Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2019, 16:03   #281
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Opvallend hoe warrig uw bijdragen de laatste tijd wel zijn. Vaak wat molengewiek, wild om zich heen slaand en van de hak op de tak. Nu ook weer.
De laatste tijd? Ik ken hem niet beter. Straks begint hij weer over Willem van Oranje, de Watergeuzen of Friesland .
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 10 december 2019 om 16:16.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 16:05   #282
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De laatste tijd? Ik hem niet beter. Straks begint hij weer over Willem van Oranje, de Watergeuzen of Friesland .
Ik zeg maar wat is. En mijn 'zeggen' haal ik meer dan eens bij Nederlandse historici. Die wat verder hebben gekeken dan dat uw Hollandse neus lang is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 16:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 16:06   #283
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De laatste tijd? Ik hem niet beter. Straks begint hij weer over Willem van Oranje, de Watergeuzen of Friesland .
Net als Willem van Oranje-Nassau komt hij uit het Oosten.
Oud 10 december 2019, 16:15   #284
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. En mijn 'zeggen' haal ik meer dan eens bij Nederlandse historici. Die wat verder hebben gekeken dan dat uw Hollandse neus lang is.
Alsof alle historici dezelfde mening hebben. Bovendien hebben ik en anderen je vaak genoeg gewezen op je onwaarheden. Het ging niet eens om interpretatieverschillen. Jij hebt onder andere beweerd dat er minder dan zes miljoen Joden zijn vermoord door de nazi's op basis van één gekleurd bronnetje. Ook heb je je eigen versie van de genocide in de Congo hier verkondigd. Dat zegt wat over jouw oeuvre.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 16:42   #285
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof alle historici dezelfde mening hebben. Bovendien hebben ik en anderen je vaak genoeg gewezen op je onwaarheden. Het ging niet eens om interpretatieverschillen. Jij hebt onder andere beweerd dat er minder dan zes miljoen Joden zijn vermoord door de nazi's op basis van één gekleurd bronnetje. Ook heb je je eigen versie van de genocide in de Congo hier verkondigd. Dat zegt wat over jouw oeuvre.
Bestudeer eens grondig uw Nederlandse geschiedenis in plaats van te blijven hangen in de voorgekauwde praat van de salonfähige Hollandse geschiedenisboekjes. Het wordt wel eens tijd.

En voor wat de Joden betreft. U vertelt hier (weer eens!) de onwaarheid. Ik heb gesteld dat het cijfer van 6 miljoen geen heilig getal is. Dit omdat de cijfers van de Russsische KGB van indertijd gewag maakt van 4 miljoen joodse slachtoffers. Zo zit het in mekaar en niet anders.
Oud 10 december 2019, 16:54   #286
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bestudeer eens grondig uw Nederlandse geschiedenis in plaats van te blijven hangen in de voorgekauwde praat van de salonfähige Hollandse geschiedenisboekjes. Het wordt wel eens tijd.
Altijd dezelfde schoolmeesterkenspraat. De wijze uit Het Oosten weet alles beter.

Hoe zou het intussen gesteld zijn met de voorgekauwde praat in de Belgische geschiedenisboekjes?
Leopold II bracht de beschaving in Congo?
Hij deed zijn kroonkolonie cadeau aan België?
Oud 10 december 2019, 17:04   #287
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik zeg over Leopold II is heel eenvoudig.
1)Wat er toen in Kongo Vrijstaat gebeurde was afschuwelijk en niet goed te praten.
2)Vraag blijft in hoeverre Leopold II het allemaal wist en wanneer wist hij het. Zijn agenten gingen het hem niet vertellen natuurlijk. Vergeet niet dat het Leopold II zelf is geweest die een onderzoek gelaste naar de vermeende misdrijven in Kongo-Vrijstaat.
3)De cijfers die er gegeven werden van het aantal zwarte slachtoffers (miljoenen) zijn natuurlijk onrealistisch en fout. Vermoedelijk ingegeven door de Engelse contrapropaganda tegen Leopold II. En dit omdat de Britten hoopten zelf Congo te palmen of een stuk ervan.
4)België had niets met Kongo-Vrijstaat te maken. Meer nog, het wilde er niets mee te maken hebben.

