Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 november 2010, 16:59   #301
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Franstalige Zwitsers zijn t.a.v. de Duitstalige, Italiaanstalige enz. duidelijk minder agressief en expansionistisch dan de Belgische (vooral Brusselse) soort. Neen ze spreken er geen Zwitsers, maar blijkbaar zijn er bij hen nog andere elementen die een soort "Zwitsers natiegevoel" aankweken. Die elementen ontbreken totaal in la Belgique en zeker in Vlaanderen. Begrijpelijk ook, dit bananenland is een franstalige creatie. Als ik het heb over "franco's", dan is dat niet eens zo erg als de term "flamins" of zelfs "ménapiens" (expression chère �* la bourgeoisie dikkenek de Bruxelles).
We beslist dat, jij? Tot nader orde is het merendeel van De Vlamingen nog steeds graag Belg! Flaminganten zijn een kleine minderheid... juist ja jij bent een kleine minderheid.

Citaat:
Je zult al heel blij mogen zijn als Vlaanderen in de toekomst nog bereid gevonden wordt een deelstaat te zijn binnen la Belgique.
Tot dan blijft het wel zo... ik ben zo een raar persoon; ik leef in het nu.

Citaat:
Dat respect ontbreekt bij mij niet. Ik ben groot bewonderaar van de Franse literatuur en ik spreek la langue de Voltaire behoorlijk goed. Maar ik heb geen respect voor iemand die in Vlaanderen woont en leeft, maar het beneden zijn/haar waardigheid vindt om tegenover anderen het Nederlands te gebruiken. Dit is gewoon een reactionaire houding.
Kan goed zijn dat dat een reactionaire houding is; respect eisen zonder er te (kunnen) geven is volgens mij nooit gelukt. En pas op ik heb zelf ook een hekel aan die mensen die, nu, nog denken op de manier die U beschrijft.

Citaat:
Overal ter wereld wordt Angelsaksische literatuur, al of niet in vertaling, gelezen. Maar elk taalgebied, dus ook het Nederlandse, heeft ook nog zijn eigen literatuur. Wat in Vlaanderen wordt geschreven hoort daarbij.
Uiteraard... maar dat maakt ons nog geen deel van de Nederlandse Cultuur. En gelukkig maar...
Citaat:
Beledig mijn intelligentie niet door te pontificeren dat cultuur verder gaat dan literatuur en taal. Je bent niet de enige op dit forum die "ook" iets weet.
Ik beledig niemand's intelligentie... nooit!

Citaat:
Dat pleit dan niet voor jou. De Belgische grondwet is nochtans niet zo moeilijk te vinden op het internet.
U beantwoordde nog steeds mijn vraag niet:
Citaat:
Meer nog ze tonen zich gechoqueerd wanneer hen verzocht wordt buitenhuis het Nederlands te gebruiken.
Citaat:
Logisch... meer zelf iemand die verwacht dat iedereen buitenshuis in Vlaanderen Nederlands moet spreken moet dringend eens de grondwet lezen. Bent U zo iemand?
Voor alle duidelijkheid niemand of niks heeft het recht in ons land om de andere te verplichten één bepaalde taal te spreken.

Citaat:
Welke "schandalige ongelijkheid"?
deze:
Citaat:
Is het dan te verwonderen dat het Grondwettelijk Hof deze toestand heeft veroordeeld als zijnde strijdig met het gelijkheidsbeginsel?
(voor alle duidelijkheid de ongelijkheid tussen Vlamingen in het arrondissement Leuven en Vlamingen in het arrondissement halle-vilvoorde)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 17:01   #302
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
'leve belgie' modern?
ik vond het totaal afgezaagd en oubollig.
Ik zeg wel op het muzikale vlak! De tekst ervan, dat is een ander debat.
Everytime is offline  
Oud 20 november 2010, 17:02   #303
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik zeg wel op het muzikale vlak! De tekst ervan, dat is een ander debat.
muzikaal was het ook oubollig.
blijkbaar weinig kennis van muziek.
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:05   #304
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
We beslist dat, jij? Tot nader orde is het merendeel van De Vlamingen nog steeds graag Belg! Flaminganten zijn een kleine minderheid... juist ja jij bent een kleine minderheid.
bron?

Citaat:
Uiteraard... maar dat maakt ons nog geen deel van de Nederlandse Cultuur. En gelukkig maar...
bron?

Citaat:
Voor alle duidelijkheid niemand of niks heeft het recht in ons land om de andere te verplichten één bepaalde taal te spreken.
dat is nochthans de bedoeling van bepaalde franstalige partijen hoor, in het bijzonder FDF.

