Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 23:14   #1
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard Verhofstadt wil les over WOII verplicht maken

Eerste minister Guy Verhofstadt heeft bevestigd dat hij in het onderwijs in het hele land graag de verplichting wil invoeren om les te geven over de Tweede Wereldoorlog, en in het bijzonder over het Belgische deel van de Shoah. De premier had een ontmoeting met de nationale commissie voor de schadeloosstelling van de joodse gemeenschap van België.

Volgens de delegatie toonden de premier en minister van Defensie André Flahaut zich gunstig gezind over de mogelijke wijziging van de wetgeving aangaande de slachtoffers bij de joden en zigeuners onder het naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. De delegatie bevestigde ook dat Verhofstadt op 8 mei een belangrijke publieke verklaring zal afleggen over de verantwoordelijkheden van België in verband met discriminatie, de vervolging en deportatie van de joden in ons land. (belga/hln)
Bron
---------------------------------
Na de reisjes Auschwitz per C-130 nu verplichte lessen WOII.. O ironie, vorige week meldde ik nog dat men op andere plaatsen zulke lessen precies vermijdt om escalaties met migranten te voorkomen, gaat meneer (het zal wel Slangen zijn idee zijn) ze hier verplichten, doen dus!
En waarom doet men steeds alsof de joden de enige slachtoffers waren?
Ik ben eens benieuwd met die publieke verklaring op 8 mei.. ze zijn precies zenuwachtig aan het worden aan de maatregelen te zien

Laatst gewijzigd door Gorefest : 18 april 2007 om 23:17.
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 23:18   #2
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Is WO2 dan sowieso niet opgenomen in de eindtermen?!?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 23:23   #3
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Is WO2 dan sowieso niet opgenomen in de eindtermen?!?
Dit gaat specifiek over de Belgische shoah 'ofzoiet'.
Oud 18 april 2007, 23:27   #4
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Eerste minister Guy Verhofstadt heeft bevestigd dat hij in het onderwijs in het hele land graag de verplichting wil invoeren om les te geven over de Tweede Wereldoorlog, en in het bijzonder over het Belgische deel van de Shoah. De premier had een ontmoeting met de nationale commissie voor de schadeloosstelling van de joodse gemeenschap van België.

Volgens de delegatie toonden de premier en minister van Defensie André Flahaut zich gunstig gezind over de mogelijke wijziging van de wetgeving aangaande de slachtoffers bij de joden en zigeuners onder het naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. De delegatie bevestigde ook dat Verhofstadt op 8 mei een belangrijke publieke verklaring zal afleggen over de verantwoordelijkheden van België in verband met discriminatie, de vervolging en deportatie van de joden in ons land. (belga/hln)
Bron
---------------------------------
Na de reisjes Auschwitz per C-130 nu verplichte lessen WOII.. O ironie, vorige week meldde ik nog dat men op andere plaatsen zulke lessen precies vermijdt om escalaties met migranten te voorkomen, gaat meneer (het zal wel Slangen zijn idee zijn) ze hier verplichten, doen dus!
En waarom doet men steeds alsof de joden de enige slachtoffers waren?
Ik ben eens benieuwd met die publieke verklaring op 8 mei.. ze zijn precies zenuwachtig aan het worden aan de maatregelen te zien

Tina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 23:30   #5
Gorefest
Minister

Standaard

Buiten joden en zigeuners dan De shoah is toch iets joods niet?

Laatst gewijzigd door Gorefest : 18 april 2007 om 23:31.
Oud 18 april 2007, 23:33   #6
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buiten joden en zigeuners dan De shoah is toch iets joods niet?
ja dat is de verhouding een paar 10/100duizend - paar miljoen

Oud 18 april 2007, 23:41   #7
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naturtrane Bekijk bericht
Over wie en wat precies ga ik hier niet uitwijden. Het feit dat hij het verplicht wil maken wil voor mij zeggen dat hij de leerlingen een schuldgevoel wil opzadelen.. dat politiek misbruik van WOII begint serieus de spuigaten uit te lopen. De laatste tijd kan je geen krant meer openslaan of Hitler staat er wel ergens in.

Laatst gewijzigd door Gorefest : 18 april 2007 om 23:42.
Oud 18 april 2007, 23:57   #8
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over wie en wat precies ga ik hier niet uitwijden. Het feit dat hij het verplicht wil maken wil voor mij zeggen dat hij de leerlingen een schuldgevoel wil opzadelen.. dat politiek misbruik van WOII begint serieus de spuigaten uit te lopen. De laatste tijd kan je geen krant meer openslaan of Hitler staat er wel ergens in.
Er wordt idd te vaak hitler geroepen. Maar dat we 'ons' verleden goed moeten kennen vind ik maar normaal. Trouwens, veel blijft er meestal toch niet hangen bij leerlingen hoor.

Laatst gewijzigd door Tina : 19 april 2007 om 00:00.
Oud 19 april 2007, 00:01   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Naast het feit dat ik lessen over België tijdens de tweede wereldoorlog maar normaal vind, waarom zouden leerlingen van nu specifieke "schuldlessen" moeten krijgen?

Daarbij, de familie van een vijfde had zelfs geen banden met België in die tijd. Wat nu? Aparte programma's over de misdadigheid van de Kroatische en Roemeense regimes? Schuldlessen over de Arabieren die onder Hitler vochten?

Kom aan zeg.
Oud 19 april 2007, 00:04   #10
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Naast het feit dat ik lessen over België tijdens de tweede wereldoorlog maar normaal vind, waarom zouden leerlingen van nu specifieke "schuldlessen" moeten krijgen?

Daarbij, de familie van een vijfde had zelfs geen banden met België in die tijd. Wat nu? Aparte programma's over de misdadigheid van de Kroatische en Roemeense regimes? Schuldlessen over de Arabieren die onder Hitler vochten?

Kom aan zeg.
wie heeft het over schuldlessen

Oud 19 april 2007, 00:06   #11
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Maar dat we ond verleden goed moeten kennen vind ik maar normaal.
Een selectief deel van het verleden bij wet opgedrongen krijgen, waarover je -ook bij wet- geen eigen mening mag hebben vind ik nogal 'merkwaardig'.

Spijtig dat ze 'just' de Waalse archieven vernietigd hebben, dat kon Verhofstadt wel helpen bij zijn missie, djzu toch eh
Oud 19 april 2007, 00:16   #12
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Daar begint het wel sterk op te lijken.
Oud 19 april 2007, 00:16   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit klinkt zeer naar schuldlessen:

Citaat:
in het bijzonder over het Belgische deel van de Shoah
In de Verenigde Staten hebben ze zeer toffe ervaringen met schuldlessen, maar dan in verband met slavernij en Indianen - vooral. Het zorgt voor een aangename sfeer, namelijk dat de ene groep gestigmatiseerd wordt (de zwarte) en dat in één de samenhorigheid op een negatieve wijze versterkt wordt (de blanke).

Laatst gewijzigd door lombas : 19 april 2007 om 00:17.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 00:26   #14
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooruit dan maar. 62 jaar na datum gaat hij daar een "belangrijke publieke verklaring" over afleggen, m.a.w. ze gaan ons het evidente nog eens vertellen.
Oud 19 april 2007, 00:51   #15
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet in procentuele verhoudingen, er waren een pak minder zigeuners in europa dan joden.

Procentueel hebben de zigeuners het als volk dus nog erger te verduren gekregen. Maar ze worden consequent vergeten als het over de deportaties en kampen gaat. Herstelbetalingen en achterkleinkinderen die ineens geld komen vragen van europa komt bij hen ook niet echt voor...

raar he
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 00:54   #16
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
niet in procentuele verhoudingen, er waren een pak minder zigeuners in europa dan joden.

Procentueel hebben de zigeuners het als volk dus nog erger te verduren gekregen. Maar ze worden consequent vergeten als het over de deportaties en kampen gaat. Herstelbetalingen en achterkleinkinderen die ineens geld komen vragen van europa komt bij hen ook niet echt voor...

raar he
Misschien kunnen/willen ze dat geld niet storten, omdat zigeuners geen vaste verblijfplaats hebben.
Oud 19 april 2007, 00:55   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

raar he
Ik heb geen evolutie van de aantallen van beide volkeren, maar ze zijn nu ongeveer van dezelfde grootte en er zijn tien tot twintig keer minder Roma vermoord tijdens de tweede wereldoorlog. Dat zou dus toen een ferm onevengewicht zijn. Heb je cijfers van die evolutie ter vergelijking?
Oud 19 april 2007, 01:01   #18
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb geen evolutie van de aantallen van beide volkeren, maar ze zijn nu ongeveer van dezelfde grootte en er zijn tien tot twintig keer minder Roma vermoord tijdens de tweede wereldoorlog. Dat zou dus toen een ferm onevengewicht zijn. Heb je cijfers van die evolutie ter vergelijking?
om eerlijk te zijn , neen. ik baseer me op een artikel dat ik jaren geleden heb gelezen. dat deze volkeren vandaag van dezelfde grootte zouden zijn ? heb je daar de talloze uitgeweken joden wel bij geteld ?
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
Oud 19 april 2007, 01:03   #19
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Misschien kunnen/willen ze dat geld niet storten, omdat zigeuners geen vaste verblijfplaats hebben.
good one .

in ieder geval, als er weer eens geld vragen aan te pas komt, wacht ik vol enthousiasme dat diegenen die er immer on vragen een gedeelte aan de andere geviseerde groepen geven.

"k zal wel lang wachten, denk ik.
Oud 19 april 2007, 01:15   #20
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
om eerlijk te zijn , neen. ik baseer me op een artikel dat ik jaren geleden heb gelezen.
good one
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be