Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2006, 20:32   #281
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar bent u weer met uw zoveelste leugen op een rij. BHV heeft niets te maken met "een taal opleggen". Het heeft alles te maken met de kieskringen die ingedeeld worden op basis van de provinciegrenzen zoals vastgelegd is bij de laatste kieshervorming.
God, waarom hebben jullie allemaal zo een BHV fetish? Het is ongelofelijk, bijna kinderlijk. Geen enkele gewone burger zit ermee in, het is echt gewoon een politiek spelletje. En persoonlijk vind ik dat iedereen mag stemmen op wie hij wil, waar hij maar wil. Als jij in Luik gaat wonen wil je toch ook nog op het Vlaams Belang kunnen stemmen.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 20:39   #282
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Houd alstublieft toch eens op over BHV. Het is echt een fetish van sommige politici aan het worden. De gewone burger trekt het zich niet aan. Ik vind persoonlijk, iedereen stemt op wie hij wil, waar hij maar wil.

Maar dat zou te democratisch zijn he?

Willen jullie als jullie in Luik wonen ook niet op het VB kunnen stemmen? Natuurlijk. Of zullen jullie de PS kiezen als alternatief?
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 20:48   #283
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jaani Dushman getuigt van echte racisme tegenover de Walen als we de handtekening van Lestat lezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 21:02   #284
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
God, waarom hebben jullie allemaal zo een BHV fetish? Het is ongelofelijk, bijna kinderlijk. Geen enkele gewone burger zit ermee in, het is echt gewoon een politiek spelletje. En persoonlijk vind ik dat iedereen mag stemmen op wie hij wil, waar hij maar wil. Als jij in Luik gaat wonen wil je toch ook nog op het Vlaams Belang kunnen stemmen.
Jammer voor jou maar datgene dat JIJ een fetisch noemt is een aanfluiting van de grondwet.

De Raad van State is het overigens NIET met jou eens wat dat stemmen betreft.

'ALSwij in Luik gaan wonen' staat in de voorwaardelijke wijs, en die voorwaarde zal NOOIT vervuld worden. De Vlamingen die echter in Wallonië wonen kunnen wel degelijk NIET op het VB stemmen zoals de Franstaligen in de rand WEL op de PS kunnen stemmen.
Oud 7 maart 2006, 21:04   #285
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Jaani Dushman getuigt van echte racisme tegenover de Walen als we de handtekening van Lestat lezen.

Wat jij hier op het forum schreef getuigt evenzeer overduidelijk van taalracisme.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 maart 2006 om 21:06.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 21:12   #286
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is maar logisch ook. Ik kan niets anders doen dan akkoord met je gaan;
Ga je hier dan ook mee akkoord?

Citaat:
Geachte Heer Di Rupo,
[SIZE=2]Naar aanleiding van het debat met de Heer Leterme in Schaarbeek op 7 februari heeft U een vraag gesteld waarop U geen antwoord kreeg, namelijk over de Franstaligen die in de rand alleen Frans spreken. Uw wellicht retorische vraag “Quel est le problème?” maakt in elk geval duidelijk dat U daarin geen probleem ziet. Sta mij toe om hierop te antwoorden. [/SIZE]

[SIZE=2]Stel U even voor dat de heer Leterme zou weigeren om Frans te spreken tijdens het debat. Waarschijnlijk hadden zeer veel mensen in de zaal hem in het Nederlands niet kunnen begrijpen. Het debat zou allicht niet hebben plaats gevonden. In het België dat U verdedigt is het blijkbaar normaal dat de Vlamingen in staat zijn én bereid om Frans te spreken zodat de ééntalige Franstaligen hen zouden kunnen verstaan. In diezelfde logica vinden de Franstaligen in Vlaanderen dat de lokale bevolking Frans moet spreken. Vindt U dat géén probleem? Of denkt U dat er géén contacten moeten zijn tussen Frans- en Nederlandssprekenden? Is dat dan geen vorm van cultureel separatisme [/SIZE]

[SIZE=2]Sta mij toe de U bekende professor Felice DASSETTO van de UCL te citeren (LaLibre): “Mensonge des francophones de la périphérie qui persistent �* ne pas dire un mot en flamand … Et se dire surtout qu'il est assez normal que, si on habite en Flandre, on parle flamand vu qu'on a décidé de couper linguistiquement ce pays en deux. [/SIZE]

[SIZE=2]Mag ik refereren aan de koninklijke boodschap dat “de rijkdom van België ligt in zijn multiculturele samenleving”. Maar hoe kan het Belgisch model een culturele meerwaarde bieden als aan een essentiële voorwaarde, wederzijds respect, niet wordt voldaan? Zou het in een multicultureel land dat zichzelf als voorbeeld stelt niet beter zijn om het voorbeeld van Zwitserland te volgen, waar iedereen het normaal vindt om Duits te spreken in Zurich, Frans in Lausanne en Italiaans in Bellinzona? Wat is daar zo moeilijk aan [/SIZE]

[SIZE=2]Mag ik U eveneens herinneren aan de problemen in onze tweetalige hoofdstad Brussel. Als U een absolute voorrang geeft aan de individuele rechten van de Franstaligen in Vlaanderen, waarom blijft Brussel nu al decennia lang in gebreke ten aanzien van de Brusselse Vlamingen? Zijn hun individuele rechten dan minder waard? U begrijpt dat dit een heel foute indruk geeft [/SIZE]

[SIZE=2]Mijnheer Di Rupo, wees ervan overtuigd dat Uw zeer scherpe stellingname hard zal aankomen in Vlaanderen, ook bij de gematigde Vlamingen. Hoe ziet U nog een serene discussie mogelijk als U een standpunt inneemt dat veel weldenkende Vlamingen ervaren als een gebrek aan respect voor hun cultuur en taal? Moet ik daaruit besluiten dat U van mening bent dat de Vlaamse gemeenschap dit respect niet verdient? Ik kijk uit naar Uw antwoord op deze vragen. Het is uiterst belangrijk. [/SIZE]
Oud 7 maart 2006, 21:41   #287
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Houd alstublieft toch eens op over BHV. Het is echt een fetish van sommige politici aan het worden. De gewone burger trekt het zich niet aan. Ik vind persoonlijk, iedereen stemt op wie hij wil, waar hij maar wil.
Ik lig wel wakker van BHV. Ik bid alle dagen dat de Vlaamse partijen het verstand zouden hebben om het dossier BHV niet op te lossen.
Géén oplossing voor BHV betekent automatisch de splitsing van België bij de volgende federale verkiezingen.
Federale verkiezingen zijn ongrondwettelijk zonder oplossing van het probleem. Alleen de deelparlementen en deelregeringen hebben dan nog legitimiteit.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 22:02   #288
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als Vlaanderen 'onafhankelijk' wordt blijf ik in elk geval in Brussel wonen.

Een 'onafhankelijke' Vlaamse staat is niet mijn streefdoel, maar ik zal die ook niet kost wat kost proberen te verhinderen.

Als die 'onafhankelijke' Vlaamse staat echter meent Brussel te moeten annexeren zal ik mij als vrijwilliger engageren in de organisatie(s) die zich daartegen willen/zullen verzetten.

Brussel kan in dergelijke situatie maar beter onmiddellijk een 'Europese' stad-staat worden, met Frans en Engels als officiële talen (het tweetalig karakter van de stad wordt dus verder beschermd)
en Nederlands, Spaans, Duits, Portugees, Pools, Grieks, Hongaars, Zweeds, Deens, Fins, Litouws, ..., ..., en tenslotte zelfs Turks en Arabisch als semi-officiële werktalen.
(Dit is een half-ernstige provocatie, ik zeg het er maar onmiddellijk bij, het gaat er gewoon om een extra knuppel het hoenderhok binnen te krijgen)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 22:03   #289
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Ik lig wel wakker van BHV. Ik bid alle dagen dat de Vlaamse partijen het verstand zouden hebben om het dossier BHV niet op te lossen.
Géén oplossing voor BHV betekent automatisch de splitsing van België bij de volgende federale verkiezingen.
Federale verkiezingen zijn ongrondwettelijk zonder oplossing van het probleem. Alleen de deelparlementen en deelregeringen hebben dan nog legitimiteit.

mvg

Harald.
Dit is één van de redenen waarom ik al een hele tijd zeg dat het gedaan zal zijn met Belgique in 2007. Vooral omdat er veel meer is dan datgene dat in de diepvriezer zit te wachten.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de CD&V het vergiftigd premierschap gaat aanvaarden van een land waarvan de communautaire problemen al twee legislaturen lang onder de mat geveegd werden en waarin heel wat uitvoeringen van (dure) beslissingen van de huidige regering nog een aanvang moeten nemen. En de CD&V weet beter dan wie ook dat het geld waarmee paars kon beginnen er allang niet meer is.

Het is mijn stellige overtuiging dat Di Rupo niets anders moet doen om Belgique over de finale streep te trekken dan datgene wat de Franstaligen al altijd deden: NON blijven zeggen.
Oud 7 maart 2006, 22:09   #290
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als Vlaanderen 'onafhankelijk' wordt blijf ik in elk geval in Brussel wonen.

Een 'onafhankelijke' Vlaamse staat is niet mijn streefdoel, maar ik zal die ook niet kost wat kost proberen te verhinderen.

Als die 'onafhankelijke' Vlaamse staat echter meent Brussel te moeten annexeren zal ik mij als vrijwilliger engageren in de organisatie(s) die zich daartegen willen/zullen verzetten.

Brussel kan in dergelijke situatie maar beter onmiddellijk een 'Europese' stad-staat worden, met Frans en Engels als officiële talen (het tweetalig karakter van de stad wordt dus verder beschermd)
en Nederlands, Spaans, Duits, Portugees, Pools, Grieks, Hongaars, Zweeds, Deens, Fins, Litouws, ..., ..., en tenslotte zelfs Turks en Arabisch als semi-officiële werktalen.
(Dit is een half-ernstige provocatie, ik zeg het er maar onmiddellijk bij, het gaat er gewoon om een extra knuppel het hoenderhok binnen te krijgen)
Veel geluk.
Vooral met de tweetaligheid. Als het aan Robert Voorhamme ligt wordt het Arabisch.

Wel geen transfers meer verwachten uit Vlaanderen dan.
Oud 7 maart 2006, 23:09   #291
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat jij hier op het forum schreef getuigt evenzeer overduidelijk van taalracisme.
Oui, oui, Knuppel. Causes toujours, tu m'intéresses.8)
Oud 8 maart 2006, 00:05   #292
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, als ik in Luik woon, wil ik niet op het Vlaams Belang stemmen. Dan woon ik in Wallonië en zal ik op een Waalse partij stemmen.

Wat is er "kinderlijk" of "ongelofelijk" aan BHV? Is het respect voor de grondwet en de samenhang van een kieshervorming volgens dus "kinderlijk" en "ongelofelijk". Wel, wel, wel... het respecteren van de Belgische wetten wordt dus door de belgicisten gezien als iets "kinderlijks"....
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 00:26   #293
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Lestat getuigt van echt leugenaarstalent als hij mijn woorden dermate uit de context rukt.

Voor diegenen die niet weten waarover het gaat:
Citaat:
(Neutrale) test: Belgiscist of Flamingant:
- Walen zijn

1 Een barbaars volk dat niet op eigen benen kan staan, en dus beter onder supervisie van de Vlamingen staat
2 Een volk dat via soevereiniteit een modelnatie kan uitbouwen
Waarin het wel duidelijk is dat mogelijkheid 1 de staatsnationalistische visie is (van de belgiscist) en mogelijkheid 2 de volkssoevereinistische visie is (van de flamingant).
Diegene die me kennen, zullen wel weten achter welke van de twee mogelijkheden ik sta.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 maart 2006 om 00:27.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 01:23   #294
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt...dan moet ik waarschijnlijk van de staat in Ossendrecht gaan wonen, met mijn militaire kloffie aan....Om te voorkomen dat het belgische en franse geweld zich uitbreidt naar Nederland, nadat Vlaanderen weer met geweld is ingenomen.

Of...om in opdracht van de VN als lid van de vredestroepen te gaan opereren. (Met Gent als veilige enclave)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 10:59   #295
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Lestat getuigt van echt leugenaarstalent als hij mijn woorden dermate uit de context rukt.

Waarin het wel duidelijk is dat mogelijkheid 1 de staatsnationalistische visie is (van de belgiscist) en mogelijkheid 2 de volkssoevereinistische visie is (van de flamingant).
Diegene die me kennen, zullen wel weten achter welke van de twee mogelijkheden ik sta.
Oh, Ok, sorry dan, Jaani.
Oud 8 maart 2006, 11:07   #296
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Sorry dan, Jaani.
Oud 8 maart 2006, 13:12   #297
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien eens melden aan de moderatie...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 14:33   #298
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar dat zou te democratisch zijn he?

Willen jullie als jullie in Luik wonen ook niet op het VB kunnen stemmen? Natuurlijk. Of zullen jullie de PS kiezen als alternatief?
Uiteraard. Volledig mee eens. De BHV-historie is de belachelijkheid zelf. Het krankzinnig Vlaams-nationaal stokpaardje. Misschien zelfs hun definitieve ondergang.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 14:36   #299
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als ik in Luik woon, wil ik niet op het Vlaams Belang stemmen. Dan woon ik in Wallonië en zal ik op een Waalse partij stemmen.

Wat is er "kinderlijk" of "ongelofelijk" aan BHV? Is het respect voor de grondwet en de samenhang van een kieshervorming volgens dus "kinderlijk" en "ongelofelijk". Wel, wel, wel... het respecteren van de Belgische wetten wordt dus door de belgicisten gezien als iets "kinderlijks"....
Het is toch logisch dat men kan stemmen op een partij die in een kiesdistrict opkomt, ook al is dat kiesdistrict tweetalig. Wat is er overigens mis aan tweetalige kiesdistricten?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 14:38   #300
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Uiteraard. Volledig mee eens. De BHV-historie is de belachelijkheid zelf. Het krankzinnig Vlaams-nationaal stokpaardje. Misschien zelfs hun definitieve ondergang.
de grondwet is belachelijk volgens u? Goed om te weten...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be