![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 19 januari 2007 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Up till our own times," Benda wrote, "men had only received two sorts of teaching in what concerns the relations between politics and morality. One was Plato's, and it said: 'Morality decides politics'; the other was Machiavelli's, and it said: 'Politics have nothing to do with morality.' Today they receive a third. M. Maurras teaches: 'Politics decide morality.'
In working, living, and believing the state is now arbiter. It decides about the workplace, about the family and about values. Since the market is no longer allowed to function freely, the state must decide what to produce and how to distribute that production; since the family as a social unit has declined because of the erosion of parental responsibilities largely as a result of state action, the state must now decide over education, health, behavior and all other aspects of growing up and earning a living; and, finally, since the state decides what values should prevail in society, and ensures that such values are embodied in legislation and enforced by bureaucracies, the state has increasingly replaced the church in determining how we should behave. Politics is now religion. HARTWELL, R.M. in: Kenneth Templeton, The Politicization of Society, Liberty Fund, Indianapolis, 1979, pp. 23-24.
![]() |
![]() |
#303 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou het, daarbij, ik citeer Hartwell, niet expliciet Benda.
![]() |
![]() |
#305 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind Hartwell's stukje gewoon prachtig. In Templeton's boek staan een resem essay's die niet van libertariërs afkomstig zijn.
Laatst gewijzigd door lombas : 19 januari 2007 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat mensen meer zijn dan enkel (het resultaat van fysische/chemische processen. Hoe definieert u vrije wil? Ik geloof inderdaad dat ons bestaan zin heeft. Een zuiver materiële visie op de werkelijkheid maakt het menselijk leven zinloos. Daarom ga ik niet akkoord met een dergelijke visie.
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
Hypnose vind ik ongeschikt speelgoed in zulke handen. Niet mijn bier.
![]() |
![]() |
#309 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En hier zou u de kern van de zaak wel eens kunnen raken; sommige (zeker niet alle) godsdienstaanhangers die die zin buiten zich projecteren en zich krampachtig aan dit beeld vastklampen om de ware strijd met zichzelf niet te moeten voeren. In zo'n kunstmatig gecreëerd levensbeeld zijn 'algemeen geldende morele wetten' dan natuurlijk van levensbelang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doorheen een miljard jaar evolutie werd in uw hersens een overlevingsinstinct ingebouwd. Dit zijn een aantal voorgeprogrammeerde reacties en gevoelens, die u het gevoel bezorgen dat uw leven ten alle prijze moet worden voortgezet. We moeten kunnen eten en daarom blijven we voortdoen. En daardoor krijg je de vage notie dat het allemaal wel "ergens" "zin" moet hebben. Maar in werkelijkheid word je gewoon gefopt door uw overlevingsinstinct. En dat zijn niet meer dan een paar chemische reacties in uw hersens, die geen enkele inherente waarheid bevatten. Individuen die dit basisgevoel NIET bezitten dat het leven zinvol is, worden alras uit de genenpoule verwijderd. Het is niet dat ze meer of minder gelijk hebben dan u, het is gewoon dat hún gelijk niet erg nuttig is evolutionaire concurrentiestrijd. Dat is alles. Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 20 januari 2007 om 10:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
En neen, het gaat niet over 'een vaag gevoel dat het "natuurlijk" allemaal wel zin heeft'. Dat 'vage, enz' lijkt me een typisch gevoel voor een mens die zich teruggetrokken heeft in een godsdienstige benadering. Het gaat gewoon over zin je leven te leiden, met alle uitdagingen, alle voor- en tegenspoed. Waar het vandaan komt? Ingebakken in de menselijke natuur, mogelijk de kern van het menszijn zelf. Bron? Ervaring van miljoenen mensen en nog eens weergegeven in zowat alle bekende mythen uit de volledige menselijke geschiedenis, met hun tijdloze symboliek. Wie hierin geïnteresseerd is vindt omzeggens onbegrensde lectuur. Alleszins aangeraden is misschien de mythe-kenner van het ogenblik, Joseph Campbell, die een schitterend boekje hierover schreef "De held met de duizend gezichten". Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Men moet tenslotte de wetenschappelijk-reductionistische methode op alle menselijke ervaringen toepassen, niet alleen op de religieuze beleving. Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 20 januari 2007 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
OF je nu de geprepareerde fantasieën van de bestaande godsdiensten overneemt, of uw eigen verzinsels maakt, dat maakt in wezen geen verschil. Want de grond van de zaak blijft uiteraard dat het geen zin heeft. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 20 januari 2007 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
|
![]() Citaat:
Het ontbreken van algemeen geldende morele wetten is niet per definitie iets slechts. Ik kan vanuit materialistisch oogpunt begrijpen waar die morele wetten voor zijn, wat ze ongeveer met ons doen. Ik pleeg geen zelfmoordaanslagen en verbied geen koopzondagen en homohuwelijken omdat die slecht zouden zijn, ik kijk objectief of mensen er last van hebben. Als jij niks wilt kopen ga je niet naar de stad, dus je hebt er geen last van. Maar goed, stel dat jij gelijk hebt, er is meer tussen hemel en aarde. Zijn alleen mensen dan meer dan chemische reacties? Of andere dieren ook? Planten? Eencellige dieren? Algen? Hoe ik vrije wil definieer? Dat had ik al uitgelegd. Je kan niet testen of er zoiets als vrije wil is, de omstandigheden zijn altijd anders, en op die omstandigheden is jouw keuze gebaseerd. Zelfs exact dezelfde situatie met exact dezelfde quantummechanica zal nog anders zijn omdat jij herinneringen hebt van de vorige keer. Op basis van 'programmering' en ervaringen maak je keuzes, net als elk levend wezen. Dat zijn soms behoorlijk complexe keuzes, dat kunnen biologische hersenen aan, maar ze worden wel genomen. Wat bedoel jij eigenlijk met vrije wil? Wat wordt er aan het proces toegevoegd dat het anders maakt? Waarom zouden onze hersenen anders werken dan de rest van het universum? Wat maakt precies die vrije wil, wat doet het en waar dient het voor? Shit, nou ben ik toch zijn oproep tot bekering aan het volgen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 20 januari 2007 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar het hersenkwabje aanduiden is natuurlijk niet voldoende. Men zal ook exact nagaan wanneer en onder welke omstandigheden dat hersenkwabje geactiveerd wordt en welke chemicaliën daarbij op elkaar inwerken. En dan is men weer een stapje verder in het ontrafelen van het complexe samenspel in onze hersenen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles onder beschouwing, God is gewoon de enige zekerheid in ons bestaan.
![]() |
![]() |
#319 | |
|
![]() Citaat:
![]() Njet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |