![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Als een bepaald probleem niet opgelost is, is het een onopgelost probleem, geen paradox.
|
|
|
|
#342 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Of kort gezegd: de oerknaltheorie suggereert niet dat er iets uit niets is ontstaan. De oerknaltheorie suggereert dat er materie is ontstaan uit energie, en die energie was er op tijdstip 0. Tenzij ik uw bericht natuurlijk fout gelezen heb, maar ik denk van niet.
|
|
|
|
#343 |
|
|
Het is exact hetzelfde.
De afwezigheid van iets krijgt een naam, dit om er gemakkelijk over te praten. Het praat anders niet makkelijk. - Wat scheelt er? - Afwezigheid van problemen. of - Wat scheelt er? - Niets of - wat een mooi kleedje zonder kleur hebt ge aan. of - kunt ge eens een afwezigheid van geluid bewerkstelligen, ik probeer te slapen.
|
|
|
#344 | |
|
|
Citaat:
Ze wordt ook regelmatig bijgewerkt. De mathematische betekenis ervan is te hoog gegrepen voor mij, dus moet ik me baseren op dumbed down beschrijvingen. En die willen nogal eens verschillen.
|
|
|
|
#345 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En dat kunnen we vaststellen aan de hand van de objecten (sterrenstelsels ed) die van elkaar 'wegvliegen' Maar dat zegt niks over wat 'achter' de waarnemingshorizon (circa 46,5 miljard lichtjaar) ligt.... Men zou dus kunnen opperen dat al die dingen richting van die grens vliegen en dan plots zouden ophouden te bestaan of ergens 'afvallen' of weet ik veel, dat naar analogie zoals men een schip aan de horizon zag verdwijnen en vreesde dat het van de aard-schijf ging vallen. Doch om niet in dezelfde fout als uit het verleden te hervallen stellen we ons met die aarde niet langer in et centrum. Er is immers geen enkele reden om te veronderstellen dat wij uniek zouden zijn. Een gedachtegang dat die objecten na het verdwijnen achter die horizon plots zouden ophouden te bestaan is te gek. Zoals eerder gesteld is een redelijke goede voorstelling een ballonnetje met stippen erop waarvan het vel dus de 3 dimensies voorstellen. In dat geval zullen bij het opblazen van dat ballonnetje alle stippen verder van elkaar komen te liggen en zal een waarnemer op eender welke stip zowat net hetzelfde waarnemen : alles vliegt van hem/haar vandaan Da's een mooie analogie en uitgerust met een soort van raster kan je nog wat vaststellen : het is dus niet zomaar de afstand die toeneemt omdat die dingen gewoon van elkaar vliegen maar de ruimte zelve die uitzet. Vervolgens, uitgaande van een ballon die men opblaast vertrekkende vanuit een bepaald (4d) volume die je verder opblaast zal het dus afhangen van de snelheid van dat opblazen of licht ons nog kan bereiken. ps. deze link legt het net iets duidelijker uit dan ik dat doe ALS we dan uitgaan van zulk een soort model dan is de vraag naar een eindig of oneindig heelal vrij zinledig .... dat is hetzelfde als vragen of er een einde komt aan het aardoppervlak als je steeds in dezelfde richting zou doorwandelen. |
||
|
|
|
|
|
#346 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het ruikt naar een bot Ockhams scheermes Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#347 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 29 mei 2011 om 19:55. |
|||
|
|
|
|
|
#348 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Algemeen wordt inderdaad aangenomen dat er zoiets bestaat en dat om de simpele reden dat het een begrip is gekleefd op de persoonlijke ervaring ( een soort checksum om het érg materialistisch te stellen En dat gevoel delen we. Jij bent het echter die er wat meers van wilt maken. Dat is je volste recht natuurlijk Je gaat daar zelfs zo ver in dat je veronderstelt dat het ergens 'los' moet staan van het fysische omhulsel dat tot die ervaring gekomen is. Het 'probleem' blijft ook niet uniek bij het bewustzijn .... je kan net hetzelfde zeggen inzake van elk 'gevoel' We kunnen wel temperatuur opmeten en zeggen dat iets zoveel of zoveel graden is maar het 'gevoel' een temperatuur te ervaren als mens is van net dezelfde orde. Moeten we dan even gemakkelijkheidshalve stellen dat dat temperatuurs-gevoel los staat van het omhulsel ? Ja misschien als concept... als omschreven in romans die dan weer andere van die soortgelijke omhulsels vervolgens gaan lezen en herkennen. [quote]Je kan evenmin bewijzen wat er met dat bewustzijn gebeurd bij de dood.[:quote] Net zo weinig of veel als dat je niet kan bewijzen dat het gevoel bij het laatste orgasme dat die persoon gekend heeft niet zou 'voortbestaan' Citaat:
