![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is er mis mee om te werken voor je eigen voedsel en je eigen voorzieningen?
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#363 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien Rotterdam er in slaagt om volledige tewerkstelling te bereiken door een werkgelegenheidsbeleid en daarbij de arbeidsomstandigheden en lonen kan garanderen, is dat een goede zaak en worden uitkeringen overbodig. Dat beleid zou elk land moeten voeren aangezien werk als basisrecht in de grondwet staat. Maar daarvoor is een heel ander beleid nodig waarbij men niet de werklozen bestrijdt maar de werkloosheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#365 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een andere, belangrijke factor zijn de arbeidsomstandigheden. Indien men op onmogelijke uren, bijzonder flexibel, in slechte omstandigheden of een ongezonde omgeving moet werken, zijn mensen niet geneigd dat zomaar te doen. Ik kan hen om beide redenen geen ongelijk geven. Dat men vandaag migranten naar hier haalt, heeft alles te maken met het feit dat die hier meer kunnen verdienen en minder rechten genieten dan in hun thuisland. Dat is een eindig verhaal, zeker naarmate de arbeidersbeweging zich internationaler organiseert en solidariteit kan genereren over grenzen heen. We zien dat stilaan gebeuren, ondermeer in China maar ook in Roemenië bijvoorbeeld. Naarmate die lonen gelijkgeschakeld worden (wat onvermijdelijk zal gebeuren) en werknemers ook elders meer rechten opeisen (zoals werkloosheidsuitkeringen) hebben ze weinig reden om elders de vuilste werkjes op te knappen. Dan is de enige optie daarvan goedbetaalde jobs te maken of de eigen bevolking manu militari te dwingen. Ik ben voor de eerste optie. Overigens: mensen zonder uitkering zetten, vreet het fundament van onze samenleving aan. Enerzijds zullen die mensen veel minder consumeren - wat niet slecht is voor het milieu - maar wel de afzetmarkt van de bedrijven verkleint op een moment dat die het al bijzonder moeilijk hebben. Het zal bovendien allerlei nare en nefaste gevolgen hebben voor het leven van iedereen. Ik kijk niet uit naar nog meer daklozen die rondhangen, naar nog meer bedelaars, meer beurzensnijders, struikrovers en ander haveloos gepeupel dat geen andere bron van inkomsten heeft dan te gappen en te stelen wat ze nodig hebben. Herverdeling is niet alleen in het belang van de armen maar ook van de rijken, al begrijpen die dat vaak niet zo. Tot slot: mensen met een uitkering verplicht aan het werk zetten zonder hen een correct loon te betalen dat in overeenkomst is met de normale lonen, zet natuurlijk de lonen tout court onder druk. Welke werkgever zal bereid zijn om 1500 of 2000 euro per maand te betalen aan een werkkracht als hij via allerlei systemen werknemers kan inhuren die voor 1 euro extra bovenop hun uitkering (zoals in het Hartz IV-programma) hetzelfde doen? Het is een rechtstreekse aanval op al onze lonen en verworvenheden. Een radicaal neen tegen dergelijke plannen dus.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 15 augustus 2010 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Europees Commissaris
|
![]() Akkoord ... loon naar "werken" dus en dan ook inschrijven als werk en het aantal uren werk bepalen naarvolgens men loon krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch minder evident dan je denkt hoor. Ik ben al geruime tijd op zoek naar ander werk maar moet constateren dat dit bijzonder moeilijk is. Voor alle duidelijkheid vooraleer je begint ... ik heb momenteel werk maar zoek wel iets anders. Ik ben wel 53. Ik oefen al 32 jaar een knelpuntberoep uit maar wens daar nu dan toch uit te stappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En die 800 uren dat men krijgt moet werkgeld worden genoemd en niet dopgeld of leefloon .. uiteraard met alle voordelen er bij (pensioen later) Laatst gewijzigd door Karma : 15 augustus 2010 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie een uitkering trekt krijgt die voornamelijk van mensen die aan het werk zijn, dat zijn degenen die de sociale kas keer op keer vullen met geld immers.
Beter zou zijn de verzekeringskas voor sociale (on)gevallen zo te veranderen dat ieder voor zichzelf enkel nog geld moet binnen brengen. Het is de enige manier om de lonen een stuk te ontlasten van veel te zware afhoudingen. Het zou ook veel rechtvaardiger zijn.
![]() |
#370 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zou men beter daar niet iets aan doen? Ps, ik heb geen uitkering maar werk al 44jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waarom moet men eerst langdurig werkloos zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel u voor dat alle landen éénzelfde belasting grens en loonvoorwaarden heeft als hier...we zouden sterven van armoede omdat we geen eten meer konden kopen. En jammer genoeg is deze tendens redelijk snel bezig momenteel.
![]() |
![]() |
#373 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het hele idee van de werkloosheidsverzekering komt (net als bij ziekte, ongevallen en pensioen) vanuit de werknemers zelf die geld samenlegden om de meest onfortuinlijke onder hen bij te staan. Dat was solidariteit uit gemeenschappelijk eigenbelang: als ze zelf vijf cent in de kas staken voor iemand anders, wisten ze dat er ook geld voor hen inzat indien dat nodig was. Het is een zeer slim systeem en het is de beste garantie tegen drama's die op zich misschien individueel lijken maar die au fond maatschappelijk zijn. Want de aanwezigheid van grote groepen werkloezen is bijzonder gevaarlijk voor de huidige samenleving. Het afschaffen ervan is een goed idee als men een revolutie wil uitlokken (waar ik niet tegen ben). Maar het is vreemd dat zij die voor de afschaffing pleiten juist het meest tegen zo'n revolutie gekant zijn. Omdat het systeem zo'n succes was, heeft de overheid het overgenomen en gereorganiseerd. Het geld werd daarbij in de staatskas gestort en daarmee werden later allerlei zaken betaald die oneigenlijk zijn. Men financierde er niet alleen openbare werken mee maar men gebruikte het ook om de belastingverlaging te financieren, om de notionele intrestaftrek te betalen, om coördinatiecentra mogelijk te maken. Al die zaken gaan ten koste van de staatskas en wegen dus door op wat er nog te besteden valt aan werkloosheid, ziekte, pensioen, enz. Veel mensen die werkloos worden, hebben overigens voorheen zelf aanzienlijk bijgedragen aan de uitkering die ze achteraf zullen ontvangen. Werklozen en werkenden zijn geen statische categorieën maar dynamisch: wie op een bepaald moment werkt, kan een half jaar later werkloos zijn en omgekeerd. vandaag nog veel sneller dan voorheen. Overigens betalen we allemaal aan die uitkeringen, ook werklozen zelf. Via allerhande belastingen die naar de staatskas vloeien. Het systeem van repartitie onderuit halen ten voordele van kapitalisatie - dat is eigenlijk wat u voorstelt - komt natuurlijk niet de werklozen noch de werkenden goed uit maar vooral de banken en financiële instellingen. Met de recente bankencrisis in het achterhoofd is dt duidelijk een slecht idee. Overigens is de kern van de zaak ook de solidariteit tussen zij die (vandaag nog) werk hebben en zij die (plots, tijdelijk of voor een langere periode) werkloos zijn. De hele discussie tracht een wig te drijven tussen wat au fond allemaal werknemers zijn terwijl zij op lange termijn toch dezelfde belangen hebben. Veel interessanter is in de terechte vraag over de financiering van de sociale zekerheid (inclusief pensioen en ziekteverzekering) vooral het luik van kapitaal te belichten en daarbij te kijken naar extra finaniering door bijvoorbeeld vermogensbelasting voor grote fortuinen. Men mag van de mensen die allerhande constructies bedenken om hun fortuin te beschermen tegen terechte, noodzakelijke en solidaire belasting, eisen dat ze naar vermogen bijdragen aan de sociale zekerheid. Ook als ze daar geen rechtstreeks belang bij hebben, ze hebben onrechtstreekse belangen: een rechtvaardige samenleving is er automatisch één met minder criminaliteit, minder bedelaars, minder daklozen en minder armoezaaiers. Daar heeft iedereen belang bij.
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hoeveel filialen er nu zijn heb ik het raden naar, Op Jersey bijvoorbeeld zijn er meer dan inwoners. Ze zijn daar toch niet voor het mooie weer? En jij wilt daar beter niets aan doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee, net zomin als door de werkloosheid.
![]() |
![]() |
#377 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wel, DAT is begrijpelijk, als je bang bent dat je later mischien ook niet geen werk hebt dan kan je meedoen. Maar mischien heb je me verkeerd begrepen, ik vind het systeem zo achterlijk en spiritueel zo achterhaald. Ik zie het huidige systeem als erg schadelijk voor de mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die notionele interestaftrek is peanuts naast de werkloosheidsuitkeringen. Die kost bedraagt nog niet 1/10 van want de werklozen ons jaarlijks kosten. Plus die notionele interestaftrek stimuleert de economie nog in zekere zin, het geld dat naar die werklozen gaat werkt de werkloosheid enkel nog meer in de hand.
|
![]() |
![]() |