![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Minister
|
![]() Zoals met empathie is dit moeilijk uit te leggen. Met puur rationele argumenten kom je niet tot een geloof, daar zit ook een gevoel achter. Ik kan het persoonlijk misschien nog het best vergelijken met, zoals ik voorheen reeds stelde, een gevoel van empathie ten opzichte van de werkelijkheid als een geheel, niet enkel ten opzichte van een levend wezen afzonderlijk.
![]() |
#342 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Minister
|
![]() Dat klopt niet. Zoek het atheistische Japanese Red Army bijvoorbeeld eens op (en vooral hun invloed op het conflict in het midden-oosten).
![]() |
#344 |
Minister
|
![]() Die vraag begrijp ik niet goed? :/
![]() |
#345 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Omdat het, indien oprecht gelezen, een boodschap bevat die haars gelijke niet kent, en waarbij de hele mensheid wel kan varen. Dat is mij het risico van het gevaar waard! Dubbel en dik zelfs. Of moeten we het kind met het badwater dan maar weggooien? Een analoge redenering maak ik m.b.t. kernenergie. We weten allemaal dat die gevaren inhoudt. Maar ook weten we dat ze momenteel nog het minste van alle kwaad is. Moeten we haar dan maar gaan afschrijven omdat een goede twintig jaar geleden de kerncentrale van Tsjernobyl de lucht invloog? Neen, de lessen die we uit Tsjernobyl moeten trekken behelzen de verdere beveiliging van kerncentrales, om de kans tot zulke ongevallen tot een aanvaardbaar minimum te beperken. (En liefst nog minder dan dit minimum...) En dat geldt ook voor bijbellezen. De lessen die de geschiedenis ons leert - met name de zwarte bladzijden in de kerkgeschiedenis - brengen ons wel degelijk lessen bij, waarbij foute lezingen steeds moeilijker "verkoopbaar" worden omdat ze door steeds meer gelovigen niet langer geaccepteerd en getolereerd worden. De mensheid is, me dunkt, gedoemd om te leren met vallen en opstaan, om wijs te worden met scha en schande. Wanneer we dit stopzetten uit angst voor de risico's, dan kunnen we evengoed terug in de holen van de neanderthalers kruipen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Burgemeester
|
![]() Je bedoelt terugtrekken naar Afrika als Homo Sapiens?
![]() |
#347 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zijn veel motivaties mogelijk om levens te nemen, al dan niet rechtvaardig volgens de hangbare moraal, maar empathie zelf belet het ontnemen van een leven.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 november 2007 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Banneling
|
![]() Die blazen zichzelf toch niet op? Ik zeg overigens niet dat een atheïst nooit zelfmoord zal plegen. Ik zeg enkel dat de moslim martelaars zichzelf niet zouden opblazen indien de religieuze doctrine afwezig was. Of toch zeker stukken minder.
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 november 2007 om 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#352 |
Minister
|
![]() Empathie was in zekere zin de oorzaak, religieuze indoctrinatie gaf mee een reden.
![]() |
#353 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Banneling
|
![]() Kunnen we die 'godsdienst = idioot'-vergelijking ook doortrekken naar niet-godsdienstige religies? Of vreest u dan dat de vrijzinnigheid ook in dat hoekje terecht zal komen? Religie is overal, mijn beste Esperanza.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben ervan overtuigd dat je zowel gelovig als intelligent kunt zijn, maar bij fundamentalisten heb ik wel sterke twijfels. Je moet toch wel een erg kinderlijk wereldbeeld hebben als je bijvoorbeeld in de letterlijke Zondvloedmythe gelooft. Ofwel kunnen ze selectief bepaalde hersenfunties uitzetten
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 29 november 2007 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 november 2007 om 18:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||