Citaat:
deze:
(voor alle duidelijkheid de ongelijkheid tussen Vlamingen in het arrondissement Leuven en Vlamingen in het arrondissement halle-vilvoorde)
en hoe is dit gekomen denk je? op vraag van de Vlamingen? neen op vraag van de frankofonie.
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:05   #305
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
muzikaal was het ook oubollig.
blijkbaar weinig kennis van muziek.
Als u liever Frans Bauer of Jo Vally hebt, is dat uw volle recht.
Everytime is offline  
Oud 20 november 2010, 17:13   #306
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als u liever Frans Bauer of Jo Vally hebt, is dat uw volle recht.
bauer zijn schlagers, clouseau niet.
gelieve geen appelen met peren vergelijken aub.
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:15   #307
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Dus dat is het niveau waarop de "humor" van die Geluck zich bevindt ?

Jawadde, er zal wat afgelachen worden
http://fr.wikipedia.org/wiki/Philippe_Geluck

erg bekend in Wallonië en... ook in Frankrijk.
Erg moeilijk om het in Frankrijk te maken als kleine Belg; maar Geluck is daar wel een topper.
In VL is eenoog al vlug koning weinig amper 6 miljoen concurrenten; maar wie het in Frankrijk kan maken, moet wel wat in zijn mars hebben.

Bekend door:

azert is offline  
Oud 20 november 2010, 17:16   #308
largo_w

Standaard

Citaat:
bron?
Bron van het tegendeel?

Citaat:
bron?
Bron van het tegendeel?

Citaat:
dat is nochthans de bedoeling van bepaalde franstalige partijen hoor, in het bijzonder FDF.
ik betwijfel dat:
Les Fédéralistes démocrates francophones constituent une formation politique démocratique, fédéraliste et pluraliste dont l’objectif politique est de garantir les droits et de défendre les intérêts des francophones dans l’Etat fédéral.
...
http://www.fdf.be/spip.php?article50

Niet dus.

Citaat:
en hoe is dit gekomen denk je? op vraag van de Vlamingen? neen op vraag van de frankofonie.
Hoe het er is gekomen is wat complex en eigenlijk ook niet aan de orde... dat probleem bestaat inderdaad! Ik wou mijn beste vriend quercus duidelijk maken dat er veel oplossingen waren voor het probleem; maar dat hij het ene wel wat minder graag ging hebben dan het ander.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 17:17   #309
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In VL is eenoog al vlug koning weinig amper 6 miljoen concurrenten; maar wie het in Frankrijk kan maken, moet wel wat in zijn mars hebben.
Zijn er dan maar 6 miljoen Nederlandstaligen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 20 november 2010, 17:17   #310
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

Erg moeilijk om het in Frankrijk te maken als kleine Belg; maar Geluck is daar wel een topper.

Bekend door:

veel BV's zijn bekend in Nederland en veel BN'ers in Vlaanderen.

conclusie: in Wallonië heb je de Franse cultuur en in Vlaanderen de Nederlandse cultuur.
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:17   #311
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bauer zijn schlagers, clouseau niet.
gelieve geen appelen met peren vergelijken aub.
En hebt u liever schlagers? Als ja, hebt u dus liever oubollige muziek. Wat niet verkeerd is, ieder zijn/haar smaak.
Everytime is offline  
Oud 20 november 2010, 17:18   #312
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze woonde dan ook in Gand ...
Maar inderdaad ze kon het niet; in die tijd kon je ook perfect leven zonder het Nederlands te kunnen. Eigenlijk een ongezonde situatie; dat geef ik grif toe. Kon Uw Spaanse moeder Nederlands?
mijn moeder was niet Spaans.
Zij was Vlaams/Nederlandse die emigreerde naar Spanje toen ik een paar maanden oud was. Op anderhalf jaar tijd spraken mijn beide ouders vlot spaans, hadden een hele rits spaanse vrienden (die jaren laten nog op bezoek kwamen) en leerde de spaanse meid mij mijn eerste woordjes... in het spaans.
Moesten we nog een paar jaar blijven wonen zijn, dan was ik naadloos ingestapt in het plaatselijke spaanse kleuteronderwijs (als het er al was). En dat allemaal zonder sociale hulpstraathoekwerkers, subsidies, extra ondersteuning, aparte loketten, extra begeleiding voor anderstaligen en kooklessen voor beginners!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 november 2010 om 17:18.
circe is offline  
Oud 20 november 2010, 17:18   #313
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
VL staat volgens mij voor "Vlamingen"... het is mij een raadsel hoe jij daar "Nederlandstaligen" in kan terugvinden.
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 17:18   #314
Shadowke

