Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 15:34   #341
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
collega=Supe®Staaf

Deze stelt dat waar een meerderheid vb franstaligen zijn de diensten,administratie,...ook in het frans mogen zijn! (klop dit nog?)
Dus in Molenbeek Arabisch?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:46   #342
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Klinkende overwinning, is het niet. De Franstalige stormbrigades willen echt een uitbreiding van Brussel en Brussel gezuiverd van Vlaamse aanwezigheid behalve in federale materies en aangaande Vlaamse financiering. De huidige toestand met Brussel in een harnas is een dagelijkse nachtmerrie.
Hello Ferre, ben jij dat?
Oud 19 augustus 2006, 15:52   #343
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat heeft m.i. enkel zin in een onafhankelijk Vlaanderen of in Heel-Nederland, waar de Franstaligen effectief een minderheid zijn. In België MOET je eentaligheid nastreven per territorium om kolonisatie te vermijden.
Als we echt aan onafhankelijkheid willen werken, moeten we die voorbereiden. Nu. En dat omvat een goed uitgewerkt en gedragen ontwerp van minderhedenbeleid naar de franstalige Vlamingen en Brussel toe.

We gedragen ons nog steeds als de Belgische underdog: dat is niet de attitude van een volk dat op weg is om zijn onafhankelijkheid te verwerven. Zie Tsjechië en Montenegro. Of Schotland: dat is een revelatie. Op elke straathoek wordt daar de eigen identiteit uitgedragen, Groot-Brittannië is daar verdwenen. Let op mijn woorden: de Schotten zullen eerder onafhankelijk zijn dan de Vlamingen, dat merk je aan de zelfzekere, volwassen manier waarop ze zich dagdagelijks gedragen.

Laatst gewijzigd door baarle : 19 augustus 2006 om 16:06.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:55   #344
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Daarom pleit ik al lang voor een ingrijpend politiek charme-initiatief naar de franstalige Brusselaars en andere franstaligen in Vlaanderen toe. Zij zijn - net als de migranten - volwaardige Vlamingen. De band tussen de Nederlandse taal en de Vlaamse identiteit zou moeten doorgeknipt worden, denk maar aan Rijsel, Frans-Vlaanderen, Moeskroen, Edingen etc. Wat niet belet dat het Nederlands de "leitkultur" van de Vlaamse staat moet blijven, maar er moet een actief minderhedenbeleid komen vanwege de Vlaamse Beweging en de Vlaamse regering.
Het is moeilijk om (steeds) charmant te zijn voor wie in je aangezicht (zou willen) spuwt/spuwen.
Ze hadden al lang gecharmeerd kunnen zijn, die willen gewoon niet mee (toch velen weigeren halsstarig).

En is een migrant die alleen Arabisch kan, en het niet de moeite vind Nederlands te leren een volwaardige Vlaming? Hij legt zich zelf toch een flinke beperking op waardoor die niet zou kunnen meedoen in de maatschappij.
En dit geldt voor iedereen, ook voor Franstaligen.

Is Nederlands in Nederland plots een leitkultuur en geen deel meer van de identiteit zelf?

Voeren we het Duits of Luxemburgs dan maar weer in in Luxemburg en delen van Luik?

Laten we trouwens wel wezen: Rijsel (en de andere Franstalige gebieden van het voormalige graafschap) hadden geen vertegenwoordigers in de Staten van Vlaanderen.

Wat iemand in zijn (t)huis doet staat hem natuurlijk vrij, maar de overheid kent maar één taal en één cultuur in Vlaanderen. De rest is privé (ook financiëel).
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:57   #345
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Nu goed, we weten allemaal dat Leterme even met de vuist op tafel heeft geklopt maar we weten net zo goed dat Leterme die uitspraken niet meer zal herhalen wanneer het federale zitje lonkt...
Aan het fluiten in het donker, Kim? Ik kan dat begrijpen hoor.

Edoch:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre
Leterme kan ook niet halverwege de overstap maken van het Vlaamse naar het federale niveau. Dat zou zijn politiek serieux onderuit halen. Hij zal niet federaal meedingen.
Oud 19 augustus 2006, 16:23   #346
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Je moest hun kranten eens lezen. De Vlamingen zijn daarin de baarlijke duivel, zoiets als Amerika voor de moslims.
Weet ik allang, mijn beste
Oud 19 augustus 2006, 16:31   #347
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Daar geef ik u nu eens volkomen gelijk in. Probleem is dat de oorzaak van de non-politiek Absurdistan zelf is. Pas wanneer men eindelijk door de zure appel heen wil bijten en Absurdistan wil opdoeken, zal er hier ook aan politiek gedaan kunnen worden.
Een correcte analyse. Mensen hebben geen boodschap aan al dat communautaire, ik zou ook liefst mij met andere zaken voor de bevolking bezighouden, maar de realiteit is dat dit België zelf de oorzaak is van zovele maatschappelijke problemen en die moeten echt wel zo snel mogelijk worden opgeruimd.
Oud 19 augustus 2006, 16:35   #348
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Integendeel, het is dank zij het kartel met n-va
dat cd&v terug die Belgicistische partij van weleer kan worden.
Het succes van de VU in de zeventiger jaren verplichtte de toenmalige cvp om steeds meer Vlaamse standpunten in te nemen en maakte het mogelijk dat mensen zoals VDBrande , VDBerghe , Suyckerbuyk, Eric VRompuy een min of meer vooraanstaande politieke rol konden spelen.
Langs Flamingante kant is er geen concurrentie meer voor de tsjeven want n-va en cd&v zijn ... geen partijpolitieke concurrenten meer, dacht ik zo.
Het bewijs wordt trouwens geleverd door het palmares van het koppel Leterme-Bourgeois na 2 en een half jaar 'Vlaamse' Regering: niks, nada Vlaamse verwezenlijkingen.
Met tsjeef VDBrande was het idd anders en ... beter.
Voor verkiezingen 2004 : 'vijf minuten politieke moed'.
Na de verkiezingen : 'N'ayez pas peur'.
Mijn felicitaties aan de n-va en haar leiding.
Er zijn nog steeds veel N-VA'ers die altijd reserve houden bij dat kartel hoor, ondermeer ikzelf. Langs andere kant merk ik ook van bepaalde CD&V'ers dat zij nu meer richting N-VA opschuiven, veelal lokale mandatarissen akkoord, maar het begint ook altijd ergens hé. CD&V heeft een probleem als ze plots toch die Belgische kaart zou trekken, want dan kan ik niet meer garanderen dat de CD&V implodeert en dat er leden en masse vertrekken naar andere partijen, zoals dan de N-VA (of haar opvolger, want in politiek staat nooit iets vast).
Oud 19 augustus 2006, 16:42   #349
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ik ben blij dat Leterme eens het probleem aankaart en terecht de onwil van de franstaligen benadrukt. Hopelijk verandert hij het geweer niet van schouder en blijft hij een sterke positie innemen tijdens de komende onderhandelingen voor staatshervormingen. Over de taalgrens schreeuwt men natuurlijk moord en brand en gaat men weer de toer op van "antidemocraat, seperatist, enz." Vlaanderen heeft nood aan politici die de Vlaamse belangen verdedigen, we hebben er al genoeg die een kruipige houding aanemen en die Vlaanderen verraden. Afwachten of Yves standvastig blijft.
Hij zou daar best aan doen, of hij mag het bij de eerstvolgende verkiezing vergeten.
Oud 19 augustus 2006, 16:46   #350
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Superstaaf: van goed debater tot gepatenteerd leugenaar. Een eigenschap van een GOEDE Belg
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 16:51   #351
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Op uw staart getrapt?

Superstaaf heeft gelijk: waarom moeten de burgers zich altijd aanpassen aan de overheid. In een modern concept van democratie past de overheid zich aan aan de burgers !
Tiens, noemen ze dat niet populisme? Ik dacht dat u dat zo verfoeide?
Oud 19 augustus 2006, 16:58   #352
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Uiteraard.
Of er nu 10 of 100% Franstaligen wonen in een Vlaamse gemeente maakt geen reet uit. De bestuurstaal van een gemeente hangt af vh hogere niveau, niet van een al dan niet tijdelijke meerderheid van anderstaligen in die bepaalde gemeente.
Althans dit is zo afgesproken geweest in 1962/63 hier in België.
Ook door de Walen.
Dat het zo afgesproken is in 1962 is irrelevant. Wat telt is dat het in elk land ter wereld zo was, is, en altijd zal zijn. Er is geen enkele reden waarom uitgerekend Vlaanderen daar een uitzondering op zou moeten zijn.
Oud 19 augustus 2006, 16:59   #353
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De hamvraag is nu of Leterme nog denkt eerste minister te kunnen worden. Een poll op Le Soir geeft aan dat 78% al tegen is. Zo'n polls zijn in het noorden van het land nu nog taboe, denk ik. Maar de vraag is gesteld.
Dat ze daar maar doen in Le Soir! Hoe hoger nog dat percentage, hoe liever!
Oud 19 augustus 2006, 17:02   #354
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
noem mij omgekeerd één dorp waar de meerderheid en de burgemeester franstalig zijn in vlaanderen.

Met jou discuteren is toch ook niet alles he...Het gaat hier toch om faciliteitsgemeenten?

Hiervan zijn zeker voorbeelden van faciliteitsgemeenten in Wallonië (vb La Calamine) net als er facailiteitsgemeenten zijn in Vlaanderen (vb Ronse)
Linkebeek, waar de burgemeester van het Front Des Fascistes is.

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 19 augustus 2006 om 17:03.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 17:05   #355
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Ik begrijp het probleem van die Walen niet. 175 jaar tijd om de taal van de meerderheid te kennen en nog altijd trekt het op geen ballen. Er moet een reden voor zijn: of wel te lui, te dom of ze hebben gewoon geen zin om dat boerkestaaltje te leren. Maar zeggen dat ze de goeien zijn? Sorry jongens, maar dit gaat te ver. Ze mogen eens in eigen borst kijken, voor ze weer eens met het vingertje wijzen.
Les Francofones pensent que le néerlandais est une langue d'agriculture8)
Oud 19 augustus 2006, 17:06   #356
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Superstaaf: van goed debater tot gepatenteerd leugenaar. Een eigenschap van een GOEDE Belg
Hoe kom je out of the blue tot die conclusie? Staaf is imho best een integer persoon, met rare opinies over het communautaire vraagstuk.
Oud 19 augustus 2006, 17:07   #357
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kent u Frans?
Mais oui, monsieur l'imbi...*censuré*
Oud 19 augustus 2006, 17:08   #358
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe kom je out of the blue tot die conclusie? Staaf is imho best een integer persoon, met rare opinies over het communautaire vraagstuk.
Oh hij wou Bourgeois laten doorgaan als Belgicist...diezelfde Bourgeois die de Belgische eed afschafte voor de ambetanaren bij hun aanstelling in Vlaanderen.
Oud 19 augustus 2006, 17:17   #359
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.
Altijd geweten dat België daaraan een voorbeeld neemt. De Franstaligen hebben goed gekeken. Waarom is trouwens Joegoslavië in oorlog geraakt? Omdat ze daar met alle geweld de boel bijeen wouden houden. Toen kwam Milosevic en toen was het helemaal om zeep: genocide. Wat is de parallel? Ik hoor de Walen griezelig veel hetzelfde zeggen: de Vlamingen hebben altijd alles gedaan, tzijn fascisten van de ergste soort, maar ho dat wij Vlaanderenland inpikken, zelf de fascist uithangen, da mogen ze niet zeggen hé!
Parallel met Joegoslavië: de Serviërs voelden zich bedreigd door de Albanezen, Kroaten, Macedoniërs, Slovenen en Bosniërs, ...die hadden toch wel alle schuld aan hun miserie zekers! Awel we kennen het gevolg...
Oorlog in de Balkan.
En dat terwijl er in al die gebieden genoeg volksnationalisten waren die stelden: splits heel het land op in haar ethniciteiten en er zal geen ambras nog van komen. Had de wereld toen maar geluisterd, maar ja: mensen en grootheidswaanzin...
Daar lijdt de BUB dus ook aan: de GROOTTE: waarom niet terug Congo annexeren? Dan hebben we een verdomd groot rijk seg! België de grote speler op de wereldkaart! Een wereldmacht! Met die opbrengsten van al die diamanten kan je ook kernraketten in Congo en in een verlaten gebeid in België installeren. Belgium saved!
Hmmm...
Oud 19 augustus 2006, 17:21   #360
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De consequentie van je discours is wel dat Vlaanderen moet leren leven met min of meer belangrijke anderstalige minderheden op zijn grondgebied.

Daarom pleit ik al lang voor een ingrijpend politiek charme-initiatief naar de franstalige Brusselaars en andere franstaligen in Vlaanderen toe. Zij zijn - net als de migranten - volwaardige Vlamingen. De band tussen de Nederlandse taal en de Vlaamse identiteit zou moeten doorgeknipt worden, denk maar aan Rijsel, Frans-Vlaanderen, Moeskroen, Edingen etc. Wat niet belet dat het Nederlands de "leitkultur" van de Vlaamse staat moet blijven, maar er moet een actief minderhedenbeleid komen vanwege de Vlaamse Beweging en de Vlaamse regering.
Akkoord, ik sta helemaal niet vijandig tegenover die enkele frankofonen in mijn streek. en in Brussel (de 19 gemeenten) voert het VB campagne innNl en Fr.
Maar toch steeds: officiële taal in vlaanderen: Nl, in Brussel tweetalig.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be