Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2013, 09:50   #281
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zou het niet weten.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 09:52   #282
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik haal dit uit Wikipedia:

Toen sprak God al deze woorden, zeggende:
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

De HEERE lijkt me hierbij niet echt bescheiden. Bovendien ziet het er zelfs naar uit dat hij wraaklustig is (Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten

Laat ons eerlijk zijn, sympatiek komt het niet over.
Als dat niet oubollig is.
Oud 27 oktober 2013, 10:06   #283
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, alles is dogmatisch aan wat u stelt. Alleen kan ik dat natuurlijk niet uitleggen aan een hooggeleerde ziel als de uwe. Of verwacht u plotseling dat ik toch niet die "simpele ziel" ben.
Het is juist.

Stellen dat er een god is, is dogmatisch.
Stellen dat er geen god is, is ook dogmatisch.
Eigenlijk zouden we moeten stellen dat we de kans dat er een god is kleiner inschatten dan één op 10^50.

Praktisch is het echter niet, vandaar dat men zekerheid moet interpreteren als 'een heel grote probabiliteit'.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 11:00   #284
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is juist.

Stellen dat er een god is, is dogmatisch.
Stellen dat er geen god is, is ook dogmatisch.
Eigenlijk zouden we moeten stellen dat we de kans dat er een god is kleiner inschatten dan één op 10^50.

Praktisch is het echter niet, vandaar dat men zekerheid moet interpreteren als 'een heel grote probabiliteit'.
Al uw gedachten zijn bepaald door uw opvattingen (dogma's). U bent meer bezig met 'het stellen dat' iets waar kan zijn of onwaar dan met de praktijk:

Waar is datgene wat werkt.
Onwaar is datgene wat niet werkt.
Al het andere is het oeverloos geleuter.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 11:21   #285
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Al uw gedachten zijn bepaald door uw opvattingen (dogma's). U bent meer bezig met 'het stellen dat' iets waar kan zijn of onwaar dan met de praktijk:

Waar is datgene wat werkt.
Onwaar is datgene wat niet werkt.
Al het andere is het oeverloos geleuter.
Ben je nu niet iets te praktisch bezig?
Oud 27 oktober 2013, 12:13   #286
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je nu niet iets te praktisch bezig?
De moderne filosofie is praktisch van aard.

De vraag of god bestaat is geen filosofisch probleem. God zou wel het antwoord kunnen zijn op een filosofisch probleem. Welk probleem dan wel?

De kans dat god bestaat is een wiskundig probleem, tenminste, als het als zodanig geformuleerd kan worden. Maar die formule ken ik niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 27 oktober 2013 om 12:19.
Oud 27 oktober 2013, 12:21   #287
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het ging hier wel om het al dan niet ooit bestaan van ene Jezus, en niet van een god of goden. on topic graag.
Oud 27 oktober 2013, 12:48   #288
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het ging hier wel om het al dan niet ooit bestaan van ene Jezus, en niet van een god of goden. on topic graag.
Het ging eigenlijk over het feit dat de Romeinen de figuur van Jezus hebben uitgevonden om de Joden onder de knoet te houden.
Oud 27 oktober 2013, 13:01   #289
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het ging eigenlijk over het feit dat de Romeinen de figuur van Jezus hebben uitgevonden om de Joden onder de knoet te houden.
Dat is een van de visies. Het is best mogelijk dat de Romeinen een mythe rond deze historische figuur hebben verzonnen. En zoals ik reeds heb aangetoond was er wel degelijk een familie die voldeed aan de beschrijving in het N.T. Als de historische Jezus zou verkondigd hebben wat we in het N.T. kunnen lezen, was er totaal geen reden voor de Romeinen deze te kruisigen als opstandeling tegen het Rijk. Men zou hem zelfs beloond hebben als vredestichter.
Oud 27 oktober 2013, 13:03   #290
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat kon pas slagen na de verwoesting van Jeruzalem en Galilea en miljoenen joden uit die streken. Toen kon de plaatselijke historie worden vervalst - met grote consequenties voor de Joden in de diaspora.
Oud 27 oktober 2013, 13:21   #291
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat kon pas slagen na de verwoesting van Jeruzalem en Galilea en miljoenen joden uit die streken. Toen kon de plaatselijke historie worden vervalst - met grote consequenties voor de Joden in de diaspora.
De bevolking in Palestina werd toen op 1 miljoen geschat en de diaspora, die uiteraard buiten schot bleven, op 3 miljoen. Valt nog mee niet ?
Oud 27 oktober 2013, 13:23   #292
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is al op geantwoord. De kans bestaat dat er een Jezus heeft bestaan, is zeer groot. Maar welke Jezus er nu echt heeft bestaan, daar hebben we het raden naar.