De Republiek daarentegen had wél te maken met de slachter van Banda, alias Jan Pieterszoon Coen, of met de moordpartijen tijdens de Atjeh-oorlogen, of met de moordpartijen tijdens de Nederlandse 'politionele acties' in Indonesië. Dit om maar een paar schanddaden van de Republiek op te sommen. Dat is zo klaar als bronwater uit een bos.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 17:09.
Oud 10 december 2019, 17:07   #288
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

En voor wat de Joden betreft. U vertelt hier (weer eens!) de onwaarheid. Ik heb gesteld dat het cijfer van 6 miljoen geen heilig getal is. Dit omdat de cijfers van de Russsische KGB van indertijd gewag maakt van 4 miljoen joodse slachtoffers. Zo zit het in mekaar en niet anders.
De communistische Russische Geheime Dienst heette toen NKVD. De 4 miljoen joodse slachtoffers waarover ze het hadden, was oorspronkelijk een schatting voor Auschwitz alleen. Dit is later door de Poolse autoriteiten teruggebracht tot 1 miljoen (Auschwitz).
Oud 10 december 2019, 17:25   #289
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
De communistische Russische Geheime Dienst heette toen NKVD. De 4 miljoen joodse slachtoffers waarover ze het hadden, was oorspronkelijk een schatting voor Auschwitz alleen. Dit is later door de Poolse autoriteiten teruggebracht tot 1 miljoen (Auschwitz).
Dat is zo, maar volgens dat ik gelezen heb, schatten toen -ten tijde van de KGB- de Russen het totaal aantal omgebrachte joden in de kampen op een 4 miljoen. Hetgeen natuurlijk, zelfs dan, een monsterachtige en gigantische moordpartij is. Niemand weet exact hoeveel Joden dat er omgebracht werden in de kampen. En daarom is het getal van 6 miljoen ook niet heilig. Het kunnen er ook meer geweest zijn, of minder.

Hoeveel Armeniërs zijn er omgebracht door de Ottomaanse Turken. Ook dat weet men niet exact.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 17:38.
Oud 10 december 2019, 17:53   #290
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dit oprecht. Maar toegegeven, het wordt steeds moeilijker. Nederlands Limburg heeft lang onder de knoet van het Noorden gezeten en de laatste tijd zijn er veel mensen uit het Noorden in Limburg komen wonen. Maar zeg nooit tegen een Nederlandse Limburger 'Hollander' want dit is beledigend.

In het boek over de jurist Roemers stond letterlijk dat een ingeweken protestantse advokaat die zich in het Staatse Maastricht was komen vestigen geen benoeming kon krijgen van de Staten-Generaal omdat hij ondertussen getrouwd was met een vrouw die katholiek was. En dan spreken we over de jaren 1790. Men moet zich dus niet afvragen waarom Hollanders nog altijd nog maar weinig geliefd zijn in Nederlands Limburg.
Merkwaardig dat u nu wel kunt nuanceren. Gaat het om Nederland, dan begint u steevast over "Hollanders". Waarom die veralgemening als u nu zelf aangeeft dat er ook andere schakeringen voorkomen in Nederland dan alleen de Hollandse?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 17:54   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik molenwiek helemaal niet. Quercus stelde de vraag wat ik zou doen wanneer er geen België meer zou zijn. Hij zou beter zich afvragen of er nog Groot-Nederlanders zullen zijn hier. Want de voorbeeldorganisatie van de grootnederlandse idee, de 'Orde van de Prince' is stilletjes aan het uitsterven. De jongeren hebben daar allemaal niet zoveel meer mee. En terecht. Groot-Nederland is een theoretische politieke constructie. En die komt er nooit. Net zoals het werkelijke einde van België nooit zal komen.
Ja, België is de enige staat op aarde die eeuwigheidswaarde heeft...
Oud 10 december 2019, 17:57   #292
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een open invitatie om eens te babbelen over Nederland en de slavenhandel. Yummy.
Oud 10 december 2019, 17:59   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo, maar volgens dat ik gelezen heb, schatten toen -ten tijde van de KGB- de Russen het totaal aantal omgebrachte joden in de kampen op een 4 miljoen. Hetgeen natuurlijk, zelfs dan, een monsterachtige en gigantische moordpartij is. Niemand weet exact hoeveel Joden dat er omgebracht werden in de kampen. En daarom is het getal van 6 miljoen ook niet heilig. Het kunnen er ook meer geweest zijn, of minder.
Waar trekt u de grens? De Belgische staat waakt er immers over dat u toch maar niet teveel afwijkt van het vooropgestelde cijfers. Gaat het cijfers iets teveel naar beneden, dan kunt u aangeklaagd worden voor het doelbewust "minimaliseren" van de holocaust...
Oud 10 december 2019, 18:01   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel Armeniërs zijn er omgebracht door de Ottomaanse Turken. Ook dat weet men niet exact.
De kampadministratie was op Duitse leest geschoeid. D.i. heel geordend en nauwkeurig. Na de oorlog werd de administratie van Auschwitz door de Russen meegenomen.

De Ottomaanse administratie was rommelig tot in de hoogste graad.

Hier kan je dus maar moeilijk vergelijken.
Oud 10 december 2019, 18:07   #295
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En weer die oude leugens die u keer op keer herhaalt. Jij/je is in groot deel van de West-Vlaamse dialecten inheems. Jij/je komt heus niet alleen in de Hollandse dialecten voor, maar is ook een onverbrekelijk deel van de dialecten in Zeeland en West-Vlaanderen (een stukje in Oost-Vlaanderen).