Standaard

Citaat:
En hebt u liever schlagers? Als ja, hebt u dus liever oubollige muziek. Wat niet verkeerd is, ieder zijn/haar smaak.
en waar zeg ik dat?
probeer je weer iemand de woorden in de mond te leggen omdat je geen deftige reactie kunt plaatsen?
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:20   #315
Shadowke

Standaard

Citaat:
VL staat volgens mij voor "Vlamingen"... het is mij een raadsel hoe jij daar "Nederlandstaligen" in kan terugvinden.
omdat Vlamingen ook Nederlandstalig zijn.
wij krijgen 'Nederlands' op school, geen 'Vlaams'.
ook in de Belgische grondwet staat Nederlands in Vlaanderen en niet Vlaams.
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 17:20   #316
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nou ja, we weten ook allemaal dat W staat voor Wallons, niemand die daaruit besluit dat er 4 miljoen franstaligen wonen natuurlijk. We weten dat het daar allemaal chinezen zijn hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 20 november 2010, 17:29   #317
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo moeilijk om te snappen? Vlaanderen is een deel van het Nederlands taalgebied. Capito?
Oud 20 november 2010, 17:35   #318
largo_w

Standaard

Citaat:
omdat Vlamingen ook Nederlandstalig zijn.
wij krijgen 'Nederlands' op school, geen 'Vlaams'.
ook in de Belgische grondwet staat Nederlands in Vlaanderen en niet Vlaams.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
nou ja, we weten ook allemaal dat W staat voor Wallons, niemand die daaruit besluit dat er 4 miljoen franstaligen wonen natuurlijk. We weten dat het daar allemaal chinezen zijn hé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo moeilijk om te snappen? Vlaanderen is een deel van het Nederlands taalgebied. Capito?
gek hoe jullie allemaal op dezelfde manier reageren... volgens mij snappen jullie mijn opmerking niet.
azert schrijft:
Citaat:

Waarom van M zei:
Citaat:
waarop ik dus alleen het vrij logische opmerkte dat "VL" niet stond voor "het Nederlandstalig taalgebied".
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 17:46   #319
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we zeggen dat een bepaald muzikaal segment dat meent of het Nederlands als een beletsel ziet om internationaal door te breken. Nochtans zijn er Vlaamse artiesten die in het Nederlands zingen en nog steeds hele sportpaleizen weten vol te laten lopen...
We zouden natuurlijk ook eens kunnen kijken naar de agenda van het Sportpaleis over het hele jaar. Benieuwd welk percentage Nederlandstalige groepen daarop voorkomen. Dan kunnen we ook eens een steekproefje nemen van de gemiddelde Vlaamse commerciële zender en zien welke talen de tv-kijker te horen krijgt. Ik gok dat de dreiging niet zozeer uit het Franse taalgebied komt.
Steve_M is offline  
Oud 20 november 2010, 18:00   #320
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dat ik België per se absoluut wil verdedigen maar "Leve België" is een nummer dat tenminste modern is. Bij modern bedoel ik op het muzikale vlak : ik weet zeer goed dat niet iedereen in Vlaanderen akkoord met het boodschap van "Leve België" zal zijn maar op het muzikale vlak maken Clouseau toch hedendaagse muziek. "Het water is veel te diep" of "Als een leeuw in een kooi" van Willy Sommers : dat is toch oubollige muziek. En nog een keer heb ik het enkel en alleen over de muziek. Wat hij erin zegt, dat is een ander debat. Maar dat is oubollige muziek voor mij.
Ik zie weleens leuke linkjes van je op dit forum, meestal naar bijna vergeten Vlaamsche schlagerzangers, maar als je de arrangementen van Clouseau modern noemt heb je er weinig kaas van gegeten/of ben je zo oud.
'Leve Belgie' is echt zoooo oubollig. En dan heb ik het niet over de politiek correcte tekst.
Het nummer is , ondanks de massale promotie vrij slecht bekeken, want véél Nederlandstaligen zijn wel goed maar niet gek uiteindelijk.

De best bekeken NL plaat in November:
http://www.youtube.com/watch?v=_XIsK9lVH3U
Kleine Viezerik ft Mr Probz - Meisje Luister (730.000 views)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2010 om 18:01.
Eberhard Leclerc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be