt hebben.

Anders zou het natuurlijk geweest zijn indien "Aldietsland" zich had kunnen afsplitsen in de plaats van de Nederlanden. Een beetje zoals Oostenrijk uit de Duitse boot viel, maar ik zie niet welke geopolitieke konstellatie die zou kunnen bewerkstelligd hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de "Hanzestaat" in de plaats van ekonomische macht ook politieke macht naar zich zou kunnen toegetrokken hebben.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 20:20.
Oud 23 juli 2013, 20:17   #290
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Nederduits uit Bremen.

http://www.radiobremen.de/bremeneins...280-popup.html

Ge kunt de tekst hier volgen bij het openen van een tweede venster:
http://www.radiobremen.de/bremeneins...platt2642.html

Die tekst versta ik wel veel gemakkelijker; ge kunt het immers langer bekijken en bestuderen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 20:18.
Oud 23 juli 2013, 21:05   #291
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
http://www.radiobremen.de/bremeneins...280-popup.html

Ge kunt de tekst hier volgen bij het openen van een tweede venster:
http://www.radiobremen.de/bremeneins...platt2642.html

Die tekst versta ik wel veel gemakkelijker; ge kunt het immers langer bekijken en bestuderen.
Het lijkt behoorlijk op Gronings Nederlands en is zeker voor 90 procent te verstaan en te begrijpen voor Hollanders. De dialecten lopen in Duitsland en Nederland in elkaar over en vormen het Nedersaksisch taalgebied.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2013 om 21:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2013, 22:19   #292
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar de scheiding is er gekomen en tevens kwam Luther met zijn bijbelvertaling op de proppen, wat de definitieve opgang van het Hoogduits betekende en de neergang van het Nederduits in het Duitse Rijk (vergeten we niet dat tot onder Frederik de Grote het Nederduits de gebruikelijke taal was in Pruisen).
Er waren echter ook bijbelvertalingen in het Nederduits en het was eens Schriftsprache (lees:standaardtaal). Maar dat mocht niet baten; rond 1600 verloor steeds meer terrein aan het Hoogduits.
http://de.wikipedia.org/wiki/Niederd...rachgeschichte

Bij de volgende passage uit dat Wikistuk moet ik toch wel even de wenkbrauwen fronsen, maar kijk hoe het Oosten er zijn garen bij zal spinnen.

Citaat:
Doch erst im 19. Jahrhundert wurde das Niederländische auf dem Gebiet der Batavischen Republik und das Hochdeutsche auf dem gesamten Gebiet der heutigen Staaten Deutschland und Österreich über die Allgemeine Schulpflicht zur Standardsprache.

Im Bereich des heutigen Belgien sank das Niederländische jedoch auf die Stufe einer nur noch mündlich gebrauchten Sprache herab und war schriftlos. In diesem Gebiet herrschte, als sogenanntes „Burgundisches Erbe“, die französische Sprache als Literatur-, Kultur- und Schriftsprache vor. Im 18. Jahrhundert schien es, als wolle das Niederländische nunmehr in zwei oder drei separate Sprachen zerfallen. Während in den Niederlanden das Neuniederländische, das nun sehr vom Sprachgebrauch der holländischen Provinzen geprägt war, gesprochen wurde, entstand in den Spanischen Niederlanden nun der Versuch, aus den dort vorherrschenden Dialekten ein standardisiertes „Südniederländisch“ zu entwickeln. Man begann auf der Basis des Westflämischen und des Brabantischen verschiedene Schriftsysteme zu entwickeln. Einer der bekannteren Vertreter dieser Standardisierungsversuche war Jan Des Roches, der 1761 aus verschiedenen westflämischen Dialekten eine Schriftsprache entwickelt hatte. Diese konnte sich aber nicht allgemein durchsetzen. So blieb diese Schriftsprache nur bei den Flamen im Gebrauch und wurde in den sogenannten „Drei Flandern“ (West-, Ost- und Französisch-Flandern) verwendet. Da in Französisch-Flandern im Gegensatz zu West- und Ostflandern die moderne niederländische Schriftsprache nie Eingang gefunden hat, schreiben die Westhoek-Flamen als einzige des niederländischen Sprachgebietes in einem Stil, der sich aus dem von de Roches entwickelten „Südniederländischen“ ableiten lässt.

