Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2013, 20:29   #341
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Limburg, daar betaalt de rest van Vlaanderen toch mee voor gratis openbaar voor hé?

Nu even serieus: de 60/40-regel impliceert niet dat al de rest ook volgens "gewicht" verdeeld (moet) word(t)(en).

Overigens, volgens mij doelt HBVL op Infrabel in plaats van de NMBS - maar daar hebben ze wel vaker moeite mee.
Oud 6 februari 2013, 22:59   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ik denk dat er al spoorlijnen genoeg zijn in België.
En waarop baseert u zich om tot zo'n conclusie te komen?

Ooit de spoorkaart van Limburg bekeken trouwens? Of het volkomen geamputeerd spoorwegnet in de provincie West-Vlaanderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 23:40   #343
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Limburg, daar betaalt de rest van Vlaanderen toch mee voor gratis openbaar voor hé?

Nu even serieus: de 60/40-regel impliceert niet dat al de rest ook volgens "gewicht" verdeeld (moet) word(t)(en).

Overigens, volgens mij doelt HBVL op Infrabel in plaats van de NMBS - maar daar hebben ze wel vaker moeite mee.
Ja en neen. Omdat de reiziger slechts 15% van de kosten van delijn dekt betaalt gans Vlaanderen mee aan die resterende 85%. Ook in de rest van Vlaanderen. Die 15% in Hasselt worden gedragen door de stad i.p.v. de reizigers.

60/40: Akkoord, ik ben trouwens van mening dat snelbussen in Limburg beter zijn dan treinlijnen. Maar dan moet dat tekort van de NMBS in Limburg wel gecompenseerd worden met een evenwaardig bedrag voor die snelbussen of een tram.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 februari 2013 om 23:40.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 07:57   #344
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja en neen. Omdat de reiziger slechts 15% van de kosten van delijn dekt betaalt gans Vlaanderen mee aan die resterende 85%. Ook in de rest van Vlaanderen. Die 15% in Hasselt worden gedragen door de stad i.p.v. de reizigers.

60/40: Akkoord, ik ben trouwens van mening dat snelbussen in Limburg beter zijn dan treinlijnen. Maar dan moet dat tekort van de NMBS in Limburg wel gecompenseerd worden met een evenwaardig bedrag voor die snelbussen of een tram.
Wel, de minister zou zich in plaats van poepdure, overbodige tramverbindingen tussen Ninove en Brussel eens kunnen buigen over het Spartacusplan dat al jarenlang aansleept.
Oud 7 februari 2013, 08:23   #345
Zwitser

Standaard

Citaat:
De oplossing hier is om de provincies een stem te geven in het OV beleid, inclusief de spoorwegen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 09:07   #346
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De oplossing hier is om de provincies een stem te geven in het OV beleid, inclusief de spoorwegen.
Maar in het Vlaams gewest wil men net het provinciale niveau afschaffen, om de macht volledig te concentreren binnen de Vlaamse ruit.

En dan zijn we terug naar het begin van deze topic: "Hoog tijd voor Vlaamse spoorwegen!"

Antwoord: neen, totaal niet.
Oud 12 februari 2013, 05:13   #347
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Het zou belachelijk zij om die kantons met provincies te vergelijken want de Vlaamse provincies nemen zo goed als altijd de zelfde standpunten in, zij hebben geen uiteenlopende belangen zoals die er wel zijn tussen Vlaanderen en Wallonie.
Het landelijke West-Vlaanderen en Limburg hebben wel degelijk andere noden dan de stedelijke Vlaamse Ruit. Idem met het landelijke Luxemburg tegenover het stedelijke Samber- en Maasbekken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 12 februari 2013 om 05:34.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 05:19   #348
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De Lijn heeft bewezen dat het werkt; het busvervoer in Vlaanderen werkt uitstekend en De Lijn maakt winst!
Waar wachten de spoorwegen nog op!?
De Lijn die winst maakt? Van een leugentje meer of minder zijn flamiganten nog nooit doodgegaan. Zie http://www.gtl-taxi.be/nl/pagina.asp...A&IDNews=31920 . Als ik mij niet vergis worden de kosten van De Lijn slechts voor 15% door tiketverkoop gedekt, en wordt de rest met belastingsgeld betaald.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 12 februari 2013, 05:33   #349
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Aan iedereen die verklaart "zich geen Vlaming te voelen" (zoals Juju en Doomy), zou ik willen vragen om zich gedurende een week in Luik of Charleroi te vestigen en zich volledig af te sluiten van:

