![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#32661 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik vroeger op school leerde, gebruik van woorden als althans en nochtans, is nu uit de tijd geraakt. Overigens kregen we destijds ook teksten met Gij onder onze neus en o.a. U met een hoofdletter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32662 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is nu juist omdat "men" beslist heeft dat je standaardtaal is, dat ge plotseling gedegradedeerd wordt tot dialekt (als men het in de omgangstaal gebruikt). En die beslissingen worden naar mijn gevoel veelal arbitrair genomen. Kiezen is bovendien ergens wel verliezen en in casu de taal amputeren. Meer keuzes laten en iedereen is tevreden: het lijkt het ei van Columbus, maar neen het mag niet wezen. De vorm die uiteindelijk wint op de andere zal dan uiteindelijk wel naar boven komen drijven en dat op een natuurlijke wijze zonder de diktatoriale beslissing van enkele impotente heren die in de spellingskommissie een hobbyklub hebben gevonden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32663 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zoals al diegenen die het spijtig vinden dat de dialekten uitsterven maar er zelf mede verantwoordelijk voor zijn doordat ze het vanuit een zeker pseudointellektueel snobisme niet doorgeven aan hun kinderen. Hoe zit het trouwens met uw beheersing van het Limburgs, tussen haakjes ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32664 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is net mijn punt: plots beslist men dat dat niet meer kan. Plots is kultuur verkeerd en hoort het cultuur te zijn... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32665 | |
|
![]() Citaat:
Het zal dus zeer zelden in mij opkomen 'je' of 'jij' te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32666 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar als ik u (1) mag geloven is men in het noorden dus meer beleefdheidsvorm bewust. In Vlaanderen kan men zelfs tegen zijn baas of diensthoofd gij zeggen ipv u zonder dat dat onbeleefd is. Als mijn Duitse vriendin er steeds op aandringt dat ik de mensen niet mag dutzen verdedig ik me door te stellen dat dat verschil niet zo leeft in Vlaanderen. Hoe ziet gijlen dat ? (Merk op: hoe zien jullie dat ?) Belangrijke toelichting: (1) Ik gebuik daar u, niet omdat ik per se beleefd wil zijn, maar omdat in die naamval ge erg verkeerd zou klinken en dat merkwaardigerwijs in tegenstelling tot de je-vorm die wél juist zou zijn. ( Het liefst zou ik aa willen schrijven maar dat is té dialektisch.) Ge/Je-gebuik is dus veel meer dan die twee korte woordjes alleen. Sommige werkwoorden worden anders vervoegd in die vormen en blijkbaar komen de naamvallen er ook bij kijken. Een naamvalsgevoel dat al lang verloren is in het noorden en als daar het genusgevoel ook al erodeert dan weten we wel wie de hoeders van het Nederlands zijn. Merkwaardig genoeg diegenen waar het Nederlands bijna verdwenen was, of is het nu nét daarom.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32667 | |
|
![]() Citaat:
Ge of gij , wordt hier gebruikt als, ' je of jij ' De beleefdheidsvorm is 'u' Zo heeft iedere streek zijn variaties op de standaardtaal. Niemand maakt daar problemen van, zoals in Vlaanderen. De taalregels van de taalunie zijn altijd arbitrair. De Vlamingen kennen ze meestal beter dan de Nederlanders ,gezien het dictee. Laatst gewijzigd door cato : 28 januari 2014 om 15:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32668 | |
|
![]() Citaat:
Voor die tijd was het voldoende om goed Frans te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32669 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32670 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32671 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De standaardtaal uit de jaren zestig is nu eenmaal niet meer. Taal evolueert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32672 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Stuit" is in al zijn uitspraakvarianten bijna algemeen in West- en Oost-Vlaanderen. "Erg lokaal" is het zeker niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32673 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, het was al altijd "cultuur". Enkel was er de keuzemogelijkheid ook "kultuur" te schrijven als men consequent de zogenaamde progressieve spelling wenste te hanteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32674 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dubbel.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2014 om 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32675 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Boke' vind ik anders ook een mooie naam voor 'boterham'.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2014 om 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32676 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Het Oosten;6992409]
Jouw posts bestaan vaak uit gebakken lucht ![]()
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 28 januari 2014 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32677 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 2!!.
![]() Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#32678 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32679 |
Banneling
|
![]() het woord gebakken lucht valt en de kudde kezen horen de lokroep
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32680 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik troost me bij de gedachte dat uw posten luchtledig zijn.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2014 om 19:07. |
![]() |
![]() |