Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2007, 23:17   #301
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U vergist zich, Het Verenigd Koninkrijk kende wel degelijk dienstplicht tijdens WOII en het aantal Ieren dat geen Brits statsburger was en toch meevocht aan geallieerde zijde was uiterst beperkt.
Ierland als onafhankelijk land

In 1937 schafte de Dail de eed van trouw aan de Engelse koning af en weigerde de jaarlijkse betalingen voor Ierse grond aan Engeland voort te zetten. In 1938 ontstond er een nieuwe grondwet, die een einde maakte aan de Ierse Vrijstaat. Volgens deze grondwet hadden alle burgers dezelfde rechten. Ze garandeerde eveneens vrijheid van godsdienst, maar de katholieke Kerk behield de meerderheid. Volgens de grondwet omvatte de republiek het hele eiland, de zes noordelijke graafschappen inbegrepen. In de tweede wereldoorlog bleef Ierland neutraal, maar er namen wel veel Ieren vrijwillig dienst in het Engelse leger

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 23:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 23:18   #302
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vrijwilligers uit Noord-Ierland, waar het ook vrijwillig was, waren veel talrijker. Bovendien was de Republiek Ierland toen nog lid van de Commonwealth.
Oud 22 april 2007, 23:19   #303
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

[quote=ericferemans;2622264]
Citaat:

Werden die mensen door WALEN onderdrukt? Of door Aalsterse liberalen en katholieken????
Deze spraken Frans. Daarom ben je nog geen Waal hoor !
Zoals ik al stelde: Vlaanderen is wel degelijk bezet door franstaligen: VLAMINGEN die frans spraken.
in het leger niet hoor !!

de FRANSTALIGE bourgeoisie was geen haar beter dan de waal ! Integendeel ! Dat waren nog dikwijls de ergsten !! Die kon je vergelijken met bewakers van gevangenen in de kampen...

Uitbuiten en misbruiken in de breedste zin van het woord ! (herinner u de film Daens)
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 23:22   #304
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Vrijwilligers uit Noord-Ierland, waar het ook vrijwillig was, waren veel talrijker. Bovendien was de Republiek Ierland toen nog lid van de Commonwealth.

We hebben het hier niet over Noord-Ierland, wel over de Republiek Ierland waar er veel vrijwilligers waren om te vechten tegen de Nazi's. Zie posting hierboven.

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 23:25.
Oud 22 april 2007, 23:25   #305
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
U bent een volleerd rond de pot draaier.
Mijn redenering was dat wij NOOIT door de Walen zijn bezet...
Dat er hier nationalisten rondlopen heb ik opgemerkt.
Dat ze, zoals jij, de geschiedenis vervalsen als de beesten en dan handige trucen uithalen om rond de pot te draaien dat bewijs je zelf weergaloos.
Dat hoef ik, beste Jozef, hier zelf niet meer te bewijzen.

En nu dus: de inval en de bezetting van Vlaanderen door de Walen: Hop met de geit!
De franstaligen en walen hadden wel alles te zeggen hé !!

Ze overheersten en buitten de Vlamingen uit omdat ze de wetgeving kenden (enkel in het frans) en alle macht in handen hadden !

De "société générale" was er het exponent van... en vandaag nog steeds met Albert Frère nu met GBL...

Kijk maar naar de schoolstrijd, school en studienieveau, de eerste vlaamse universiteit...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 22 april 2007 om 23:25.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 23:29   #306
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We hebben het hier niet over Noord-Ierland, wel over de Republiek Ierland waar er veel vrijwilligers waren om te vechten tegen de Nazi's. Zie posting hierboven.
Inderdaad, zo'n 38 000 blijkbaar. En nu?
Oud 22 april 2007, 23:36   #307
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zo'n 38 000 blijkbaar. En nu?

(Wikipedia)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Ierland neutraal, maar achter de schermen werden de geallieerden geholpen. 70.000 man schreven zich vrijwillig in om in Europa met de Britse leger te vechten.

Dus het dubbel van wat u beweert. Relatief veel vermits Ieren en Britten toch moeten beschouwd worden als mekaars erfvijanden. Vergeet niet: het waren vrijwilligers. Dus jonge mensen die gemotiveerd waren en die de ingeboren haat tegen de Britten aan de kant schoven om het Nazi-gevaar te bestrijden.

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 23:41.
Oud 22 april 2007, 23:52   #308
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(Wikipedia)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Ierland neutraal, maar achter de schermen werden de geallieerden geholpen. 70.000 man schreven zich vrijwillig in om in Europa met de Britse leger te vechten.

Dus het dubbel van wat u beweert. Relatief veel vermits Ieren en Britten toch moeten beschouwd worden als mekaars erfvijanden. Vergeet niet: het waren vrijwilligers. Dus mensen die gemotiveerd waren en die de ingeboren haat tegen de Britten aan de kant schoven.
Je cijfer komt van "Ierland", niet van de Republiek Ierland. Er waren ongeveer 38 000 Ieren en 37 000 Noord-Ieren die meevochten. Het cijfer van 38 000 is dat van Ierse burgers in Ierland. Ieren in Groot-Brittannië staan er niet bij. Je moet ook niet zien dat de Ieren expliciet met de Britten gingen vechten, maar tegen de Asmogendheden. Er waren eveneens proportioneel meer Noord-Ieren, zoals ik al zei.

