![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of Benelux zonder Luxemburg met Nordrhein-Westfalen.
http://www.nu.nl/economie/3529837/be...eidsmarkt.html
![]() |
#283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommigen dromen van een vrijstad.
![]() |
![]() |
#285 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toen men wederzijds van de staatsgrens nog zijn dialekt sprak was de staatsgrens echter geen taalgrens omdat die dialekten vloeiend in mekaar overgingen. Toen men echter de standaardtaal ging spreken werd de staatsgrens echter ineens wél een taalgrens. De voorbeelden die U aanhaalt illustreren dat de Noord-Duitse dialekten net zoals het Nederlands de tweede Germaanse klankverschuiving niet ondergingen. De afstand tussen bijvb. het Hamburgse platt en het Nederlands is te vergelijken met de afstand tussen het Nederlands en pakweg het Zuidafrikaans. Op taalbasis had de Hanzestaat het meest natuurlijke geweest. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging Maar vermits het Nederduits zich in Duitsland niet heeft kunnen doorzetten ligt die droom hopeloos aan diggelen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juli 2013 om 00:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nederland zit er niet op te wachten, Belgie zit er niet op te wachten, Duitsland zit er niet op te wachten. Einde verhaal.
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://lic.ned.univie.ac.at/nl/node/143118
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=148 Ik heb echter de allergrootste twijfels bij hetgeen ge schrijft in de tweede alinea van die post. Als de Nederlanden bij het HRR zouden zijn gebleven vrees ik dat onze standaardtaal nu het Hoogduits zou zijn geweest. Met andere woorden, ik geloof niet dat een uitbreiding met de Nederlanden van het Nederduitse taalgebied in Duitsland de invloed van het Hoogduits zou hebben tegengehouden. Er zou zich misschien wél een schrijftaal ontwikkeld hebben op basis van de Nederfrankische en Nedersaksische dialekten maar uiteindelijk zegeviert slechts 1 standaardtaal in een staat en de Lutherse Bijbelvertaling zou het nog steeds gehaald hebben. Maw de Nederlanden erbij zouden niet het verschil gemaakt hebben. Anders zou het natuurlijk geweest zijn indien "Aldietsland" zich had kunnen afsplitsen in de plaats van de Nederlanden. Een beetje zoals Oostenrijk uit de Duitse boot viel, maar ik zie niet welke geopolitieke konstellatie die zou kunnen bewerkstelligd hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat de "Hanzestaat" in de plaats van ekonomische macht ook politieke macht naar zich zou kunnen toegetrokken hebben.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Europees Commissaris
|
![]() http://www.radiobremen.de/bremeneins...280-popup.html
Ge kunt de tekst hier volgen bij het openen van een tweede venster: http://www.radiobremen.de/bremeneins...platt2642.html Die tekst versta ik wel veel gemakkelijker; ge kunt het immers langer bekijken en bestuderen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2013 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Niederd...rachgeschichte Bij de volgende passage uit dat Wikistuk moet ik toch wel even de wenkbrauwen fronsen, maar kijk hoe het Oosten er zijn garen bij zal spinnen. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2013 om 22:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Misschien is het gemakkelijk te volgen voor een Groninger, maar als Hollander uit Rotterdam is Platduits verdomd slecht te verstaan.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 24 juli 2013 om 10:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als die jongens dan vrij zijn van school dan duiken ze gelijk voor de t.v. waar ze allemaal verwijfde homo's zien. Daarbij zijn de acteurs die men tegenwoordig in de films ziet ook al geen goed rolmodel meer voor de jeugd. Vroeger had je acteurs zoals Clint Eastwood, Charles Bronson, Bud Spencer en Burt Reynolds. Dit waren tenminste echte kerels en een goed voorbeeld voor de jeugd. Tegenwoordig zijn die acteurs allemaal van die verwijfde mietjes zoals Leonardo di Caprio. De allochtone jongens daarentegen die kijken niet naar dat soort weekmakende televisie programma's, die jongens houden zich vooral bezig met roven, stelen, mishandelen en verkrachten, waardoor ze als het op een confrontatie met de verweekte Nederlandse mannen aankomt enorm in het voordeel zijn. Wat ook aan de vervrouwelijking van de Nederlandse mannen bijdraagt is denk ik het enorme aantal gebroken gezinnen. Jongens die alleen door hun moeder worden opgevoed hebben natuurlijk geen stoere vader die hen leert hoe ze met extreem veel geweld misdadigers moeten neer knuppelen, aan de bar moeten hangen om bier te zuipen of aan schietoefeningen doen... Laatst gewijzigd door Calvinist : 24 juli 2013 om 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#297 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() De waarde van een volk wordt gemeten aan de hoeveel schrik die je ervoor moet hebben? Zeg -Jo- wat ben jij d'r voor eentje? Een nazi of zo? Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 24 juli 2013 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Gouverneur
|
![]() Het is inderdaad interessant te weten dat er aan onze grensgebieden een grote bewondering bestaat voor de "laaglandse" welvaart ; resp. aanzien voor Nederlandse, Belgische, Luxemburgse... Het aantal franse, duitse .. kinderen die naar belgische scholen gezonden worden om te profiteren van het kwaliteitsvolle onderwijs is groot
& dat zet zich bovendien door op universitair en hogeschoolniveau... Geen wonder dus dat zowel de noordelijke franse departementen als de duitse deelstaten die aan de Benelux grenzen er interesse bestaat om de samenwerking die er op EU niveau bestaat verder uit te diepen. Merkwaardig toch dat zowel van de centrale Vlaamse, Waalse, Oostkantonse, Nederlandse regeringen er zeer weinig initiatieven uitgaan, maar des te meer door de betreffende steden en gemeenten. Inderdaad :we stellen vast dat de bevoegdhedenoverdrachten van het "federale" naar het "gewestelijke" niveau in België weinig voorstellen en dat in Nederland men dan poogt in te zetten op "grotere provincies". Centrale overheden schijnen om hun budgetten meer in evenwicht te krijgen steeds meer bevoegdheden door te schuiven naar gemeenten, die dan op hun beurt hun aandeel in de gehoven belastingen trachten te verhogen. Indien die trends zich doorzetten, worden de nationale staten louter protocollair en keert de macht terug naar de gemeenten. |
![]() |
![]() |