De wetenschap speelt geen 'spelletjes' : ze aanvaardt het bestaan als het aantoonbaar is ( en laat het voor de rest open ) ...en dus niet : ze aanvaardt zolang het niet bewezen is dat het niet bestaat Dat laatste spelletje is het handelsmerk van de mystici Dus ik zie langs geen kanten de gelijkenis tussen beiden die jij ziet |
||
|
|
|
|
|
#349 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#350 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En er als één 'kenmerk' toe te schrijven is aan 'niets' dan s het wel dat het geen kenmerken heeft Zoals gehuigert al zei.... dat is allemaal filosofisch gerommel omheen het semantische van woorden/begrippen die we gebruiken. Voor de rest heeft dat niets ( of beter hoeft niet ) met de werkelijkheid te maken. |
||
|
|
|
|
|
#351 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eindig in een 4-d zin of een waarneembare context en dat aldus een bepaald model ( weer dat ballonnetje) waar we van denken dat het misschien de beste voorstelling is ...maar dan weer oneindig in een zuivere 3-d zin |
|
|
|
|
|
|
#352 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er is trouwens niks 'ondenkbaars' eens men door heeft dat het slechts een paradox was |
|
|
|
|
|
|
#353 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Of kort gezegd, uit de eindigheid van verzameling A volgt de eindigheid van de verzameling B, als deelverzameling van A. En in het bijzonder, als A een deelverzameling is van R^4 en B een deelverzameling in R^3 (opgevat als deelverzameling van R^4), dan volgt uit de eindigheid van A zeker de eindigheid van B. Maar misschien ga ik te ver met deze wiskundige benadering, dan moet je het maar zeggen
|
|
|
|
#354 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat heeft men gewoon uit de veronderstelling van dat model _ wat overigens precies de bevindingen van Hubble ( wet ) verklaard _ en anderszijds de leeftijd van het heelal.
Op die horizon lopen zowel de snelheid van uitdijing als de lichtsnelheid met elkaar in de pas. Je kan het een beetje (naar analogie maar dan omgekeerd ) vergelijken met de Schwarzschild-straal die de waarnemingshorizon bepaalt van een zwart gat ... achter die straal ontsanpt er niks meer ( alhoewel ) en kan er dus bij wijze van spreken een heel kabouterdorp liggen. Men kan het niet oberveren... het enige dat je kan stellen is dat daarachter een zeer grote massa moet liggen in welke vorm dan ook Citaat:
de hubble-constante is ook niet zo constant gebleken. |
|
|
|
|
|
|
#355 |
|
Banneling
|
Dat vind ik niet erg. Het is tenminste duidelijk, wat ik niet zeggen van het gewoonlijke gewauwel en rond-de-pot gedraai.
Laatst gewijzigd door Another Jack : 29 mei 2011 om 21:13. |
|
|
|
|
|
#356 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je mixt een 4-tal begrippen dooreen, waarvan sommige voor de hand liggen, en perfect waarneembaar zijn, en andere onbewijsbare verzinsels zijn. Evidenties hoef je niet te bewijzen, niemand ontkent het bestaan van de zon, zelfs 's nachts niet. Bewustzijn, daar geven we bij leven en welzijn bijna constant bewijs van. Ik parafraseer Descartes: ik denk, dus, ik denk. Bizarre claims zoals god(en), die niemand ooit zag, neem ik maar voor bestaande aan als er overtuigend, direct of indirect bewijs voor aangedragen is.
|
|
|
|
|
#357 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik gebruikte hier 'oneindig' ( naar analogie van het aardoppervlak ) in de zin dat je 'rondloopt' bij een positieve kromming. Dus beschouwende van een gevoelsmatige _ en voor de meeste mensen het best te begrijpen, 3-d euclidische ruimte waar je steeds in dezelfde richting zou gaan en toch kunt blijven doorgaan.... tot je plots bemerkt dat je bij hetzelfde punt uitkomt. Een zéér ongelukkige woordkeuze van mij daar het verwarrend is met de oneindigheid ervan bij de twee andere mogelijkheden Laatst gewijzigd door praha : 29 mei 2011 om 21:26. |
|
|
|
|
|
|
#358 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#359 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Allé, niet dat dat uw vraag om een bewijs teniet doet, maar 'k wilde maar even puntjes op de i zetten
|
|
|
|
#360 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb er dus geen probleem mee wanneer iemand zaken waarneemt, en daar de naam god oid op plakt. Maar de eigenschappen die gewoonlijk aan die fata morgana's worden toegeschreven, die houden nooit steek en blijven nooit overeind wanneer je ze tegen het licht van de rede(lijkheid) houdt.
|
|
|