![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U blijft de Raad van Europa verwarren de Europese Unie. Daarenboven is het zo dat de EU zich met die zaken niet al teveel bezig houdt. De Baltische staten hebben ook hun bijzonder strenge taalwetgeving ten opzichte van de Russischtaligen kunnen behouden. En die wetgeving is duizendmaal strenger, dwingender en uitsluitend dan de bestaande taalwetgeving in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nogmaals de Franstalige lobby is iets anders dan Rusland: hebben niets te zeggen binnen de "Europa". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstalige lobby heeft bij de Raad van Europa tot nu toe eigenlijk niets bereikt. Ik zie geen reden waarom dat in de toekomst anders zou zijn. Daarenboven is het zo dat de Raad van Europa niet de Europese Unie is. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt iets om wantrouwen op te wekken.....
![]() |
![]() |
#286 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven vallen de Franstaligen niet onder de definitie van "minderheid" zoals de Raad van Europa heeft vooropgesteld. Ze horen zich bijgevolg, net als alle andere migranten, aan te passen aan de geldende regels in een land of taalgebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze zijn er (helaas) in geslaagd om die bijv. (zelden of) nooit als onderwjstaal te laten erkennen. Zelf wellicht voor Bretons te laat om gered te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Europees Commissaris
|
![]() In het door Frankrijk geannexeerde stuk Vlaanderen spreekt men hier en daar nog Vlaams, en wordt die taal nog doorgegeven aan de kinderen/kleinkinderen. Natuurlijk is Frans er de voertaal, maar het Vlaams is niet dood. Er wordt zelfs les gegeven in het Vlaams voor diegenen die willen de taal beter leren!
![]() |
#290 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er is in dit citaat een substantief dat ik in het vetjes zou willen zetten.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 14 oktober 2007 om 08:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bretoens heeft het moeilijk, maar zal zeker nog blijven bestaan. Er worden belangrijke inspanningen geleverd die ook vruchten afwerpen: de Diwanscholen hebben een steeds stijgend aantal leerlingen en zelfs ouders waarvan de overgrootouders al geen Bretoens meer praatten, sturen hun kinderen naar Bretoenstalige scholen. Bretoens leren en praten is tegenwoordig trouwens "cool". Ook het Baskisch doet het in Frankrijk ook nog relatief goed; in ieder geval beter dan dan het Bretoens. De situatie waarin het Vlaams is daarentegen wel onrustwekkend. Ook het Occitaans is zwaar op de terugweg. Feit is echter, en daar gaat u aan voorbij, dat die precaire situatie van de historische minderheidstalen volledig te wijten is aan de repressieve taalpolitiek van Frankrijk. De EU heeft daar echter nooit een punt van gemaakt. Ik zie hogenaamd geen reden waarom de EU Vlaanderen op de vingers zou tikken als het de faciliteiten terugschroeft. Ook Duitsland heeft dat na de Wende trouwens gedaan met de Sorbische taalrechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eddy, ik heb wel eens contact met mensen uit Noord-Frankrijk. Enkele van die mensen dragen Vlaanderen in hun hart; maar ook zij vrezen dat het te laat is voor NL in Noord-FR. En... er is ook nog altijd strijd tussen West-Vlaams en ABN leren. Binnenkort zie ik nog een jonge vrouw die NL geleerd heeft aan de unief in Duinkerken. Spreekt het uitstekend. Even vragen wat zij van de toestand denkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Doet me denken aan de USA; een Amerikaan vertelde mij onlangs dat je in bepaalde delen van de USA amper Engels hoeft te kennen; je kunt ongeveer alles doen in het Spaans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar idd denk ik dat we dat Vlaanderen moeten vergeten in de huidige context, want ik zie Frankrijk niet gauw die regio uit handen geven. Zouden ze niet willen ruilen voor Wallonië? ![]()
![]() |
![]() |
#296 |
Minister
|
![]() Uitstekend idee! Wie weet willen ze nog de Franse Westhoek afgeven in ruil voor Wallonie, Rijsels-Vlaanderen mogen ze houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de VS neemt een steeds groter aantal staten maatregelen om het Engels als enige ambtelijke taal veilig te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vraag me dan altijd af: stel dan een taal en cultuur dan zo levenskrachtig (imperialistisch?) is, dat die taal toch de meerderheid van de bevoling gaat uitmaken. Wat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Minister-President
|
![]() En heeft Bush ook geen toespraken in het Spaans gehouden? Om kiezers terwille te zijn, doen men soms verrassende dingen.
Als je zegt: Spaans kan geen ofiiciële taal worden, moet je tijdens de verkiezingen die taal dan ook niet gebruiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatste keer in Lux voor mij was +/- 10 jaar geleden. Toont dat niet enkel FR "imperialistiche" pogingen doet. Wij staren ons vaak blind op de mentaliteit van de Nederlandstaligen die zich vaak heel heel snel aanpassen. Komt niet omdat wij sympathieker zijn, maar gewoon omdat we vaak niet met genoeg zijn om eisen te stellen en er vaak ook van overtuigd zijn dat onze taal niet veel voorstelt en een kleine taal is (wat op wereldschaal niet zo is; wij zouden kampioen zijn in 2de klasse; om in voetbaltermen te spreken) |
|
![]() |
![]() |