Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2015, 11:32   #36221
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ja, dat heb ik. Naar mijn gevoel is men laatste tijd bezig om de Vlaams Brabantse tussentaal als nationale taal te propageren en andere dialecten passen niet in dit beeld. En men zet zich vanuit Vlaanderen ook steeds meer af tegenover Noord-Nederlands om een bepaalde eigenheid te creëren. Maar gelukkig zijn er ook tegenkrachten.
Ofwel, het gaat niet om taal, maar een politieke onderlinge strijd
Taalstrijd lijkt in België een onoplosbaar en doorgaand proces te blijven
Een aanvraag voor plaatsing op de lijst cultureel erfgoed is misschien een overweging
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 12:15   #36222
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Ofwel, het gaat niet om taal, maar een politieke onderlinge strijd
Taalstrijd lijkt in België een onoplosbaar en doorgaand proces te blijven
Een aanvraag voor plaatsing op de lijst cultureel erfgoed is misschien een overweging
Grappig idee!
Oud 14 juni 2015, 14:06   #36223
Adrian M

Standaard

Citaat:
Grappig idee!
Vanuit Nederlandse optiek gezien zo moeilijk niet. Het AN werkt als overkoepelende communicatie taal voor Friezen, Engels, Papiamento en de rest van Nederland, als wel de streektalen. Zouden ze dat in Vlaanderen ook doen en daar Limburgs, Vlaams, West Vlaams of wat dan ook erkennen ben je toch uit de brand?
Hou je het AN over gezamenlijk. Waar die Taalunie zich druk over maakt.

Zo eenvoudig ligt het (politiek) niet in Vlaanderen snap ik ook wel, maar in essentie simpel toch?
Oud 14 juni 2015, 19:06   #36224
Troubadour
Parlementslid

Standaard

In België is niks simpel.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 19:49   #36225
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vanuit Nederlandse optiek gezien zo moeilijk niet. Het AN werkt als overkoepelende communicatie taal voor Friezen, Engels, Papiamento en de rest van Nederland, als wel de streektalen. Zouden ze dat in Vlaanderen ook doen en daar Limburgs, Vlaams, West Vlaams of wat dan ook erkennen ben je toch uit de brand?
Hou je het AN over gezamenlijk. Waar die Taalunie zich druk over maakt.

Zo eenvoudig ligt het (politiek) niet in Vlaanderen snap ik ook wel, maar in essentie simpel toch?
Er zijn ook veel bestuurslagen in België met ieder hun.eigen soms conflicterende regels en decreten etc.

Ook het dagelijks beroepsmatig taalgebruik is niet simpel.

Soms wordt het Belgisch Nederlands gebruikt en soms weer een variatie op het Belgisch Nederlands, het Vlaams Brabants zonder de diadialectrandjes eromheen.

Het is echt een doolhof daar aan het worden.
Oud 14 juni 2015, 22:23   #36226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook veel bestuurslagen in België met ieder hun.eigen soms conflicterende regels en decreten etc.

Soms wordt het Belgisch Nederlands gebruikt en soms weer een variatie op het Belgisch Nederlands, het Vlaams Brabants zonder de diadialectrandjes eromheen.

Ooit al eens wat langere tijd in Zwitserland verbleven? Een land met veel bestuurslagen en flink wat kantonale verschillen. En ook taalkundig is het niet zo eenvoudig. Soms wordt Standaardduits gebruikt, dan hoor je de standaardtaal maar met Zwitserse tongval, daar weer eens onvervalst dialect en op een ander moment een soort Zwitsers-Duitse tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 23:05   #36227
Adrian M

Standaard

Citaat:

Denk eerder van niet. Moet 80-100 jaar geleden meer een probleem zijn geweest. Tongval soms anders, hier iets dialect. Who cares ze begrijpen elkaar toch ..
Bij ons evengoed, Amsterdammers, Hagenezen, Groningers ....
Oud 15 juni 2015, 00:13   #36228
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld is dialect mooi. Zelf ben ik dialectspreker van thuis uit en spreekt het trouwens ook met al mijn gezinsleden. Aldus geef ik het door. Daar heb ik dus geen officiële erkenning voor nodig.

Alleen zie ik niet de meerwaarde in van onderwijs in het dialect. Daarvoor hebben we onze cultuurtaal. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen beide goed beheersen. Dialect van huis uit; AN door school en media.
Dat zou men kunnen motiveren als een kompensatie omdat al te veel ouders het dialekt niet meer doorgeven. Een soort van officiële tegenreaktie. Een beetje zoals momumenten die geklasseerd of beschermd worden omdat men er niet op vertrouwd dat de eigenaar met zijn bezitting op de gepaste manier omgaat.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 00:17   #36229
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat heb ik. Naar mijn gevoel is men laatste tijd bezig om de Vlaams Brabantse tussentaal als nationale taal te propageren en andere dialecten passen niet in dit beeld. En men zet zich vanuit Vlaanderen ook steeds meer af tegenover Noord-Nederlands om een bepaalde eigenheid te creëren. Maar gelukkig zijn er ook tegenkrachten.
Ik kan dat moeilijk bevestigen. Indien u wijst op de tussentaal in Vlaamse soaps, dat stel ik: ach, dat is maar één facet van het maatschappelijk leven. En dat kan niet opwegen tegen het feit dat universiteitsstudenten gebuisd worden omwille gij- ipv jij-gebruik. En dat zelfs in andere tan taalvakken...
Oud 15 juni 2015, 11:26   #36230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat zou men kunnen motiveren als een kompensatie omdat al te veel ouders het dialekt niet meer doorgeven. Een soort van officiële tegenreaktie. Een beetje zoals momumenten die geklasseerd of beschermd worden omdat men er niet op vertrouwd dat de eigenaar met zijn bezitting op de gepaste manier omgaat.
Monumentenzorg en -erkenning gaan niet uit van een wantrouwen tegenover de eigenaar, hoor.
Oud 15 juni 2015, 12:07   #36231
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan dat moeilijk bevestigen. Indien u wijst op de tussentaal in Vlaamse soaps, dat stel ik: ach, dat is maar één facet van het maatschappelijk leven. En dat kan niet opwegen tegen het feit dat universiteitsstudenten gebuisd worden omwille gij- ipv jij-gebruik. En dat zelfs in andere tan taalvakken...
Heb zelf ervaren dat een praktijkinstructie in zuiver AN om moest worden gezet naar Vlaams Nederlands omdat dat wettelijk zo moest, zei men. En oei oei oei, het is allemaal erg ingewikkeld on België.
Oud 15 juni 2015, 14:51   #36232
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Monumentenzorg en -erkenning gaan niet uit van een wantrouwen tegenover de eigenaar, hoor.
Goed, maar ik denk wel dat u snapt wat ik bedoel. Ik maakte maar een vergelijking...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 14:58.
Oud 15 juni 2015, 14:52   #36233
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heb zelf ervaren dat een praktijkinstructie in zuiver AN om moest worden gezet naar Vlaams Nederlands omdat dat wettelijk zo moest, zei men. En oei oei oei, het is allemaal erg ingewikkeld on België.
Watblieft!

En volgens welke wet dan wel....????
(Bij mijn weten is er geen enkele wet die ook maar iets zegt over nog maar het bestaan van Vlaams-Nederlands. Laat staan over hoe dat Vlaams-Nederlands er dan wel uitziet.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 14:55.
Oud 15 juni 2015, 16:13   #36234
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tja en dat de tweede dag op rij.

De eis om Brussel uit te breiden komt bij elke regeringsondehandeling terug.
De laatse keer kregen ze de BMG: momenteel nog misschien een lege doos maar de invulling is een kwestie van tijd.
Allez, uw woorden zijn nog niet koud of 't is al van dat.

Citaat:
De plannen van Vervoort lekten vorige week uit in Le Soir. Ze lezen als de natte droom van elke Brusselse expansionist: de Metropolitane Gemeenschap wordt opgericht als een nieuwe tweetalige instantie. Ze omvat het hele grondgebied van Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel. Ze krijgt een eigen parlement ("metropolitane raad") en een eigen regering ("intergouvernementeel comité"). In die regering hebben Franstaligen de absolute meerderheid, want slechts 5 van de 15 regeringsleden komen uit Vlaanderen.

bron
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:48   #36235
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Watblieft!

(Bij mijn weten is er geen enkele wet die ook maar iets zegt over nog maar het bestaan van Vlaams-Nederlands. Laat staan over hoe dat Vlaams-Nederlands er dan wel uitziet.)
Tja, welke wet moet ik ook nog achter komen, misschien een gewestelijk decreet misschien?
Ik weet het (nog) niet...
Maar het verhaal gaat verder, de instructie werd vertaald naar het Vlaams en vervolgens begrepen we in het noorden helemaal niets van de "vertaling".
Tja, waarom in zogenaamd "eenvoudig noordelijk" taalgebruik als het de complexiteit van la Belgique moet weerspiegelen..??
Uiteindelijk is het toch nog goedgekomen.
Maar als dit de toekomst wordt, dan gaan we voortaan maar in het Engels communiceren met elkaar?
Oud 15 juni 2015, 19:07   #36236
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, welke wet moet ik ook nog achter komen, misschien een gewestelijk decreet misschien?
Ik weet het (nog) niet...
Men heeft u gewoon blaaskes wijsgemaakt, Edwin.....
(Ik geloof uw verhaal, maar dat van die wet is prietpraat van de hoogste plank.)
Citaat:
Maar het verhaal gaat verder, de instructie werd vertaald naar het Vlaams en vervolgens begrepen we in het noorden helemaal niets van de "vertaling".
Tja, waarom in zogenaamd "eenvoudig noordelijk" taalgebruik als het de complexiteit van la Belgique moet weerspiegelen..??
Uiteindelijk is het toch nog goedgekomen.
Kunt ge ons die twee teksten bezorgen...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 19:09.
Oud 15 juni 2015, 19:24   #36237
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Men heeft u gewoon blaaskes wijsgemaakt, Edwin.....
(Ik geloof uw verhaal, maar dat van die wet is prietpraat van de hoogste plank.)

Kunt ge ons die twee teksten bezorgen...?
Die teksten kan ik vanwege niet prijsgeven, want het kan zo zijn dat iemand op dit forum zichzelf hierin herkent. Dit zou de werkverhoudingen moeilijk maken, maar ik zei al dat het uiteindelijk toch goed is gekomen.

Mijn werkwijze is nu nog veel simpeler: ik maak gebruik van Zuid-Nederlandse (Belgische) normteksten/ reglement-teksten die redelijk overeenkomen met de noordelijke. Mocht ik commentaar krijgen dan sla ik hun gewoon om de oren met de mededeling dat het hun eigen normteksten/ reglement-teksten zijn. De normteksten/ reglement-teksten in Nederland en België komen vaak overeen met elkaar, soms ook exact hetzelfde Ik ben benieuwd of ze dan nog met "getrol" aan komen zetten......
Oud 15 juni 2015, 19:27   #36238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Watblieft!

Zo'n wet bestaat ook gewoonweg niet.
Oud 15 juni 2015, 20:08   #36239
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo'n wet bestaat ook gewoonweg niet.
Er zijn natuurlijk wel taalvariaties binnen het Nederlands.
Maar waar is dan de grens tussen wat als begrijpelijk mag worden gezien of niet?
Is het noorden dan verplicht om de zuidelijke taalvariaties aan te nemen, want anders zou men het niet in het zuiden begrijpen?
Oud 15 juni 2015, 20:10   #36240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn natuurlijk wel taalvariaties binnen het Nederlands.
Maar waar is dan de grens tussen wat als begrijpelijk mag worden gezien of niet?
Is het noorden dan verplicht om de zuidelijke taalvariaties aan te nemen, want anders zou men het niet in het zuiden begrijpen?
Natuurlijk zijn er verschillen. Dat is een van de redenen dat Vlaamse auteurs die bij een Nederlandse uitgever publiceren, vaak wat "gestuurd" worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be