Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2012, 18:07   #341
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Het Engels is belangrijker dan het Frans, lijkt me. Doch kiest men ervoor om in het ASO meer Frans dan Engels te geven. Daarbij is Duitsland ook een belangrijke handelspartner. Maar het Duits blijft beperkt tot de talenrichtingen. Ik kreeg enkel 1 uurtje Duits op het 4de, erna niet meer. Ik krijg 3 uur Frans per week en 2 uur Engels, complete onzin, vind ik.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 18:29   #342
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Het Engels is belangrijker dan het Frans, lijkt me. Doch kiest men ervoor om in het ASO meer Frans dan Engels te geven. Daarbij is Duitsland ook een belangrijke handelspartner. Maar het Duits blijft beperkt tot de talenrichtingen. Ik kreeg enkel 1 uurtje Duits op het 4de, erna niet meer. Ik krijg 3 uur Frans per week en 2 uur Engels, complete onzin, vind ik.
Volledig akkoord met u. Het Frans wordt in ons onderwijs een veel te groot gewicht toegekend, terwijl het Duits extreem stiefmoederlijk werd behandeld. De eerste vijf jaren na WO2 zou dat nog te verklaren geweest zijn. Maar in de huidige Europese context met het economisch zwaargewicht Duitsland als buurland en zeer belangrijke handelspartner is dat volstrekt onverantwoord. Veel ondernemingen betalen stoomcursussen Duits voor hun personeel.
Oud 6 februari 2012, 19:18   #343
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Waarde mijnheer Lavox,

Met slechts 3 lesuren Frans en 2 lesuren Engels per week zal het twintig jaar duren vooraleer u die talen op daadwerkelijk bruikbare wijze beheerst. Dat zou trouwens niet anders zijn mocht u 3 uren Engels en 2 uren Frans krijgen per week : een dermate beperkt onderricht van die talen kan u hoogstens een zeer summiere basiskennis ervan bijbrengen.

Maar dat is nu eenmaal typisch aan het algemeen basisonderwijs : het biedt uiteraard minder eigen keuzes, en “verplicht” u tot het volgen van een diversiteit aan vakken die slechts tot doel hebben als grondslag te dienen voor het verder uitbouwen van uw algemene kennis. Dat verder uitbouwen moet u zelf doen, naargelang uw eigen keuzes.

Niets belet u en anderen, nu of later, om naast of na het volgen van het algemeen onderwijs bijkomende specifieke taallessen te volgen. Ik heb het niet opgezocht, maar ik mag ongetwijfeld aannemen dat dergelijk specifiek talenonderricht ook in Vlaanderen aangeboden wordt.

En niets belet u en anderen om na uw basisopleiding verder te studeren in een anderstalig land : dat is de beste manier om u de taal van dat land eigen te maken.

Talen op bruikbare wijze leren beheersen is niet anders dan eender welke andere specifieke uitgediepte kennis verwerven : het is een kwestie van interesse, motivatie en de volgehouden ambitie om uw kennisperspectief te verbreden.

Dat maakt allemaal deel uit van uw voorbereiding op uw verder leven, en van de middelen die u zich gunt om u nuttig te kunnen maken voor de maatschappij.

Gesloten geesten, zoals bijvoorbeeld mijnheer System uit Het Oosten alhier, vinden dat allemaal onzinnige praat voor de vaak. Maar het was en is de leidraad in het leven van velen, waaronder dit van uw hartelijk groetende,

Gwylan
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 19:21   #344
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig akkoord met u. Het Frans wordt in ons onderwijs een veel te groot gewicht toegekend, terwijl het Duits extreem stiefmoederlijk werd behandeld. De eerste vijf jaren na WO2 zou dat nog te verklaren geweest zijn. Maar in de huidige Europese context met het economisch zwaargewicht Duitsland als buurland en zeer belangrijke handelspartner is dat volstrekt onverantwoord. Veel ondernemingen betalen stoomcursussen Duits voor hun personeel.
Duits wordt ook door veel mensen zelf onderschat. Het lijkt het sterkst van alle andere talen op het Nederlands, dus het is het gemakkelijkst aan te leren, denkt men wel eens. Alleen bevat het Duits ontelbaar veel 'falsche Freunde'. Al eens in Duitsland een 'halve Hahn' besteld in een eethuis, om maar iets te noemen? Of al eens tegen een Duitser gezegd dat je hem via de telefoon gaat bellen?

Citaat:
De eerste vijf jaren na WO2 zou dat nog te verklaren geweest zijn.
Zoals ik sommigen hier bezig hoor, lijkt die oorlog nu nog altijd aan de gang.

Laatst gewijzigd door SDG : 6 februari 2012 om 19:32.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 19:27   #345
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ja, dat zeg ik toch al de hele tijd?

In 1830 was Vlaanderen leeggezogen en murw geslagen na vier eeuwen van het meest groffe geweld en bezettingen, ondermeer door uw erg agressieve vaderland. In plaats van vanuit de hoogte te doen, kan u misschien best eens een goed boek lezen over die geschiedenis. Als u zover bent, wil ik best een paar tips geven.

En ja, de eerste 10 tot 20 jaar heeft het Belgisch bewind hier een gewelddadige repressie tegen het Nederlands en de Vlaamsgezinden gevoerd. En ja, dat was met de steun van (ongeregelde) Franse troepen, die jaren na de staatsgreep van 1830 nog mensen uit hun huizen gesleurd hebben in Antwerpen, Gent etc. omdat ze zich niet wensten neer te leggen bij de racistische rompstaat België. Ook daarover wil ik u een paar lectuurtips geven, als u de tijd daartoe rijp acht.

De verplichting om Frans als tweede taal te leren is een restant van de voorbije twee eeuwen racistische onderdrukking door de Belgische staat. Het is een symbool. Daarom, en ook omdat het helemaal niet meer beantwoordt aan de (economische) realiteit, moet dat symbool verdwijnen.

Dat zal enorm veel duidelijk maken.

Er zal dus niets bij toverslag veranderen, het zou het eindpunt van een lange strijd zijn. De dag dat de Vlaamse regering beslist om het verplichte Frans tweede taal uit de scholen te bannen, zal dat het zichtbare bewijs zijn dat Vlaanderen zich bevrijd heeft van zijn onderwerping aan het franco-Belgisch establishment. Meer niet.

Maar we zijn duidelijk zover nog niet, zoals u kan vaststellen.

Nee, die troepen zijn al een tijdje weg, maar de invloed van Parijs is nog altijd zeer dwingend aanwezig in België en Vlaanderen. Tegenwoordig verloopt de kolonialisering via het opkopen van de grootste bedrijven uit de sleutelsectoren van onze economie, mét de actieve steun van het franco-Belgische establishment en zijn Vlaamse accolieten.

Uw laatdunkendheid is hier niet op zijn plaats, Gwylan, het gaat hier om ernstige dingen.

Wat - in de marge - wel interessant is waarom u zich als Française met sympathie voor Vlaanderen toch een beetje geroepen blijkt te voelen om de strijd voor de afschaffing van het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen in twijfel te trekken, ja zelfs een beetje belachelijk te maken.
Telenet dat in buitenlandse handen is, maar niet in Franse handen, is ook een sleutelbedrijf in Vlaanderen. Daar hoor ik u niet over piepen en nog minder over het Vlaams kapitaal dat dit bedrijf in Vlaamse handen kon houden. Waar zaten ze? In het zuiden van Frankrijk?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 19:50   #346
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik weet dat er Franstaligen zijn die zo denken, maar ik trek me daar totaal niets van aan, waarom zou ik?? ik spreek Nederlands hier in Brussel, en af en toe geeft dat zure blikken en rare opmerkingen, maar ik trek me echt niets aan van klap van gefrustreerde mensen hoor, jij wel?
Ik kan mezelf niet altijd tegenhouden: ik reagéér daar soms wél op.

Ik begin dan bijvoorbeeld héél erg snel West-Vlaams te spreken

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 20:00   #347
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met de beste wil van de wereld, ik zie echt niet in waarom dat de Vlaming zou moeten zijn? allé, dat is toch uitgaan van de lamheid van de Vlaming? zijn wij Vlamingen echt zo dom, zo achterlijk, djimi? vind jij dat nu echt?
Ik vrees dat er méér 'lamme', 'domme' en 'achterlijke' Vlamingen rondlopen dan wij beiden wenselijk achten, ja.

Ik ontmoet er alleszins méér van dan me lief is.

En néén, ik denk niet dat ik altijd pech heb, of overdreven moeilijk doe

Oud 6 februari 2012, 20:15   #348
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Duits wordt ook door veel mensen zelf onderschat. Het lijkt het sterkst van alle andere talen op het Nederlands, dus het is het gemakkelijkst aan te leren, denkt men wel eens. Alleen bevat het Duits ontelbaar veel 'falsche Freunde'. Al eens in Duitsland een 'halve Hahn' besteld in een eethuis, om maar iets te noemen? Of al eens tegen een Duitser gezegd dat je hem via de telefoon gaat bellen?

Zoals ik sommigen hier bezig hoor, lijkt die oorlog nu nog altijd aan de gang.
Dat is inderdaad zo. In de eerste kan destijds gaf onze prof Duits iedereen de opdracht zich een uitermate nuttig Nederlands boekje aan te schaffen. Ik heb nog steeds, het heet "Schwere Wörter" en het staat vol met dergelijke Duitse voetangels voor Nederlandstaligen.
Oud 6 februari 2012, 20:27   #349
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk, dat snap ik totaal niet, en zal ik nooit van mijn leven snappen.

waarom moeten wij kijken wat de Franstaligen doen met hun bevoegdheden??? zijn wij Vlamingen echt zo dom, zo slecht, zo achterlijk dat wij geen beslissingen mogen nemen op basis van onze eigen behoeftes, noden, inzichten? zijn wij echt zo minderwaardig aan de Franstaligen dat zij nog altijd beslissen wat wij moeten doen? waarom vinden jullie dat? wat maakt in jullie ogen de Franstaligen zo superieur?

neen, echt, die houding kan er bij mij echt niet in. Het is niet omdat ik redelijk deftig Frans spreek, dat ik niet assertief kan zijn met mijn Nederlands, integendeel zelf, het geeft me zelf voordelen tov ééntalige Franstaligen. ik versta hun en zijn verstaan mij niet.

maar dan nog, dat maakt totaal niet uit wat de Franstaligen doen of denken, wij moeten voor ons zelf kunnen beslissen wat het beste is. en als daarover een sereen debat komt en dat de verschillende actoren, leerkrachten, sociale partners, enz, beslissen dat de keuze moet vrij gemaakt worden, ok, geen enkel probleem.

maar als de reden is "wij Vlamingen zijn minder waard dan de Franstaligen dus moeten we het Frans zo veel mogelijk mijden" dan haak ik af, compleet.
Misschien even rustig worden, en een antwoord verzinnen op de vraag: op welke manier is het verplichten van Frans als enige tweede taal voor elke Vlaming in het belang van de Vlamingen?
Oud 6 februari 2012, 20:28   #350
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
met alle respect, maar ik vind eerder dat jij eerder uit de houding vertrekt dat de Nederlandstalige minderwaardig is aan de Franstalige en dus moet geholpen worden.

ik vertrek uit de idee dat Nederlandstaligen en Franstaligen evenwaardig zijn.
Hoe jij dat uit die quote van mij kan distilleren, is me een raadsel, Vlijmscherp...

Alles OK met jou?
Oud 6 februari 2012, 20:31   #351
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, er is meer aan de hand met Leclerc. Hij heeft voor de Belgische francofonie een adoratie die hij nauwelijks onder stoelen of banken steekt. Tegelijkertijd druipt zijn misprijzen voor de Vlamingen zo van zijn boodschappen af. Dit bevalt mij hoegenaamd niet.
Als je ziet hoe deerniswekkend en zelfverachtend de Vlamingen denken en handelen, en hoe superieur en vlotjes de Franstaligen weer elke veldslag winnen, dan zou je voor minder beginnen twijfelen. Ik versta dat gevoel bijzonder goed, hoewel ik mijn best doe om het niet te delen.

Citaat:
Maar om nog iets verder in te gaan op uw commentaar, ik heb deze week nog eens terug gegrepen naar het rond 2005 verschenen boek van Joost Ballegeer: Vlamingen een volk zonder bovenlaag. En mijn conclusie is dat Vlaanderen wel degelijk een "bovenlaag" heeft. Maart de invloed die zij zouden kunnen hebben op Nederlandstalig cultureel vlak wordt zéér handig geneutralizeerd door het "Belgisch" establishment (met La Cour op kop). Het lokmiddel daartoe is allerlei adelijke titels, voorzitterschappen en lidmaatschappen van selecte groeperingen. De (niet expliciet uitgesproken) voorwaarde is dat ze dan overschakelen op "le français". Omwille va
Als die "bovenlaag" zo makkelijk om te kopen is met adelijke titels, voorzitterschappen en lidmaatschappen van selecte groeperingen, dan zal er wel niet veel "boven" aan zijn.

Het is zoals ik het eerder noemde een sub-establishment, dwz een kaste van horigen aan het échte estalishment. Een soort veredelde évolués in mijn ogen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 februari 2012 om 20:33.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 20:32   #352
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Misschien even rustig worden, en een antwoord verzinnen op de vraag: op welke manier is het verplichten van Frans als enige tweede taal voor elke Vlaming in het belang van de Vlamingen?
Het mag gerust de vierde taal worden of beter de kennis mag gerust verdwijnen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 20:34   #353
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de vraag is of wij ons daar ook maar iets moeten aantrekken?
We leven al twee eeuwen in staat van (cultuur-)oorlog, en dan wil je even lekker gaan doen alsof je alleen op de wereld leeft en er niets aan de hand is?
Oud 6 februari 2012, 23:16   #354
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Wat zouden wij ons moeten aantrekken wat Franstaligen denken???? ...
Misschien, héél misschien, omdat een aantal Franstaligen - meer bepaald zowat alle Franstalige politiekers - wat ze denken ook in praktijk omzetten?