Gij/u is trouwens van oorsprong Brabants en heeft zich weg gezocht in een deel van de Vlaamse dialecten (waardoor jij/je verdrongen werd) en in het Limburgs (waar de du werd verdrongen).

Daarnaast maakt u de grote fout te veronderstellen dat onze cultuurtaal een soort doorslagje zou moeten zijn van allerlei dialecten. Vanuit die optiek is het heel merkwaardig dat u veel stampij maakt rond het woordje gij en dat in oppositie brengt met jij, terwijl u schijnbaar stilzwijgend voorbijgaat aan vele andere eigenheden van enkele zuidelijke Nederlandse dialecten.
Niks te leugens. De "je" werd slechts gebruikt in gedeelte van West-Vlaanderen. In de rest van Vlaanderen werd (én wordt)de "gij" gebruikt. U bent hier de leugenaar.

Toemaatje. Basisgrammatica van het West-Vlaams.

K' speeldege kik
Ge speeldeget gie
Ze speeldege zie
Ne speeldege ie
Me/We speeldegen widder
Ge speeldeget gidder
Ze speeldegen zidder
Oud 10 december 2019, 18:12   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niks te leugens. De "je" werd slechts gebruikt in gedeelte van West-Vlaanderen. In de rest van Vlaanderen werd (én wordt)de "gij" gebruikt. U bent hier de leugenaar.
Jawel, leugens. En u bevestigt het nu zelf ook:

Citaat:
De "je" werd slechts gebruikt in gedeelte van West-Vlaanderen.
Of anders gezegd: uw bewering als zou je/jij Hollands zijn, hebt u bij deze zelf aan stukken gereden. En voor de volledigheid herhaal ik trouwens ook nog dit: je/jij komt ook voor in het Zeeuws. Ook dat is geen Hollands dialect.
Oud 10 december 2019, 18:13   #297
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merkwaardig dat u nu wel kunt nuanceren. Gaat het om Nederland, dan begint u steevast over "Hollanders". Waarom die veralgemening als u nu zelf aangeeft dat er ook andere schakeringen voorkomen in Nederland dan alleen de Hollandse?
Wij in Limburgers noemen Nederlanders 'Hollanders'. En dat zijn ze ook geworden. Zelfs de Nederlands Limburgers hebben moeite om niet te verhollandsen. Trouwens, de Nederlandres moeten niet zo schijnheilig doen. Zij, de Nederlanders, noemen zichzelf 'hollanders': Hup Holland Hup tijdens het WK, weet u nog? Welnu, dit 'Holland' van het liedje is wel ...het Nederlandse elftal! En nu gij weer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 18:17.
Oud 10 december 2019, 18:16   #298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Toemaatje. Basisgrammatica van het West-Vlaams.

K' speeldege kik
Ge speeldeget gie
Ze speeldege zie
Ne speeldege ie
Me/We speeldegen widder
Ge speeldeget gidder
Ze speeldegen zidder
Er bestaat geen "basisgrammatica van het West-Vlaams" om de eenvoudige reden dat Brugs geen Kortrijks is en dat het dialect van Nieuwpoort op vele vlakken afwijkt van dat van Heuvelland.

In het Brugs zegt men bijvoorbeeld niet "widder" maar "miender". In het Waregems is het niet "zidder" maar "zuldere". Enzovoort.
Oud 10 december 2019, 18:19   #299
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat geen "basisgrammatica van het West-Vlaams" om de eenvoudige reden dat Brugs geen Kortrijks is en dat het dialect van Nieuwpoort op vele vlakken afwijkt van dat van Heuvelland.

In het Brugs zegt men bijvoorbeeld niet "widder" maar "miender". In het Waregems is het niet "zidder" maar "zuldere". Enzovoort.

Vervoeging van het werkwoord 'hebben' in het West-Vlaams.

Ik en - Ik heb
Gie et - Jij hebt
Ie et - Hij heeft
Widder en - Wij hebben
Gidder et - Jullie hebben
Zidder en - Zij hebben

U bent nog steeds de leugenaar in deze.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2019 om 18:20.
Oud 10 december 2019, 18:20   #300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij in Limburgers noemen Nederlanders 'Hollanders'. En dat zijn ze ook geworden. Zelfs de Nederlands Limburgers hebben moeite om niet te verhollandsen. Trouwens, de Nederlandres moeten niet zo schijnheilig doen. Zij, de Nederlanders, noemen zichzelf 'hollanders': Hup Holland Hup tijdens het WK, weet u nog? Welnu, dit 'Holland' van het liedje is wel ...het Nederlandse elftal! En nu gij weer.
Ik haal uw eigen antwoord aan:

Citaat:
Natuurlijk is dit oprecht. Maar toegegeven, het wordt steeds moeilijker. Nederlands Limburg heeft lang onder de knoet van het Noorden gezeten en de laatste tijd zijn er veel mensen uit het Noorden in Limburg komen wonen. Maar zeg nooit tegen een Nederlandse Limburger 'Hollander' want dit is beledigend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be