![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom veronderstel je dat het uberhaupt om twee verschillende bewustzijnen gaat?
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 11 juni 2006 om 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de bewijslast van het wetenschappelijk pretenderen dat bewustzijn een gevolg is van materie ligt namelijk héél wel bij de beweerder himself, maar aangezien dit een axioma heet te zijn is het vooralsnog dubbel en dik onbewijsbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
|
![]() Die ervaring die u beschrijft, is naar ik dacht ook opgewekt geweest door elektrische prikkels aan bepaalde cellen in de hersenen te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
|
![]() Citaat:
Dat verklaart dan nog niets over het hóe van de buitenlichamelijke ervaringen en getuigenissen van mensen in andere omstandigheden dan in een labo-gecontroleerd experiment. Deze bewustzijnservaringen zijn zowaar al duizenden jaren gekend door yogi's en sjamanen all over the place. Ikzelf heb ook al een soort van 'uittreden' ervaren, al was het compleet onverwacht en er zo van schrok dat ik onmiddelijk terug in mijn lichaam 'schoot'. Jaren later tijdens een meditatie-oefening (samyama) op een blauwe bol, heb ik dit soort ervaring iets gecontroleerder kunnen ondervinden, hoewel ik zonder een bevoegde leraar in deze niet té ver wens te gaan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() Dat 'op kunstmatige wijze' nabootsen toont toch net aan dat het fenomeen dat u beschreef, een gevolg is van materiële prikkels/omstandigheden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
|
![]() In het tweede deel van mijn quote had ik het nochtans over andere fenomenen dan diegene die u aanhaald, meer natuurlijke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
|
![]() Ja, en? Ook bij mediteren vinden er bepaalde prikkels in je hersenen plaats en gebeuren er materiëel zaken in je lichaam, ergens daar moet je de oorzaak zoeken voor dergelijke vreemde ervaringen, zoals dus aangetoond door het 'kunstmatig opwekken'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
|
![]() Citaat:
Waarom zou überhaupt materie niet kunnen gevormd worden door een bewust proces dat organische evolutie bewerkstelligt door zijn inherente eigenschappen ertoe ?[SIZE=1] (Laten we het beladen woord-concept 'god' hier even buiten beschouwing, het is in deze slechts een overbodig en zelfs niet ter zake doend gegeven.)[/SIZE] Kun je jezelf dus één goede reden geven waaróm het zo niet is of zo zou kunnen zijn ? 1-tje ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
|
![]() Kunt u mij één reden (of een emprisich bewijs) geven waarom het wel zó zou (moeten/kunnen) zijn?
Zolang men met de huidige wetenschap (die uitgaat van niets dan materie (en 'niets' (ruimte tussen elem. deeltjes)) er in slaagt steeds meer te verklaren, zie ik geen reden om mij te wenden tot een 'bewust proces' waarvoor geen enkele (directe) aanwijzing is en waar ik mij niets bij kan voorstellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | ||
|
![]() Citaat:
![]() U en de wetenschap pretenderen blijkbaar het tegendeel, de bewijslast ligt dus bij de aanbrenger die claimt dat bewustzijn spontaan uit materie zou ontstaan zijn. Citaat:
Trouwens, zolang verwondering voor het bestaan niet de drijfveer is van enig innerlijk of uiterlijk onderzoek, zolang zal men nooit echt tot de kern van enig onderwerp kunnen doordringen, noch spiritueel, noch wetenschappelijk, laat dat duidelijk wezen. Hoe dan ook, de drang naar het stellen van vragen en het zoeken naar antwoorden begint alvast �*n u, niet bij sympathiserende forumgenoten of enige ander bronnen van kennis die op het eerste zicht wel 'logisch' lijken, veelal echter niet na een tweede blik... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Alleen mijn materiële brein kan zorgen voor levensechte dromen waarin ik helemaal los van enig lichaam in de ruimte zweef. En dat van dat navertellen wat verplegers zegden in de kamer ernaast, waar kunnen we het wetenschappelijke verslag daarvan vinden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Anyway, een verklaring zoeken voor het bestaan van het universum zelf brengt geen zoden aan de dijk, als er enige vorm van intelligent designer, enig bewustzijn zou verbonden zijn aan de fundamentele materie-energie, dan kun je je nog de vraag stellen waar die entiteiten op hun beurt hun oorsprong vinden. En zo blijf je bezig natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
