Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2008, 21:52   #301
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Waarheden die continue bijgeschaafd moeten worden, zijn geen waarheden. Laat staan correcte waarheden.

Paulus.
Oh yee nog zo ene die er geen drol van verstaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 22:25   #302
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waarheden die continue bijgeschaafd moeten worden, zijn geen waarheden. Laat staan correcte waarheden.

Paulus.
gij gelooft dus eerder in de bijbel dan in wetenschappelijke verklaringen?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 22:41   #303
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus;3514884[QUOTE
]Uiteraard was Christus én een jood én een christen. Net zoals Karl Marx een Jood en een marxist was. Ook vandaag de dag bestaan er joodse christenen.

Hij was de Christus, de Messias voor de Joden. Alleen volgelingen van Christus' leer kunnen christenen genoemd worden uiteraard. En ik durf aannemen dat Christus leefde volgens de leer van Christus.
Hij was een wetsgetrouwe jood. En daarmee is alles gezegd. Niks te Christus.

Johannes 7:3

'Daarom zeiden Zijn broers tegen Hem: "U moet hier niet blijven. Ga naar Judea; dan kunnen Uw volgelingen daar ook zien wat voor geweldige dingen U doet. Wie bekend wil worden, kan niet achter de schermen blijven. Als U werkelijk zo groot bent, laat het dan aan de wereld zien." Want ook Zijn broers geloofden niet dat Hij de Christus was.'

En zijn broeders konden het weten. Want zij kenden Jezus van jongsbeen af. En na zijn dood beschouwden de joodse volgelingen van Jezus (ook zijn broer Jacobus) hem als een profeet, maar zeker niet als de messias. Want het evangelie is zeer duidelijk hieromtrent: 'ook zijn broers geloofden niet dat hij de Christus was'.

Dus daar kan in ieder geval niet de minste twijfel over bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 22:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 22:55   #304
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hij was een wetsgetrouwe jood. En daarmee is alles gezegd. Niks te Christus.

Johannes 7:3

'Daarom zeiden Zijn broers tegen Hem: "U moet hier niet blijven. Ga naar Judea; dan kunnen Uw volgelingen daar ook zien wat voor geweldige dingen U doet. Wie bekend wil worden, kan niet achter de schermen blijven. Als U werkelijk zo groot bent, laat het dan aan de wereld zien." Want ook Zijn broers geloofden niet dat Hij de Christus was.'

En zijn broeders konden het weten. Want zij kenden Jezus van jongsbeen af. En na zijn dood beschouwden de joodse volgelingen van Jezus (ook zijn broer Jacobus) hem als een profeet, maar zeker niet als de messias. Want het evangelie is zeer duidelijk hieromtrent: 'ook zijn broers geloofden niet dat hij de Christus was'.

Dus daar kan in ieder geval niet de minste twijfel over bestaan.
Daar kan weldegelijk twijfel over bestaan. Wat Jezus zegt in Joh 3: 16 bewijst dat hij weldegelijk Hij wist wie Hij was. En tal van andere schriftplaatsen uiteraard.

Vergeet niet dat Hij veroordeeld werd omdat Hij zich met God gelijkstelde. Hij vergaf namelijk zonden van mensen.

En dat is iets wat een praktiserende Jood nooit zou doen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 20 juni 2008 om 22:56.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 23:00   #305
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar kan weldegelijk twijfel over bestaan. Wat Jezus zegt in Joh 3: 16 bewijst dat hij weldegelijk Hij wist wie Hij was. En tal van andere schriftplaatsen uiteraard.

Vergeet niet dat Hij veroordeeld werd omdat Hij zich met God gelijkstelde. Hij vergaf namelijk zonden van mensen.

Paulus.
Jezus zegt evenzeer en verschillende malen in de bijbel dat hij God niet is. U zou dat toch moeten weten.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 23:01.
Oud 20 juni 2008, 23:03   #306
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus zegt evenzeer en verschillende malen in de bijbel dat hij God niet is. U zou dat toch moeten weten.
Neen doet ie niet. Hij vraagt anderen om dat van Hem niet te zeggen, en dat is wat anders. Hij zei wel: "De Vader en Ik zijn één."

Paulus.
Oud 20 juni 2008, 23:10   #307
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Citaat:

Paulus.
Dat weet ik nog zo zeker niet. Hoe weet u zeker dat hij niet werd terechtgesteld omdat hij een anti-Romeins agitator was? Later is zijn persoon wel bijgekleurd door Paulus (Romeins burger), om de radicaal anti-Romeinse joodse sekte die het christendom toen was te pacificeren. Vergeet niet dat dat de bron was van alle heibel tussen Paulus en Jezus' broer Jacobus, en dat alle evangelies dateren van na Paulus.

Laatst gewijzigd door The_fat_bloke : 20 juni 2008 om 23:11.
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 23:15   #308
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Dat weet ik nog zo zeker niet. Hoe weet u zeker dat hij niet werd terechtgesteld omdat hij een anti-Romeins agitator was?
Omdat alle bronnen over zijn proces dat tegenspreken.

Citaat:
Later is zijn persoon wel bijgekleurd door Paulus, om de radicaal anti-Romeinse joodse sekte die het christendom toen was te pacificeren.
De toenmalige christenen baden voor hun vervolgers. Paulus, die toen nog niet wedergeboren was, mocht het zelf meemaken dat Stefanus die onder zijn bevel gestenigd werd, helemaal niet anti-Romeins was.

Citaat:
Vergeet niet dat dat de bron was van alle heibel tussen Paulus en Jezus' broer Jacobus, en dat alle evangelies dateren van na Paulus.
Het geschil dat bovendien werd bijgelegd (hand 15) was tussen Paulus en Petrus. En het betrof een kwestie over vooral de besnijdenis.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 20 juni 2008 om 23:17.
Oud 20 juni 2008, 23:26   #309
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen doet ie niet. Hij vraagt anderen om dat van Hem niet te zeggen, en dat is wat anders. Hij zei wel: "De Vader en Ik zijn één."

Paulus.
Ach, het Nieuwe Testament. De eeuwige contradictie. Iedereen haalt er zo wat zijn gading uit. Ik zal u eens een ander tekst aanhalen(en zo ken ik er nog wel een paar) waar Jezus juist het tegenovergestelde zegt:

Mattheus
De rijke jongeling
16 [19:16] Mark 10:17. Luk 18:18.En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? Binnengaan in het koninkrijk van de hemel
16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God.

Men mag Jezus dus niet 'goed' noemen. Hij zegt: ge moogt alleen God goed noemen, niet mij.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 23:29.
Oud 20 juni 2008, 23:32   #310
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, de bijbel. De eeuwige contradictie. Ik zal u eens een ander tekst aanhalen(en zo ken ik er nog wel een paar) waar Jezus juist het tegenovergestelde zegt:

Mattheus
De rijke jongeling
16 [19:16] Mark 10:17. Luk 18:18.En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? Binnengaan in het koninkrijk van de hemel
16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God.

Men mag Jezus dus niet 'goed' noemen. Hij zegt: ge moogt alleen God goed noemen, niet mij.

Niet mij?

Sorry hoor maar "niet mij" staat daar niet bij. Dat heb je er zelf bijgevoegd om je punt te halen.

Ik had zulke praktijken van jou niet verwacht. Je speelt het vals.

Paulus.
Oud 20 juni 2008, 23:36   #311
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet mij?

Sorry hoor maar "niet mij" staat daar niet bij. Dat heb je er zelf bijgevoegd om je punt te halen.

Ik had zulke praktijken van jou niet verwacht. Je speelt het vals.

Paulus.
Ja ja, dat kennen we. Als het u niet aanstaat, dan spelen we vals. Ik haal de tekst aan van het evangelie, het woord Gods:

17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Hier is het toch duidelijk, dat Jezus zegt dat men hem niet 'goed' moet noemen, maar dat men alleen God 'goed' moet noemen.

Maar goed, ik geef u nog een volgend vers waaruit blijkt dat Jezus helemaal niet God is:

Mattheus 13,32
Maar wanneer die dag of dat uur aanbreekt, weet niemand, de engelen in de hemel niet, de Zoon niet, maar alleen de Vader.

Dus Jezus is zeker niet één met de Vader, want de alleen de Vader weet wanneer die dag (de Parousie)zich zal aankondigen. Jezus ( de Zoon...)weet het in ieder geval niet. Alleen God weet dit. Zoveel is duidelijk volgens het heilig evangelie.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 23:51.
Oud 20 juni 2008, 23:50   #312
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, dat kennen we. Als het u niet aanstaat, dan spelen we vals. Ik haal de tekst aan van het evangelie, het woord Gods:

Dat is al beter.

Dat is niet in strijd met zijn bewering ddat Hij één is met de Vader.

Paulus.
Oud 20 juni 2008, 23:52   #313
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is al beter.

Dat is niet in strijd met zijn bewering ddat Hij één is met de Vader.

Paulus.
U bent hardleers. Daarom moet ik een volgende tekst aanhalen of herhalen.

Mattheus 13,32

Maar wanneer die dag of dat uur aanbreekt, weet niemand, de engelen in de hemel niet, de Zoon niet, maar alleen de Vader.

Dus Jezus is zeker niet één met de Vader, want de alleen de Vader weet wanneer die dag (de Parousie)zich zal aankondigen. Jezus ( de Zoon...)weet het in ieder geval niet. Alleen God weet dit. Zoveel is duidelijk volgens het heilig evangelie.

En om het bovenstaande nog wat meer kracht bij te zetten, het volgende vers uit het heilig evangelie waaruit blijkt dat Jezus zeker niet God is.

Johannes 5:19)
Nogmaals zei hij, "Ik kan van Mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft."

Een ware God kan alles uit zichzelf doen.

Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2008 om 00:03.
Oud 20 juni 2008, 23:57   #314
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Hier is het toch duidelijk, dat Jezus zegt dat men hem niet 'goed' moet noemen, maar dat men alleen God 'goed' moet noemen.

Citaat:
Maar goed, ik geef u nog een volgend vers waaruit blijkt dat Jezus helemaal niet God is:

Mattheus 13,32

Dus Jezus is zeker niet één met de Vader, want de alleen de Vader weet wanneer die dag (de Parousie)zich zal aankondigen. Jezus weet het in ieder geval niet. Alleen God weet dit. Zoveel is duidelijk volgens het heilig evangelie.

Dat is juist.

Maar of dat bewijst dat dat Jezus niet één is met de Vader is een andere zaak. Geloof me maar dat daar een theologische uitleg voor bestaat. Twee zelfs.

Paulus.
Oud 20 juni 2008, 23:58   #315
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is juist.

Maar of dat bewijst dat dat Jezus niet één is met de Vader is een andere zaak. Geloof me maar dat daar een theologische uitleg voor bestaat. Twee zelfs.

Paulus.
Dat zal wel. En drie ook nog als het moet.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 23:58.
Oud 21 juni 2008, 00:01   #316
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. En drie ook nog als het moet.
Zou kunnen, maar ik ken er zo los uit het hoofd maar twee.

1 Het was nog niet beslist wanneer die dag aanbreekt

2 De Zoon was inderdaad minder dan God in zijn menselijke hoedanigheid.

Paulus.
Oud 21 juni 2008, 00:07   #317
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou kunnen, maar ik ken er zo los uit het hoofd maar twee.

1 Het was nog niet beslist wanneer die dag aanbreekt

2 De Zoon was inderdaad minder dan God in zijn menselijke hoedanigheid.

Paulus.
Dat is geen ernstig antwoord. U probeert zich er uit te luizen.

Trouwens, Jezus zegt heel duidelijk dat hij een God heeft. Iemand die zelf God is, heeft geen God. Hij is God. Maar dat is Jezus duidelijk niet.

Johannes 20:17:
“Ik stijg op naar mijn Vader die ook jullie Vader is, naar mijn God die ook jullie God is"

Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2008 om 00:13.
Oud 21 juni 2008, 00:14   #318
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen ernstig antwoord. U probeert zich er uit te luizen.

Trouwens, Jezus zegt heel duidelijk dat hij een God heeft. Iemand die zelf God is, heeft geen God. Hij is God. Maar dat is Jezus duidelijk niet.

Johannes 20:17:
"Ik vaar op naar mijn Vader en Uw vader, naar mijn God en uw God." (Johannes :, "Ik vaar op naar mijn Vader en Uw vader, naar mijn God en uw God." (Johannes , "Ik vaar op naar mijn Vader en Uw vader, naar mijn God en uw God."
Kijk system, als jij denkt dat Jezus God niet is dan is dat jou goed recht. En er zijn inderdaad bijbelse citaten die deze stelling zouden kunnen helpen ondersteunen. Daarin heb je gelijk.

Maar er zijn net zo goed Bijbelse aanwijzingen dat Jezus weldegelijk één is met God. De Drieëenheid is niet ontstaan als modeverschijnsel. Er zijn heus wel redens genoeg om aan te nemen dat het de Rechter zelf is die het oordeel op Zich neemt. Ook dat is juist.

Maar ik heb niet de behoefte om jou of iemand anders van de één of andere stelling te overtuigen.

Paulus.
Oud 21 juni 2008, 00:22   #319
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk system, als jij denkt dat Jezus God niet is dan is dat jou goed recht. En er zijn inderdaad bijbelse citaten die deze stelling zouden kunnen helpen ondersteunen. Daarin heb je gelijk.

Maar er zijn net zo goed Bijbelse aanwijzingen dat Jezus weldegelijk één is met God. De Drieëenheid is niet ontstaan als modeverschijnsel. Er zijn heus wel redens genoeg om aan te nemen dat het de Rechter zelf is die het oordeel op Zich neemt. Ook dat is juist.

Maar ik heb niet de behoefte om jou of iemand anders van de één of andere stelling te overtuigen.Paulus.
Ik evenmin. Ik wijs alleen op de inconsistentie, op de tegenstrijdigheid van heel het Nieuwe Testament.

Als sluitstuk wil ik nog een laatste vers aanhalen. Een bewijs (volgens het heilig Nieuw Testament) dat Jezus in geen geval God is.

Johannes 5:30,
"…Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft."

Iemand die echt God is, wordt door niemand gezonden! Dat is toch kristalhelder.

Pech voor u.

Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2008 om 00:29.
Oud 21 juni 2008, 00:29   #320
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik evenmin. Ik wijs alleen op de inconsistentie, op de tegenstrijdigheid van heel het Nieuwe Testament.

Als sluitstuk wil ik nog een laatste vers aanhalen. Een bewijs (volgens het heilig Nieuw Testament) dat Jezus in geen geval God is.

Johannes 5:30,
"…Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft."

Iemand die echt God is, wordt door niemand gezonden! Dat is toch kristalhelder.

Pech voor u.
Dat is geen kwestie van pech of geluk voor de één of de ander. Ik ken zelfs een tekst waarin Jezus woordelijk zegt: "Want de vader is meer dan ik".

Maar er is ook nog de andere kant van de apothekersweegschaal, die voor de meerderheid van christenen weldegelijk doorslaat.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be