Ab 1803 begann man schließlich mit dem Versuch, die moderne niederländische Schriftsprache für die niederländischsprachige Bevölkerung Belgiens zu übernehmen und durch regionale „südniederländische“ Wörter und Redewendungen anzureichern. So wurde durch den Arzt van Daele begonnen, für dieses Vorhaben ein „Großes Wörterbuch des Südniederländischen“ aufzustellen. Dieses Wörterbuch folgte der damals amtlichen Grammatik und Rechtschreibung der Niederlande. In der Zeit zwischen 1815 und 1830 war Belgien im kurzlebigen Vereinigten Königreich der Niederlande mit dem nördlichen Sprachgebiet vereinigt. Doch bereits 1830 erklärte Belgien seine Unabhängigkeit, und diese wurde 1839 von den Niederlanden anerkannt. Infolge des belgischen Sprachenstreits wurde 1878 die moderne niederländische Schriftsprache in Belgien als nationale Schriftsprache der Flamen anerkannt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 22:20.
Oud 24 juli 2013, 10:16   #293
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het lijkt behoorlijk op Gronings Nederlands en is zeker voor 90 procent te verstaan en te begrijpen voor Hollanders. De dialecten lopen in Duitsland en Nederland in elkaar over en vormen het Nedersaksisch taalgebied.
Misschien is het gemakkelijk te volgen voor een Groninger, maar als Hollander uit Rotterdam is Platduits verdomd slecht te verstaan.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 24 juli 2013 om 10:17.
Oud 24 juli 2013, 10:38   #294
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Het allerlaatste volk waar men in Europa schrik moet van hebben, zijn wel de Hollanders. Het zijn geboren en getogen lafaards. Verhef je stem er eens tegen en ze kruipen al in hun schulp of gaan lopen
Ik denk dat dit komt door het hoge gehalte van feminisering dat sinds de jaren 60 het gehele europese continent heeft overspoeld. Op school mogen jongens niet meer met elkaar stoeien of andere ruwe spelletjes spelen. In plaats daarvan moeten ze vrouwen dingen doen zoals breien en handwerken. Vaak komt dit doordat veel basis scholen alleen maar leraressen hebben en geen leraren.

Als die jongens dan vrij zijn van school dan duiken ze gelijk voor de t.v. waar ze allemaal verwijfde homo's zien. Daarbij zijn de acteurs die men tegenwoordig in de films ziet ook al geen goed rolmodel meer voor de jeugd. Vroeger had je acteurs zoals Clint Eastwood, Charles Bronson, Bud Spencer en Burt Reynolds. Dit waren tenminste echte kerels en een goed voorbeeld voor de jeugd. Tegenwoordig zijn die acteurs allemaal van die verwijfde mietjes zoals Leonardo di Caprio.

De allochtone jongens daarentegen die kijken niet naar dat soort weekmakende televisie programma's, die jongens houden zich vooral bezig met roven, stelen, mishandelen en verkrachten, waardoor ze als het op een confrontatie met de verweekte Nederlandse mannen aankomt enorm in het voordeel zijn.

Wat ook aan de vervrouwelijking van de Nederlandse mannen bijdraagt is denk ik het enorme aantal gebroken gezinnen. Jongens die alleen door hun moeder worden opgevoed hebben natuurlijk geen stoere vader die hen leert hoe ze met extreem veel geweld misdadigers moeten neer knuppelen, aan de bar moeten hangen om bier te zuipen of aan schietoefeningen doen...

Laatst gewijzigd door Calvinist : 24 juli 2013 om 10:39.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2013, 10:46   #295
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ik denk dat dit komt door het hoge gehalte van feminisering dat sinds de jaren 60 het gehele europese continent heeft overspoeld. Op school mogen jongens niet meer met elkaar stoeien of andere ruwe spelletjes spelen. In plaats daarvan moeten ze vrouwen dingen doen zoals breien en handwerken. Vaak komt dit doordat veel basis scholen alleen maar leraressen hebben en geen leraren.

Als die jongens dan vrij zijn van school dan duiken ze gelijk voor de t.v. waar ze allemaal verwijfde homo's zien. Daarbij zijn de acteurs die men tegenwoordig in de films ziet ook al geen goed rolmodel meer voor de jeugd. Vroeger had je acteurs zoals Clint Eastwood, Charles Bronson, Bud Spencer en Burt Reynolds. Dit waren tenminste echte kerels en een goed voorbeeld voor de jeugd. Tegenwoordig zijn die acteurs allemaal van die verwijfde mietjes zoals Leonardo di Caprio.

De allochtone jongens daarentegen die kijken niet naar dat soort weekmakende televisie programma's, die jongens houden zich vooral bezig met roven, stelen, mishandelen en verkrachten, waardoor ze als het op een confrontatie met de verweekte Nederlandse mannen aankomt enorm in het voordeel zijn.

Wat ook aan de vervrouwelijking van de Nederlandse mannen bijdraagt is denk ik het enorme aantal gebroken gezinnen. Jongens die alleen door hun moeder worden opgevoed hebben natuurlijk geen stoere vader die hen leert hoe ze met extreem veel geweld misdadigers moeten neer knuppelen, aan de bar moeten hangen om bier te zuipen of aan schietoefeningen doen...
Zelden zoveel lulkoek bij elkaar gezien.
Oud 24 juli 2013, 12:09   #296
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht

Volgens mij moet Calvinist nodig eens naar het zuiden van de VS verhuizen, volgens mij komt ie daar veel beter tot zijn recht.
Oud 24 juli 2013, 14:41   #297
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Volgens mij moet Calvinist nodig eens naar het zuiden van de VS verhuizen, volgens mij komt ie daar veel beter tot zijn recht.
Eerst schieten dan praten... dat is pas echt mannelijk!
Oud 24 juli 2013, 14:43   #298
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Terug naar onze Heimat! Aansluiting van Vlaanderen en Nederland bij Duitsland!

Ik kom je persoonlijk bij de grens ontvangen...
Oud 24 juli 2013, 14:45   #299
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het allerlaatste volk waar men in Europa schrik moet van hebben, zijn wel de Hollanders. Het zijn geboren en getogen lafaards. Verhef je stem er eens tegen en ze kruipen al in hun schulp of gaan lopen.
Hahahaha!
De waarde van een volk wordt gemeten aan de hoeveel schrik die je ervoor moet hebben? Zeg -Jo- wat ben jij d'r voor eentje? Een nazi of zo?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 24 juli 2013 om 14:49.
Oud 24 juli 2013, 15:03   #300
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad interessant te weten dat er aan onze grensgebieden een grote bewondering bestaat voor de "laaglandse" welvaart ; resp. aanzien voor Nederlandse, Belgische, Luxemburgse... Het aantal franse, duitse .. kinderen die naar belgische scholen gezonden worden om te profiteren van het kwaliteitsvolle onderwijs is groot
& dat zet zich bovendien door op universitair en hogeschoolniveau...

Geen wonder dus dat zowel de noordelijke franse departementen als de duitse deelstaten die aan de Benelux grenzen er interesse bestaat om de samenwerking die er op EU niveau bestaat verder uit te diepen.

Merkwaardig toch dat zowel van de centrale Vlaamse, Waalse, Oostkantonse, Nederlandse regeringen er zeer weinig initiatieven uitgaan, maar des te meer door de betreffende steden en gemeenten.

Inderdaad :we stellen vast dat de bevoegdhedenoverdrachten van het "federale" naar het "gewestelijke" niveau in België weinig voorstellen en dat in Nederland men dan poogt in te zetten op "grotere provincies". Centrale overheden schijnen om hun budgetten meer in evenwicht te krijgen steeds meer bevoegdheden door te schuiven naar gemeenten, die dan op hun beurt hun aandeel in de gehoven belastingen trachten te verhogen.

Indien die trends zich doorzetten, worden de nationale staten louter protocollair en keert de macht terug naar de gemeenten.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be