# Hobson, J.A. and Stickgold, R. (1994) A neurocognitive approach to dreaming. Consciousness and Cognition 3: 16-29. # Vitaliano, G. and Rokovic, R. (1996) Neural networks, brainwaves, and ionic structures: a biophysical model for altered states of consciousness. # Weiskrantz, L (1992) Unconscious vision: the strange phenomenon of blindsight. The Sciences 32 (Sept/Oct): 23-28. # Lipman, J.J., Miller, B.E., Mays, K.S., North, W.C., and Byrne, W.L. (1990) Peak B endorphin concentrations in cerebrospinal fluid: reduced in chronic pain patients and increased during the placebo response. Psychopharmacology 102: 112-116. # Zelazo, P.D. (1996) Towards a theory of minimal consciousness. New Ideas in Psychol. 14: 63-80. # Pie, J.S., Tenebaum, G., Bar- Eli, M., Eyal N., Levy-Kolker, N., and Sade, S. (1996) Imagery orientation and vividness: Their effect on a motor skill performance. J. Sports Behavior 91:32-49 (BMC can access the full text by searching the title through Periodical Abstracts on the College library homepage). # Davis, K.D., Kiss, H.T., Luo, L, Tasker, R.R., Lozano, A.M. and Dostrovksy, J.O. (1998) Phantom sensations generated by thalamic microstimulation. Nature 391: 385-386. # Davidson, C. (1993) I process, therefore I am. New Scientist, 27 March, 1993, pp 22-26. # Humphrey, N. (1994) The private world of consciousness. New Scientist, 8 January, 1994, pp 23-25 # Kulli, J. and Koch, C. (1991) Does anesthesia cause a loss of consciousness? Trends in Neuroscience 14: 6-10. # Celesia.G.G., Brigell, M.G., and Vaphiades, M.S. (1997) Hemianopic anosognosia. Neurology 49: 88-97. # Lucid Dreaming Revisited, John Horgan # The Effects of Hallucinogenic Drugs on the Brain, by Alicia Ebbitt # general public reference: She Brains - He Brains. Neuroscience for Kids. Retrieved on November 11, 2005. —technical reference: Dekaban AS. (1978). "Changes in brain weights during the span of human life: relation of brain weights to body heights and body weights.". Ann Neurol. 4 (4): 345–356. # ↑ Khaitovich, P., et al. 2004. "Regional patterns of gene expression in human and chimpanzee brains". Genome Research, 14:1462-1473. refers to four studies of comparative transcriptome analysis prior to publication of the findings in the cited manuscript Functional Magnetic Resonance Imaging in Conscious Animals: A New Tool in Behavioural Neuroscience Research. Ferris C, Febo M, Luo F, Schmidt K, Brevard M, Harder J, Kulkarni P, Messenger T, King J. J Neuroendocrinol. 2006 May; 18(5): 307-318. PMCID: 1448699 Expression of cellular FLICE inhibitory proteins (cFLIP) in normal and traumatic murine and human cerebral cortex. Hainsworth AH, Bermpohl D, Webb TE, Darwish R, Fiskum G, Qiu J, McCarthy D, Moskowitz MA, Whalen MJ. J Cereb Blood Flow Metab. Author manuscript; available in PMC 2005 October 26. PMCID: 1266275 Tinnitus Perception and Distress Is Related to Abnormal Spontaneous Brain Activity as Measured by Magnetoencephalography. Weisz N, Moratti S, Meinzer M, Dohrmann K, Elbert T. PLoS Med. 2005 Jun; 2(6): e153. published online before print June 28, 2005 PMCID: 1160568 Consciousness: a brief review of the riddle. Walling PT. Proc (Bayl Univ Med Cent). 2000 Oct; 13(4): 376-378. PMCID: 1312236 The Neurometabolic Cascade of Concussion. Giza CC, Hovda DA. J Athl Train. 2001; 36(3): 228-235. PMCID: 155411 Brain abscess. [No authors listed] West J Med. 1974 Sep; 121(3): 207-219. PMCID: 1129566 Posttraumatic Epilepsy: A Major Problem in Desperate Need of Major Advances. Garga N, Lowenstein DH. Epilepsy Curr. 2006 Jan; 6(1): 1-5. PMCID: 1363374 Laatst gewijzigd door genehunter : 12 juni 2006 om 09:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Schepen
|
![]() Religie en wetenschap... als olie en water... Waar de wetenschap faalt, is het de godsdienst die het haalt... Ik ben van mening dat de godsdient vroeger de wetenschap was....
Wat is die gele bol daar in de lucht : vroeger was het een geschenk van god, of god zelf... nu WETEN we dat het de ZON is... |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#296 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Religie is ouder dan wetenschap, en verdient tenminste met eer en respect behandeld te worden (niet elke godsdienst an sich, maar wel het religieuze aspect van het mens-zijn). Elke afwijzing ervan beschouw ik als een ongezond, ireëel extremisme, en bijna van dezelfde categorie als het afwijzen van wetenschap omwille van een religieuze levensbeschouwing.
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 12 juni 2006 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een poging om de hete brij te ontwijken?
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#299 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
homo sapiens is 99500 jaar religieus geweest, en heeft 99500 in harmonie geleefd met de natuur. homo sapiens is vervolgens 500 jaar wetenschappelijk geweest, en heeft binnen die tijdspanne de wereld min of meer om zeep geholpen. dus welk schip is het dat hier op zinken staat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() waarom zouden wij dat moeten lezen, als jij het niet eens gelezen hebt?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |