Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 14:46   #301
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoofdzakelijk rommel waarmee u alleen maar uw tijd zult verspillen.
Een rommelblaadje dat al meer dan 60 jaar bestaat. Ik ben er geen onvoorwaardelijke fan van, ik heb het wel lang gelezen. Iets te weinig neutraal vind ik, maar goed geïnformeerd, vooral wat de Antwerpse toestanden betreft.
Citaat:
En veel kemels van taalfouten.
Je schijnt goed op de hoogte. Abonnee? Er staan nu éénmaal taalfouten in ieder blad. Ook in DS en De Morgen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:29   #302
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Een rommelblaadje dat al meer dan 60 jaar bestaat. Ik ben er geen onvoorwaardelijke fan van, ik heb het wel lang gelezen. Iets te weinig neutraal vind ik, maar goed geïnformeerd, vooral wat de Antwerpse toestanden betreft.

Je schijnt goed op de hoogte. Abonnee? Er staan nu éénmaal taalfouten in ieder blad. Ook in DS en De Morgen.
'Over my dead body'

Serieus nu, een oom van mij had een krantenwinkel, en daar mocht ik lezen wat ik wou. Ik heb dat dan ook gedaan. Ik had toch tijd zat.

En tegenwoordig kan ik in een andere krantenwinkel terecht, als ik dat wil.

En wat die taalfouten betreft: bij DS en De Morgen komen die inderdaad ook voor, en die ergeren mij steeds meer. Ik heb het dan niet over typ-, druk- of schrijffouten (dat overkomt zelfs de besten), maar over werkwoorden, bijwoorden, voornaamwoorden, voegwoorden, spreekwoorden, ... die verkeerd gebruikt worden, of dooreen gehaspeld, grammaticale monsters die mijn leesplezier keer op keer vergallen, ...

Ik koop nauwelijks nog een krant, en zelfs de websites bezoeken wordt me gemakkelijk teveel.

Taalfouten hier op 't forum storen mij veel minder, want hier zitten, voor zover ik weet, nauwelijks 'professionele' schrijvers.

Maar van journalisten mag ik toch wel wat beter verwachten, me dunkt.

Laatst gewijzigd door djimi : 28 augustus 2007 om 15:30.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:53   #303
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
OK.... ons alleen nu ook nog beschermen tegen onverdraagzame politici aan Vlaamse zijde en we zitten goed om Brussel te herwaarderen......
Ik denk dat de Franstaligen in Brussel niet te klagen hebben.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 16:08   #304
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb nog nooit het Pallieterke gelezen. Wat staat er zoal in?
Het is een radicaal Vlaamsgezind bladje en men steekt nogal graag de draak in met de Belgische staat.
Oud 28 augustus 2007, 16:12   #305
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke hoofdstad en in het bijzonder een Europese hoofdstad heeft toch recht op uitbreiding. Door er een ééntalige rand rond te trekken ( zowel nederlands als frans ) gaat u Brussel aanzienlijk beperken, letterlijk en figuurlijk.
Je moet het maar durven zeggen: "Een ééntalige rand rond Brussel trekken". Die 'ééntalige rand' is er altijd geweest. Niet 'de rand' is veranderd maar Brussel zelf.
Oud 29 augustus 2007, 21:35   #306
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Je moet het maar durven zeggen: "Een ééntalige rand rond Brussel trekken". Die 'ééntalige rand' is er altijd geweest. Niet 'de rand' is veranderd maar Brussel zelf.
Wat is dat steeds met die Brusselse rand ?
In de Panne is er ook een rand, een taalgrens en daar wordt men vaak aangesproken in het Frans. Niemand stoort zich hieraan want de horeca en de winkeliers ziet ze graag komen, de franstalige centen.
Wanneer gaat TAK daar wat gaan vaandelzwaaien ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 augustus 2007 om 21:35.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:49   #307
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
In de Panne is er ook een rand, een taalgrens en daar wordt men vaak aangesproken in het Frans. Niemand stoort zich hieraan want de horeca en de winkeliers ziet ze graag komen, de franstalige centen.
Het juiste woord is "vlaamse" rand, helemaal niks brussels aan. Ze zouden natuurlijk wel willen, maar DAT is alleen mogelijk in een onafhankelijk Vlaanderen. Alleen Vlaanderen, waarin Brussel NIET een apart stuut krijgt, maar wel plaatselijke fasciliteiten, onder Vlaamse controle, kan uitbreiding voorzien met geheel Vlaanderen.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:52   #308
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het juiste woord is "vlaamse" rand, helemaal niks brussels aan. Ze zouden natuurlijk wel willen, maar DAT is alleen mogelijk in een onafhankelijk Vlaanderen. Alleen Vlaanderen, waarin Brussel NIET een apart stuut krijgt, maar wel plaatselijke fasciliteiten, onder Vlaamse controle, kan uitbreiding voorzien met geheel Vlaanderen.
Wat is dat Vlaamse controle, een krimpend quota voor franstaligen in Brussel ?
Oud 29 augustus 2007, 21:55   #309
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is dat Vlaamse controle, een krimpend quota voor franstaligen in Brussel ?
Gekkerd! Neen, dat Brussel tweetalig zal zijn, maar dan ECHT! dat er niet meer onder brusselse controle kan "gefoefeld" worden om de Vlamingen, de rechtmatige eigenaars én betalers, buiten te werken. Alle diensten zullen verplicht in het Nederlands en het Frans moeten kunnen bedienen. En een gebrekkig taalexamen als men enkel het verschil kent tussen ja en neen, kan niet tellen als nederlands kennen.
Ik denk wel dat je het snapt, nietwaar?

.
Oud 29 augustus 2007, 22:15   #310
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gekkerd! Neen, dat Brussel tweetalig zal zijn, maar dan ECHT! dat er niet meer onder brusselse controle kan "gefoefeld" worden om de Vlamingen, de rechtmatige eigenaars én betalers, buiten te werken. Alle diensten zullen verplicht in het Nederlands en het Frans moeten kunnen bedienen. En een gebrekkig taalexamen als men enkel het verschil kent tussen ja en neen, kan niet tellen als nederlands kennen.
Ik denk wel dat je het snapt, nietwaar?
Waarom noemt u de Vlamingen de rechtmatige eigenaars van Brussel ? Behoort Brussel eerst en vooral niet toe aan de Brusselaars waar de franstaligen in de meerderheid zijn ?
Oud 29 augustus 2007, 22:24   #311
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom noemt u de Vlamingen de rechtmatige eigenaars van Brussel ? Behoort Brussel eerst en vooral niet toe aan de Brusselaars waar de franstaligen in de meerderheid zijn ?
Neen. Borgerhout hoort niet toe aan de marrokanen. St-genesius rode niet aan de franstaligen. Het is een onvervreemdbaar deel van Vlaanderen. Sla er de grondwet maar op na.

.
Oud 29 augustus 2007, 22:33   #312
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen. Borgerhout hoort niet toe aan de marrokanen. St-genesius rode niet aan de franstaligen. Het is een onvervreemdbaar deel van Vlaanderen. Sla er de grondwet maar op na.
Weet u wat ik uiteindelijk denk : door gans die taalstrijd en het racisme heeft Brussel tijd verloren en enorme kansen laten liggen. Als Europese centrale hoofdstad moest Brussel vandaag al heel wat toonaangevender zijn. Interne strijd heeft de stad serieus verzwakt.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 augustus 2007 om 22:34.
Oud 29 augustus 2007, 22:56   #313
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Brussel was toen nog een bruisende stad..."
Nu zit Brussel verveeld met een groot aantal mensen die jaloers zijn op de Vlaamse welvaart. Vervang die jaloersheid door redelijkheid en Van Rompuy heeft MISSCHIEN een kans op slagen...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 00:55   #314
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
In Panne is er helemaal geen 'rand', hoogstens een gemeentegrens en er is nog altijd een verschil tussen een toerist die daar enkele weken per jaar verblijft en een Franstalige die zich permanent vestigt in de Vlaamse Rand.
Oud 30 augustus 2007, 00:57   #315
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien omdat veel van die winkeliers en mensen in de horeca ZELF franstalig zijn in de Panne.

Mijn lieve labyrinth, hoe schattig je rondhuppelende avatar en je sublieme kennis van het Nederlands ook mag zijn, u inleven in de ander gaat nog altijd niet.

Laatst gewijzigd door evilbu : 30 augustus 2007 om 00:58.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 01:20   #316
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien omdat veel van die winkeliers en mensen in de horeca ZELF franstalig zijn in de Panne.

Mijn lieve labyrinth, hoe schattig je rondhuppelende avatar en je sublieme kennis van het Nederlands ook mag zijn, u inleven in de ander gaat nog altijd niet.
Misschien moet ze ook maar eens het Ijzermonument in Diksmuide bezoeken, zoals die prof van Louvain La Neuve, want bij die prof werkte het alleszins verhelderend. Als ze dat aandurft natuurlijk.
Oud 30 augustus 2007, 08:26   #317
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
In Panne is er helemaal geen 'rand', hoogstens een gemeentegrens en er is nog altijd een verschil tussen een toerist die daar enkele weken per jaar verblijft en een Franstalige die zich permanent vestigt in de Vlaamse Rand.
De horeca en de winkeliers zijn geen toeristen, het zijn Vlaamse zelfstandigen die de mensen in het Frans aanspreken zonder zelfs te weten welke taal deze mensen spreken. Ze nemen Fransen in dienst die praktisch geen Nederlands spreken. Stoort het u niet dat Franstaligen daar de grond al ingepalmd hebben en de plaatselijke bevolking al overtuigd hebben dat dat hun belangen dient ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 30 augustus 2007 om 08:28.
Oud 30 augustus 2007, 08:32   #318
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stoort het u niet dat Franstaligen daar de grond al ingepalmd hebben en de plaatselijke bevolking al overtuigd hebben dat dat hun belangen dient ?
In De Panne eist niemand aansluiting bij Wallonië, Brussel of Frankrijk, mijn beste.

In De Panne spreekt iedereen de taal die hij wil, en blijft de gemeente een onbetwist deel van Vlaanderen.

Dat is het essentiële verschil, en dé reden waarom niemand zich drukt maakt in de dominerende horeca-positie van het Frans.

In de Rand willen julie zoals de nazi's grondgebied stelen op basis van taal. Dat mijn beste, is onzindelijk en het diskwalificeert jullie als respectabele gesprekspartners.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 08:33   #319
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

Hoe, en u hebt ze nog verplicht Nederlands te spreken....... waarom in de rand rond Brussel dan wel ? Twee maten, twee gewichten......
Ik doe nu moeite om mij in te leven in een Vlaams-nationalist. Een echte Vlaams-nationalist maakt geen onderscheid tussen randen en eist daar ook een strikte naleving van de wet.
Oud 30 augustus 2007, 08:41   #320
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
In De Panne eist niemand aansluiting bij Wallonië, Brussel of Frankrijk, mijn beste.

In De Panne spreekt iedereen de taal die hij wil, en blijft de gemeente een onbetwist deel van Vlaanderen.

Dat is het essentiële verschil, en dé reden waarom niemand zich drukt maakt in de dominerende horeca-positie van het Frans.

In de Rand willen julie zoals de nazi's grondgebied stelen op basis van taal. Dat mijn beste, is onzindelijk en het diskwalificeert jullie als respectabele gesprekspartners.
Niemand eist daar aansluiting mais le Français y progresse....... zijn die winkeliers dan de nieuwe collaborateurs ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be