Het was zeker niet het enige neutrale land waarvan burgers elders voor één van beiden gingen vechten.

Ieren hadden daarvoor al eens in de Spaanse Burgeroorlog en de Anglo-Boer Oorlog gevochten - telkens aan beide zijden.

Laatst gewijzigd door lombas : 22 april 2007 om 23:53.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 23:59   #309
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar nogmaals, indien er geen zwarten waren geweest, waren er ook geen witten geweest.

Indien Belgique de vlamingen als evenwaardige burgers zou hebben gezien zou er geen collaboratie gebeurd zijn.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 00:01   #310
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je cijfer komt van "Ierland", niet van de Republiek Ierland. Er waren ongeveer 38 000 Ieren en 37 000 Noord-Ieren die meevochten. Het cijfer van 38 000 is dat van Ierse burgers in Ierland. Ieren in Groot-Brittannië staan er niet bij. Je moet ook niet zien dat de Ieren expliciet met de Britten gingen vechten, maar tegen de Asmogendheden. Er waren eveneens proportioneel meer Noord-Ieren, zoals ik al zei.

Het was zeker niet het enige neutrale land waarvan burgers elders voor één van beiden gingen vechten.

Ieren hadden daarvoor al eens in de Spaanse Burgeroorlog en de Anglo-Boer Oorlog gevochten - telkens aan beide zijden.
Dat is niet de informatie die ik heb. Er staat: tijdens de oorlog bleef Ierland neutraal. Het gaat hier over de Republiek Ierland. Niet over Noord-Ierland. Noord-Ierland bleef niet Neutraal voor zover ik weet. Maar u moet me maar verbeteren indien het fout is.

Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 00:02.
Oud 23 april 2007, 00:01   #311
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soit, vele Ierse burgers pikten nog lekker een graantje mee door in de Britse industrie te gaan werken.
Oud 23 april 2007, 00:04   #312
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet de informatie die ik heb. Er staat: tijdens de oorlog bleef Ierland Neutraal. Ierland is niet Noord-Ierland. Noord-Ierland bleef niet Neutraal voor zover ik weet. Maar u moet me maar verbeteren indien het fout is.
Neen, maar het stuurde wel vrijwilligers.

Based on the War Office calculation that 22 men served for every one who died, she estimates that 99,997 Irishmen volunteered, with the number divided almost evenly between the North and the South.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/n...nd/3749629.stm

Wikipedia is niet heilig of zo hoor.

Laatst gewijzigd door lombas : 23 april 2007 om 00:05.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 00:11   #313
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat negationisten de complexiteit van een historische realiteit niet willen erkennen is geen verrassing.
Jozef, ik begrijp dat gij als historicus de zaak vanop een afstand kunt bekijken en daar objectief kunt over oordelen.

Maar gij weet ook dat ge een historische gebeurtenis of een tijdperk vanuit verschillende perspectieven kunt onderzoeken.

In dit geval, als ge de ruime context schetst van de geschiedenis van de collaboratie, en dat in al zijn dimensies bekijkt, kunt ge inderdaad een complex verhaal vol nuance schrijven.

Maar, en gij weet dat als geschiedkundige, ge kunt evengoed een perceptie-studie schrijven, nagaan hoe mensen spontaan reageerden op het einde van den oorlog op de collaboratie. De dynamiek van massapsychologie en collectieve hysterie tijdens historische gebeurtenissen - ook dat zijn voorwerpen van studie voor geschiedkundigen.
En ik vrees dat ge in zo'n studie veel minder nuance zult vinden.

Trouwens, té veel nuanceren kan zéér revisionistisch zijn. Maar dat wist ge al.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 00:20   #314
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, maar het stuurde wel vrijwilligers.

Based on the War Office calculation that 22 men served for every one who died, she estimates that 99,997 Irishmen volunteered, with the number divided almost evenly between the North and the South.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/n...nd/3749629.stm

Wikipedia is niet heilig of zo hoor.
Neen, niet veel is nog heilig de dag van vandaag.

Maar dan blijven het nog altijd 50.000 Republikeinse jonge Ieren die vrijwillig hun leven in de weegschaal legden om samen met de aartsvijand (de Britten) te vechten tegen het Nazidom.

Tenminste, indien de cijfers van het War Office correct zijn...

Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 00:20.
Oud 23 april 2007, 00:20   #315
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naast het feit dat ik lessen over België tijdens de tweede wereldoorlog maar normaal vind, waarom zouden leerlingen van nu specifieke "schuldlessen" moeten krijgen?

Daarbij, de familie van een vijfde had zelfs geen banden met België in die tijd. Wat nu? Aparte programma's over de misdadigheid van de Kroatische en Roemeense regimes? Schuldlessen over de Arabieren die onder Hitler vochten?

