Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2021, 21:13   #281
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een volstrekt vals argument. In die tijd raadpleegde men de elite ofte de notabelen om te weten wat die wilden. En de elite in het Zuiden wilde geen hereniging door de grondwet weg te stemmen. Nog altijd de zeer late gevolgen van de 80-jarige Oorlog eigenlijk. Ik las ooit dat heel wat mensen uit het Zuiden Oostenrijk terug wilden als bestuurder. Oostenrijk had het eigenlijk vrij goed gedaan.
Wat ik trouwens frappant vind is hoe de elite van de meest zuidelijke provincies, in het huidige Wallonië, vaak in meerderheid 'voor' stemden voor die grondwet. In Antwerpen stemde een meerderheid 'tegen', maar na de Belgische Revolutie kwam er wel de Meetingpartij op.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 21:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 21:26   #282
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat ik trouwens frappant vind is hoe de elite van de meest zuidelijke provincies, in het huidige Wallonië, vaak in meerderheid 'voor' stemden voor die grondwet. In Antwerpen stemde een meerderheid 'tegen', maar na de Belgische Revolutie kwam er wel de Meetingpartij op.
De Meetingpartij was ook het verzet tegen Leopold II die van Antwerpen een vesting wilde maken en daardoor de haven vleugellam zou maken voor een stuk. En tevens was het een afwijzing van een Franstalige bestuurselite die er niet veel van bakte. Haar lange machtsuitoefening werd gebroken door de Meetingpartij. En wellicht terecht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 21:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 21:34   #283
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze empéreur waar u zo smalend over doet, had het wel zelf gepresteerd om keizer te worden. Heel wat meer persoonlijke verdiensten en bekwaamheid dus dan deze personen die koning of keizer werden omdat ze toevallig in een adellijke wieg werden geboren. Bovendien schonk deze keizer ons tenminste de Code Napoléon. Het bleek een juridisch monument van blijvende waarde te zijn.
Wat een geluk dat Napoleon het onderspit heeft moeten delven. Anders waren we een zoveelste Frans “département”. De Franse expansiedrift, begonnen onder de schurk Lodewijk XIV werd voortgezet onder een andere schurk, namelijk Napoléon. Onder de eerste hebben we reeds veel grondgebied verloren (het oude Graafschap Vlaanderen had een kust die ging tot en met Grevelingen (nu Gravelines). Het huidige Département du Nord is feitelijk een stuk Vlaanderen dat ons werd ontstolen. En onder de Corsicaanse dwerg herbegon het weer.
Oud 10 februari 2021, 21:48   #284
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een geluk dat Napoleon het onderspit heeft moeten delven. Anders waren we een zoveelste Frans “département”. De Franse expansiedrift, begonnen onder de schurk Lodewijk XIV werd voortgezet onder een andere schurk, namelijk Napoléon. Onder de eerste hebben we reeds veel grondgebied verloren (het oude Graafschap Vlaanderen had een kust die ging tot en met Grevelingen (nu Gravelines). Het huidige Département du Nord is feitelijk een stuk Vlaanderen dat ons werd ontstolen. En onder de Corsicaanse dwerg herbegon het weer.
U hebt blijkbaar minder moeite met het feit dat de Franken het land binnenvielen van de inheemse Keltische bevolking en dat ze die kust tot Grevelingen en nog veel verder én de binnenlanden in beslag namen. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 22:10.
Oud 10 februari 2021, 22:16   #285
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt blijkbaar minder moeite met het feit dat de Franken het land binnenvielen van de inheemse Keltische bevolking en dat ze die kust tot Grevelingen en nog veel verder volgens sommigen in beslag namen. Het zij zo.
Die Franken waren voor een flink deel onze eigenste voorvaderen. Maar ik dacht dat het hier in deze draad al een beetje aan het afdwalen was tot de tijd van Napoléon. Door mij ging het nog een beetje verder tot Lodewijk XIV. Nu maak jij een sprong naar de tijd van de binnenvallende Germaanse volkeren. Ik denk dat we best daar ophouden, zoniet zitten we plots aan de inval door de legioenen van Julius Caesar.
Oud 10 februari 2021, 22:24   #286
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die Franken waren voor een flink deel onze eigenste voorvaderen. Maar ik dacht dat het hier in deze draad al een beetje aan het afdwalen was tot de tijd van Napoléon. Door mij ging het nog een beetje verder tot Lodewijk XIV. Nu maak jij een sprong naar de tijd van de binnenvallende Germaanse volkeren. Ik denk dat we best daar ophouden, zoniet zitten we plots aan de inval door de legioenen van Julius Caesar.
Met andere woorden: onze voorvaderen mochten het land bezetten en afpikken van de bewoners die er toen woonden, maar Lodewijk XIV of Napoleon mocht dat niet.

Volkomen absurde redenering om maar niet te zeggen een onethische.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 22:29.
Oud 10 februari 2021, 22:28   #287
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat een rare discussie. De meeste mensen zijn voorstander van hun eigen cultuur overigens.
Oud 10 februari 2021, 22:37   #288
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een rare discussie. De meeste mensen zijn voorstander van hun eigen cultuur overigens.
Men kan ethisch of zelfs rationeel gezien moeilijk verrechtvaardigen dat Napoleon dingen deed die onze voorvaderen deden. Vanuit een humanitair standpunt deden beiden verkeerd. Maar wij zijn zo geïndoctrineerd dat we het ene beschouwen als ‘aanvaardbaar’ en het andere als ‘slecht’.

Kortom, Gott ist immer mit uns.
Oud 10 februari 2021, 22:39   #289
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Men kan ethisch of zelfs rationeel gezien moeilijk verrechtvaardigen dat Napoleon dingen deed die onze voorvaderen deden. Vanuit een humanitair standpunt deden beiden verkeerd. Maar wij zijn zo geïndoctrineerd dat we het ene beschouwen als ‘aanvaardbaar’ en het andere als ‘slecht’.

Kortom, Gott ist immer mit uns.
Pfff. Gezever.
Oud 10 februari 2021, 22:41   #290
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pfff. Gezever.
Zo is het nochtans. De Franken deden maar precies wat Lodewijk XIV of Napoleon later deed. Nil novi sub sole.
Oud 10 februari 2021, 22:48   #291
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo is het nochtans. De Franken deden maar precies wat Lodewijk XIV of Napoleon later deed. Nil novi sub sole.
En de Hollanders deden hetzelfde over Limburg. Sorry, maar ik vind dat een tijdverspilling. Het ga je goed.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 22:49.
Oud 10 februari 2021, 23:05   #292
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de Hollanders deden hetzelfde over Limburg. Sorry, maar ik vind dat een tijdverspilling. Het ga je goed.
Inderdaad. En de Amerikanen deden hetzelfde met de Indianen en hun gebieden. Enz, enz. Het is altijd zo geweest.

De menselijke geschiedenis is een eeuwige herhaling gebleken. Het ene gebied met zijn inwoners wordt onder de voet gelopen door invallers. Kijk naar de vorming van Europa vroeger. In Afrika is dit nog soms nog zo.

Maar ja, wanneer het gaat over onze (zogezegde) zeer verre (geïdealiseerde) voorouders, de Franken, dan hoort men dit niet zo graag. Maar die deden maar 'krek' hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2021 om 23:07.
Oud 10 februari 2021, 23:22   #293
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: onze voorvaderen mochten het land bezetten en afpikken van de bewoners die er toen woonden, maar Lodewijk XIV of Napoleon mocht dat niet.

1° Ja we hebben daar wel moeite mee ! Tevreden nu ?

2° Dat is hetzelfde dan zeggen: Ge hebt er geen moeite mee dat de Franken het land van de Kelten inpikten maar wel, dat de nazi's ons bezetten.

Ge jankt hier over de "Hollandse bezetting", maar ge hebt blijkbaar minder moeite met het feit dat de Franken het land binnenvielen van de inheemse Keltische bevolking en dat ze die kust tot Grevelingen en nog veel verder én de binnenlanden in beslag namen. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2021 om 23:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 23:36   #294
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik vind dat een tijdverspilling. Het ga je goed.
Inderdaad, de zen-oefening bestaat erin van de trol te negeren.
Ik oefen nog.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2021 om 23:37.
Oud 10 februari 2021, 23:46   #295
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jacob van Artevelde (de echte dan) koos gewoon voor zijn centen. Met zogenaamde 'Vlaamsgezindheid' had het allemaal maar weinig te maken. Dat heeft men er later van gemaakt.
Geïnspireerd door de held en martelaar Willem De Deken, was hij de eerste die de ekonomische belangen van het graafschap daadwerkelijk wist te koppelen aan een buitenlands beleid, omdat dat precies hetgene was dat zijn mensen ten goede kwam.
En dat in schril kontrast met de opportunistische graaf de de belangen van zijn eigen troon en dus zijn eigen centen, verkoos boven het belang van zijn onderdanen.
Hij was de echte edel-man en niet die waardeloze nietsnut van een graaf... wiens graf ik nog altijd zoek.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 00:02.
Oud 11 februari 2021, 00:11   #296
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Door associatie met fascisten in korte broek, inderdaad, maar Jacob Van Artevelde hier wordt hier niet van verdacht omdat hij die vibe niet uitstraalt.
Ik denk dat het volstaat dat mijn mijn "onderschrift"/ "handtekening" leest.
Maar doordat dat sowieso onder elke post staat leest niemand dat nog.

Ik vrees dat ik met die ideeën tamelijk geïsoleerd sta in de "Vlaamse Beweging" en dat de meeste "flaminganten" niet echt mijn vriendjes zijn.

Als ik zie wat Vlaamsgezinden hier schrijven en tot waartoe ze bereid zijn voor de fetish van de onafhankelijkheid, dan rijzen mijn haren pas echt ten bergen:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=256798

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 00:20.
Oud 11 februari 2021, 07:24   #297
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1° Ja we hebben daar wel moeite mee ! Tevreden nu ?

2° Dat is hetzelfde dan zeggen: Ge hebt er geen moeite mee dat de Franken het land van de Kelten inpikten maar wel, dat de nazi's ons bezetten.

Ge jankt hier over de "Hollandse bezetting", maar ge hebt blijkbaar minder moeite met het feit dat de Franken het land binnenvielen van de inheemse Keltische bevolking en dat ze die kust tot Grevelingen en nog veel verder én de binnenlanden in beslag namen. Het zij zo.
Ik jank niet. Ik stel vast.
Oud 11 februari 2021, 07:26   #298
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geïnspireerd door de held en martelaar Willem De Deken, was hij de eerste die de ekonomische belangen van het graafschap daadwerkelijk wist te koppelen aan een buitenlands beleid, omdat dat precies hetgene was dat zijn mensen ten goede kwam.
En dat in schril kontrast met de opportunistische graaf de de belangen van zijn eigen troon en dus zijn eigen centen, verkoos boven het belang van zijn onderdanen.
Hij was de echte edel-man en niet die waardeloze nietsnut van een graaf... wiens graf ik nog altijd zoek.
Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn:

Oud 11 februari 2021, 07:45   #299
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de zen-oefening bestaat erin van de trol te negeren.
Ik oefen nog.
Sommige posters hanteren nogal vlug het woordje 'trol'. Meestal wanneer de vermeende 'trol' dingen schrijft die hun niet aanstaat.
Oud 11 februari 2021, 10:09   #300
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik jank niet. Ik stel vast.
15 jaar VKN heeft meer voor Vlaanderen gedaan en de 100 jaar België,
die na 1830 daarop volgde.
Wie was eigenlijk de bezetter?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be