('uitbreiding van Bruxelles', 'pariteiten', 'dubbele meerderheden', 'tweetaligheid van de dienst i.p.v. tweetaligheid van het personeel', 'grendel-grondwet', 'solidarité', ...)

Oud 6 februari 2012, 23:53   #355
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Misschien, héél misschien, omdat een aantal Franstaligen - meer bepaald zowat alle Franstalige politiekers - wat ze denken ook in praktijk omzetten?

('uitbreiding van Bruxelles', 'pariteiten', 'dubbele meerderheden', 'tweetaligheid van de dienst i.p.v. tweetaligheid van het personeel', 'grendel-grondwet', 'solidarité', ...)
Kwestie van op voorhand te kunnen inschatten waarop uw Vlaamse politieke vertegenwoordigers mettertijd zullen toegeven, nietwaar. Voor zover ze dat al niet gedaan hebben.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 6 februari 2012 om 23:53.
Oud 7 februari 2012, 02:38   #356
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kwestie van op voorhand te kunnen inschatten waarop uw Vlaamse politieke vertegenwoordigers mettertijd zullen toegeven, nietwaar. Voor zover ze dat al niet gedaan hebben.
De grootste toegift die onze Vlaamse politieke vertegenwoordigers van bij de aanvang hebben gedaan is het handhaven van de plicht om als tweede taal Frans te leren.
Oud 7 februari 2012, 07:15   #357
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
De grootste toegift die onze Vlaamse politieke vertegenwoordigers van bij de aanvang hebben gedaan is het handhaven van de plicht om als tweede taal Frans te leren.
Bij mijn weten is het al dan niet handhaven van die plicht een bevoegdheid van uw eigen Vlaamse regering, waarvan de N-VA trouwens deel uitmaakt.
Oud 7 februari 2012, 07:46   #358
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Bij mijn weten is het al dan niet handhaven van die plicht een bevoegdheid van uw eigen Vlaamse regering, waarvan de N-VA trouwens deel uitmaakt.
Inderdaad!

En samen met u stel ik vast dat vele Vlaamsnationalisten mee aan de spits staan van deze Belgicistische dwang.

Er is niets abnormaals - of in uw woorden tegengesteld aan de universele fenomenen - aan het feit dat een slaaf elke morgen zelf de koord zijn hals legt.

Maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad nietwaar. Ik verwijs u voor dat aspect naar deze post.

Overigens wil ik een correctie aanbrengen aan mijn bericht waarop u hier reageert: het handhaven van de dwang voor elke Vlaming om Frans en uitsluitend Frans als tweede taal te leren - en ons zo kansen te ontnemen - is niet de grootste toegeving die onze Vlaamse politici dagelijks doen, het is wel de meest scherpe en symbolische. Het is de koord die we elke morgen rond onze nek leggen alvorens onze meester te begroeten.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 7 februari 2012 om 07:48.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 08:11   #359
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad!

En samen met u stel ik vast dat vele Vlaamsnationalisten mee aan de spits staan van deze Belgicistische dwang.

Er is niets abnormaals - of in uw woorden tegengesteld aan de universele fenomenen - aan het feit dat een slaaf elke morgen zelf de koord zijn hals legt.

Maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad nietwaar. Ik verwijs u voor dat aspect naar deze post.

Overigens wil ik een correctie aanbrengen aan mijn bericht waarop u hier reageert: het handhaven van de dwang voor elke Vlaming om Frans en uitsluitend Frans als tweede taal te leren - en ons zo kansen te ontnemen - is niet de grootste toegeving die onze Vlaamse politici dagelijks doen, het is wel de meest scherpe en symbolische. Het is de koord die we elke morgen rond onze nek leggen alvorens onze meester te begroeten.
nog eens, ik snap het totaal niet. ik snap niet de link tussen een taal kunnen spreken en een taal moeten spreken. ik redeneer compleet omgekeerd, ik kan Frans spreken, dus ik spreek Frans als ik het wil en ik spreek zeker geen Frans als ik het niet wil.
maw: tegen Franstalige klanten spreek ik Frans, tegen Franstalige Brusselaars spreek ik geen Frans. Ben ik nu onderdrukt? waar is die koord rond mijn nek? wie is mijn meester?
Oud 7 februari 2012, 08:16   #360
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is een vraag die volledig uit het vaarwater van emoties, zogezegde geopolitieke spelletjes en rancune moet gehaald worden. daar kan en moet rustig over nagedacht worden, en op basis van degelijke, opvoedkundige, economische argumenten kan dan een goede beslissing genomen worden. maar zolang we dit in een Belgisch kader blijven bekijken, zetten we onze eigen ondergang in.

wat is dan het volgende? ah, de Franstaligen leren wiskunde op die manier aan, wij moeten dat dus op een andere manier doen want anders kunnen zij ons opdringen het op hun manier te doen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be