![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In Nederland worden behalve Friezen ook indien nodig Tukkers, Groningers en zelfs Tokkies ondertiteld. Als men ondertiteld ondertiteld men alles uit eerbied. Zo ook schaatser Erik Hulzebos, een tukker http://www.youtube.com/watch?v=nVBYR5n6PhU
|
|
|
|
#302 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Ik weet enkel dat men in Turnhout tegen "maar" "mer" zegt terwijl het in de Zuiderkempen dan weer "mò" is..
|
|
|
|
#303 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Heel af en toe blijf ik bij het zappen al eens hangen bij " Omroep Fryslán (+/-) " , en dan is de ondertiteling wel nodig natuurlijk . Wat zijn Tukkers en Tokkies ?
|
|
|
|
#304 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
waarschijnlijk ook meer invloed van het "Hollands" .
|
|
|
|
#305 |
|
Minister-President
|
Tukkers: inwoners van Twente
Tokkies: weinig beschaafde Amsterdammers, type bijstand. Dacht ik.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone Laatst gewijzigd door groentje : 10 maart 2009 om 10:36. |
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het is overigens niet enkel de onverstaanbaarheid die een rol speelt in het ondertitelen van licht-afwijkende accenten: ook het creëren van toegankelijkheid speelt een rol. Het is een dunne grens met verkleutering, maar er zijn inderdaad mensen die niet of nauwelijks buiten hun stad of geboortestreek komen en inderdaad moeite hebben met andere accenten, of die niet zo taalvast zijn om gelijk welke andere reden: voor die mensen kan het nuttig zijn ondertitels te voorzien.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
1.) Ik denk dat je de bal helemaal mis slaat wanneer je suggereert dat Herman Brusselmans –die we dezelfde kwaliteiten toedichten- zou geapprecieerd worden wegens zijn ‘Vlaams’ karakter. Als je even kijkt in welke media Brusselmans gehypet werd, of nu figuren als Dimitri Verhulst, of in welke media dweilen als Lanoye of Hemmerechts een forum krijgen, dan zijn dat niet meteen die bladen die ervan verdacht kunnen worden ‘Vlaams’ als een kwaliteitslabel te beschouwen, integendeel. Het zijn net die media en die figuren die zich, net als Barnard, boven het ‘Vlaamse’ klootjesvolk trachten te verheffen: ik heb het patroon al eerder geschetst. Eerder refereerde je aan het gebrek aan een echt intellectueel debat en een dito cultuur in Vlaanderen. Wel, het belangrijkse element daarin is dat dat debat en die cultuur volledig door de zelfverklaarde progressieve bobo’s beheerst wordt: was er in Frankrijk nog een Raymon Aron om Sartre c.s. van repliek te dienen en is er in de VS nog steeds een Noam Chomsky om het rechtse discours te counteren, dan is er in Vlaanderen geen enkele kritische tegenstem. Personen die daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen, zoals Boudewijn Bouckaert of Matthias Storme (ik onthou me van enige appreciatie) worden monddood gemaakt of plaatsen zichzelf buitenspel. Wat nog overblijft, zijn populistische nozems als die lui van het VB of De Decker. Die eenzijdige beheersing door een progressieve kliek, die zichzelf zoveel verheven voelt boven het plebs en dat luidkeels laat merken, die snel is om heel Vlaanderen als kneuterige tsjeven in de ban te doen, die even kritisch is voor zichzelf als ze ondoordacht is in haar eigen maatschappelijke reflecties, is nefast voor de culturele en intellectuele wereld in Vlaanderen. 2.) Je legt me woorden in de mond wanneer je stelt dat ik een soort postmodern relativisme aanhang. Zoals ik eerder al stelde, ben ik me er zeer goed van bewust dat Beethoven net iets complexer is dan Laura Lynn, William Faulkner iets uitdagender dan Barbara Cartland, en Beckett net iets intellectueler dan het ‘Echt Antwaarps Theater’ – dat is evident. Waar ik het echter niet mee eens ben, is dat jij blind lijkt te varen op de gevestigde canon: dat is een erg veilige, maar vooral laffe keuze. Bovendien kan je nog wijzen op het geconstrueerde karakter van die canon. Er is een duidelijk kwalitatief element, maar ook een zeer grote arbitraire factor in het tot stand komen van de canon. Daarbovenop heb je ook nog het volledig misplaatste zuiverheidsideaal, waarin men er naïef van uit gaat dat grote cultuur zichzelf kenbaar maakt, dat kwaliteit vanzelf komt bovendrijven. Voeg daar nog eens de manipulaties en de verwende artistiekerige verwaandheid van veel hedendaagse kunstenaars bij en je bent iets verder van huis dan je zelf wel zou willen. In de tweede plaats is er de onzinnige dichotomie die je aanbrengt tussen ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur, waarbij de ene de andere volledig overvleugelt. Los van het feit dat het een wel erg saaie bedoening zou worden, moest iedereen zich vergapen aan de culturele canon (en gevaarlijk, als we Aldous Huxley’s ‘Brave New World’ mogen geloven, met al die alfa’s die elkaar uitmoordden op Cyprus), blijft er nog dat andere gegeven, namelijk dat cultuur een continuum is. Je zou het ergens kunnen vergelijken met Braudels ‘drie snelheden’ in de geschiedenis, van de quasi-onveranderlijke structuren, over de langzaam evoluerende conjuncturen, naar de snel fluctuerende evenementen. Zo een patroon zou je ook in de ‘cultuur’ kunnen zien, van de gevestigde, ‘kwalitatieve’ canon, over de evoluerende trends, modes en genres, over de zeer snel fluctuerende wereld van de popcultuur. Deze niveaus zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en lopen in elkaar over, terwijl auteurs, componisten, werken &c. van het ene niveau naar het andere promoveren of degraderen. Stellen dat enkel één niveau van tel is, is onzinnig: je amputeert er twee derde van het beschikbare cultuurgoed mee. Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat cultuur verschillende doelen dient of kan dienen: net zozeer als je je taalgebruik aanpast aan de omstandigheden (met je oma van 90 spreek je niet op dezelfde manier als je beste vriend, laat staan je baas), zo is ook cultuur volledig afhankelijk van de context. Om een idioot voorbeeld te geven: ik vind Jean Genet een geweldig auteur, maar ik blader ook graag in de ‘TV Familie’. Zeker, er is een enorm kwaliteitsverschil en ook de duurzaamheid is niet gelijk, maar ze zijn beide ‘waardevolle’ – ik vind niet meteen een goed equivalent – deelaspecten van dat grote, ongrijpbare fenomeen cultuur of –makkelijker- de wereld waarin wij leven. Popcultuur is er specifiek op gericht om een zo groot mogelijke markt, de massa’s te bereiken, om die massa’s ontspanning te bieden, te verstrooien - en dat is een perfect valabel doel. Zeker, je kan je vragen stellen bij de verkleutering, of het langzaam verglijden naar een amusementscultuur (cf. ‘Amusing ourselves to Death’ of, elders, ‘Fahrenheit 451’) waar de ‘hoge’ cultuur niet naar waarde geschat wordt, maar dat is een heel andere discussie, één waarop het op zichzelf terugplooien zeker niet het antwoord is. Bij de uniciteit van deze evolutie kan je je trouwens vragen stellen: ondanks onze massademocratie en –communicatie die sommige tendensen versterkt, is dat ‘panem et circenses’ van alle tijden, of dacht je werkelijk dat alle Romeinen vertrouwd waren met Cato en Cicero? We weten meer en sneller, maar de mens en zijn maatschappij zijn op zich nauwelijks veranderd. Massacultuur is wat ze is, namelijk massaal, en ze kan ook niets anders zijn: op het moment dat Mozart even populair wordt als Frans Bauer, zal zich een nieuw proces van ‘social distinction’ voordoen, waarbij de canon opnieuw verschuift. En verder denk je nog maar eens aan Huxley’s Cyprus, waar de alfa’s elkaar uitmoordden omdat er geen diversificatie meer was. (Datzelfde fenomeen van verschuiving doet zich ook op heel andere vlakken voor, zoals bijvoorbeeld voornaamgeving. Onderzoek heeft aangetoond dat de ‘hogere’ klassen naar andere namen overschakelen, eens een onder hen populaire naam al te zeer verspreid is onder de ‘lagere’ klassen. Ook de adel heeft heel eigen voornaamregels, die ook grotendeels gericht zijn op het creëren van distinctie. Die groepsdwang speelt overigens ook onder de laagste strata, waar het geven van voornamen grotendeels wordt ingegeven door sociale identificatie en een soort colletiviteit: een Shana valt niet op en geeft aan dat de ouders zich identificeren met hun ‘klasse’, terwijl een Julie een volledig averechts signaal zou geven). In de marge van deze twee laatste opmerkingen: wanneer (hoge) cultuur verstart of tot een sociale verplichting wordt, dan is er iets fundamenteels mis. Je ziet dat nu gebeuren in Nederland, waar lezen ‘moet’ en cultuurconsumptie als een hoog goed wordt voorgesteld. ‘Kunst, omdat het moet’ was in dat opzichte een veelbetekenende titel voor een programma. Dat elke appreciatie wegvalt en elke theaterproductie, elk concert eindigt in een staande ovatie, is tegelijk gênant én een duidelijk teken voor de armoede die aan de grondslag van dit zó culturele klimaat ligt. Ten slotte – en daar heb ik het al uitgebreid over gehad – vind ik het totaal verkered om cultuur te gebruiken als een discriminerende factor: als jij stelt dat iemand die niet naar Klara luistert zonder meer ‘achterlijk’ is, dan vind ik dat niet alleen verwerpelijk, maar vooral buitengewoon idioot. Die houding is fundamenteel on-, zelfs antidemocratisch, daar waar cultuur voor alles een democratisch goed hoort te zijn: hoe kan je écht begaan zijn met kwalitatieve muziek, literatuur, &c., als je dat tegelijk wil afschermen als een deel van je (superieure) identiteit? Er zit een fundamentele tegenspraak tussen enerzijds dat streven naar ‘volksverheffing’ – cf. je klaagzang over de teloorgang van de televisie – en je elitaristische benadering van je cultuur. Wel, ik heb het er al eerder over gehad: over die ivoren toren en dat naar beneden plassen – je weet onderhand wel wat ik bedoel – en dat wil ik ook hier nog eens herhalen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 10 maart 2009 om 12:09. |
|
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Minister
|
Citaat:
Teletekst is ook zeer laag van resolutie. Daardoor kan men niet voldoende onderscheidbare karakters op één regel. Teletekst vertalingen zijn gewoonlijk niet meer dan een verkorte inhoud. Teletekst als 3 op 4 formaat gedraagt zich niet netjes op een 16 op 9 formaat beeld. Teletekst kent geen 'Antialisaing', dus geen 'verzachting' van randen. Letters puur op beeld zetten resulteert in blokkige onleesbare karakters. Daarom wordt teletekst op beeld gezet met de letters op een zwarte achtergrond. Teletekst ondertiteling is afschuwelijk, het neemt te veel van het beeld weg. Vergelijk zelf. Normale ondertitels: ![]() Teletekst ondertitels. ![]() Ik vind dat dus afschuwelijk. Los van de techniek en 't beeld. Ik versta niet goed waarom jij aanvoelt dat ondertitels iets zeggen over de taal. Ondertiteld Nederlands is niet minder Nederlands. Er zijn trouwens wel meer redenen om te ondertitelen. Slechte klank bijvoorbeeld. Of meer voorkomend: De snelheid waarmee dialoog, woord en beeld wisselt. Het tempo van de moderne beeldwisseling ligt vandaag eigenlijk een beetje te hoog. Men praat snel. Dialogen springen van de hak op de tak. De context springt nog sneller. En de beelden volgen mekaar in een hoog tempo op. Als de taal al niet aan je kleeft, dan is dit voor veel mensen echt wel moeilijk te volgen. TV makers en kanalen zijn heel bang voor "zap-momenten'. In hun pogingen om daar optimalisatie te bereiken gaat men zo ver dat een kijker die afwijkt van het doel publiek als verloren moet beschouwt worden. Nu, een kijker waar de taal niet aan kleeft, zoals bedoeld door de makers, die kijker wijkt af van het doelpubliek. En dat dient dus, omwille van de adverteerders, gecorrigeerd te worden. Om samen te vatten. De motieven om te ondertitelen zijn niet altijd te zelfde. En hebben niks te maken, en lijden dus ook niet onder .... de kritiek die jij er op hebt.
|
|
|
|
#310 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ook na 't lezen van dit bericht. Je raakt 't wel aan. Je doet 't trillen als een stemvork. Maar dan sla je de metronoom aan, en je bent weg, elitair. Wat je in dit bericht zachtjes beroert vind ik nochtans essentieel. Je gaat hier 't gevecht aan met de tendens om zich door middel van afkeer te definieren. Als je vandaag iemand vraagt waarom men iets is, of aanhangt, of nastreeft, of toe behoort ..... dan antwoord men met je te vertellen wat ze niet zijn en vervolgens vervalt men in een opsomming van de negatieve kanten van dat andere. Met onderscheidt zich door een afkeer kenbaar te maken. Als ik vraag: Ben je een vlaming ? Dan zegt men al vlug geen Waal te zijn, en vervolgens somt men alle voorgekauwde visies van Vlamingen op Walen en van Walen op Vlamingen op. Om dan te besluiten met een: Dat ben ik dus niet en het spreekt voor zich dat ik beter ben dan dat. Die methode van zich zelf plaatsen vind je vandaag overal terug. Je wordt er mee doodgeslagen. Men plaatst zichzelf door te vertellen wat men niet is en grijpt de gelegenheid aan om het geen men vooral niet is te beschrijven in zo negatief mogelijke bewoordingen. Ik vind die tendens eigenlijk verschrikkelijk.