Let wel, we mogen dus ook niet echt uitsluiten dat er een soort Jezus van het evangelie heeft bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 13:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 13:54   #293
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Let wel, we mogen dus ook niet echt uitsluiten dat er een soort Jezus van het evangelie heeft bestaan.
Dat mag je rustig uitsluiten. Op de achterflap van het boek " Wie schreven het N.T. werkelijk " van Burton L.Mack lezen we : " Als één ding met zekerheid van Jezus gezegd kan worden is het dat hij niet de ' stichter van het christendom ' was. En hij staat hier zeker niet alleen met deze mening. Ik dacht dat dit ook al ruimschoots aan bod geweest is.
Oud 27 oktober 2013, 14:32   #294
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag je rustig uitsluiten. Op de achterflap van het boek " Wie schreven het N.T. werkelijk " van Burton L.Mack lezen we : " Als één ding met zekerheid van Jezus gezegd kan worden is het dat hij niet de ' stichter van het christendom ' was. En hij staat hier zeker niet alleen met deze mening. Ik dacht dat dit ook al ruimschoots aan bod geweest is.
Maar hebt u het boek ook gelezen? Of alleen de achterflap. Want toevallig heb ik het boek ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 14:33.
Oud 27 oktober 2013, 15:11   #295
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar hebt u het boek ook gelezen? Of alleen de achterflap. Want toevallig heb ik het boek ook.
Eerste woord op blz. 168 : christendom.
En als jij dat boek GELEZEN hebt, met wat voor domme stellingen kom je hier dan aanzetten ? Ik beweer ook niet voor 100% met Mack akkoord te gaan, maar hij staat in elk geval achter deze stelling dat Jezus NIET deze is uit het N.T. Dat is duidelijk.
Oud 27 oktober 2013, 17:29   #296
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerste woord op blz. 168 : christendom.
En als jij dat boek GELEZEN hebt, met wat voor domme stellingen kom je hier dan aanzetten ? Ik beweer ook niet voor 100% met Mack akkoord te gaan, maar hij staat in elk geval achter deze stelling dat Jezus NIET deze is uit het N.T. Dat is duidelijk.
Dat zijn geen domme stellingen. Dat zijn voorwaardelijke stellingen. Net zoals de stellingen van Mack L , Burton.
Oud 27 oktober 2013, 18:27   #297
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zijn geen domme stellingen. Dat zijn voorwaardelijke stellingen. Net zoals de stellingen van Mack L , Burton.
He kijk, nu gaat meneer zijn ' stellingen ' al vergelijken met die van Burton Mack.
Oud 27 oktober 2013, 18:30   #298
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bevolking in Palestina werd toen op 1 miljoen geschat en de diaspora, die uiteraard buiten schot bleven, op 3 miljoen. Valt nog mee niet ?
Het gaat er om dat de meeste zogenaamde eerste christenen door de Zeloten waren verdreven of vermoord tijdens de opstand en de Romeinse terreur. Galilea werd gezuiverd van alles wat messiaans was. Jeruzalem was een verlaten ruïne, het was tot op de fundamenten afgebroken. De muren en stadspoorten waren onherkenbaar. Er werd een Romeins garnizoen gelegerd op de puinhopen om joden te verhinderen er terug te keren. Het graf van Jezus, als het al heeft bestaan, was onvindbaar geworden. Toen kon er een mythisch christendom ontstaan.
Oud 27 oktober 2013, 18:36   #299
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
He kijk, nu gaat meneer zijn ' stellingen ' al vergelijken met die van Burton Mack.
U vergelijkt. Ik vergelijk niets. Ik zeg alleen dat we in deze materie slechts kunnen spreken in termen van hypotheses. Misschien moet u eens gaan leren dit ook te doen.
Oud 27 oktober 2013, 19:08   #300
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er om dat de meeste zogenaamde eerste christenen door de Zeloten waren verdreven of vermoord tijdens de opstand en de Romeinse terreur. Galilea werd gezuiverd van alles wat messiaans was. Jeruzalem was een verlaten ruïne, het was tot op de fundamenten afgebroken. De muren en stadspoorten waren onherkenbaar. Er werd een Romeins garnizoen gelegerd op de puinhopen om joden te verhinderen er terug te keren. Het graf van Jezus, als het al heeft bestaan, was onvindbaar geworden. Toen kon er een mythisch christendom ontstaan.
Hoe komt u daar nu bij. Hoe komt u aan deze informatie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be