Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 3 december 2007, 00:34   #281
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Hoezo? Als hij Nederland zo ver krijgt uit de EU te stappen, is hij dan ondemocratisch?

in de USSR was er ook een parlement. so?
Zeg ik toch nergens. Als Nederland er echt uit wil stappen dan moeten ze dat maar doen.

Maar langs de ene kant klagen dat de EU ondemocratisch is en dan het enige democratische orgaan van de EU willen afschaffen is toch wel een vreemde kronkel.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:35   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Om er zo maar eentje te noemen, Geert Wilders. Zelden zo hard gelachen als toen hij in dezelfde speech zei dat 1) de EU is ondemocratisch, 2) het Europees Parlement moet afgeschaft worden.
En kunt u nu even de woorden van Wilders aanhalen, want uw twee puntjes bewijzen echt wel niets.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 3 december 2007, 00:37   #283
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten houdt het huidig verdrag niet zo'n grote verandering in: het is immers grotendeels een stroomlijning, bundeling en afstemming van de reeds bestaande verdragen die nu gebundeld worden.
Inderdaad, maar er komt iets meer macht voor het parlement. Op een aantal vlakken krijgen ze nu het laatste woord ipv enkel een adviserende rol.

Maar het is veel te weinig.

Om te beginnen zouden ze de wetgevende macht moeten krijgen, zolang ze dat niet hebben zijn ze de naam parlement niet waardig.

En de Commissie zou verkozen moeten worden ipv aangesteld door de lidstaten.

Maar ja, zo ver zijn we nog niet.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:38   #284
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een eerste stap zou al de rechtstreekse verkiezing van de Commissievoorzitter zijn.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 00:40   #285
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En kunt u nu even de woorden van Wilders aanhalen, want uw twee puntjes bewijzen echt wel niets.
Jammer genoeg niet, een aantal maanden geleden in een interview of opiniestuk gelezen.

Als je me niet gelooft, het zou me niet verbazen moest het ook in zijn partijprogramma staan of op pamfletten van de partij.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:40   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Een eerste stap zou al de rechtstreekse verkiezing van de Commissievoorzitter zijn.
Dit gebeurt niet, daar dit alleen maar een factor van verdeeldheid zou zijn. Ik zie trouwens niet in waarom men het Zwitsers systeem van staatshoofd niet zou kunnen toepassen op de Europese constructie. Dat is veel gemakkelijker en behoedt voor allerlei problemen.
Oud 3 december 2007, 00:41   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg niet, een aantal maanden geleden in een interview of opiniestuk gelezen.

Als je me niet gelooft, het zou me niet verbazen moest het ook in zijn partijprogramma staan of op pamfletten van de partij.
Kunt u ons daar dan uit citeren?
Oud 3 december 2007, 00:42   #288
Geert C

Standaard

Citaat:
Dit gebeurt niet, daar dit alleen maar een factor van verdeeldheid zou zijn. Ik zie trouwens niet in waarom men het Zwitsers systeem van staatshoofd niet zou kunnen toepassen op de Europese constructie. Dat is veel gemakkelijker en behoedt voor allerlei problemen.
Dat is eigenlijk geen slecht idee. Op die manier kunnen zelfs de Eurosceptici meebesturen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 00:43   #289
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Inderdaad.

Maar was dat niet iets dat Nederland en de UK niet wouden? Of vergis ik me nu?

Nu, zodra Schotland onafhankelijk wordt is er al 1 eurosceptisch land minder.

Tussen haakjes, het is niet omdat je niet eurosceptisch bent dat je niet kritisch kan zijn.

Ik ben heel ontevreden met de huidige structuren, maar ipv daarom de hele EU op te doeken wil ik ze democratiseren. Dat is jammer genoeg een lang te proces. Te lang.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:49   #290
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kunt u ons daar dan uit citeren?
Ik zou niet weten of het er in staat. Als je wilt betwijfelen of Wilders het EU parlement wilt afschaffen dan doe je maar. Ik ben geen BUBer die hele dagen niets anders doet dan cijfers en uitspraken vervalsen.

Maar ik heb nu wel geen zin om om 1u 's nachts nog het partijprogramma van Wilders op te zoeken omdat er misschien wel iets zou kunnen in staan dat er op wijst dat klopt wat ik in een interview of column van hem gelezen heb.

Mijn punt was dat het EU parlement meer macht moet krijgen ten koste van de commissie. Maar dat Eurosceptici vaak elke vorm van meer macht voor een EU orgaan als negatief bestempelen. Enkel en alleen omdat ze de EU helemaal weg willen.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:51   #291
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn punt was dat het EU parlement meer macht moet krijgen ten koste van de commissie. Maar dat Eurosceptici vaak elke vorm van meer macht voor een EU orgaan als negatief bestempelen. Enkel en alleen omdat ze de EU helemaal weg willen.
awel, dat is consequent dan toch.
born2bewild is offline  
Oud 3 december 2007, 00:51   #292
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom. De Fransen zullen er mee moeten leren leven dat het niet altijd een Fransman kan zijn, net zoals de Duitsers en Britten zullen moeten aanvaarden dat het ook eens een Vlaming of Est kan worden.

Ik denk dat het eerder zou samenbrengen dan verdelen.

Bovendien de huidige voorzitter komt ook al uit 1 land.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:54   #293
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
awel, dat is consequent dan toch.
Dus het EU parlement krijgt meer macht en de commissie minder (geen verschuiving van macht van de lidstaten naar de EU) is slecht voor iemand die als een van de hoofdargumenten tegen de EU heeft dat die ondemocratisch is. Dat is consequent? Vreemd.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 00:56   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom. De Fransen zullen er mee moeten leren leven dat het niet altijd een Fransman kan zijn, net zoals de Duitsers en Britten zullen moeten aanvaarden dat het ook eens een Vlaming of Est kan worden.

Ik denk dat het eerder zou samenbrengen dan verdelen.

Bovendien de huidige voorzitter komt ook al uit 1 land.
Ja, de huidige voorzitter komt uit een bepaald land. Hij wordt evenwel aangeduid, zodanig dat er zekerheid is dat een nieuwe voorzitter dan weer uit een ander land komt. Uit een groot of uit een klein land.

Bij een al-Europese verkiezing is de kans klein dat ook kleinere landen aan bod komen: de macht van de stemming zal een rol spelen, waardoor de grote landen (Duitsland, Polen en Frankrijk) veel zwaarder zullen doorwegen in de stemming dan pakweg Portugal, Luxemburg, Denemarken of Litouwen. Hun kandidaten zullen sowieso niet aan bod komen. Die rechtstreekse verkiezing zal dan ook oorzaak zijn van verbittering, en dus verdeeldheid.
Oud 3 december 2007, 00:57   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het EU parlement krijgt meer macht en de commissie minder (geen verschuiving van macht van de lidstaten naar de EU) is slecht voor iemand die als een van de hoofdargumenten tegen de EU heeft dat die ondemocratisch is. Dat is consequent? Vreemd.
Eurosceptici hebben niet als hoofdargument dat de EU ondemocratisch is: er zijn immers andere factoren als geldverslindende bureaucratie, ondoorzichte structuren, inperking nationale soevereiniteit, enz.
Oud 3 december 2007, 00:57   #296
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
ik kan me inbeelden dat een Vlaams separatist ook niet gediend is met wat gesleutel, tuning of zelfs terugdraaien van (paritaire) senaat, provinciale kieskringen, kiesdrempels en de hele paarse zooi van de voorbije 8 jaar.

die willen eruit. Idem voor eurosceptici dacht ik.
born2bewild is offline  
Oud 3 december 2007, 01:00   #297
Geert C

Standaard

Citaat:
Bij een al-Europese verkiezing is de kans klein dat ook kleinere landen aan bod komen: de macht van de stemming zal een rol spelen, waardoor de grote landen (Duitsland, Polen en Frankrijk) veel zwaarder zullen doorwegen in de stemming dan pakweg Portugal, Luxemburg, Denemarken of Litouwen. Hun kandidaten zullen sowieso niet aan bod komen. Die rechtstreekse verkiezing zal dan ook oorzaak zijn van verbittering, en dus verdeeldheid.
Dat klopt, maar zouden de kiezers in die grote landen niet eerder geneigd zijn om een kandidaat uit een klein land te steunen dan een kandidaat uit een ander groot land? Een beetje zoals de verkiezing van de VN Secretaris-Generaal, dat postje gaat ook nooit naar een grootmacht.
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 01:02   #298
born2bewild
Banneling

Standaard

U vindt de VN iets om na te volgen? Een geldverslindende mogul waar afgeserveerde politici mekaar aan een reuzejob helpen?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 3 december 2007 om 01:03.
born2bewild is offline  
Oud 3 december 2007, 01:03   #299
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mogelijk vindt hij dat de EU en democratie vloeken.
Over het algemeen denk ik dat een democratie over de jaren begint sleet te vertonen en minder en minder democratische trekken krijgt....natuurlijke gang der zaken.
Waarom zou de EU nu de witte merel zijn die exact het omgekeerde traject aflegt? En uzelf volledige overgeven op die "hoop", ttz geen enkele vluchtweg in stand houdend, vind ik roekeloos.

Er is om te beginnen altijd een uitweg. Het is nog altijd mogelijk om uit de EU te stappen. En dat zal waarschijnlijk nog heel lang zo blijven.

Verder ben ik het niet eens met je idee dat een democratie over de jaren heen ondemocratischer wordt.
Volgens die redenering zou de democratie er door een plotse revolutie moeten komen en dan langzaam aftakelen. De geschiedenis leert net dat de democratie er langzaam komt doorheen de jaren of zelfs eeuwen.

Nu is het wel zo dat bepaalde figuren er doorheen de jaren vaak in slagen om gaatjes in de regels te vinden en zo de democratie uit te hollen. Maar daar kan men zich tegen wapenen door de regels aan te passen aan die nieuwe situatie. En dat is natuurlijk een eeuwig steekspel.

Los daarvan is de huidige ondemocratische situatie van de EU het gevolg van de verschillende visies op de EU. De een wilt een EU als zwakke internationale organisatie waar iedere lidstaat totaal autonoom blijft en veto recht heeft. De ander wilt meer in de richting van een confederatie. Resultaat, op sommige vlakken de bevoegdheden van een confederatie (of zelfs meer, te veel) maar nog grotendeels het besluitvormingsproces van een internationale organisatie zoals de VN. Die mengelmoes maakt het zo ondemocratisch.
vooruit is offline  
Oud 3 december 2007, 01:05   #300
Geert C

Standaard

Citaat:
U vindt de VN iets om na te volgen? Een geldverslindende mogul waar afgeserveerde politici mekaar aan een reuzejob helpen?
De VN heeft haar functie, net als de EU. De ene moet zich niet spiegelen aan de ander.
Geert C is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be