Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2012, 07:41   #341
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ok, AsgardSGO, U doet perfect wat U beweerd, een onwetende ziel nog meer in verwarring brengen.
Oud 10 januari 2012, 08:51   #342
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is larie wat je hier pent.
Een partikel, stukje cesnium of wat anders in de helft doorsnijden zou nog maar de helft van zijn straling bevatten?
Dat is pure volksverlakkerij.
Eh, elke helft straalt natuurlijk maar half zoveel, ja.

De twee helften samen stralen uiteraard evenveel als voor de snede, het feit van te snijden verandert niks.

Maar elk van de twee helften straalt UITERAARD maar half zoveel.

Wat is daar nu zo moeilijk aan ???

Citaat:
Dat is hetzelfde als dat je zou zeggen, snij een magneet in twee en hij heeft nog maar de helft van zijn oorspronkelijke magnetisme.
Je weet dat zulke dingen niet waar zijn.
Zelfs dat is natuurlijk ook waar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 08:53   #343
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb maar één advies voor u.
Koop u een geigerteller en een mes en snij ze eens in twee en meet eens.
Ik doe de ganse dag niks anders, bij wijze van spreken.

Hoe denk je dat je anders de HOEVEELHEID radioactieve stof kan bepalen met "geigertellers" (een beetje gesofistikeerder dan dat, maar kom...laten we het simpel houden) ?

Ooit gehoord van activatie analyse ?
Oud 10 januari 2012, 11:13   #344
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Verschiet jij daar van van zulke onzin en onwetendheid? Heb het al vaak gezegd, men geloofd vlugger onzin en goed uitkomende leugens dan de waarheid en ongemakkelijke waarheid of feiten. Verdeel en heers en verwarring over allerlei dinges des levens houd de mensen hun aandacht verdeeld waardoor je uw geheime agenda verdoken of in plain sight kunt uitvoeren.
Oh almachtige AsGard verlos mij van m'n onwetendheid en vertel me hoe volgens jou radioactieve stoffen zich gedragen en wanneer welke straling wordt afgeven.
De nucleaire fysici wachten in spanning uw onthullingen af.
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 11:37   #345
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Verschiet jij daar van van zulke onzin en onwetendheid? Heb het al vaak gezegd, men geloofd vlugger onzin en goed uitkomende leugens dan de waarheid en ongemakkelijke waarheid of feiten. Verdeel en heers en verwarring over allerlei dinges des levens houd de mensen hun aandacht verdeeld waardoor je uw geheime agenda verdoken of in plain sight kunt uitvoeren.
Kijk, nog zo'n zelfverklaard expert die het beter weet dan wie dan ook...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 12:46   #346
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
Kip uit Duitse supermarkten is vaak besmet met resistente bacteriën. Van de twintig geteste kip-producten waren er twaalf besmet met de superbacteriën, die ziektes als ESBL en MRSA kunnen veroorzaken.
In tegenstelling tot radioactieve deeltjes zullen er zich bij het verdelen van zulke kip wel, na een paar uur, in ieder deel evenveel bacteriën bevinden als eerder bij de hele.
Deze eencelligen planten zich namelijk redelijk snel voort.

Laatst gewijzigd door Baka : 10 januari 2012 om 12:47.
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 12:50   #347
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Misschien begrijp jij iets niet goed, het ligt er ondertussen propvol deeltjes die aan het vervallen zijn.
Elke m2 aarde ligt propvol deeltjes die aan het vervallen zijn. Jij zit ook propvol deeltjes die aan het vervallen zijn.
Wat er in Japan gebeurt is, is dat men daar op bepaalde plek ook deeltjes aantreft die van Fukushima afkomstig zijn.
Dat men die aantreft bewijst op geen enkel manier dat het probleem zich aan het uitbreiden is. Het bewijst enkel maar dat de verspreiding van de deeltjes best nog wat verrassingen kan opleveren.
Maar zolang het aantal deeltjes dat aan het vervallen is op een bepaalde plek niet een bepaalde grenswaarde significant overschreid hoef je er niet eens iets aan te doen. En waar dat wel het geval is, kan je er iets aan doen, of gewoon een poosje wegblijven.
Dat is eigenlijk allemaal heel erg eenvoudig te begrijpen. Daarom dat ik (en waarschijnlijk anderen hier) zich al een poos afvragen waarom je dit niet wil begrijpen?
Waar haal je de energie vandaan om zo dom te blijven?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 21:26   #348
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Elke m2 aarde ligt propvol deeltjes die aan het vervallen zijn. Jij zit ook propvol deeltjes die aan het vervallen zijn.
Wat er in Japan gebeurt is, is dat men daar op bepaalde plek ook deeltjes aantreft die van Fukushima afkomstig zijn.
Dat men die aantreft bewijst op geen enkel manier dat het probleem zich aan het uitbreiden is. Het bewijst enkel maar dat de verspreiding van de deeltjes best nog wat verrassingen kan opleveren.
Maar zolang het aantal deeltjes dat aan het vervallen is op een bepaalde plek niet een bepaalde grenswaarde significant overschreid hoef je er niet eens iets aan te doen. En waar dat wel het geval is, kan je er iets aan doen, of gewoon een poosje wegblijven.
Dat is eigenlijk allemaal heel erg eenvoudig te begrijpen. Daarom dat ik (en waarschijnlijk anderen hier) zich al een poos afvragen waarom je dit niet wil begrijpen?
Waar haal je de energie vandaan om zo dom te blijven?
Dat jij ergens werkt voor de nucleaire weet ik veel links of rechts begint me pijnlijk duidelijk te worden.
Hoe noemen ze dat in politieke termen allemaal?
Desinformeren, demoniseren...en zo nog wat van die zaken allemaal om de neuzen in de juiste richting te zetten.
In uw geval richting nucleaire kernenergie.

Nochtans je bent duidelijk slimmer dan dat, maar ook doortrapt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 21:28   #349
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, elke helft straalt natuurlijk maar half zoveel, ja.

De twee helften samen stralen uiteraard evenveel als voor de snede, het feit van te snijden verandert niks.

Maar elk van de twee helften straalt UITERAARD maar half zoveel.

Wat is daar nu zo moeilijk aan ???

Zelfs dat is natuurlijk ook waar.
Pure larie van a tot z.
Oud 10 januari 2012, 21:33   #350
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Water verspreid goed dus zal de straling ook goed verspreid worden.
Als die niet boven de schadelijke norm zit, wat PVE heeft uitgelegd, zal dit geen schade veroorzaken aan de mens. Geen idee wat dit met de beestjes doet.
In het geval van cesnium blijft dat gewoon op de oppervlakte lagen liggen en op de planten en beestjes natuurlijk.
En het straalt alles kapot.
En nee het verdund zich niet met water, komt niet in het grondwater, het is niet oplosbaar. Planten en dieren welke er mee in contact komen worden aangetast. En vervolgens de rest van de voedsel piramide.

Maar ach zo erg schijnt dat niet te zijn allemaal.
Half Japan is aan het ontruimen op basis van geruchten uiteraard.
Oud 11 januari 2012, 00:31   #351
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Caesium is een alkalimetaal, dat is dol op water, dat vermengt zich daar prima mee.

Maar aangezien U, Mambo, de natuurweten persoonlijk dicteerd, zal ik het aanvaarden dat caesium niet oplost in water.
Oud 11 januari 2012, 05:29   #352
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pure larie van a tot z.
Ik kan enkel maar met Zwitser beamen: waar haal jij die energie vandaan om zo dom te blijven ?

Afkomen met een gezagsargument is natuurlijk het einde van de discussie, maar ik denk nu toch wel even, gezien mijn opleiding, dat ik het over zulke zaken die mijn opleiding en mijn beroep zijn, en waar het gaat om heel eenvoudige dingen, voldoende gezag heb om te spreken hoor.

Een beetje zoals aan een schrijnwerker gaan uitleggen dat je vijzen erin moet kloppen met een hamer en nagels met een schroevedraaier aandraait, he. Maar zelfs dat is minder fout dan wat jij hier komt beweren.

Beter nog, iedereen die bij ons binnenkomt en in de gecontroleerde zone moet werken (zelfs een arbeider van een externe firma die iets komt installeren) moet verplicht een opleiding van een paar uur volgen, waarin zulke dingen uitgelegd worden, alvorens ze hun badge krijgen.

Als het waar is dat jij een NBC opleiding van het leger hebt, dan moet ik mij - zoals een andere poster hier - mij zwaar vragen stellen over die opleiding.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 januari 2012 om 05:47.
Oud 11 januari 2012, 06:30   #353
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nochtans je bent duidelijk slimmer dan dat, maar ook doortrapt.
Wat is jouw ambitie eigenlijk? De manier waarop jij imuum bent voor de werkelijkheid is zoals ze dat in het Duits zo mooi zeggen "rekordverdächtig". Streef je echt het wereldrecord feitenresistentie na?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 07:25   #354
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Oh almachtige AsGard verlos mij van m'n onwetendheid en vertel me hoe volgens jou radioactieve stoffen zich gedragen en wanneer welke straling wordt afgeven.
De nucleaire fysici wachten in spanning uw onthullingen af.
Als het op technische nucleaire kennis aankomt moet ik zeggen dat ik niet over de nodige kennis beschik zoveel is waar. Ik wil die van andere dan ook niet in vraag stellen. Echter mijn commentaar was ook daar niet op gericht.
Waar ik wel op doelde is dat het grootste deel van de bevolking elk zijn eigen kennisgebied(en) heeft en in beste geval van veel dingen maar matig op de hoogte is. Niet iedereen is fysicus, archeoloog, technisch ingenieur, scheikundige, bioloog,... of expert in alle vakgebieden én dan nog eens gelijktijdig.

Nu is het vaak dat expert B komt zeggen dat expert A niet juist is of omgekeerd. Het is vaak de onenigheid en het belangenvermenging die te diep insluipt die op de duur de (onwetende of minder goed ingelichte) mensen verdeeld. Zodanig dat we niet meer weten wat nog te vertrouwen is. Ok vaak onterecht want enige dat daartegen helpt is informeren, iets dat zelfs ik soms te weinig doe en de grootste hoop zelfs helemaal niet.
Dat laatste is dus waar ik op doelde; het blind volgen van een populaire stelling of visie zonder informatie of het in vraag stellen van eenzijdige informatie.

Ik heb me dan ook pijnlijk verkeerd uitgedrukt in deze context en mijn excuses hiervoor.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 07:37   #355
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Caesium is een alkalimetaal, dat is dol op water, dat vermengt zich daar prima mee.

Maar aangezien U, Mambo, de natuurweten persoonlijk dicteerd, zal ik het aanvaarden dat caesium niet oplost in water.

Caesium metal is one of the most reactive elements and is highly explosive when it comes in contact with water. The hydrogen gas produced by the reaction is heated by the thermal energy released at the same time, causing ignition and a violent explosion. This can occur with other alkali metals, but caesium is so potent that this explosive reaction can even be triggered by cold water.[7] The metal is highly pyrophoric, and ignites spontaneously in air to form caesium hydroxide and various oxides. Caesium hydroxide is a very strong base, and can rapidly corrode glass.[11]

The isotopes 134 and 137 (present in the biosphere in small amounts from radiation leaks) represent a radioactivity burden which varies depending on location. Radiocaesium does not accumulate in the body as effectively as many other fission products (such as radioiodine and radiostrontium). As with other alkali metals, radiocaesium washes out of the body relatively quickly in sweat and urine. However, radiocaesium follows potassium and tends to accumulate in plant tissues, including fruits and vegetables.[97][98][99] It is also well-documented that mushrooms from contaminated forests accumulate radiocaesium (caesium-137) in their fungal sporocarps.[100] Accumulation of caesium-137 in lakes has been a high concern after the Chernobyl disaster.[101][102] Experiments with dogs showed that a single dose of 3.8 millicuries (140 MBq, 4.1 μg of caesium-137) per kilogram is lethal within three weeks;[103] smaller amounts may cause infertility and cancer.[104] The International Atomic Energy Agency and other sources have warned that radioactive materials, such as caesium-137, could be used in radiological dispersion devices, or "dirty bombs".

http://www.youtube.com/watch?v=QSZ-3wScePM

Ofwel mis ik hier iets ofwel liegt men er hier of op de bronen die ik in 0.15 seconden vond erop los dat het geen naam heeft
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 08:07   #356
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Asgardgo.

Hoe noemt U de reactie dan, waarmee de caesiumhydroxiden in water vertoeven? Dat het initieel een exotherme reactie is die mag tellen, is nog niet een verbodsbord waarmee caesium gewoon in blokvorm op de bodem gaat liggen.

En U geeft in uw quote perfect aan dat caesium isotopen, weliswaar een gevaar zijn, maar door hun incompatibiliteit met menselijke lichaam, er niet lang in vertoeven.

Als we dan gaan goochelen met de getallen.

Citaat:
Experiments with dogs showed that a single dose of 3.8 millicuries (140 MBq, 4.1 μg of caesium-137) per kilogram is lethal within three weeks
140 Megabequerel per kilo hond(is dat nu een chiwawa van 900 gram, of een deense dog van 70 kg) is dodelijk binnen de 3 weken.
Laat ons zeggen dat 0.1% daarvan ,doordat het spul niet lang in't lichaam verblijft, een bovengrens is om te zeggen :"hier is werk aan de winkel. Chelaattherapie en medische opvolging voor de rest van't leven."
Dan spreken we over .14 Megabequerel, dat is 140 000 bequerel.

Nu, de besmetting waarover de hele draad gaat is 20 000 bequerel per kilo grond op piekconcentraties in een cirkel van 60km rond de centrale. Smakelijk eten,, als U een normale volwassen persoon bent, met een "gemiddeld gewicht van 70 kg", dan hebt U maar 490 kg van die "zwaar besmette" grond op te vreten om aan die 0.1% te komen, en dat binnen de maand ofzo.

En om een hond van 30 kg binnen de 3 weken dood te krijgen, moet ge dat beestje 2100 ton van die grond in zijn bast frotten. Veel plezier, maar ik heb de indruk dat die hond eerder aan andere dingen gaat overlijden.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 januari 2012 om 08:08.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 09:08   #357
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Asgardgo.

Hoe noemt U de reactie dan, waarmee de caesiumhydroxiden in water vertoeven? Dat het initieel een exotherme reactie is die mag tellen, is nog niet een verbodsbord waarmee caesium gewoon in blokvorm op de bodem gaat liggen.
Om gewoon maar te stellen dat het precies via de oplossing in water is dat het cesium is vrijgekomen in Fukushima he. Vandaar dat het vluchtig was, het kon mee ontsnappen in de stoom en de waterlekken.
(vandaar ook dat de strontium die veel minder oplosbaar is, zo goed als niet is vrijgekomen, in tegenstelling tot in Chernobyl, waar de reactorkern zelf aan het opdampen was en ALLES dus mee de lucht in ging).

De vluchtige elementen zijn de gassen, en de dingen die gemakkelijk in water oplossen he (jodium onder andere). Die zijn dan ook vrijgekomen.

Over uw wrede experimenten met honden ga ik niks zeggen

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 januari 2012 om 09:09.
Oud 11 januari 2012, 09:21   #358
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om gewoon maar te stellen dat het precies via de oplossing in water is dat het cesium is vrijgekomen in Fukushima he. Vandaar dat het vluchtig was, het kon mee ontsnappen in de stoom en de waterlekken.
Maar nee Patrick, volgens Mambo vermenigvuldigd dat zichzelf buiten de kapotte reactor.
Citaat:
(vandaar ook dat de strontium die veel minder oplosbaar is, zo goed als niet is vrijgekomen, in tegenstelling tot in Chernobyl, waar de reactorkern zelf aan het opdampen was en ALLES dus mee de lucht in ging).
Waaronder 0.08 exabequerel aan caesium.

Citaat:
De vluchtige elementen zijn de gassen, en de dingen die gemakkelijk in water oplossen he (jodium onder andere). Die zijn dan ook vrijgekomen.
Citaat:
Over uw wrede experimenten met honden ga ik niks zeggen
Klopt de berekening niet? Eneuh, het is niet mijn experiment.
Ik zou alvast geen hond nemen voor zo'n experiment. Klinkt dit niet beter?

"Red de natuur, red deze schattige puppy en neem zijn plek in."
Oud 11 januari 2012, 12:10   #359
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Radioactieve atomen ook niet, in tegenstelling tot uw bewering.
Soms wel hé. Soms is een dochternucleus ook radioactief. Met de steady-state benadering is het dan gemakkelijk aan te tonen dat de radioactiviteit toeneemt tot een evenwichtssituatie bereikt is.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 12:16   #360
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In uw theorie heb je minder of meer straling naargelang de grootte van het "partikel, stofdeeltje, what ever made from".
Nee dus.

Zie je dat dan niet in?

Waar zitten jullie in godsnaam met jullie gedachten soms?

Stel je vind een stukje cesnium, wat denk je nu " ha als we het in twee snijden is dat dan nog de helft van zijn oorspronkelijke straling? "

Want dat zitten jullie hier dus al gans de tijd te vertellen met die kip hé !
Ja natuurlijk is dat WEL zo.
1 stukje cesium-137, stel b.v. net 137 gram (1 mol dus), bevat ongeveer 6,02 * 10^23 atomen cesium (602300000000000000000000 is best wel veel ). Elk van die atomen heeft op elk moment een KANS om een eletron uit te stoten waarbij het Barium-137m vormt. Als je dat blokje in 2 deelt, heb je dus per half blokje maar half zoveel straling dat op elk moment kan vrijkomen.
Als je beide blokjes ver genoeg van elkaar verwijdert, dan is de gemiddelde stralingsintensiteit in de buurt van elk blokje effectief maar half zo groot.

Herhalen tot er bijna geen straling meer overblijft

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 11 januari 2012 om 12:23.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be