Kom aan zeg.
Nuff said
Oud 23 april 2007, 07:24   #316
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet de informatie die ik heb. Er staat: tijdens de oorlog bleef Ierland neutraal. Het gaat hier over de Republiek Ierland. Niet over Noord-Ierland. Noord-Ierland bleef niet Neutraal voor zover ik weet. Maar u moet me maar verbeteren indien het fout is.
Noord-Ierland was en is Engelsgebied en viel dus toen ook onder de Engelse wetten.

Het aantal Ieren dat heeft mee gevochten in WW2 ligt echter veel hoger dan de aantallen die hier worden weergegeven.
Veel Ieren zijn in die tijd immers ook naar de VS gevlucht en daar in dienst van het Amerikaanse leger gegaan.

De nutraliteit van Ierland kan idd wel in vraag gesteld worden, want dat landen nutraal blijven tijdens oorlogen is een zaak die meer bepaald word door de vechtende partijen dan door het land zelf.

Zo is Zwisterland nutraal kunnen blijven, is meer door Duitsland bepaald, dan door Zwisterland zelf.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 08:43   #317
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, niet veel is nog heilig de dag van vandaag.

Maar dan blijven het nog altijd 50.000 Republikeinse jonge Ieren die vrijwillig hun leven in de weegschaal legden om samen met de aartsvijand (de Britten) te vechten tegen het Nazidom.

Tenminste, indien de cijfers van het War Office correct zijn...
En XXXXX Noord-Ieren die al even vrijwillig hun leven in de weegschaal legden. En talloze anderen. Ik begrijp echt je punt niet.
Oud 23 april 2007, 09:33   #318
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En XXXXX Noord-Ieren die al even vrijwillig hun leven in de weegschaal legden. En talloze anderen. Ik begrijp echt je punt niet.
U hebt dan de discussie niet goed gevolgd. J. Ostyn beweerde dat het aantal Ieren dat meevocht met de Britten uiterst beperkt waren. Ik beweerde dat het er relatief veel waren die als vrijwilligers meevochten. Toen kwam u met 38.000 hetgeen een te laag cijfer bleek te zijn volgens Wikipedia die het heeft over 70.000 Republikeinse Ieren die met de Engelsen meevochten. Toen kwam u weer met een ander cijfer. Uiteindelijk werden het 50.000 Repulikeinse Ieren die vrijwillig aan de zijden van Engelsen gingen vechten (indien cijfers War Office correct zijn natuurlijk). Ik vind dit nog relatief veel. Daarover ging het. De Engelsen waren toch niet zo geliefd bij de Ieren en ze waren niet verplicht om te gaan vechten en toch kozen 50.000 jonge Ieren ervoor om hun leven te riskeren tegen de Nazi's.

Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 09:37.
Oud 23 april 2007, 09:38   #319
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dan de discussie niet goed gevolgd. J. Ostyn beweerde dat het aantal Ieren dat meevocht met de Britten uiterst beperkt waren. Ik beweerde dat het er relatief veel waren die als vrijwilligers meevochten. Toen kwam u met 28.500 hetgeen een te laag cijfer bleek te zijn volgens Wikipedia die het heeft over 70.000 Republikeinse Ieren die met de Engelsen meevochten. Toen kwam u weer met een ander cijfer. Uiteindelijk werden het 50.000 Repuliekeinse Ieren die vrijwillig aan de zijden van Engelsen gingen vechten (indien cijfers War Office correct zijn natuurlijk). Ik vind dit nog relatief veel. Daarover ging het.
Neen, ik kwam met 38 000 Ieren waarbij de Ierse burgers in Groot-Brittannië zelf (Liverpool &c) niet bijgerekend waren en met 37 000 Noord-Ierse vrijwilligers. Wat ik daaraan toevoegde was dat er relatief meer Noord-Ieren dan Ieren meevochten als vrijwilliger. Ik wees ook op het feit dat Ieren in vergelijking eveneens "veel" vrijwilligers hadden gestuurd naar Zuid-Afrika en Spanje tijdens de conflicten daar. Je moet niet proberen mijn berichten door elkaar te gooien en er dan maar een nieuw sausje over te leggen.
Oud 23 april 2007, 11:22   #320
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik kwam met 38 000 Ieren waarbij de Ierse burgers in Groot-Brittannië zelf (Liverpool &c) niet bijgerekend waren en met 37 000 Noord-Ierse vrijwilligers. Wat ik daaraan toevoegde was dat er relatief meer Noord-Ieren dan Ieren meevochten als vrijwilliger. Ik wees ook op het feit dat Ieren in vergelijking eveneens "veel" vrijwilligers hadden gestuurd naar Zuid-Afrika en Spanje tijdens de conflicten daar. Je moet niet proberen mijn berichten door elkaar te gooien en er dan maar een nieuw sausje over te leggen.

Het ging over de vraag of er al dan niet veel Ieren meegevochten hadden (Republikijnse Ieren). Wikipedia zegt 70.000, War Office heeft het over 50.000. Dat vind ik veel, zowel het ene getal als het andere. Ik heb het niet over het zenden van Ieren in de oorlog in Zuid-Afrika of Spanje. U bent het die het onderwerp probeert te verleggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be