Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: 'hitler...
...was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' 1 1,49%
...was een duivel, een monster' 8 11,94%
...was een seksueel gefrustreerde psychopaat' 20 29,85%
...geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' 26 38,81%
...bezat een hypnotiserend talent' 7 10,45%
iets anders. 5 7,46%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2005, 11:25   #281
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
(Bij vlaams blok-bijeenkomsten zie je dat ook trouwens. Het 'massagevoel'. Met heel den hoop 'eigen volk eerst' of 'baas in eigen land'. Best eng vind ik. )
Ik heb daar zelf een paranoia voor, massahysterie. Bijvoorbeeld 11september had ik echt iets van 'even afstand nemen rustig nadenken' terwijl ze daar al bezig waren over WOIII enz.
Dat is inderdaad heel eng! Ook die Vlaams Blok meetings als je dat ziet op tv, brrrr. Om de kriebels van te krijgen.
Het ergste is dat veel mensen denken dat je al een behoorlijk laag zelfbeeld enzovoort moet hebben en dat zij immuum voor deze elementaire en fundamentele groepsprocessen. Helaas is niemand dat ...
Het zijn gewone sociaal-psychologische processen eigen aan de mens die ons beïnvloeden, zonder dat je het zelf door hebt.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen deze groepsfenomen ben (dan zou ik tegen de mens zijn), ik zou het zelfs geweldig vinden moest er zo iemand onder ons opstaan en �*lle mensen onder één vlag kunnen brengen, de hele wereld. Islam, Christen, Jood, Boeddhist, ... en alle anderen, om zo te vechten tegen ... de milieuvervuiling. Dat lijkt me gewoon geweldig. En het zou in theorie mogelijk moeten zijn.
Oud 15 juni 2005, 12:13   #282
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd maar toch is het vreemd. Het is normaal dat we onze houdingen en meningen soms plots veranderen in verwarrende situaties. Maar dit gebeurt even goed als anderen zich flagrant vergissen. Conformisme-effect heet dat geloof ik. (theorie van Ash)

Vraag: Welk van de lijnen uit 2° is even lang als lijn 1°?

------

-----------
------
--

Een voor een moesten mensen overtuigd de foute lijn aanduiden, als laatste kwam de proefpersoon die dan ook de foute lijn aanduidde.(de proefpersoon wist niet dat de anderen geen echte proefpersonen waren)
In totaal duidde 75% foute lijnen aan. Het experiment is verschillende keren herhaald in verschillende omstandigheden en met verschillende mensen. Resultaat was altijd +- hetzelfde.
Conclusie: menselijk ras zijn dikke meelopers + je kunt mensen alles wijsmaken als je het maar met voldoende overtuiging zegt en vaak genoeg herhaalt (ook al wordt de fysische werkelijkheid tegen gesproken)

Conformisme betekend dus zich willen gedragen zoals de norm, ook al is deze norm immoreel. De mening van de massa staat dus hoger dan je persoonlijke mening. Alleen mensen met een heel sterk karakter laten zich hier maar weinig door beïinvloeden.

Dat mensen kuddebeesten zijn dat is allang duidelijk :

Resultaten bij enkele rampen,

Stel er vliegt iets in brand, en er maakt 1 pipo de beslissing een bepaalde kant op te rennen volgen ze hem allemaal, al moesten ze daarvoor van de 500 'ste etage springen .

Net die 2 of 3 indidualisitische egoïsten (zoals ik zelf , ) gaan net het tegengestelde doen. of eens denken.

Zie ramp in treintunnel in zwitserland of oostenrijk enkele jaren geleden.

Warmte stijgt toch ? dus waarom zou je zo debiel zijn om naar boven te lopen ?

toch waren er een heleboel die dat gedaan hebben,

ipv de vlammen te trotseren en naar beneden te lopen.

Mensen zijn dus debiele kuddebeesten, 1 kiest voor de makkelijke oplossing en al de rest volgt,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 12:16   #283
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's natuurlijk allemaal wel handig om te weten als je propaganda maakt...

Inderdaad, maar Goebels en dergelijke en onze huidige reclamejongens komen daar dan ook openlijk voor uit.

En dan nog tuinen ze er met hun ogen open in.

Neem nu die negeriaanse rip off mails. Welke idioot trapt daar nu in ?

Hebzucht mensen, ge krijgt er iedereen mee onder, als de beloning maar groot genoeg is, en de input laag genoeg is.
Oud 15 juni 2005, 12:29   #284
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is een film over gemaakt hé (das experiment) maar de film ging verder dan het echte experiment. Wat er gebeurd zou zijn als men het niet stopgezet had dus. (in 't echte hadden ze nog wel op ene zijn kop gepist en mensen mishandeld en vernederd.)

Ge vindt dat niet normaal , maar eigenlijk is dat normaal dat het zover komt.

Je mag alles, niemand wijst je terecht en die ander kan niks terugdoen, ...

Ge moet zelf geen verdorven geest zijn om het prettig te gaan vinden die ander van alles te laten doen. Wat gebeurd er op studentendopen ?

Een of andere nerd die erbij wil horen wordt door een andre nerd die het jaar daarvoor hetzelfde heeft moeten ondergaan eens goe gepakt, en liefst nog wat harder als dat hijzelf heeft meegemaakt. Dit goe onder invloed van alcohol en enventueel andere middelen.

Dat die idiooten op een gegeven moment onder groepsdruk de meest waanzinnige dingen doen en toelaten, ... daar moet ge nie versteld van staan.

De jef doet dit, en de jean doet er nog een schepke bovenop en de pier kan nie achterblijven...

Ze hebben toch te doen me iemand die onder groepsdruk niks terug kan doen, zwak, zonder rechten, ... doe maar op , wat kan er gebeuren ...

Ik vraag mij af, en da zou wel eens een tof experiment zijn, wat er gebeurd als je zo eens een paar pestkoppen in zo'n experiment doos steekt, maar dan waar anderen hun lusten op mogen botvieren, hoe zouden die reageren ?

En hoe zouden ijskoude klootzakken reageren die heel indivudalistisch ingesteld zijn, en hun fysiek meehebben om wat keet te schoppen ... ?

Kortom we zouden die experimenten wel eens uit een andere hoek moeten bekijken ook, kan leuk worden ...

(of hoe groeit een opstand... ) het zijn namelijk niet allemaal oliefanten uit de kudde, ... (bij oliefanten heb je ook eenzaten) .
Oud 15 juni 2005, 13:49   #285
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Dat is inderdaad heel eng! Ook die Vlaams Blok meetings als je dat ziet op tv, brrrr. Om de kriebels van te krijgen.
Het ergste is dat veel mensen denken dat je al een behoorlijk laag zelfbeeld enzovoort moet hebben en dat zij immuum voor deze elementaire en fundamentele groepsprocessen. Helaas is niemand dat ...
Het zijn gewone sociaal-psychologische processen eigen aan de mens die ons beïnvloeden, zonder dat je het zelf door hebt.
Veel mensen rond mij die vroeger schrik hadden van het blok hebben nu zo iets van 'zo erg zullen ze niet zijn' of 'het zal wel meevallen'. Door die houding begin ik mij nu dus net wél zorgen te maken. Want ik zeg het: het zal niet meevallen.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 13:53   #286
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick

Mensen zijn dus debiele kuddebeesten, 1 kiest voor de makkelijke oplossing en al de rest volgt.
Ook al weet je dat jij gelijk hebt en de rest fout is, in je eentje tegen een groep neemt veel weg van je zelfvertrouwen. Hoe meer mensen een mening delen hoe groter het sunjectieve gevoel van 'juistheid' wordt.
Oud 15 juni 2005, 14:09   #287
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vraag mij af, en da zou wel eens een tof experiment zijn, wat er gebeurd als je zo eens een paar pestkoppen in zo'n experiment doos steekt, maar dan waar anderen hun lusten op mogen botvieren, hoe zouden die reageren ?

En hoe zouden ijskoude klootzakken reageren die heel indivudalistisch ingesteld zijn, en hun fysiek meehebben om wat keet te schoppen ... ?

Kortom we zouden die experimenten wel eens uit een andere hoek moeten bekijken ook, kan leuk worden ...

(of hoe groeit een opstand... ) het zijn namelijk niet allemaal oliefanten uit de kudde, ... (bij oliefanten heb je ook eenzaten) .
Hoe groeit een opstand is idd een heel interessante vraag.
Er was nog zo'n experiment met een vrouw (hoe heette die ook weer?). Ze deed workshops over vooroordelen.
De groep werd in 2 verdeeld, mensen met blauwe ogen en mensen met bruine ogen. De blauwe ogen werden als vuil behandeld, de bruine alsof ze goede vrienden waren. Ze lachte de blauwogen heel te tijd uit in hun gezicht en liet ze dingen zeggen als 'ik zou er alles voor geven om ook een bruinoog te zijn'. De mensen met bruine ogen begonnen zich superieur te voelen en protesteerde niet tegen de onrechtvaardige situatie.
Een leerkracht heeft dit ook eens gedaan in een lagere school. Eerst waren de bruinogen minderwaardig, later werden de rollen omgedraaid en het resultaat van juist hetzelfde. Geen opstant dus.
Zowel rechtse als linkse regimes, maar even goed democratieën kunnen het volk heel gemakkelijk aan hun kant krijgen door een vijand uit te vinden of door de mensen te zeggen wat ze willen horen.(hun superioriteit)

Wat voor mensen komen er in opstand? Ik denk mensen die zich zoiezo al niet conform gedragen bijvoorbeeld kunstenaars (heel veel afwijkend gedrag). Of gewoon mensen met heel sterke persoonlijkheid en een sterk zelfvertrouwen. Koppigaards, betweters, da zijn't!
Oud 15 juni 2005, 14:12   #288
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Dat wil niet zeggen dat ik tegen deze groepsfenomen ben (dan zou ik tegen de mens zijn), ik zou het zelfs geweldig vinden moest er zo iemand onder ons opstaan en �*lle mensen onder één vlag kunnen brengen, de hele wereld. Islam, Christen, Jood, Boeddhist, ... en alle anderen, om zo te vechten tegen ... de milieuvervuiling. Dat lijkt me gewoon geweldig. En het zou in theorie mogelijk moeten zijn.
Het kan inderdaad ook tot positieve dingen leiden. ML King, Biko en Mandela, Pablo Neruda enz.
Oud 15 juni 2005, 14:44   #289
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Hoe groeit een opstand is idd een heel interessante vraag.
Dit is al voor een heel groot deel bekend.
Om een opstand te doen ontstaan zijn er enkele voorwaarden. Er moet een sociale groep zijn die zich verongelijkt voelt, die vindt dat er zich onrecht is aangedaan.
Daarenboven moet er een andere sociale groep zijn (of persoon) die zij percipiëren als degene die hun het onrecht heeft aangedaan (vrij logisch).
De sociale groep met 'de lage status' (de eerste) moet de indruk hebben dat hij individueel het onrecht niet kan veranderen. (En dat hij zelf niet kan doordringen tot de hoge status groep door vb. te voldoen aan bepaalde eisen, vooropgesteld door de hoge status groep ...).
Bovendien moeten de groepsleden erin geloven dat de bestaande situatie wel degelijk te veranderen is.
En alle leden van de sociale groep moeten zich voldoende verbonden bij de groep voelen, zodat ze erop kunnen vertrouwen dat als er een opstand komt, dat iedereen zal meedoen, ongeacht het feit dat iemand die niet meedoet ook mee zal kunnen profiteren van de voordelen vergaard door de anderen die zich wel hebben 'opgeofferd' om mee te doen. Want als ze de andere groepsleden daarvoor niet kunnen vertrouwen, kan het evengoed zo zijn dat ze 'alleen staan aan het front', begrijp je?

Dit zijn zowat de essentiële elementen voor een opstand...
(en natuurlijk moet er iemand zijn die het initiatief neemt en de groep leidt).
Oud 15 juni 2005, 14:46   #290
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat mensen kuddebeesten zijn dat is allang duidelijk :

Resultaten bij enkele rampen,

Stel er vliegt iets in brand, en er maakt 1 pipo de beslissing een bepaalde kant op te rennen volgen ze hem allemaal, al moesten ze daarvoor van de 500 'ste etage springen .

Net die 2 of 3 indidualisitische egoïsten (zoals ik zelf , ) gaan net het tegengestelde doen. of eens denken.

Mensen zijn dus debiele kuddebeesten, 1 kiest voor de makkelijke oplossing en al de rest volgt,
Wat studeer jij? (we studeren misschien hetzelfde).
Oud 15 juni 2005, 14:47   #291
Groentje-18

Standaard

Oeps, dat was de verkeerde quote. Ik bedoelde de vraag te stellen aan La Princesa, maar in Herr Flik ben ik natuurlijk ook geïnteresseered.
Oud 4 juli 2012, 19:51   #292
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Een overwinning van Hitler in WOII zou voor heel Europa ongetwijfeld de donkerste periode ingeleid hebben in meer dan 1000 jaar.
Dat denk ik niet, het zou de echte wederopstanding van Europa betekent hebben op internationaal vlak. Het zou orde en beschaving gebracht hebben in Europa. Iedereen zou fier zijn om Europeaan te zijn. Iets wat je van het huidig Europa absoluut niet kan zeggen.

Van Rompuy is dan wel een volksgenoot zijn, deze Europese president is iedereen binnen 10 jaar vergeten. Hoe onzichtbaar kun je zijn.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 19:53   #293
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat denk ik niet, het zou de echte wederopstanding van Europa betekent hebben op internationaal vlak. Het zou orde en beschaving gebracht hebben in Europa. Iedereen zou fier zijn om Europeaan te zijn. Iets wat je van het huidig Europa absoluut niet kan zeggen.

Van Rompuy is dan wel een volksgenoot zijn, deze Europese president is iedereen binnen 10 jaar vergeten. Hoe onzichtbaar kun je zijn.
Gast. waarom haal jij allerlei draden op die over Hitler gaan?

Geen andere hobby of zo?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 20:16   #294
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Gast. waarom haal jij allerlei draden op die over Hitler gaan?

Geen andere hobby of zo?
Is één hobby dan niet genoeg?
Oud 4 juli 2012, 20:18   #295
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Iedereen zou fier zijn, behalve de Joden, de Roma, de Sinti, de homo's en iedereen met een mening.

Toch moet Hitler zo'n beetje wel geloofd hebben dat wat hij deed goed was. Als hij gewoon medogenloos en machtsgeil was had hij wel een snellere manier gevonden om zelf zoveel mogelijk macht en geld te krijgen, en als hij vooral een alleshater en een saddist was had hij wel een keer in een inrichting beland na het op jonge leeftijd persoonlijk doodmartelen van een joods meisje.

Een hypnotiserend talent daar geloof ik niet in, dat zou pas een optie zijn als mensen door de geschiedenis heen niet keer op keer bewezen hadden dat ze ook uit zichzelf massaal dom en wreed kunnen zijn.
Oud 4 juli 2012, 20:51   #296
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Hitler was een Grimm.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be