![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Minister-President
|
![]() Ruik ik 'chauvenisme' ? Nochtans een franse term, met een franse (wan)smaak ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 19 november 2008 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dexia is niet aan het fusioneren met een Nederlandse bank. Fortis was dat wel aan het doen. Dat heeft het Belgisch establishment verhinderd door te verkopen aan Frankrijk. En meteen honderdduizenden Belgische aandeelhouders te bestelen.
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja? Bekijk dan eens de cijfers van de economische activiteit per Nederlandse en Vlaamse provincie. Dan zult u onmiddellijk beseffen dat er andere gebieden "periferie" zijn dan sommige Vlaamse provincies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Parlementslid
|
![]() Qué? Het verkeer gebruik van 'noemen' stamt uit het Westvlaams, waar het 40 jaar geleden al ingeburgerd was. Pas de laatste 15 jaar is de rest van Vlaanderen die kemel gaan overnemen. Antwerpenaars hebben altijd gezegd: 'oowietega' als ze wilden vragen hoe iemand heet.
![]() |
#307 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: vrijdag een Waalse dokter (+/- 30 jaar) ontmoet met een Vlaamse vader. Diep in Henegouwen; de schooltaal van de dokter was Frans geweest; maar sprak uitstekend Nederlands en daarnaast ook nog Engels en Spaans. Vandaag getelefoneerd met iemand in Wallonië. Reactie: spreekt u maar Nederlands hoor; maar moeder was een Vlaamse dus ik denk dat ik behoorlijk NL spreek. En inderdaad; meer dan behoorlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
Gesteld dat het correct is wat je beweert, waarom is dat dan een kemel ? Hebben ze je nooit geleerd dat een taal een levend iets is, dat woorden verdwijnen en dat nieuwe woorden, ongeacht hun oorspronkelijke oorsprong, tevoorschijn komen ? Als een groot aantal mensen het werkwoord "noemen" gebruiken in plaats van het zogezegd correcte "heten", dan is dat een signaal dat noemen als een synoniem beschouwd dient te worden van heten, en moet dit maar algemeen aanvaard worden, de verzuurde reacties van verbitterde taalpuristen ten spijt. Dat kun je toch niet tegen houden, ongeacht wat je doet. Gallicismen, germanismen, doet er allemaal niet toe, uiteindelijk zijn dat maar kunstmatige aanduidingen voor min of meer nieuwe termen waarvan een aantal uiteindelijk ingeburgerd zullen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De rijkdom van een taal schuilt o.a. in het correcte, genuanceerde gebruik van de beschikbare vocabulaire. 'Noemen' en 'heten' hebben ieder hun specifieke betekenissen. Die door mekaar haspelen houdt automatisch een verarming van de taal in.
![]() |
![]() |
#310 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij is de taal "eigendom" van de mensen. Zij en zij alleen bepalen wat en hoe de dingen gezegd worden; de kommissies horen te luisteren, in plaats van te bepalen. Alle taalkundigen prijzen de zogenaamde "dichterlijke vrijheid". Omdat ze niet anders kunnen. Omdat ze anders dreigen overbodig te worden, of hun spesialiteit in het gedrang komt. Ik pleit dus voor meer dichterlijke vrijheid in het gewone taalgebruik.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(voor jou en voor mij is pi gelijk aan ongeveer 3,14 ... maar voor een ingenieur of een wiskundige is dat laaang niet presies genoeg. Jij en ik moeten ons daar niks, maar dan ook niks van aantrekken, vb. als we zouden moeten 'berekenen' hoeveel meststof er op dat perkje moet ... ik zeg zomaar iets, ik hoop dat ik duidelijk ben)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
|
![]() Citaat:
Ik geloof wel in verandering en evolutie. Soms ten goede, soms ten slechte, maar uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, is dat allemaal ten zeerste subjectief. Echt rationele argumenten om bv. noemen en heten strikt van elkaar te scheiden zijn er niet. Zoals algemeen geweten is, kan soms de oorspronkelijke betekenis van een woord veranderen. Het werkwoord "noemen" is een mooi voorbeeld daarvan. Het zijn de Nederlandstaligen die, bewust of onbewust, talen aanpassen en woorden laten veranderen. De taalkundigen onder ons dienen enkel nota te nemen van een dergelijke evolutie, niet proberen krampachtig woorden tegen te houden omdat zij toevallig van mening zijn dat het niet correct is. Die mening is trouwens in veel gevallen hoogst subjectief, want hangt nogal veel samen met gewoonte, opvoeding en persoonlijke voorkeur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat er veel dichters zijn die durven toe te geven dat ze eigenlijk hun moedertaal niet zo goed beheersen, maar dat ze desondanks toch maar wat gedichtjes maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als in een bepaald dialekt er geen verschil gemaakt wordt tussen noemen en heten, of als teveel mensen zich vergissen tussen die twee, dan moet terstond opgenomen worden in het "taalwetgeving" dat die woorden hetzelfde kunnen betekenen.
Het is zeer aanmatigend om voor zoiets van 'fouten' te spreken.
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar twee woorden, die beide al lang bestaan, en al even lang een totaal andere betekenis hebben - de ene bovendien overdrachtelijk, de andere niet -uit taalarmoede zo veelvuldig met mekaar verwarren dat één van de termen dreigt te verdwijnen, dat zal iedereen met een grein taalgevoel zien als een verarming. Tenslotte is niet alle evolutie positief, verarming is altijd negatief. Ik blijf het verkeerd gebruik van 'noemen' dus heel storend vinden, net als het verkeerd gebruik van 'om te..+ infinitief'. Nog zo'n ergertrend. Daar is niets aanmatigends aan, het is gewoon een gezonde reactie op de aanslag die iedere keer op onze taal wordt gepleegd als 'heten' weer eens tot 'noemen' wordt verhaspeld. Het weinige haar dat me rest rijst er van ten berge.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 26 november 2008 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
|
![]() Wat mij bevoorbeeld wèl stoort, is Martine Tanghe op het nieuws elke keer het woord "dossier" op zijn Frans te horen uitspreken - dosjee dus.
De oorsprong en de redenen zullen mij worst wezen, zo goed als geen enkele Nederlandstalige belg spreekt het woord dossier op zijn Frans uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |