Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2012, 23:16   #3001
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Het moet je maar overkomen als vrouw. Je hebt een one night stand. Je doet alles veilig. Pil, condoom. Maar helaas, er blijkt iets mis te zijn gegaan. Het condoom klapt, je bleek diahree te hebben, en je bent zwanger. Een kans van minder dan 1 op 10 000, maar het is gebeurd. Het zal je maar overkomen.

De zwangerschap is niet gewenst, nooit geweest. En dan komt Paulus zeggen dat ze verplicht de zwangerschap moet uitdragen. Een vrouw mag niet beslissen over haar eigen lichaam, dat doet Paulus in haar plaats..

Tjagh?

Ik kan de reactie van die vrouw dan wel begrijpen.

Jij niet?
Kortom, het kind als wegwerpartikel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 23:17   #3002
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze lopen niet, hebben geen 10 vingers, hebben geen hoofd noch brein noch geslachtsdelen. Ze eten niet, hebben geen bloedsomloop en zijn niet levensvatbaar. Ze hebben geen enkel fysiek kenmerk dat een mens bepaalt. Bovendien is hun bestaan voor 100% afhankelijk van een levende mens tot en met het moment van de geboorte.
Ook na de geboorte.

Wees dan ook consequent.
Oud 16 mei 2012, 23:20   #3003
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het leidt tot het argument "het is kindermoord". Kindermoord is fout, daar ben ik het mee eens. Maar een foetus is geen kind. Een kind wordt verondersteldt een individu te zijn en niet onderdeel van een ander mens.
Wat is dan wel de omschrijving van "individu"?
Oud 16 mei 2012, 23:24   #3004
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
over kind kun je pas spreken als hersenen en zenuwstelsel ontwikkeld zijn, vanaf die moment is abortus verboden behalve in bepaalde gevallen, handicap/ziekte kind, gezondheid moeder, en dat lijkt me niet meer dan normaal.
Als u deze draad goed zou hebben gevolgd, merkte u al eerder dat er onder de voorstanders van abortus heel wat meningen daarover bestaan. Heel uiteenlopend ook.

U hanteert schijnbaar een bepaald criterium (bestaan van hersenen en zenuwstelsel), maar dat wordt niet door iedereen gedeeld. Anderen menen dat er slechts na de geboorte sprake is van een "kind", omwille van andere criteria.

Ik zie dan ook niet goed waar uw objectivering schuilt.
Oud 17 mei 2012, 05:37   #3005
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Eigenlijk dram je maar door Paulus, overtuigd van de universitaliteit van je Stemmetje, pardon, je geweten.

Natuurlijk, heel natuurlijk zal een mensenstam die nog op 'ontdekking' wacht een hoogstaande ethiek hebben.

Naar hun normen.

Met een beetje tegenslag zijn het koppensnellers en kan je het niet navertellen.

Maar verwar aub 'ethiek' niet met 'geweten'.

Ik probeer je al de hele tijd te vertellen dat miljarden mensen, die de cultuur van de monotheïstische god-die-een geweten schopt-en-anders-doen-zijn volgers-het-wel niet kennen geen geweten hebben, maar wel een hoog etisch gevoel.

Uitsmijter: waar zit het Stemmetje bij de illustere hoog-etische koppensneller die geen vlieg kwaad doet naar zijn culturele normen?

Het zit daar waar het thuishoort: in het fundamentalisme van het simplistische maar o zo treurige goed en kwaad. Geboden en verboden. Wat kan het leven toch eenvoudig zijn, je koopt de 'wegcode' en klaar is kees. Je lijkt wel een salafist, al is dat een andere thread.
OK JeeBee.

Ik moet het je nageven. Je hebt gelijk. Ik verwarde inderdaad ethiek met 'geweten'. Juist is juist.

Merci é maat.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 07:52   #3006
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Boeit mij vrij weinig, net zoals mij het vrij weinig boeit dat een varken of een koe pijn voelt wanneer die geslacht wordt.

Of enkel en alleen de stress er naar toe, het feit dat ik een lekker stukje vlees op mijn bord kan krijgen vind ik belangenrijker dan dat dat beest pijn heeft gevoeld.

Ik zie dan ook niet waarom we opeens emotioneel moeten gaan doen, wanneer het om onze eigen soort gaat.
Ik lees hier veel reacties vol afschuw. Maar deze 'geleerden' trekken gewoon bestaande lijnen door. Er is al een tendens in de maatschappij om 'ongewensten' of 'ongeneselijken' te 'verwijderen'. De vraag is waar de grens ligt. We hebben een maatschappij die het zich kan veroorloven om gehadicapten (zowel mentaal als fysiek) een goed leven te bezorgen. We kunnen ongeneselijk zieken nog een dragelijk bestaan geven. Maar er is een tendens om te stellen dat dit niet moet. Soms krijg ik het gevoel dat wie geen euthanasie aanvraagt als slecht wordt beschouwd. Deze geleerden hebben dit gewoon door getrokken tot in het absurde. Het is een vingerwijzing dat we moeten oppassen met bepaalde tendenzen in onze maatschappij. Als we niet oppassen komen we in een maatschappij waar alleen 'gezonde' mensen nog getolereerd worden.
Eén van de reacties op dit artikel: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=D13MURGA

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 09:07   #3007
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik lees hier veel reacties vol afschuw. Maar deze 'geleerden' trekken gewoon bestaande lijnen door. Er is al een tendens in de maatschappij om 'ongewensten' of 'ongeneselijken' te 'verwijderen'. De vraag is waar de grens ligt. We hebben een maatschappij die het zich kan veroorloven om gehadicapten (zowel mentaal als fysiek) een goed leven te bezorgen. We kunnen ongeneselijk zieken nog een dragelijk bestaan geven. Maar er is een tendens om te stellen dat dit niet moet. Soms krijg ik het gevoel dat wie geen euthanasie aanvraagt als slecht wordt beschouwd. Deze geleerden hebben dit gewoon door getrokken tot in het absurde. Het is een vingerwijzing dat we moeten oppassen met bepaalde tendenzen in onze maatschappij. Als we niet oppassen komen we in een maatschappij waar alleen 'gezonde' mensen nog getolereerd worden.
Eén van de reacties op dit artikel: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=D13MURGA

Paulus.
En wat moet ik hiermee?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 09:09   #3008
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook een pasgeboren baby van negen maanden oud is compleet afhankelijk en overleefd het niet als het aan zichzelf wordt overgelaten. Volgens uw redenering mag de moeder dus ook na de geboorte vrij beschikken over leven en dood van de baby.
Hoe vaak heb ik jouw al wel niet duidelijk moeten maken, dat ik ook voor postnatale abortus ben ik bepaalde gevallen.
Oud 17 mei 2012, 09:23   #3009
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, het kind als wegwerpartikel.
Als je de mening van je tegenstanders zo beledigend en neerbuigend samenvat, dan krijg je gelijkaardige reacties als:

en in jouw godsdienstvisie, de moeder als wegwerpartikel, onderdanig aan de pastoor zijn mening. Nog even en je gaat ze sluieren en er een burka overgooien. Of stenigen als ze nog een jong meisje is ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 10:27   #3010
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je de mening van je tegenstanders zo beledigend en neerbuigend samenvat, dan krijg je gelijkaardige reacties als:

en in jouw godsdienstvisie, de moeder als wegwerpartikel, onderdanig aan de pastoor zijn mening. Nog even en je gaat ze sluieren en er een burka overgooien. Of stenigen als ze nog een jong meisje is ...
agressie roept nu eenmaal agressie op. Mensen die graag met hun vinger wijzen hebben dat graag dat kunnen ze met hun vinger wijzen, naar de ander, altijd naar de ander.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 10:31   #3011
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Met als (toch wel significant) verschil dat de moeder niet weggeworpen moet worden bij abortus. Daar pleit niemand voor. Het zijn enkel de abortus voorstanders die ervoor pleiten om het kind te dumpen als een wegwerpartikel.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 12:39   #3012
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat moet ik hiermee?
Misschien eens nadenken over het soort maatschappij waarin je wil leven.
Oud 17 mei 2012, 13:03   #3013
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie dan ook niet goed waar uw objectivering schuilt.
hetgeen ik als uniek menselijk zie is ons verstand. daarom leg ik de grens daar en niet bij armen, benen of een hart.
de hele evolutie van sperma/eicel tot baby is een bijzonder glijdend gebeuren met extreem veel hindernissen.
er is nergens een harde grens te trekken en dus zit je met een subjectieve belevenis.

het zou je sieren moest je dit erkennen. de logica die paulus hanteert is dezelfde als de logica vd katholieke kerk. alleen stopt paulus bij de contraceptie terwijl de kerk, in haar consequentie, haar logica tot in de balzak/eierstok doortrekt.
de grens bij de conceptie is net zo subjectief en willekeurig als de grens bij 32(nietzsche) of bij het sperma'ke in de balzak (kerk) of eender welke andere grens.
je zit met een glijdende evolutie en met een verhaal van rechten.
een vrouw is GEEN legbatterij en eigenlijk moet je dat eerst inzien vooraleer je je in dit soort discussie's mengt.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 17:06   #3014
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien eens nadenken over het soort maatschappij waarin je wil leven.
Nee, ik heb nergens gezegd dat enkel en alleen gezonde mensen geboren mogen worden.

Ik zeg alleen dat de keuze aan de ouders is.
Oud 17 mei 2012, 17:25   #3015
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Je sprak over een 'abortus' NA de 'geboorte', wat op zich al een contradictie is.

Maar los daarvan, ouders na de geboorte laten beslissen.......toch eens nadenken, zoals ik al schreef, over het soort maatschappij waarin je wil leven.

Nog een geluk dat je de juiste haarkleur had of de juiste ogen....volgens je ouders. Over je dosis 'verstand' konden ze toen nog niet oordelen. Nu wel....maar nu is het te laat zeker?

Ernstige afwijkingen zijn dikwijls al tijdig opspoorbaar en dan lijkt abortus, zo de ouders willen, een aanvaardbare oplossing.
Oud 17 mei 2012, 17:32   #3016
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je sprak over een 'abortus' NA de 'geboorte', wat op zich al een contradictie is.

Maar los daarvan, ouders na de geboorte laten beslissen.......toch eens nadenken, zoals ik al schreef, over het soort maatschappij waarin je wil leven.

Nog een geluk dat je de juiste haarkleur had of de juiste ogen....volgens je ouders. Over je dosis 'verstand' konden ze toen nog niet oordelen. Nu wel....maar nu is het te laat zeker?

Ernstige afwijkingen zijn dikwijls al tijdig opspoorbaar en dan lijkt abortus, zo de ouders willen, een aanvaardbare oplossing.
Je komt in een maatschappij terecht waar ouders mogen beslissen, wat ze met hun pasgeboren baby gaan doen, postnatale abortus of niet.

Verder dat gedoe met haarkleur, slaat werkelijk helemaal nergens op.

Het gaat om de mentale capaciteiten, niet welke haarkleur je hebt.
Oud 17 mei 2012, 17:35   #3017
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Je komt in een maatschappij terecht waar ouders mogen beslissen, wat ze met hun pasgeboren baby gaan doen, postnatale abortus of niet.

Verder dat gedoe met haarkleur, slaat werkelijk helemaal nergens op.

Het gaat om de mentale capaciteiten, niet welke haarkleur je hebt.
Jij leeft met een denkbeeldig maatschappijbeeld in je hoofd, postnatale abortus is gewoon moord.
ik geloof dat 99.9% dat zo interpreteert.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 18:03   #3018
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij leeft met een denkbeeldig maatschappijbeeld in je hoofd, postnatale abortus is gewoon moord.
ik geloof dat 99.9% dat zo interpreteert.
En wat is je punt?

Dit is een discussieforum, daar mag je dus zeggen wat je wilt (ook tot zekere hoogte natuurlijk).

Dat een mening qua *norm* afwijkend is, wilt niet zeggen dat het niet juist is, eerder het tegenovergestelde. Afwijkende meningen kunnen juist zeer relevant zijn.

Niet dat ik zeg dat nu mijn mening over Postnatale abortus zeer relevant is, ja ik vind van wel natuurlijk, maar ik begrijp dat bepaalde mensen mijn mening onmenselijk of zelfs walgelijk kunnen vinden. En dat respecteer ik dan ook, maar je moet het wel in de juiste context blijven plaatsen. Ik ben niet een of andere zieke psycho, die andere dwingt om abortus te plegen wanneer het kindje niet volgens de eisen voldoet. Ik laat het gewoon aan de ouders over.
Oud 17 mei 2012, 18:05   #3019
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat is je punt?

Dit is een discussieforum, daar mag je dus zeggen wat je wilt (ook tot zekere hoogte natuurlijk).

Dat een mening qua *norm* afwijkend is, wilt niet zeggen dat het niet juist is, eerder het tegenovergestelde. Afwijkende meningen kunnen juist zeer relevant zijn.

Niet dat ik zeg dat nu mijn mening over Postnatale abortus zeer relevant is, ja ik vind van wel natuurlijk, maar ik begrijp dat bepaalde mensen mijn mening onmenselijk of zelfs walgelijk kunnen vinden. En dat respecteer ik dan ook, maar je moet het wel in de juiste context blijven plaatsen. Ik ben niet een of andere zieke psycho, die andere dwingt om abortus te plegen wanneer het kindje niet volgens de eisen voldoet. Ik laat het gewoon aan de ouders over.
Mag ik vragen hoe oud jij bent?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 18:06   #3020
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mag ik vragen hoe oud jij bent?
16, hoezo?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be