![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Taalstrijd lijkt in België een onoplosbaar en doorgaand proces te blijven Een aanvraag voor plaatsing op de lijst cultureel erfgoed is misschien een overweging ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36222 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36223 |
|
![]() Vanuit Nederlandse optiek gezien zo moeilijk niet. Het AN werkt als overkoepelende communicatie taal voor Friezen, Engels, Papiamento en de rest van Nederland, als wel de streektalen. Zouden ze dat in Vlaanderen ook doen en daar Limburgs, Vlaams, West Vlaams of wat dan ook erkennen ben je toch uit de brand?
Hou je het AN over gezamenlijk. Waar die Taalunie zich druk over maakt. Zo eenvoudig ligt het (politiek) niet in Vlaanderen snap ik ook wel, maar in essentie simpel toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36224 |
Parlementslid
|
![]() In België is niks simpel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36225 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook het dagelijks beroepsmatig taalgebruik is niet simpel. Soms wordt het Belgisch Nederlands gebruikt en soms weer een variatie op het Belgisch Nederlands, het Vlaams Brabants zonder de diadialectrandjes eromheen. Het is echt een doolhof daar aan het worden.
![]() |
![]() |
#36226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36227 | |
|
![]() Citaat:
Bij ons evengoed, Amsterdammers, Hagenezen, Groningers .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36231 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36232 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed, maar ik denk wel dat u snapt wat ik bedoel. Ik maakte maar een vergelijking...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36233 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En volgens welke wet dan wel....???? (Bij mijn weten is er geen enkele wet die ook maar iets zegt over nog maar het bestaan van Vlaams-Nederlands. Laat staan over hoe dat Vlaams-Nederlands er dan wel uitziet.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36234 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36235 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik weet het (nog) niet... Maar het verhaal gaat verder, de instructie werd vertaald naar het Vlaams en vervolgens begrepen we in het noorden helemaal niets van de "vertaling". Tja, waarom in zogenaamd "eenvoudig noordelijk" taalgebruik als het de complexiteit van la Belgique moet weerspiegelen..?? Uiteindelijk is het toch nog goedgekomen. Maar als dit de toekomst wordt, dan gaan we voortaan maar in het Engels communiceren met elkaar? ![]()
![]() |
![]() |
#36236 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Ik geloof uw verhaal, maar dat van die wet is prietpraat van de hoogste plank.) Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2015 om 19:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36237 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn werkwijze is nu nog veel simpeler: ik maak gebruik van Zuid-Nederlandse (Belgische) normteksten/ reglement-teksten die redelijk overeenkomen met de noordelijke. Mocht ik commentaar krijgen dan sla ik hun gewoon om de oren met de mededeling dat het hun eigen normteksten/ reglement-teksten zijn. De normteksten/ reglement-teksten in Nederland en België komen vaak overeen met elkaar, soms ook exact hetzelfde Ik ben benieuwd of ze dan nog met "getrol" aan komen zetten...... ![]()
![]() |
![]() |
#36238 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n wet bestaat ook gewoonweg niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36239 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zijn natuurlijk wel taalvariaties binnen het Nederlands.
Maar waar is dan de grens tussen wat als begrijpelijk mag worden gezien of niet? Is het noorden dan verplicht om de zuidelijke taalvariaties aan te nemen, want anders zou men het niet in het zuiden begrijpen?
![]() |
#36240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |