Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2007, 15:38   #341
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Wat bedoel je met geloof als gevoel?
Zoals met empathie is dit moeilijk uit te leggen. Met puur rationele argumenten kom je niet tot een geloof, daar zit ook een gevoel achter. Ik kan het persoonlijk misschien nog het best vergelijken met, zoals ik voorheen reeds stelde, een gevoel van empathie ten opzichte van de werkelijkheid als een geheel, niet enkel ten opzichte van een levend wezen afzonderlijk.
Oud 27 november 2007, 15:48   #342
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Zoals met empathie is dit moeilijk uit te leggen. Met puur rationele argumenten kom je niet tot een geloof, daar zit ook een gevoel achter. Ik kan het persoonlijk misschien nog het best vergelijken met, zoals ik voorheen reeds stelde, een gevoel van empathie ten opzichte van de werkelijkheid als een geheel, niet enkel ten opzichte van een levend wezen afzonderlijk.
En waar situeer je dat gevoel bij Atta? Gaat meer (of enkel) om religie dan gevoel me dunkt.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 16:02   #343
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is geen speculatie, gezien mensen die niet de religieuze betekenis van de martelaar aanvaarden, hier niet toe overgaan.
Dat klopt niet. Zoek het atheistische Japanese Red Army bijvoorbeeld eens op (en vooral hun invloed op het conflict in het midden-oosten).
Oud 27 november 2007, 16:08   #344
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
En waar situeer je dat gevoel bij Atta? Gaat meer (of enkel) om religie dan gevoel me dunkt.
Die vraag begrijp ik niet goed? :/
Oud 27 november 2007, 17:10   #345
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom raad je andere mensen dan aan het boek te lezen? Je kan toch niet over hun schouder blijven meelezen en hen telkens wijzen op de - volgens u - correcte interpretatie. Of maak je eerst een grondige analyse van de personen die je wil bekeren om zeker te zijn dat het niet in onkundige handen terecht komt?
Waarom ik anderen dat boek aanraad?

Omdat het, indien oprecht gelezen, een boodschap bevat die haars gelijke niet kent, en waarbij de hele mensheid wel kan varen.

Dat is mij het risico van het gevaar waard! Dubbel en dik zelfs. Of moeten we het kind met het badwater dan maar weggooien?

Een analoge redenering maak ik m.b.t. kernenergie. We weten allemaal dat die gevaren inhoudt. Maar ook weten we dat ze momenteel nog het minste van alle kwaad is. Moeten we haar dan maar gaan afschrijven omdat een goede twintig jaar geleden de kerncentrale van Tsjernobyl de lucht invloog?

Neen, de lessen die we uit Tsjernobyl moeten trekken behelzen de verdere beveiliging van kerncentrales, om de kans tot zulke ongevallen tot een aanvaardbaar minimum te beperken. (En liefst nog minder dan dit minimum...)

En dat geldt ook voor bijbellezen. De lessen die de geschiedenis ons leert - met name de zwarte bladzijden in de kerkgeschiedenis - brengen ons wel degelijk lessen bij, waarbij foute lezingen steeds moeilijker "verkoopbaar" worden omdat ze door steeds meer gelovigen niet langer geaccepteerd en getolereerd worden.

De mensheid is, me dunkt, gedoemd om te leren met vallen en opstaan, om wijs te worden met scha en schande. Wanneer we dit stopzetten uit angst voor de risico's, dan kunnen we evengoed terug in de holen van de neanderthalers kruipen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 21:50   #346
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
dan kunnen we evengoed terug in de holen van de neanderthalers kruipen.
Je bedoelt terugtrekken naar Afrika als Homo Sapiens?
Oud 27 november 2007, 23:38   #347
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Empathie kan even goed uitgebuit worden, en vaak is de grens heel vaag tussen beiden. Zou men bijvoorbeeld 9/11 ook niet als een gevolg van misbruik van empathie kunnen beschouwen? De drijfveer van Mohamed Atta was juist zijn empathie met de onderdrukten in de arabische wereld.
Hier volg ik je absoluut niet in, ik kan me niet inbeelden hoe iemand op basis van gevoelens van medeleven onschuldige mensen omzeep kan helpen, zichzelf incluus.

Er zijn veel motivaties mogelijk om levens te nemen, al dan niet rechtvaardig volgens de hangbare moraal, maar empathie zelf belet het ontnemen van een leven.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:41   #348
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Waarom ik anderen dat boek aanraad?

Omdat het, indien oprecht gelezen, een boodschap bevat die haars gelijke niet kent, en waarbij de hele mensheid wel kan varen.

Dat is mij het risico van het gevaar waard! Dubbel en dik zelfs. Of moeten we het kind met het badwater dan maar weggooien?

Een analoge redenering maak ik m.b.t. kernenergie. We weten allemaal dat die gevaren inhoudt. Maar ook weten we dat ze momenteel nog het minste van alle kwaad is. Moeten we haar dan maar gaan afschrijven omdat een goede twintig jaar geleden de kerncentrale van Tsjernobyl de lucht invloog?

Neen, de lessen die we uit Tsjernobyl moeten trekken behelzen de verdere beveiliging van kerncentrales, om de kans tot zulke ongevallen tot een aanvaardbaar minimum te beperken. (En liefst nog minder dan dit minimum...)

En dat geldt ook voor bijbellezen. De lessen die de geschiedenis ons leert - met name de zwarte bladzijden in de kerkgeschiedenis - brengen ons wel degelijk lessen bij, waarbij foute lezingen steeds moeilijker "verkoopbaar" worden omdat ze door steeds meer gelovigen niet langer geaccepteerd en getolereerd worden.

De mensheid is, me dunkt, gedoemd om te leren met vallen en opstaan, om wijs te worden met scha en schande. Wanneer we dit stopzetten uit angst voor de risico's, dan kunnen we evengoed terug in de holen van de neanderthalers kruipen.
Ik zeg niet dat de bijbel verbrand moet worden hé. Ik zeg enkel dat hij naast alle andere sprookjes en filosofie in het boekenrek geplaatst mag worden. Moeten we kernenergie afschrijven? Als je het mij vraagt wel. Het gemak is zeker de risico's niet waard. Je vergelijking is treffend. We moeten niet twijfelen aan onze inventiviteit. Je blind staren op kernenergie werkt dit nochtans in de hand. Met een beetje goede wil was kernenergie al vervangen door alternatieve energiebronnen. Heb je ook mijn reacties gelezen bovenaan p.17?

Laatst gewijzigd door Dycore : 28 november 2007 om 10:51.
Oud 28 november 2007, 10:43   #349
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Die vraag begrijp ik niet goed? :/
Wel, denk je nu werkelijk dat Atta zijn daden verricht heeft vanwege een empathisch gevoel? Of eerder als gevolg van religieuze indoctrinatie?
Oud 28 november 2007, 10:48   #350
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet. Zoek het atheistische Japanese Red Army bijvoorbeeld eens op (en vooral hun invloed op het conflict in het midden-oosten).
Die blazen zichzelf toch niet op? Ik zeg overigens niet dat een atheïst nooit zelfmoord zal plegen. Ik zeg enkel dat de moslim martelaars zichzelf niet zouden opblazen indien de religieuze doctrine afwezig was. Of toch zeker stukken minder.

Laatst gewijzigd door Dycore : 28 november 2007 om 10:52.
Oud 28 november 2007, 10:52   #351
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Hier volg ik je absoluut niet in, ik kan me niet inbeelden hoe iemand op basis van gevoelens van medeleven onschuldige mensen omzeep kan helpen, zichzelf incluus.
De modale gelovige kan zich ook niet inbeelden dat er in naam van het geloof gruweldaden gedaan worden, maar dat is geen reden om dit te ontkennen. Je zet hier in het vet dan je niet kan begrijpen dat men onschuldige mensen omzeep kan helpen, maar schuld en onschuld zijn heel subjectieve en flexibele begrippen. Psychologische factoren spelen daar ook in mee, zoals bijvoorbeeld projectie.

Citaat:
Er zijn veel motivaties mogelijk om levens te nemen, al dan niet rechtvaardig volgens de hangbare moraal, maar empathie zelf belet het ontnemen van een leven.
Empathie kan het ontnemen van een leven beletten, maar houdt niet in dat de levens van mensen waarvoor men geen empathie voelt niet ontnomen worden. Empathie is dan ook geen universeel gevoel. Ik beweer trouwens niet dat empathie (of geloof!) een motivatie kan zijn om een leven te nemen, maar wel een oorzaak. Dat is toch wel een groot verschil.
Oud 28 november 2007, 11:17   #352
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Wel, denk je nu werkelijk dat Atta zijn daden verricht heeft vanwege een empathisch gevoel? Of eerder als gevolg van religieuze indoctrinatie?
Empathie was in zekere zin de oorzaak, religieuze indoctrinatie gaf mee een reden.
Oud 28 november 2007, 11:28   #353
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Empathie was in zekere zin de oorzaak, religieuze indoctrinatie gaf mee een reden.
Empathie was idd de oorzaak, maar religie was de reden. Meer zeg ik niet.
Oud 29 november 2007, 17:26   #354
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet goed beseft dat je in een behoorlijk venijnig wespennest bent gerold.

Er lopen hier behoorlijk wat religiefreaks rond die commentaar op hun godsdienst en hun bijbehorende visie behoorlijk "kwetsend" vinden...
Kunnen we die 'godsdienst = idioot'-vergelijking ook doortrekken naar niet-godsdienstige religies? Of vreest u dan dat de vrijzinnigheid ook in dat hoekje terecht zal komen? Religie is overal, mijn beste Esperanza.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 18:01   #355
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ervan overtuigd dat je zowel gelovig als intelligent kunt zijn, maar bij fundamentalisten heb ik wel sterke twijfels. Je moet toch wel een erg kinderlijk wereldbeeld hebben als je bijvoorbeeld in de letterlijke Zondvloedmythe gelooft. Ofwel kunnen ze selectief bepaalde hersenfunties uitzetten

Laatst gewijzigd door Wautd : 29 november 2007 om 18:02.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 18:07   #356
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat je zowel gelovig als intelligent kunt zijn, maar bij fundamentalisten heb ik wel sterke twijfels. Je moet toch wel een erg kinderlijk wereldbeeld hebben als je bijvoorbeeld in de letterlijke Zondvloedmythe gelooft. Ofwel kunnen ze selectief bepaalde hersenfunties uitzetten
Ook fundamentalisten kunnen intelligent zijn. Intelligentie en een sterke geest gaan echter niet altijd samen. Propaganda en indoctrinatie zijn de grootste krachten in deze wereld.
Oud 29 november 2007, 18:29   #357
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Kunnen we die 'godsdienst = idioot'-vergelijking ook doortrekken naar niet-godsdienstige religies?
Gelet op je volgende zin neem ik aan dat je met niet-godsdienstige religies de vrijzinnigheid bedoelt?
Citaat:
Of vreest u dan dat de vrijzinnigheid ook in dat hoekje terecht zal komen?
Vrezen? Niet echt. Ik maak dan ook geen deel uit van de vrijzinnige beweging.
Citaat:
Religie is overal, mijn beste Esperanza.
Inderdaad, mijn beste Aeternitas.
Citaat:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Albert Einstein

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 november 2007 om 18:31.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 19:37   #358
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gelet op je volgende zin neem ik aan dat je met niet-godsdienstige religies de vrijzinnigheid bedoelt?
U denkt dat er behalve de vrijzinnigheid geen enkele niet-godsdienstige religie bestaat? Ooit gehoord van het taoïsme, om er maar eentje te noemen? Het Boeddhisme misschien? Ik haalde enkel een voorbeeld aan uit onze directe omgeving.

Citaat:
Vrezen? Niet echt. Ik maak dan ook geen deel uit van de vrijzinnige beweging.
Dan zijn het in ieder geval uw grootste bondgenoten zijn, aangezien niemand behalve zij uw irrationele haat en minachting jegens gelovigen delen.

Citaat:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Albert Einstein
En waar moet dat op slaan, Esperanza? Bemerk ik daar een vleugje religieuze onverdraagzaamheid? Het moet wel fijn zijn om er 100% van overtuigd te zijn dat enkel de eigen overtuiging de juiste is.
Oud 29 november 2007, 19:53   #359
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denkt dat er behalve de vrijzinnigheid geen enkele niet-godsdienstige religie bestaat? Ooit gehoord van het taoïsme, om er maar eentje te noemen? Het Boeddhisme misschien? Ik haalde enkel een voorbeeld aan uit onze directe omgeving.
Ok. Mij goed.
Citaat:
Dan zijn het in ieder geval uw grootste bondgenoten zijn, aangezien niemand behalve zij uw irrationele haat en minachting jegens gelovigen delen.
Bondgenoten? Niet erg thuis in de vrijzinnige beweging? Vrijdenkers zijn daar niet bepaald populair, mijn beste.
Citaat:
En waar moet dat op slaan, Esperanza? Bemerk ik daar een vleugje religieuze onverdraagzaamheid? Het moet wel fijn zijn om er 100% van overtuigd te zijn dat enkel de eigen overtuiging de juiste is.
Ik bevind mij in niet al te slecht gezelschap. Ik mag niet klagen.
Oud 29 november 2007, 19:55   #360
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Dat de gelovigen ons al vele vele eeuwen om de oren slaan met hun weetjes over God en de engelen en het hiernamaals, en wat God zegt en niet zegt, en wat men hoort te doen en niet mag doen, enz, dat stoort blijkbaar niemand. Maar, o wee, als men de godsdienst aanvalt. Dat mag niet, dat kan niet, dat is immoreel. Ernstig blijven aub. Meningsvrijheid is voor iedereen, niet alleen voor islamieten of voor de christenen. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer. En dat is maar goed ook.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 20:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be