Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 december 2010, 23:50   #361
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Jep... ikzelf vond De Wever wat pretentieus overkomen... niet dat me dat verbaast; het is ook logisch dat hij dat zal worden na een tijdje. Maar dat hij niet eeuwig de lieveling van de media zal zijn is ook zeker...
Ge vergist U. Ik geloof dat de gemiddelde vlaming eerlijkheid waardeert. Dat is wat BDW doet. Hij brengt duidelijkheid. Daarvan komen al die stemmen.
Ziet maar eens naar een Leterme, die blaast warm en koud.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 13 december 2010 om 23:52.
Argusx43 is offline  
Oud 13 december 2010, 23:52   #362
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ja ik weet het poekiej... heil Bart!
Die neo-nazistische ondertoon mag u gerust weglaten.
Iedereen die ingaat tegen de linkse media en de Franstalige en zelfverklaarde "Vlaamse" politici kan op mijn steun rekenen. En wanneer deze dan frontaal worden aangevallen kan men een reactie verwachten.
poekieJ is offline  
Oud 13 december 2010, 23:53   #363
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

http://www.deredactie.be/permalink/1.924208

Fantastisch gesproken. Vooral die stek in het begin naar de buitenlandse pers (die beïnvloed wordt door de Walen). Moest eens gezegd worden.
bgf324 is offline  
Oud 13 december 2010, 23:54   #364
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Ge vergist U. Ik geloof dat de gemiddelde vlaming eerlijkheid waardeert. Dat is wat BDW doet. Hij brengt duidelijkheid. Daarvan komen al die stemmen.
Ziet eens naar eens naar een Leterme, die blaast warm en koud.
Jaja dat geloof ik vrij...
Maar dat hij wat pretentieus neerkeek op de journalist die hem (wat wel te verwachten was) kritische vragen stelde daar kan je niet naast kijken hoor. Je ziet een heel andere De Wever als gewoonlijk... nog steeds welbespraakt maar minder beheerst (het is er nog wel hoor). Die taalfout nog eens benadrukken, De "Dat had U niet gezegd als U het had gelezen", dat einde,...
Maar wees gerust ik maak me geen illusies dat jij dat zal gezien hebben; nog niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 14 december 2010, 00:00   #365
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Maar dat hij wat pretentieus neerkeek op de journalist die hem (wat wel te verwachten was) kritische vragen stelde daar kan je niet naast kijken hoor. Je ziet een heel andere De Wever als gewoonlijk... nog steeds welbespraakt maar minder beheerst (het is er nog wel hoor). Die taalfout nog eens benadrukken, De "Dat had U niet gezegd als U het had gelezen", dat einde,...
Maar wees gerust ik maak me geen illusies dat jij dat zal gezien hebben; nog niet.
Man ze viseren hem gewoon. En let er op, al wat BDW heeft te zeggen in het openbaar zal tegen hem gebruikt worden hoe dan ook.
Oud 14 december 2010, 00:01   #366
largo_w

Standaard

Citaat:
Man ze viseren hem gewoon. En let er op, al wat BDW heeft te zeggen in het openbaar zal tegen hem gebruikt worden hoe dan ook.
Ja ik denk dat je gelijk hebt... de media is niet fair voor de man...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 14 december 2010, 00:05   #367
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En dat is niet van toepassing op quasi ieder land van de EU (het westen?)..........
De meeste EU landen hebben niet zoveel schulden als België per capita.
Savatage is offline  
Oud 14 december 2010, 00:06   #368
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wat weet ik daarvan
los daarvan, voor mij mogen ze heel de VRT droogleggen, en het ziet er goed uit wat dat betreft
²

VRT en Humo mogen wat mij betreft zo snel mogelijk opgedoekt worden. Hun bedrijfscijfers sturen hen alvast goed die richting uit.
Savatage is offline  
Oud 14 december 2010, 00:14   #369
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Ja ik denk dat je gelijk hebt... de media is niet fair voor de man...
Dat is dus denigrerend doen.
Oud 14 december 2010, 00:14   #370
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De meeste EU landen hebben niet zoveel schulden als België per capita.
nominaal?
Je moet die schuld uiteraard steeds zien tegenover het bbp/bnp hé... anders heeft het weinig nut.
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 14 december 2010, 00:20   #371
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het VB is dood.

R.I.P.
Den belziek ook..
Svennies is offline  
Oud 14 december 2010, 00:30   #372
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reporter kende niet eens het verschil tussen olie op de golven of olie op het vuur...

Raar dat jouw "idolen" steeds maar blijven afgaan als een gieter he.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 december 2010, 00:32   #373
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nominaal?
Je moet die schuld uiteraard steeds zien tegenover het bbp/bnp hé... anders heeft het weinig nut.
Prietpraat.

Waarom mag Belgie meer dan 100% schuld hebben (tov het bbp) en andere landen worden al raar bekeken als ze aan 60% komen?

Jij denkt echt met wat algemeenheden te strooien om de wijze te kunnen uithangen, maar je nummertje is al gekend. Mene mene.

Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 december 2010, 01:11   #374
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Als ik deze logica volg dan begrijp ik het geschipper van BDW/NVA om de onderhandelingen zo lang mogelijk te rekken. Niemand wil toch niet met hen een federale regering vormen die de staat echt hervormt. Alle pogingen om het politieke bedrijf in een verkiezingssfeer te krijgen en te houden, speelt in haar voordeel. De verkiezingen voor gemeenten, provincie en gewest in 2012 moeten dan afrekenen met de traditionelen die België voor Vlaanderen kozen. Daarna weer rekken en trekken voor de federale verkiezing 2014 in de hoop dan alles te blokkeren.

3 Jaar is een eeuwigheid in de politiek. Zal de de NVA, en met uitbreiding de Vlaamse Beweging, onmachtig blijven ? Het ziet er naar uit.
Wel, dat is mijn overtuiging. Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar ik heb altijd geleerd dat een gang van zaken die je in grote lijnen maanden voordien reeds op basis van duidelijke aanwijzingen hebt kunnen voorspellen, nooit puur toeval is.

Nog even deze bedenking, als u het mij toestaat :

De N-VA heeft er nu geen enkel belang (meer) bij om op federaal vlak via compromis tot een regeringscoalitie toe te treden. Trouwens, van zodra zij – reeds vele maanden geleden - merkten dat zij daartoe al te veel principiële toegevingen zouden moeten doen die hen bij de volgende gewestverkiezingen zuur zouden kunnen opbreken, wisten zij dat de huidige federale cinema voor hen best niet in een regeringsdeelname uitmondt.

Ik neem aan dat het Vlaams gewestniveau voor de N-VA en Bart Dewever veel belangrijker is dan het federale, en daar hebben ze naar mijn mening volkomen gelijk in. Als zij nu in de perceptie van hun kiezers ongeschonden uit dit federaal theater kunnen komen, zit het voor hen in 2012 wellicht goed. In die context is de huidige en constante vlammende kritiek van de Franstaligen te hunnen aanzien eigenlijk zelfs een voordeel : het toont de onverzettelijkheid van Bart Dewever en de N-VA aan, en dat is precies wat de Vlaamsvoelende kiezers van hen verlangen.

Elke mogelijke vergelijking met Leterme en zijn CD&V die kloppen hebben gekregen wegens “de beloften en de verwachtingen niet kunnen waarmaken” gaat geenszins op : Leterme en de CD&V hebben hun beloften ingeslikt om uiteindelijk toch maar een regering te kunnen vormen, waarmee ze nul komma niets hebben bereikt. De N-VA daarentegen blijft het been stijf houden en verloochent haar principes en beloften niet, ook als dat moet betekenen dat ze niet aan de federale regering kan deelnemen. Dat maakt een wereld van verschil, natuurlijk.

Als de N-VA het komende anderhalf jaar haar strategie juist weet uit te stippelen, zou het mij niet verbazen dat zij in 2012 een determinerende rol kan spelen bij de vorming van de Vlaamse regering. En wees gerust, bij die gelegenheid zullen ze heel wat minder moeilijk doen dan nu. Laten we overigens niet vergeten dat het Belgisch regime toch duidelijk wat minder invloed kan uitoefenen op het Vlaams gewestniveau dan op het federale.

Dit alles betekent naar mijn aanvoelen dat de droom van de Vlaams-nationalisten beter de richting uitgaat van een zeer sterke en bepalende rol van de N-VA in de volgende Vlaamse regering, van waaruit eventueel het federale niveau in de mate van het mogelijke kan worden bestookt. Dergelijke doorslaggevende sterkte van de N-VA zou overigens logischerwijs betekenen dat de andere Vlaamse partijen die op dat ogenblik aan de federale meerderheid deelnemen, bij de verkiezingen van 2012 flink op hun donder hebben gekregen en dan misschien zullen snappen dat het slaafs blijven nalopen van de PS en haar satellieten niet steeds de best denkbare keuze is…
Gwylan is offline  
Oud 14 december 2010, 01:55   #375
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/permalink/1.924208

Fantastisch gesproken. Vooral die stek in het begin naar de buitenlandse pers (die beïnvloed wordt door de Walen). Moest eens gezegd worden.
Kan ie dat ook staven of is dat een populistische uitspraak van iemand die tegen populisten is?
solidarnosc is offline  
Oud 14 december 2010, 02:31   #376
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k Vond die nieuwslezer(ik ken zijn naam niet) op de vrt over een uur geleden nogal onbeschoft doen tegen BDW. 't Is blijkbaar de gewoonte bij de vrt.
olie op de golven
Oud 14 december 2010, 02:49   #377
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Kan ie dat ook staven of is dat een populistische uitspraak van iemand die tegen populisten is?
Ooit al eens een buitenlandse reportage gezien over België?
BBC lijkt soms in handen te zijn van belgicisten.
bgf324 is offline  
Oud 14 december 2010, 03:24   #378
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bank zou nogal dom zijn overheidspapier te houden als ze weten dat het binnen 1 week geen fluit meer waard is... Jij denkt zeker dat banken VZW's zijn?
Een Belgische bank die proportioneel veel Belgisch overheidspapier aanhoudt heeft er een pak minder belang bij om en loopt een pak minder risico irrationele en ongeinformeerde posities tegen Belgisch overheidspapier in te nemen. Bovendien is men hier nog niet op Griekse schaal met overheidsboekhoudingen beginnen spelen en hebben de meeste Belgen hun eigen huis in tegenstelling tot vele Ieren die het hunne moesten afstaan aan banken die een zware hypotheekcrisis kenden en dat leidt mij tot een volgend punt.
België zit in financiële problemen maar zo te zien ben je niet in staat korte, acute en middellange problemen van elkaar te onderscheiden. Wat in Griekenland en Ierland is gebeurd heeft niets te maken met het feit dat men er niet in is geslaagd de staatsschuld gedurende jaren niet onder controle te krijgen hier in België. Dat, beste Largo, is het gevolg van een ongelofelijke dure en inefficiente machine die De Wever voor eens en voor altijd wil verbouwen. En grondig deze keer. Het is dat of de trage afgrond, en geen verkleinwoordje zal daar een speld kunnen tussen steken mijn beste holle demagoog. Het is verbouwen of een sociaal drama dat vooral Franstaligen zal treffen en ironisch genoeg misschien zelfs door Duitste politiekers zal moeten worden afgedwongen. Wat hebben al die nazi's toch tegen die arme franstaligen?
Citaat:
Ja nee dat daat natuurlijk niet hé reinaert! Je kan niet aan de ene kant een land zijn waar de bevolking het beter doet (op het vlak van sparen dan) dan de gemiddelde Europeaan en aan de andere kant de burger zijn met de slechtste regelgeving. Ofwel is die regelgeving rot en slecht en kan je geen bal aan de kant zetten aan het eind van de maand ofwel is het allemaal zo slecht niet en kan je een hoop aan de kant zetten.
Wat een gebrabbel is dit? Welke regelgeving? Spaarregelgeving? Wat heeft spaarregelgeving nu te maken met de totale efficientie van ons beslissingsvermogen, de totale chaos tussen overheidsinstellingen en beleidsniveaus, het gebrek aan politieke verantwoording tegenover alle burgers die de regering moet vertegenwoordigen, het wantrouwen tussen twee totaal uiteengegroeide politieke culturen? Ga je nu het gezond verstand van een verantwoordelijke burger toerekenen aan een spilzuchtige en loodzware staat terwijl ze op alle vlakken waar ze zelf een degelijk en gezond financiëel, asiel, justitie... beleid kan voeren faalt?

Citaat:
En ze krijgen gelijk... stel je eens voor zeg...
Mag men in dit land de praktijken niet meer aan hogere regelgeving toetsen? Komkom reinaertje...
En daar staan ze dan 3 jaar geleden mee in de kranten te schreeuwen, de N-VA wordt de grootste partij van het land en nu blijkt een compromis over verregaande splitsing van BHV plots wel verteerbaar. Heb niet veel meer gehoord van de hogere regelgeving overigens. Het is een schande hoe franstaligen hun landgenoten afschilderen in het buitenland. De Duitse boutades van De Wever klinken er haast kinderlijk tegenover.

Citaat:
De vlaamse zaak? U bedoelt flamingantisme? Jah dat is dan ook een beweging die niet altijd zuiver op de graad is geweest... het is van zelfsprekend dat je dat onder de loep mag nemen... net zoals omgekeerd het geval is.
U heeft het retorisch talent van een omhooggevallen 17-jarig middelbaar schoolmeisje.
Citaat:
ceci est une fiction is nochtans een Franse term die niet direct mis te verstaan is...
Dan moeten de Franstaligen precies dringend hun eigen taalvaardigheid en realiteitszin aanscherpen want er schenen/schijnen er nogal wat daar er echt in te geloven.

Citaat:
Uiteraard! En wat voor een interview; en op welk moment?
Trouwens denk jij nu echt dat "de slimste mens van de wereld" niet op voorhand wist welke reacties dat "één interviewtje" ging hebben?
Hij wist exact welke ze ging hebben. Geen op de financiele markten, wat ongeveer klopt. Veel op zijn politieke tegenstanders die, buiten Gennez, vandaag allemaal in de val zijn gelopen.

Citaat:
Akkoord!

Ja ik weet het... heil Bart.
Ik moet toegeven dat hij over heel wat politiek strategisch inzicht beschikt.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 14 december 2010 om 03:31.
reinaert68 is offline  
Oud 14 december 2010, 03:38   #379
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wel, dat is mijn overtuiging. Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar ik heb altijd geleerd dat een gang van zaken die je in grote lijnen maanden voordien reeds op basis van duidelijke aanwijzingen hebt kunnen voorspellen, nooit puur toeval is.

Nog even deze bedenking, als u het mij toestaat :

De N-VA heeft er nu geen enkel belang (meer) bij om op federaal vlak via compromis tot een regeringscoalitie toe te treden. Trouwens, van zodra zij – reeds vele maanden geleden - merkten dat zij daartoe al te veel principiële toegevingen zouden moeten doen die hen bij de volgende gewestverkiezingen zuur zouden kunnen opbreken, wisten zij dat de huidige federale cinema voor hen best niet in een regeringsdeelname uitmondt.

Ik neem aan dat het Vlaams gewestniveau voor de N-VA en Bart Dewever veel belangrijker is dan het federale, en daar hebben ze naar mijn mening volkomen gelijk in. Als zij nu in de perceptie van hun kiezers ongeschonden uit dit federaal theater kunnen komen, zit het voor hen in 2012 wellicht goed. In die context is de huidige en constante vlammende kritiek van de Franstaligen te hunnen aanzien eigenlijk zelfs een voordeel : het toont de onverzettelijkheid van Bart Dewever en de N-VA aan, en dat is precies wat de Vlaamsvoelende kiezers van hen verlangen.

Elke mogelijke vergelijking met Leterme en zijn CD&V die kloppen hebben gekregen wegens “de beloften en de verwachtingen niet kunnen waarmaken” gaat geenszins op : Leterme en de CD&V hebben hun beloften ingeslikt om uiteindelijk toch maar een regering te kunnen vormen, waarmee ze nul komma niets hebben bereikt. De N-VA daarentegen blijft het been stijf houden en verloochent haar principes en beloften niet, ook als dat moet betekenen dat ze niet aan de federale regering kan deelnemen. Dat maakt een wereld van verschil, natuurlijk.

Als de N-VA het komende anderhalf jaar haar strategie juist weet uit te stippelen, zou het mij niet verbazen dat zij in 2012 een determinerende rol kan spelen bij de vorming van de Vlaamse regering. En wees gerust, bij die gelegenheid zullen ze heel wat minder moeilijk doen dan nu. Laten we overigens niet vergeten dat het Belgisch regime toch duidelijk wat minder invloed kan uitoefenen op het Vlaams gewestniveau dan op het federale.

Dit alles betekent naar mijn aanvoelen dat de droom van de Vlaams-nationalisten beter de richting uitgaat van een zeer sterke en bepalende rol van de N-VA in de volgende Vlaamse regering, van waaruit eventueel het federale niveau in de mate van het mogelijke kan worden bestookt. Dergelijke doorslaggevende sterkte van de N-VA zou overigens logischerwijs betekenen dat de andere Vlaamse partijen die op dat ogenblik aan de federale meerderheid deelnemen, bij de verkiezingen van 2012 flink op hun donder hebben gekregen en dan misschien zullen snappen dat het slaafs blijven nalopen van de PS en haar satellieten niet steeds de best denkbare keuze is…
Zeer sterke analyse.
Oud 14 december 2010, 03:43   #380
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
en ja, liever een zender gesponsord door bedrijven dan een gesponserd door juffrouw genez en wouterke van besien
Die mocht deze avond weeral opdraven, het lijkt wel of die op de VRT woont.
daiwa is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be