![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Minister
|
![]() nm
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 22 november 2007 om 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor mij is Lewis Caroll en het bestaan van het boek "Alice in Wonderland" nog geen bewijs dat er effectief een "wonderland" bestaat of een gekke hoedenmaker (the Mad Hatter). Nochtans is de waarschijnlijkheid minstens even groot, als je dat eerlijk bekijkt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 22 november 2007 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#285 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() natuurlijk, je bent dan ook een westerse kafir
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Dycore : 22 november 2007 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Banneling
|
![]() Ja, dat klopt en daar zijn verschillende oorzaken voor (o.a. het aantal auteurs). De koran daarentegen is veel duidelijker en rechtlijniger in z'n leiding om tot God te komen. Er is minder plaats voor discussie over de inhoud ervan.
Helaas past die inhoud vaak niet in het (sprookjesachtige) beeld van God dat sommige mensen willen (be-)houden. Ze willen het begrip 'God' zelf invullen, maar dat kan (m.i.) niet zomaar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
[SIZE=1][/SIZE] Laatst gewijzigd door bolle : 22 november 2007 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Parlementslid
|
![]() Al die geloven zijn tegenstrijdig
De paus heeft ook vaak kanonnen gezegend voor heilige oorlogen. Hier Dr. Horowitz over ons DNA tis wel engels. http://video.google.com/videoplay?do...50232536519022 |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Jongen de koran dat is in hetzelfde bedje ziek. Het is niet omdat er onder moslims minder over gediscusieerd wordt dat discussie minder aan de orde zou zijn. Vroeger werd de bijbel hier ook op meer rechtlijnige wijze gelezen. Dat heeft met cultuur te maken. De koran is gewoon een afkooksel van de voorgaande boeken vermengd met wat plaatselijke heidense elementen. Echt zielig man.
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 november 2007 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#296 | ||
Banneling
|
![]() Natuurlijk, het gaat tenslotte om dezelfde ene God.
Citaat:
Citaat:
Je kan die heidense elementen moeilijk vergelijken met die in het christendom, waarbij men bv. de geboortedag van Jezus heeft laten samenvallen met de verjaardag van één of andere zonnegod. Zoiets is gewoon niet te rechtvaardigen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() (Ik zeg er eerlijkheidshalve wel bij dat zo'n verhalen minder 'waarde' voor mij hebben omwille van het gezagsargument. Maar ze zijn wel leuk om te horen of lezen.) Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 23 november 2007 om 14:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Lees nog eens hoe ik, en velen christenen mét mij (jazeker, ook katholieken), vandaag dat verhaal van de broodvermenigvuldiging lezen. En leg me dan eens uit waarom de "klassieke" interpretatie "meer rechtlijnig" zou zijn. Ik ben het met je eens dat je met boeken als de Bijbel (en ook de Koran) zowat alle richtingen uitkan. Evenwel verschil ik mogelijk met jou van mening óf je eigenlijk met de Bijbel (over de Koran spreek ik me niet uit) wel de "verkeerde" richting uitkan wanneer je hem rechtlijnig leest. De hele discussie gaat over wat "rechtlijnig" heet. Je kan een tekst interpreteren naar de letter en naar de geest. Me dunkt moet je daarin een evenwicht zoeken. Elke letterlijke interpretatie zonder respect voor de geest van de boodschap lijkt me uit den boze. Elke interpretatie in het wilde weg, zonder respect voor wat er feitelijk staat, verflauwt de boodschap tot een karakterloos soepje waar je alles en niets mee aankunt. Ik streef naar een zo letterlijk mogelijke lezing, doch met steeds de geest van de tekst (en van de hele bijbelse boodschap) in het achterhoofd. Pas dan lijkt de Bijbel me zijn eigenlijke boodschap in haar geheel prijs te geven. Daarmee pretendeer ik zeker niet de énig geldige interpretatie door te voeren, verre van. Mensen zijn te beperkt in hun interpretatie-vermogen, de Bijbel is als boodschap té complex. Dat geldt ook voor de mens EFL. Maar dat neemt niet weg dat een lezing die evenwicht nastreeft tussen de letter en de geest van de tekst m.i. de "ideale" interpretatie het meest benadert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Moslim ? Niets moslim, gewoon een doodsimpele VB-provocateurtje.
![]() |
![]() |
#300 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 november 2007 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |