Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2008, 23:55   #321
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Zo rechts als het maar kan, enerzijds pleiten voor de universele mensenrechten en het racisme veroordelen maar in eigen land het regionale groepsdenken en de vooroordelen tegen eigen landgenoten wat aanwakkeren.
Neen, dit komt niet van links........ dit is geen linkse gedachtegoed.
maar ook niet van intellectuelen , anders stond er deze dubbelzinnige dreiging niet in hun manifest :

'Dit België is zonder duidelijke, onherroepelijke afspraken niet werkbaar; wie een hervorming in deze democratische zin afwijst, pleit in feite voor de ontbinding van die staat. In het verlengde van deze moderniseringsgedachte vragen wij transparante politieke structuren, responsabilisering van de regionale besturen, de toepassing van democratische grondrechten, en onschendbaarheid van taalgrenzen. Met onze Franstalige vrienden als het kan, zonder hen als het moet'

Laatst gewijzigd door jogo : 24 februari 2008 om 23:58.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 00:00   #322
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Goed gesproken van die linksen....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 00:25   #323
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
De laatste 2 jaar, minstens 15 keer...
Ik ben daar verliefd op...

Die bakker... een ongelooflijke goede bakker (heeft ook in Maastricht een zaak)
(als dat tenminste die bakker is met dat terras voor de deur)
Ik ben in de krokusvakantie voor de eerste keer in de Voerstreek geweest en ik kom er zeker terug.

En het was een andere bakker.

Maar het feit is wel dat het straatbeeld in Aubel volledig Franstalig is. (alweer een mythe van Straatrue doorprikt).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 00:27   #324
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het manifest komt hard aan bij sommige linkse belgicisten.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 25 februari 2008 om 00:29.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 01:06   #325
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Waarom is een uitbreiding van het Brussels Gewest (o.a.) op basis van taalargumenten uit den boze en dus taboe?
De vorming van het Brussels Gewest op basis van taalargumenten tout court botst al met de geest van het Belgisch federalisme.
Gewesten zijn bevoegd voor sociaal-economische territoriumgebonden aangelegenheden.
Gemeenschappen zijn bevoegd voor culturele perssongebonden aangelegenheden.
Daar Brussel sociaal-economisch en territoriaal deel uitmaakt van Vlaanderen, is het de evidentie zelfde dat het Brussels Gewest wordt ontmanteld en geïntegreerd in Vlaanderen. De Franstaligen in Brussel kunnen dan een Communauté Flamand Francophone oprichten om in Brussel Franstalig onderwijs te organiseren en Franstalige culturele activiteiten te steunen. Net zoals de Duistalige Gemeenschap vandaag opereert binnen het Waals Gewest.

Pas wanneer die totale scheeftrekking rechtgezet is, en de Franstalige Brusselaars een cultuurgemeenschap binnen de Vlaamse deelstaat worden, kan er gedacht worden aan grenswijziging. Geen seconde vroeger. Maar dus als aan die voorwaarden voldaan is, mag van mijn part de taalgrens tussen het ééntalige Vlaanderen en het tweetalige Brussel opschuiven. Als aan die voorwaarden voldaan is, kunnen de 6 faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand tweetalig worden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 februari 2008 om 01:07.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 01:13   #326
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het aantal seperatisten in Vlaanderen is nog geen 10-15% op dit moment. Het probleem van veel Franstaligen onder impuls van hun media en politieke kaste is dat voor hen Vlaanderen gelijk staat aan de Vlaamse politieke kaste en de broodheren die ze dienen.
In de eerste zin, ga je ervan uit dat de burgerlijke media en haar peilingen onfeilbaar zijn. In de tweede zin, dicht je hen een eigen politeke agenda toe. Beetje inconsequent, niet?

Citaat:
Vorig jaar waren er nog enquetes waarin 51% van de Vlamingen terug wilde naar een unitaire staat.
Een enquete die in Vlaanderen in het Frans gehouden wordt, zou ik niet direct als een geloofwaardige bron aanzien.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 25 februari 2008, 01:19   #327
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja het zijn Vlaamse linkse intellectuelen. Parasitisme is hen volkomen vreemd.
Ik denk dat jij beter eens wat Gramsci gaat lezen over de rol van de intellectueel.

Citaat:
Er zijn best linkse argumenten pro Vlaamse staat te vinden in theorie en men kan aan een Vlaamse staat best een linkse invulling geven a la Meervoud[...]
Oud 25 februari 2008, 01:26   #328
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je echter dat nationalisme zo kleinschalig maakt en het verandert in regionalisme is het grotere internationalisme ver zoek. Het nationalisme dat Ghandi bedoelt is een nationalisme dat kadert in een groter geheel en niet het enge nationalisme dat vooral het eigen verheerlijkt ten nadele van de anderen. Eenheid in verscheidenheid, dat was wat Gandhi bedoelde..... eenheid, samenwerking en geen versnippering die elk groot project onmogelijk maakt.
Hoe kan Europa eensgezind naar buiten komen als de kleinste regio's elkaar al tegenwerken ?
Dus het nationalisme van de grote staten, die de diversiteit willen verdringen binnen hun imperium, is "goed". En het nationalisme van de kleine naties, die de verscheidenheid en de culturele eigenheid als een rijkdom aanzien, is "slecht".
Routinematig zou ik u op basis van deze uitlatingen uischelden voor "fascist", maar dat ga ik niet doen omdat zelfs de grote Marx er gelijkaardige perverte ideeën op nahield.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 februari 2008 om 01:26.
Oud 25 februari 2008, 01:28   #329
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het linkse dat u schetst is het oude linkse, het nieuwe wenst ook meer nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid
U klinkt als Bart Somers...
Oud 25 februari 2008, 03:09   #330
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
linksen... niet overdrijven
sommige mensen evolueren naar rechts met het ouder worden da's normaal...
respekt voor den ouderdom dat wel...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 06:23   #331
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Toegevingen rond Brussel zullen er niet meer gedaan worden door de Franstaligen, denk ik.
Rond Brussel hebben Franstaligen geen toegevingen te doen vermits zij er niks te bassen hebben. Aanpassen of opkrassen. Zo eenvoudig is dat.
Oud 25 februari 2008, 06:32   #332
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Deze bewering is veel te zwart-wit.

In de Gentse cinema worden alle Engelstalige films zowel in het Nederlands als in het Frans vertaald; en er is geen enkele cinemabezoeker die daar een probleem van maakt.

Ik ben 3 weken geleden in de Voerstreek geweest; het straatbeeld is er perfect tweetalig. Uit nieuwsgierigheid ben ik ook eens een kijkje gaan nemen in het vlakbijgelegen Aubel (juist over de taalgrens). Alles was er ééntalig Frans.
In WAL zal men de Franse gedubde films toch niet ondertitelen hé.
En alle grote taalgebieden dubben hun films.

Gebied rond de Voerstreek: hier al vaak aangehaald = uitzonderlijke situatie.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 06:39   #333
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nergens staat uitdrukkelijk een afwijzing van de uitbreiding van het Brussels Gewest vermeld.
Mss weet u het niet maar de grens tn het Brussels gewest en de Vlaamse rand is net evenzo een taalgrens, nl tn tweetalig en eentalig Nederlands.
Het Gravensteenmanifest is net een reactie op die Belgisch-Franse bourgeoisklasse die nazigewijze een corridor naar Wallonië en Lebensraum voor Bxl opeisen.
Eigenaardig dat die steun kan vinden bij klein-links op enkele rare uitzonderingen na.
Oud 25 februari 2008, 06:58   #334
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Alla, volgens Luc Broes ben ik een agressor omdat ik de uitbreiding van het Brusselse Gewest bepleit.

Kostelijk!
Idd, het grondgebied van anderen opeisen is een daad van agressie.
Lees dit uit het manifest :
Citaat:
Men kan zich indenken hoe de Fransen zouden reageren, mocht een Duitstalige meerderheid in een Franse grensgemeente eventjes de grenzen tussen beide landen willen wijzigen...
Oud 25 februari 2008, 08:20   #335
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou niet zover gaan om DDD als een 'agressor' te bestempelen; wél is hij een nuttige idioot voor het anti-Vlaamse, Brussels-Franskiljonse establishment.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 08:34   #336
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Inderdaad niet, je hebt gelijk. Ik heb me voor mijn kritiek gebaseerd op de webside van De Standaard, die er blijkbaar zijn eigen interpretatie aan gegeven heeft. Hierdoor ben ik verplicht de harde kantjes van mijn bericht af te ronden, maar mijn fundamentele bezwaren neem ik niet terug. Toch mijn excuses.
Geen probleem Robert
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 08:37   #337
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ook gegroet, die 'maar' is er te veel aan!
Ik ben ook oud-VU-er, heb nog gaan plakken samen met KVHV voor Leo Wouters toen ik destijds in Gent studeerde
Luc,
Ik had geen bijbedoeling met die 'maar'. Volgens mij ben je een huidige VB stemmer (wat je goed recht is) ,maar voor velen op dit forum zijn de NVA geen "echte".
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
Tiocfaidh ár lá
Oud 25 februari 2008, 08:50   #338
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je echter dat nationalisme zo kleinschalig maakt en het verandert in regionalisme is het grotere internationalisme ver zoek. Het nationalisme dat Ghandi bedoelt is een nationalisme dat kadert in een groter geheel en niet het enge nationalisme dat vooral het eigen verheerlijkt ten nadele van de anderen. Eenheid in verscheidenheid, dat was wat Gandhi bedoelde..... eenheid, samenwerking en geen versnippering die elk groot project onmogelijk maakt.
Hoe kan Europa eensgezind naar buiten komen als de kleinste regio's elkaar al tegenwerken ?
Zucht....... Belgie is een kunstmatig gedrocht waar men 2 volkeren verplicht heeft te leven onder de knoet van een groepjeFrantalig, kapitalistisch, katholieke monarchisten die een minderheid zijn in dit land. Tijd om als 2 volwaardige regios te werken aan een verenigd Europa en zo later een betere wereld. Kan je dat begrijpen, eerst Vlaming/ Waal worden om vervolgens wereldburger te worden.
Tiocfaidh ár lá
Oud 25 februari 2008, 09:24   #339
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De Franstaligen weten ook wel dat de VL op termijn de onafhankelijkheid willen uitroepen. Kijk gewoon naar de 5 resoluties. Veel zal er dan niet meer overblijven van BE.

Gevolg: het enige dat de Franstaligen nog rest = zoveel mogelijk van en rond Brussel binnenhalen.

en... ofwel zijn de VL zo gejaagd en roepen ze de onafhankelijkheid uit zonder Brussel = aanvaardbare prijs voor de Franstaligen
ofwel behouden de VL de toestand min of meer zoals nu en dat is ook aanvaardbaar voor de Franstaligen

Toegevingen rond Brussel zullen er niet meer gedaan worden door de Franstaligen, denk ik.
Wat een warrige taal!
De Franstalige agressor die Vlaams Brabant wil inpalmen zal geen toegevingen meer doen!
Hitler sprak gelijkaardige taal tegenover de Polen ivm Danzig.

De resoluties van het Vlaams parlement betreffen het bestuur van Vlaanderen. Ze werden (bijna) unaniem goedgekeurd.
Anderen hebben zich daarmee niet mee te moeien.

Laatst gewijzigd door luc broes : 25 februari 2008 om 09:27.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 09:31   #340
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Luc,
Ik had geen bijbedoeling met die 'maar'. Volgens mij ben je een huidige VB stemmer (wat je goed recht is),maar voor velen op dit forum zijn de NVA geen "echte".
Wie meewerkt aan de uitbouw van meer Vlaams zelfbestuur is 'een echte'.
Dus zeker ook NVA, en ook de mannen van Meervoud en ook allen die in het Vl parlement de resoluties hebben goegekeurd.

Laatst gewijzigd door luc broes : 25 februari 2008 om 09:32.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be