- Vlaamse tv-stations
- Vlaamse kranten
- Vlaamse radio stations
- contact met andere Vlamingen

Jullie mogen natuurlijk wèl Waalse kranten lezen, naar de Waalse televisie kijken en Waalse radio beluisteren. Aangezien jullie toch zo'n goeie Belgen zijn, maakt het voor jullie toch niks uit of iets nu Vlaams of Waals is. Als 't maar Belgisch is!

Ik durf ervoor te wedden dat je na een week toch wel eens naar de VRT wil kijken, dat je toch wel eens Het Nieuwsblad wil lezen of naar Studio Brussel wil luisteren..... Hmm, zouden jullie dan toch Vlamingen zijn!?
Daar heb ik als Westvlaamse Westhoeker eerlijk gezegd weinig problemen mee. Ik kom vaker in Wallonie en Frankrijk dan in Antwerpen of Brussel om de simpele reden dat het dichter bij mijn woonplaats ligt dan het verre Antwerpen en Brussel, waar ik veel minder mee gemeen heb dan met een Franse of Waalse Westhoeker naast mijn deur. Voor mij liggen het "Vlaamse" Antwerpen en het "Belgische" Brussel even ver van mijn bed. Beide grootsteden hebben altijd neergekeken op de Westvlaamse "boerkes" in de uithoek van hun koloniale rijk. Waarom zou ik mij dan met hen verbonden moeten voelen?

Ik ben evenmin een "goede Belg" als een "goede Vlaming". Ik heb nooit voor die nationaliteiten gekozen. Als ik dan toch onder eenzelfde staatsverband moet samenzitten met Antwerpen en Brussel, dan liefst in een BeNeLux-federatie met autonome provinciale deelstaten.

westhoek.jpg
Oud 12 februari 2013, 09:10   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in het Vlaams gewest wil men net het provinciale niveau afschaffen, om de macht volledig te concentreren binnen de Vlaamse ruit.
U weet het schijnbaar niet, maar de wens om het provinciaal niveau te hervormen is niet alleen in Vlaanderen te vinden. CdH en Ecolo bijvoorbeeld zijn grote voorstander van een grondige hertekening. Ecolo wil daarin zelfs heel ver gaan.
Oud 12 februari 2013, 09:12   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan zijn we terug naar het begin van deze topic: "Hoog tijd voor Vlaamse spoorwegen!"

Antwoord: neen, totaal niet.
En de argumentatie?
Oud 12 februari 2013, 09:14   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Het landelijke West-Vlaanderen en Limburg hebben wel degelijk andere noden dan de stedelijke Vlaamse Ruit. Idem met het landelijke Luxemburg tegenover het stedelijke Samber- en Maasbekken.
Als u het daarover hebt, moet u consequent zijn. Binnen West-Vlaanderen zijn er grote verschillen. De streek waar ik woon, is niet landelijk. Het Kortrijkse en Waregemse wordt niet voor niets het Texas van Vlaanderen genoemd: sterk industrieel ontwikkeld. Van een heel andere orde dan bijvoorbeeld de sterk landelijke Westhoek. En de kust biedt dan weer een heel andere situatie. Ook sociologisch.

Kortom, "het" West-Vlaanderen waarover u spreekt, bestaat niet.
Oud 12 februari 2013, 09:18   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik als Westvlaamse Westhoeker eerlijk gezegd weinig problemen mee. Ik kom vaker in Wallonie en Frankrijk dan in Antwerpen of Brussel om de simpele reden dat het dichter bij mijn woonplaats ligt dan het verre Antwerpen en Brussel, waar ik veel minder mee gemeen heb dan met een Franse of Waalse Westhoeker naast mijn deur.
Wat hebt u dan gemeen met een "Waalse Westhoeker" (voorwaar, een nieuw begrip...!)? Wie of wat zijn "Waalse Westhoekers" trouwens? Inwoners van Henegouwen?
Oud 12 februari 2013, 11:16   #354
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En de argumentatie?
Als ge de moeite niet wilt doen om te lezen wat ik eerder al geschreven heb moet ge niet denken dat ik de moeite neem om dat hier weer te herhalen. Ik heb wel iets beters te doen.
Oud 12 februari 2013, 21:29   #355
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Vlaamse spoorwegen als panacee: inderdaad, dat zou niet werken. Maar een betere coördinatie tussen bus en trein zou voor iedereen voordelig zijn, en dat kan zowel op Vlaams als op federaal niveau.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 22:45   #356
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebt u dan gemeen met een "Waalse Westhoeker" (voorwaar, een nieuw begrip...!)? Wie of wat zijn "Waalse Westhoekers" trouwens? Inwoners van Henegouwen?
De inwoners van Komen en Waasten. Voor het vastleggen van de taalgrens in 1963 hoorden Komen en Waasten bij de Westvlaamse Westhoek. Alhoewel die gemeenten vandaag formeel tot Henegouwen behoren, horen ze voor veel Westhoekers mentaal en sociologisch nog evengoed tot de Westhoek als de Franse Westhoek in Noord-Frankrijk. Westhoekers hebben nooit echt de staatsgrenzen (die ze "de schreeve" noemen) door hun streek erkend. In de editie West van de plaatselijke krant "Het Wekelijks Nieuws" dat in de Westhoek verschijnt staat er trouwens nog altijd regionaal nieuws over Komen en Waasten.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 12 februari 2013 om 22:48.
Oud 12 februari 2013, 22:49   #357
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De inwoners van Komen en Waasten. Voor het vastleggen van de taalgrens in 1963 hoorden Komen en Waasten sociologisch bij de Westvlaamse Westhoek. Voor veel Westhoekers horen ze mentaal nog evengoed tot de Westhoek als de Franse Westhoek in Noord-Frankrijk. In de editie West van de plaatselijke krant "Het Wekelijks Nieuws" dat in de Westhoek verschijnt staat er trouwens nog altijd regionaal nieuws over Komen en Waasten.
Daarmee geeft u niet wat u bindt. Over welke sociologische band gaat het? In ieder geval niet op gebied van onderwijs, daar de overgrote meerderheid van de inwoners van Komen en Waasten hun kinderen naar het Franstalig onderwijs stuurt en niet naar de naburige Vlaamse scholen.
Oud 12 februari 2013, 22:50   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Vlaamse spoorwegen als panacee: inderdaad, dat zou niet werken. Maar een betere coördinatie tussen bus en trein zou voor iedereen voordelig zijn, en dat kan zowel op Vlaams als op federaal niveau.
Waarom zou het niet werken? In Nederland blijkt dat bepaalde regionale spoorlijnen het bijzonder goed doen, daar waar de vroegere NS die lijnen met verlies en met veel moeite beheerde.
Oud 12 februari 2013, 22:51   #359
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u het daarover hebt, moet u consequent zijn. Binnen West-Vlaanderen zijn er grote verschillen. De streek waar ik woon, is niet landelijk. Het Kortrijkse en Waregemse wordt niet voor niets het Texas van Vlaanderen genoemd: sterk industrieel ontwikkeld. Van een heel andere orde dan bijvoorbeeld de sterk landelijke Westhoek. En de kust biedt dan weer een heel andere situatie. Ook sociologisch.

Kortom, "het" West-Vlaanderen waarover u spreekt, bestaat niet.
... waaruit je kan besluiten dat "het" Vlaanderen waarover jij spreekt evenmin bestaat, en dat "het" Vlaanderen evengoed uit verschillende demokratieën bestaat als "het" België.

westhoek.jpg
Oud 12 februari 2013, 22:52   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt daarbij: gewestoverschrijdend vervoer wordt hopeloos, want ieder zijn eigen techniek, uurregeling enz.
Zwitserland toont aan dat het wel werkt. Daar opereren verschillende spoorwegmaatschappijen. Uitstekend op elkaar ingespeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be