|
|
|
|
#311 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Er is op zich niets fundamenteels verkeerd met de situatie die je voor jezelf beschreef en het is al helemaal geen teken van taalkundige zedenverwildering in Vlaanderen. Het is een fenomeen dat zich in alle talen en culturen voordoet, namelijk dat je taalgebruik (accent, woordkeuze, frasering, uitdrukkingen...) afhankelijk is van de situatie waarin je je bevindt, i.e. jezelf, de boodschap die je wil overbrengen en de persoon tot wie je je richt. In Vlaanderen -en dat is lang niet het enige taalgebied- is het dialect daarin een belangrijke factor. De gefnuikte ontwikkeling van het Nederlands als cultuurtaal o.i.v. de dominantie van het Frans heeft daar ontegenzeglijk een rol in gespeeld. Zeer lang was de cultuurtaal namelijk het Frans, waardoor het Nederlands zich slechts ten dele heeft kunnen ontwikkelen tot een echte standaardtaal en dat in een thans uitdovende periode waarin deze standaardtalen en hun grammaticale correctheid zeer hoog aangeschreven staan (stonden). Het is inderdaad zo dat in Vlaanderen het Standaardnederlands (nog) niet (meer) volledig geïnternaliseerd is, maar van daaruit besluiten dat dat wijst op achterlijkheid is een brug te ver.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 10 maart 2009 om 16:32. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Is het dialect in de regio Kalmthout-Wuustwezel-Brecht misschien vergelijkbaar met het Stabroeks van De Fixkes?
|
|
|
|
#314 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Men noemt zulke talen "pluricentrisch" (http://en.wikipedia.org/wiki/Pluricentric_language). Degenen die verwijzen naar de dialecten als zijnde de "keuterboerentaal", hebben meestal ook een verborgen politieke agenda die uitgaat van een zeer centralistisch bestuur.
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 11 maart 2009 om 08:26. |
|
|
|
|
|
|
#316 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Provençal en Gascon zijn alleszins geen dialecten van het Frans.
|
|
|
|
|
|
#317 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
1. Televisiezenders hebben een voorkeur voor nasynchroniseren óf voor ondertitelen van buitenlandse programma's. Ondertitelen is goedkoper én het laat de originele taal horen. Toch zijn er ook groepen die de voorkeur geven aan nasynchroniseren. Doch niet in Nederland. De 'ondertitelcultuur' is wijd verbreid en veelgebruikt. Er wordt dus ook makkelijker naar dit middel gegrepen om het Nederlands te ondertitelen. 2. De doven- en slechthorenden-lobby heeft zich in Nederland flink laten gelden. Zeker zo'n 10 �* 15 jaar geleden werd erop aangedrongen álles te ondertitelen. Het ging zelfs zo ver dat aan sommige presentatoren werd gevraagd hun snor af te scheren wegens onverstaanbaar voor liplezers. Om aan deze groep tegemoet te komen is vanaf die tijd veel ondertiteld, hoewel niet alles. Naar mijn indruk is deze lobby krachtiger geweest in Nederland dan in andere landen. |
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#319 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Mijn opmerking over Klara was uiteraard als een provocatie bedoeld. Maar zoals jij kritiek hebt op mijn visie, heb ik er ook op de jouwe. Ik zou inderdaad graag hebben dat het algemene niveau overal omhoog gaat. Niet iedereen moet naar Klara luisteren maar er moet ook klassieke muziek op ander posten worden gespeeld. Niet iedereen moet naar Arte kijken maar op de VRT moet men correct Nederlands spreken, en niet enkel kromtaal, en het moet soms wel ernstig zijn. Niet iedereen moet 'Paradise Lost' kunnen citeren, maar men moet toch weten dat het geen TV-reeks is. Jij beweert dat ik vanuit een ivoren toren naar beneden plas. Ik ga niet akkoord. Ik wil dat iedereen naar boven komt, zodat er niemand meer beneden staat om op te plassen. Daarom geef ik kritiek want, ja, ik wil inderdaad een 'volksverheffing'. Maar het is me niet duidelijk wat jij wil. Gewoon langs de zijlijn blijven staan en de schouders ophalen bij alle randdebielen die in 'de boekskes' als lichtend voorbeeld voor de gewone man worden voorgeschoteld is ook erg elitair. Want zo bestendig je de kloof. Want als je de mensen niet positief stimuleert, zakken ze af naar beneden. En dan krijg je culturele centra waar men enkel feestjes organiseert, prachtige bibliotheken waar enkel schoolklassen komen, TV-stations waar elke vorm van inhoud tussen de plooien van het 'format' verdwijnt, en een internet met zijn ontzachlijke schat aan informatie waar in 2008 de meest gebruikte zoekterm 'Britney Spears' was... Is het dat? |
||
|
|
|
|
|
#320 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit betrouwbare bron weet ik dat het ondetitelen van Vlaams op de Nederlandse treurbuis een politieke zaak is.
|
|