![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen past beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië. | |||
Vind ik ook. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 86,49% |
Vind ik niet. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,51% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Juist, er zijn veel dialecten maar er was ook een standaardtaal. Vandaag was Andy Peelman ook onverstaanbaar in zijn Dendermonds voor de Nederlanders in "Game of talent".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() "Wat is facteur?" - "Postbode!" EDIT: Ik merk juist dat ze hem wel verstaan. Hij verzorgt zijn taal wel wat minder dan de andere Vlamingen, maar ze verstaan hem. Ik zit wel maar aan de 17de minuut. Ik wil alleen zeggen. Laatst gewijzigd door Weyland : 26 maart 2021 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verlooy schreef: Voorders, wy zyn inderdaed het zelve volk, 't zelve in tael, imborst, zeden en gebruyken. Daerom, laet ons gezamentlyke Nederlanders, schoon wy van staet geschyden zyn, ons ten minsten in de Nederlandsche konsten aenzien als gevaderlanders en gebroeders. Laet-ons gezamen-der-hand ons gevoegzaem Nederduytsch handhaven, eeren en versieren: en dat eyndelyk de Tael van den Vrydom ook eens de tael der konsten zy. (gevoegzaem: passend, geschikt.) Citaat:
De boer uit Bayern of Saksen zal ook het Hoogduits ervaren hebben als een vreemde taal... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 maart 2021 om 00:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sowieso ervaar ik de taal die we nu schrijven als mijn taal en het geschreven Nederlands van tot 400 jaar geleden ook, daar ik het vloeiend kan lezen. Meer is er niet aan. Verder heb ik nooit op communicatieproblemen gestuit waar ik ook was in Nederland. Noord tot Zuid. Straf he?
Laatst gewijzigd door Weyland : 26 maart 2021 om 00:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Latijn is gemakkelijker te lezen uit die tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vloeiend lezen is misschien te hoog gegrepen in poëzie van b.v. Vondel. Toegegeven. Informatieve teksten vallen heus mee. Laatst gewijzigd door Weyland : 26 maart 2021 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat me trouwens ook opvalt. Mensen die met een Nedersaksisch accent/dialect praten in Nederland. Sommigen vallen in een erg plat taalgebruik. Dat kan soms moeilijk te begrijpen zijn. Meermaals meegemaakt met vrachtwagenchauffeurs.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zelfs in Drenthe had ik geen problemen om de mensen te verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vrachtwagenchauffeurs zijn vaak ook polyglotten, doch. Moet haast wel.
![]() Citaat:
![]() Ik herinner me één zo'n Groninger die ik moeilijk verstond. Misschien was het de wind. Hij praatte met een andere Nederlandse collega (een Zeeuws-Vlaming doch) en niet met mij en ik wist even niet goed waarover het ging. ![]() Een Zeeuwse collega (uit Schouwen-Duiveland) kon ook soms erg raar dialectisch praten als hij slecht gezind was. Maar die verstond ik gewoonlijk wel. Laatst gewijzigd door Weyland : 26 maart 2021 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgens mij is dit niet ver van Het Oostens thuisoord (dit is in Hamont en hij woont immers nabij de grens):
https://www.youtube.com/watch?v=PSFbKPdYWls ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 26 maart 2021 om 00:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 maart 2021 om 07:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Minister van Willem I meende toen het volgende: "Men verstaat in die provinciën het Vlaamsch voor zooverre die taal in de huishoudelijke, in de gewone behoeften des levens van pas komt […] het Vlaamsch kan, zooals het door hen gekend wordt, noch den eenen, noch den anderen dienstigh zijn tot het stellen van akten van eenig belang […] Ik ben van oordeel, dat men in de allereerste plaats in deze provinciën de Nederduitsche taal moet doen leeren, omdat men die taal daar niet kent, ten minste zoo niet kent, dat van dezelve door verlichte mannen in eenige belangrijke beraadslagingen gebruik kan worden gemaakt." Ik vermoed of ik ga er van uit dat hij wist waarover hij praatte. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 maart 2021 om 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 maart 2021 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |