![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() relevantie met het voorgaande???
![]() |
#262 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarom heb je het gevoel dat je in jezelf zit, en niet in iemand anders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Precies omdat MIJN denken en voelen (en bewustzijn) niet los kan staan van MIJN (materiële) lichaam, m.b. mijn brein.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Een toeval uit het niets dus, aangezien materie nogal moeilijk zonder een begin kan zijn. En hoe is het wetenschappelijk veelgeprezen 'puur toeval' dan ontstaan ? Trouwens, wáár bevinden zich die 'wetmatigheden' dan ? In of buiten ons ? En wat ik me als proffesionele wetenschapper of leek alvast zou afvragen is voorál, hóe die wetenschappelijk vastgestelde natuurwetten dan ontstaan zijn, aangezien deze blijkbaar onontbeerlijk schijnen voor het functioneren van een zich ontvouwend heelal met alles erop en eraan. "Toeval" ??? Ik verwacht op deze vragen geen antwoorden van je Steven, van niemand trouwens, maar het kan nooit kwaad om eens verder te kijken dan onze intellectuele neus lang is. Deze beneemt maar al te vaak voor een groot gedeelte het intuïtieve uitzicht van ons wezen. Maar die beslissing ligt uiteraard volledig bij jou. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
|
![]() Tja, ik volg gewoon drosophila in deze. Bewustzijn is een gevolg van materiële processen, niet andersom.
Hoe de natuurwetten ontstaan zijn of hoe ze samenhangen, weet ik (zoals reeds min of meer gezegd) ook niet, dat is een zaak voor fysici. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De eerste letter en het laatste leesteken heb ik weggelaten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of eerder wat het betekent om tot innerlijke aandacht en bewustwording te komen van iets wat ik niet direct aanvoel als een "eerlijk gevolg van een puur materiële basis." Waar de prioriteiten van het leven liggen, valt in deze dan uiteraard ook volledig op het individu zelf en in de mate van zijn/haar aangeboren of verworven aanleg van mentale en fysieke mogelijkheden. En dat kan ieder maar het best voor zichzelf uitmaken. ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
|
![]() Citaat:
Het betekent evenwel een wezenlijke besparing van uw kritische redeneervermogens en werkkennis ...maar of dit als een 'wetenschappelijke' houding kan worden beschouwd, laat ik liever over aan uw eigen inlevingsvermogen. ![]() Laatst gewijzigd door Diego Raga : 9 juni 2006 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
|
![]() Als ik al niet meer akkoord mag gaan met iemand anders om niet als onkritisch bestempeld te worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Minister
|
![]() Omdat het niet anders is.
Citaat:
![]() |
![]() |
#271 |
|
![]() Afgeleid uit de evolutietheorie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ideeën over 'protobewustzijn' dat als het ware een eigenschap zou zijn van materie (ooit es zoiets gelezen in een boek over spirituele intelligentie) lijken me eerder van die feel good alternatieven die beter aansluiten bij new age dan het 'kille' wetenschappelijke wereldbeeld van tegenwoordig. Ik zie trouwens ook niet echt veel meerwaarde in een god wiens interventie in de schepping ondertussen teruggebracht is tot het vastleggen van enkele parameters in het programma en op start duwen waarna geen verdere tussenkomst meer vereist was. 't is een mager beestje in vergelijking met de God van onze woestijngodsdienst hier.
will be made not by individual human wisdom but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek) Laatst gewijzigd door Phrea|K : 10 juni 2006 om 00:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | ||
|
![]() Citaat:
Dat doet me trouwens denken aan de verwijzing die ik maakte ivm de door u aangehaalde elektronen-configuratie, dienende als basis voor de vorming van een rudimentaire chemische levensvorm of wat daar volgens u voor kan doorgaan. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
|
![]() Citaat:
Zin voor kritiek ontwikkel je pas door kritisch na te denken over de aangeboden informatie mbt elk onderwerp dat onder je ogen komt, niet door de mening van een ander gedachteloos over te nemen. Het kan dus nooit kwaad om eens meer dan één of twee menigen te lezen en met behulp van die verschillende zienswijzen een eigen wereldbeeld te vormen, dat uiteraard door jezelf aan diezelfde kritische toets moet kunnen worden onderworpen Contempleren tot verdere kennisvorming over een gegeven onderwerp is eveneens geen overbodige luxe in deze, maar eerder een aanvulling. Dán weet u pas of u al dan niet terecht akkoord kan gaan met een geponeerde stelling of mening. Dat wetenschap en spiritualiteit elk de ruimte bieden voor een symbiose met elkaar, hoeft dan ook geen beletsel te zijn om eens over andere muurtjes heen te kijken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
|
![]() Citaat:
De redering - als ik mij niet vergis - 'ontwikkeld' door Teilhard de Chardin - is dat God aan het begin staat vd evolutie en deze begeleidt. Niet dat ik als vrijzinnige - uiteraard - hier mee akkoord ga, maar het in vraag stellen van de validiteit van Darwin's theorie verbaast mij. Wat als binnen 10 of 20 jaar er men wel in slaagt om 'leven' te creëren? Niets eens uitgesloten, imo.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 10 juni 2006 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tiens, waar zit Van den Berghe? Die moest hier nog vanalles aantonen. O.m. dat Lucy in feite een chimp was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat een bizar idee. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 11 juni 2006 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Al zou het me niet verbazen mochten pseudo-vitalistische new-agers als Diego Raga daar anders over denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||